Jump to content

Nytt prosjekt: Rifle til jakt på lange hold


Proffen

Recommended Posts

  • Replies 266
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Herr Lien har tydeligvis forandret seg en smule de siste tiår.

Jaktet sammen med Lien på 90 tallet i Afrika.

Da var det 30-338 som gjaldt, men nå ser det ut som 30 US er blitt i hotteste laget. :lol:

Nei, det er jo lov å tenke selv så hvorfor ikke en 7mm STW? (eller det som verre er)

Dessuten, det finnes fabrikker som lager nye 7mm piper hver eneste dag!!!

Link to comment
Share on other sites

7mm STW blir gøy! Og jeg har pratet med mange som ikke deler Liens angst for patronen. Man skal være forsiktig og ha sommer og vinter ladninger, ellers er det vel tur og kjør!

Pyttsann! Du får gjøre som gamlekara. Fyll på med H1000 til hevearmen blir tung å løfte. Så bakker du av med 2gr krutt :wink: Men husk brillene :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg sliter litt med kvalifikasjonskravet til herr Lien :-)

 

Men milde Moses... Det er bare å begynne å skyte med briller det ;-)

 

7mm STW blir gøy! Og jeg har pratet med mange som ikke deler Liens angst for patronen. Man skal være forsiktig og ha sommer og vinter ladninger, ellers er det vel tur og kjør! :shock:

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

 

Sommer og vinterladninger?

Tenkt å lade hardt?

Bruker selv moderate/slappe ladninger og gidder ikke å tenke på årstidene.

Fungerer like bra i -20 som i +15.

Å liksom tro at en har full kontroll og tar med seg rett ammo når jaktfeberen herjer er ikke noe jeg gambler på.

Link to comment
Share on other sites

Hvor hardt jeg lader skal jegikke mene noe om nå, før jeg har prøvd. Men jeg vil, gjerne utnytte patronen maks. Det er helt sikkert. Opp mot maks, ihvertfall på langhold-treningsammunisjon. På jakt tenker jeg å ligger mer på den trygge siden. Det avgjørende blir hva som gir best presisjon, deretter fart.

 

Det som blir litt spennende, er at jeg tenker lade med tyngre kuler enn det som er mest vanlig i patronen. Er ikke mye ladedata på 175-195 grs. Men gøy å gå opp litt løype selv og..eller ihvertfall gå på sti, ikke firefelts motorvei.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ladedata for 175 grs+ kuler finnes det i bøtter og spann av, så det er bare og følge motorveien. :D H1000 og div reloader krutt brukes mye. Og de ligger vel i samme området som Norma mrp/mrp2 og Vv n-560. Er det hastighet du er ute etter gå for Vv n-5** serien.

Får meget bra presisjon med en god dose Vv n-560 bak 162 amax/160 accubond.

Link to comment
Share on other sites

Til banebruk er Vv-560 bra. Mer fart men kruttet har "endel" munningsflamme som ikke er bra på kveldspostering ihvertfall. :D Mrp og Vv n-165/170 vil vel være mere egnet til jakt. Ladedata finner du i det forumet jeg gå deg tips om. Har du ikke lest de 562 sidene :shock: etter husken var det rundt xx grs RL 25 ladningene ligger på.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det er noe problem å lade denne patronen. Tipper du finner sweetspot rett under maks, og da er ikke svingninger i temp noe tema. Jeg har skutt med 300'n ifra 20+ til 4- nå i høst. Treffpunkt er likt ut til 1000 meter, noe som tyder på at kruttet jeg bruker, ikke reagerer nevneverdig på et temp spenn på 24 grader. Dette gjelder da N15 og Viht N570.

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert forskjeller fra patron til patron, men N15 gir ganske stor (uten at jeg husker helt i hodet hvor mye) forskjell i 6,5x55 på de ladningen jeg har brukt. De ligger også på rett under maks. Jeg har måttet ta hensyn til temperatur, ellers blir det bom :wink:

Link to comment
Share on other sites

ja sorry, 200 er CCI sine. blandet de da jeg bruker CCI200 og Fed 215 (jeg har sluttet å bruke CCI 200 og bruker nå kun Fed 215, både i 6.5x5 og 308, logistikkforenkling)

CCI 200 er large rifle, og 400 er small rifle, 250 og 450 er large og small rifle magnum

 

Federal kaller vanlig large rifle 210, og large rifle magnum 215.

Disse har en vesentlig større og varmere flamme. Min erfaring, som langt ifra må se på som faktum, men som en indikasjon, er at en får langt mindre endring i hastighet som følge av temperatur, med Federal 215 enn med både CCI 200 og Remington 9 1/2.

Jeg begynte å legge merke til dette når jeg fikk svært lite hastighetsendringer da jeg begynte å skyte 338LM, og da jeg så begynte å bruke Fed. 215 i 6.5x55 også (av latskap, tilfeldigvis, og for å se om jeg fikk ned ES) så hadde jeg plutselig veldig lite endring i hastighet med den også...

 

Det ER endring. Den er bare mye mindre. For mange år siden, da jeg ladet med N160 eller 165, og CCI 200, så var typisk hastigheten på krabbenivå om vinteren, og trykket i taket om sommeren. Nå, med magnumhetter og dobbelbasekrutt, er dette problemet mye mindre. (trykket er i taket hele tiden :wink: )

I 7mm STW er det vel neppe aktuelt å bruke annet enn magnumhetter uansett.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Generelt er jeg av den oppfattelsen at svakere hetter gir lavere ES, men kan være mere problematisk ved temperaturvariasjoner. Uansett mener jeg og huske at Federal sine std hetter er ganske kraftige sammenlignet med andre std hetter, men jeg kan huske feil. Magnumhetter er mere vanlig å bruke når du paserer 70gr krutt.

Norma 15 mener jeg er et dobbeltbaset krutt og det skal vel være litt mere krevende å tenne enn et enkeltbaset krutt. Kanskje det er grunnen til at M67 får lavere ES?

 

Jeg har ikke forsket for mye på dette, men da jeg drev på med sublading prøvde jeg bl.a magnumhetter for å få jevnere tenning og kanskje lavere ES. Det gav ingen resultater.

Av det jeg har lest meg til virker det som om det er endel tilfeldigheter mellom krutt og tennhette, og en må bare prøve seg frem til rett kombinasjon.

Link to comment
Share on other sites

Proffen - tilgi meg for å pisse i tråden din. Vi har hatt denne samtalen på tomannshånd så jeg håper ikke jeg ødelegger tråden din for mye. Fortsatt venner ?

 

Vv n-560 og federal 215 er en knall kombinasjon i STW'n.Moderat ladning 162 amax gir ca 935 m/s og es på 3-5.

Med såpass lave hastigheter - hva er da poenget med den store hylsa ? Røfflig 930m/s med 160ish kuler har vi i 280 AI med langt mindre fikkel enn med STW og nesten 20 grs mindre krutt. I min verden bør en ha vesentlig mer oomp om en skal gå for ei MYE større hylse og en vesentlig mer temperamentsfull patron. Jeg personlig holder fortsatt på at 7mm Dakota/WBY volum er omtrent maks hylsevolum en lett kan utnytte seg av uten å havne på patroner der volumet blir så stort at det introduserer flere variabler enn vi amatører som oss hjemmeladere faktisk har utstyr og kompetanse til å kontrollere.

 

7 Wby yter i det samme som STW med ett hylsevolum som er langt enklere å håndtere. 160grs kuler får en greit 50m/s mer med tilsvarende pipelengder. 180 Berger er i samme hastighetsområdet (925-940m/s)

 

Og ja jeg har også vært ned STW gaten for en del år siden. Det skal sies at det i dag har kommet mange flere krutt med ekstremt mye tregere brennhastighet som er mer passende i de skikkelig store hylsene så like ille som den var er den ikke lenger. Om 10-12 år er nok utvalget i veldig seintbrennende krutt enda større enn i dag og da tror jeg problemene er borte, men STW piper har sjelden lang levetid så det er jo noen piper fram til :winke1:

 

Vet ikke om STW brukerne på forumet har prøvd 50 kaliber kruttene som 50 BMG/US869 og 24N41 osv? Kanskje hardt komprimerte ladninger med disse gjør at STW'n kan gjøre seg nytte at det store volumet ordentlig med de tyngste kulene.

Link to comment
Share on other sites

Proffen - tilgi meg for å pisse i tråden din. Vi har hatt denne samtalen på tomannshånd så jeg håper ikke jeg ødelegger tråden din for mye. Fortsatt venner ?

 

Dette er overhodet ikke pissing, men kjærkomment innspill. Så det er ingen fare, fortsatt venner!!

 

Jeg ser absolutt poenget ditt. Samtidig så kjenner jeg litt at det fadenivolske våkner litt. Kanskje det er på tide at en jypling med pågangsmot prøver seg på denne patronen? Har jo, som du sier kommet noen nye krutt og også en del "nye" og tyngre kuler. Mulig det går ann å få ut mer potensiale av denne patronen nå, enn det gikk ann å få ut før? Jeg blir ihvertfall bare mer motivert for å prøve meg frem og kanskje klare å motbevise noen sannheter.

 

(Det gikk ikke ann å skyte 6,5 til mer enn 1200 meter heller når jeg pakka bilen og kjørte til Jærens flotteste skytebane..)

 

Men jeg har veldig respekt for kunnskapen til mange på området, og jeg trenger den. For jeg er redd pågangsmot og fandenivoldskhet er der jeg har tyngden..

 

Vil du si at jo mer sentbrennende krutt i denne patronen jo bedre? Eller er det en grense et sted?

 

Jeg er litt enig i at 920 m/s med en 160grs kule er såpass slapt at det hadde vært like greit å kjøpe et annet kaliber med mindre hylse. Vet ikke helt hva jeg kan forvente, men jeg synes det er et poeng å kunne utnytte hylsevolumet til det fulle.

 

Uansett så er det jo såre enkelt å bytte løp. Det er jo skutt i filler om få strakser allikevel :-) Nytt løp, noen tusen Kr og vips nytt kaliber. Er jo fantastisk enkelt da gitt??

Link to comment
Share on other sites

Vil du si at jo mer sentbrennende krutt i denne patronen jo bedre? Eller er det en grense et sted?

 

Ja nesten. Har aldri prøvd 50 kruttene til Vihtavouri så der kan jeg ikke uttale meg. Men US869 og H50BMG gir veldig mye hyggeligere trykkkurve enn de kruttene som gir samme trykket med 10 grs mindre(Retumbo/H1000)

 

Folkene på Hodgdon stoler jeg veldig på siden de har en hel gjeng som kun har som jobb å være kruttgubber og ladetomlinger. De får fort erfaring vi vanlig dødelige bare kan drømme om. At de har tilgang på en skikkelig Oehler M82 og trykkskytingspiper i nesten alle verdens kalibere gjør det jo litt enklere å få peiling også. Ifølge dem er KRUTTET i 7 STW/RUM US 869, men det gir fortsatt bare kanskje 10-15m/s mer enn du får med helt ordinære krutt i 7 Wby med 180 Berger.

 

Hodgdon er generelt ganske forsiktige når de publiserer data og du kan som regel lade hakket hardere før hylsene ryker, men forskjellen kaliberne imellom er ganske stabil.

 

 

PS

(Det gikk ikke ann å skyte 6,5 til mer enn 1200 meter heller når jeg pakka bilen og kjørte til Jærens flotteste skytebane..)

Det gjør det jo heller ikke. Er bare enkelte flakseskudd som lander i nærheten av der en sikter :winke1::lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja nesten

Om det er hastighet du er ute etter så er det kruttet du trenger det raskeste kruttet du kan fylle hylsa med uten å få overtrykk, eventuelt det langsomste kruttet du klare å få overtrykk med - det vil være omtrent samme kruttet.

I ei så stor hylse er det nesten helt sikkert at N570 vil gi mer hastighet enn N560 iallefall. Spranget til BMG-kruttene er stort, så det er ikke sikkert de er optimale, men andrevalget, etter 570, ville vært kruttene Sauer 150 peker på. Eller første...

 

jeg er redd pågangsmot og fandenivoldskhet

Så mye interesse og pågangsmot som du har, så overrasker du meg stadig med ting du ikke vet, som jeg trodde "alle vet". Et råd fra meg er absolutt å lese seg opp. Det fins mye litteratur om presisjon, indreballistikk, og ytreballistikk, og ladebøker står det mer enn ladetabeller i . Amerikanske ladebøker har ofte 7mm STW med.

 

Det gjør det jo heller ikke. Er bare enkelte flakseskudd som lander i nærheten av der en sikter

Selvsagt bare vås :wink: Men seriøst, enkelte kuler leverer varene der de skal på 1200m, og enkelte gjør det ikke. Problemet er vel heller at de leverer lite varer. Og målet en kan sette førsteskuddstreff i på 1200m, er trolig mindre enn halvparten så stort med 7mm STW som med 6.5x55. Iallefall om en lader den som en 7mm STW, og ikke som en 6.5x55.

 

K

Link to comment
Share on other sites

 

Det gjør det jo heller ikke. Er bare enkelte flakseskudd som lander i nærheten av der en sikter

Selvsagt bare vås :wink:

 

Ja er jo selvfølgelig det, jeg bare ynder å peke på den nesten latterlige stillingen 6,5 har fått på forumet. Det virker jo til at patronene innehar nesten magiske egenskaper. En 6,5 er ballistisk med de beste kulene, omtrent like bra som 30-06 med de beste kulene i den. (9g Scenar/A-Max-875m/s vs 208 A-Max/210 Berger i 820m/s) Ser ingen skryter 30-06 opp i skyene som verdens beste LH patron.

 

En 300 Mag med de beste kulene og en 7mm Mag med de beste kulene er jo flere hestehoder foran 6,5'n som patron. At 200 STR skytemessig er en formiddabel rigg som gir store fordeler sammenlignet med så og si alle våpen i verden i samme prisklasse er vi helt enige om.

 

Dvs foruten en Howa med GRS stokk da :lol::lol::lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Så mye interesse og pågangsmot som du har, så overrasker du meg stadig med ting du ikke vet, som jeg trodde "alle vet". Et råd fra meg er absolutt å lese seg opp. Det fins mye litteratur om presisjon, indreballistikk, og ytreballistikk, og ladebøker står det mer enn ladetabeller i . Amerikanske ladebøker har ofte 7mm STW med.

 

 

Hahaha...du er ikke sann vettu :overrasket:

 

Jeg tror du må hjelpe meg litt. Hvor er det jeg har størst kunnskapshull? Jeg har aldri påstått at jeg kan alt om temaet skyting, våpen og ballistic. Men mener du M67 at jeg må lese meg opp på all teorien før jeg poster ting på kammeret? Eller er det greit å bruke kammeret som en del av kunnskap søken?

 

Jeg har jaktet siden jeg var 11 år, skutt like lenge, hatt utlevert våpen fra staten sammenhengende siden 1992 og vært i aktiv tjeneste like lenge. Jeg har skutt mye!! Med alt av våpen. Jeg har også en ikke ubetydelig kompetanse på bruk av våpen der blinken skyter tilbake. Men jeg kan ikke alt det du kan og det er jeg ydmyk for. Imidlertid er det mye kompetanse på dette området som man aldri får bruk for. Jeg har valgt å tilegne meg kunnskap om våpen, jakt, skyting og situasjonsmestring med våpen på min måte. Jeg kan nok mer enn deg på en del av de områdene. Men jeg behandler ikke deg så nedlatende som du behandler meg for det.

 

Det er helt greit å anbefale folk å lese. Men må alle kunne det du kan for å få lov til å skrive her?

 

Du påstår i min tråd at jeg ikke en gang vet det ALLE vet. Det er rett og slett intet mindre en ufint. Og jeg lurer:

 

1. Er det fordi du er en arrogant fyr?

 

2. Eller har du knekte antenner?

 

Sosial kompetanse er det vanskelig å lese seg til. Jeg vil derfor på det varmeste anbefale å møte mennesker.

 

 

og ladebøker står det mer enn ladetabeller i

 

Tror du jeg er idiot? Neivel..så ikke idioterklær meg i et forum på nett. Jeg begynte å lade riflepatroner i slutten av august dette året. Hvis det er greit for deg, så lærer jeg meg lading i mitt tempo. Mellom jobb, barn og trening. Skyting er mye for meg, ikke alt. Mye av kunnskapen leser jeg meg til og enda mer av kunnskapen får jeg her på kammeret. Må jeg slutte med det? Jeg er ihvertfall ikke her for å føle meg som en dust.

 

Det er nok av folk jeg kjenner som vil hevde at alle som lader selv er rimelig sære og nerdete. M67 du er vel kanskje den som kan mest om dette. Men det får veldig stor betydning fra hvilken vinkel man ser det? Ikke sant? Du kan være den største nerden eller den store stjerna som man ser opp til. Det kommer ann på hvilket standpunkt man har. Skal vi ikke bare respektere hverandres standpunkt like godt?

 

Jeg setter stor pris på rådene dine. Jeg håper du klarer å levere dem med mindre arroganse i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Skal du lade opp mot max så kan du se på ladedata du fikk på pm til meg.

Er enig at de ladningene jeg bruker er slappe/moderate men det er et personlig valg da temperatur på jakt varierer fra +15 til -20. Enklest å kjøre safe da istedet for å kontrollere hvilken ammo en skal ta med den aktuelle dagen.

Har ikke noe problem å få 162 a-max opp mot 1000 m/s hvis det er ønskelig. Men får like bra presisjon med lavere fart. Mindre krutt, mindre rekyl= bedre forutsetninger for gode samlinger på lengre hold.

Venter selv på ab 175 lr for å få testet de. Tenkte også å prøve SMK når jeg får tid.

Vv n-560 kontra Vv n-570: du får ca 15-20 m/s høyere hastighet med 570 men du bruker også 9-10 grs mer krutt.

Link to comment
Share on other sites

Proffen, nå leser du innlegget til M67 slik som de unevnelige i pod tolker våpenloven.

 

 

Ja, det er mulig det Jonny. Jeg leser det nok med en god del bagasje ihvertfall. Må da være mulig å gi gode råd uten å samtidig fortelle folk at de totalt uten kunnskap? Jeg grøsser bare litt over hvor man putter seg selv, når man gir råd på den måten. Sikkert jeg som er sær..

Link to comment
Share on other sites

Skal du lade opp mot max så kan du se på ladedata du fikk på pm til meg.

Er enig at de ladningene jeg bruker er slappe/moderate men det er et personlig valg da temperatur på jakt varierer fra +15 til -20. Enklest å kjøre safe da istedet for å kontrollere hvilken ammo en skal ta med den aktuelle dagen.

Har ikke noe problem å få 162 a-max opp mot 1000 m/s hvis det er ønskelig. Men får like bra presisjon med lavere fart. Mindre krutt, mindre rekyl= bedre forutsetninger for gode samlinger på lengre hold.

Venter selv på ab 175 lr for å få testet de. Tenkte også å prøve SMK når jeg får tid.

Vv n-560 kontra Vv n-570: du får ca 15-20 m/s høyere hastighet med 570 men du bruker også 9-10 grs mer krutt.

 

 

Ja, tusen takk for det Trondheim. Det er mange forhold å ta i betraktning. Og like mange meninger. Til syvende og sist må man vel ta et valg selv.

 

Jeg har ladet litt Barnes LRX med N-165, de skal testes først. Må nok prøve å få tak i enda litt tregere krutt og se hva det gjør. Litt av morro med denne patronen blir jo å teste litt forskjellig og på den måten lære mer. Jeg liker å lære på den måten og synes det er gøy å utfordrer det som er opplest og vedtatt.

Link to comment
Share on other sites

Så mye interesse og pågangsmot som du har, så overrasker du meg stadig med ting du ikke vet, som jeg trodde "alle vet". Et råd fra meg er absolutt å lese seg opp. Det fins mye litteratur om presisjon, indreballistikk, og ytreballistikk, og ladebøker står det mer enn ladetabeller i .

 

Hehe, skulle likt å lese M67's respons dersom noen hadde skrevet dette om han. Ikke et smiletegn en gang gitt. Men nå er det vel ikke så mye M67 ikke vet, så... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Så mye interesse og pågangsmot som du har, så overrasker du meg stadig med ting du ikke vet, som jeg trodde "alle vet". Et råd fra meg er absolutt å lese seg opp. Det fins mye litteratur om presisjon, indreballistikk, og ytreballistikk, og ladebøker står det mer enn ladetabeller i .

 

Hehe, skulle likt å lese M67's respons dersom noen hadde skrevet dette om han. Ikke et smiletegn en gang gitt. Men nå er det vel ikke så mye M67 ikke vet, så... :winke1:

 

+1 :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Og hvorfor lager man krutt som ikke er temperatur stabile? Dyrere?

Det er nok prisen som avgjør. Slik jeg har forstått det er det mulig å tilpasse/optimalisere krutt til et spesielt kaliber, kulevekt, hylsevolum, bruksområde osv., men det koster. Dobbeltbase krutt er f.eks dyrere enn enkelbase fordi det er en mere omstendelig prosess å lage. De fleste produsentene har krutt som er mer eller mindre temperatur stabile, men Hogdgon med sin Extrem serie ser ut til å være bedre enn de andre ( i hvertfall på papiret). Jeg mener Alliant skrev noen fakta om krutt som kan være verd å lese.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal være kort, siden min mening er uønsket.

 

Tror du jeg er idiot? Neivel..så ikke idioterklær meg i et forum på nett. Jeg begynte å lade riflepatroner i slutten av august dette året. Hvis det er greit for deg, så lærer jeg meg lading i mitt tempo

Såvidt jeg kan se, så lærer du ekstremt fort. Jeg skrev det jeg skrev, fordi jeg synes du er en grei fyr, og fordi du fortjener bedre informasjonskilder enn Kammeret.

Om, som noen sier, jeg er en av de mest kunnskapsrike, så bør alarmklokkene ringe, høyt. For jeg vet nesten ingen ting i forhold til de som virkelig vet noe. Her inne er ingentig kvalitetssikret, alt er basert på snever erfaring, og på egne tolkninger.

Jeg kan ikke en ting om det du lister opp, og det du har lært på 1 år om det vi snakker om her, har jeg brukt snart 30 på, så hver er idioten her :oops:

 

Skaff deg noen bøker, og kos deg med dem, finn iallefall minst 3-4 kilder om alt du leser, utenfor Kammeret - så har du mer enn min, Blys og Sauer 150s meninger å støtte deg på, og du kan vurdere hva du vil tro på. Jeg garanterer at du vil lære mer, og fortere, og slik du holder på så er det du som forklarer hvordan det henger sammen om ikke lenge.

 

Men om du heller vil være fornærmet så er det greit :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal være kort, siden min mening er uønsket.

 

Tror du jeg er idiot? Neivel..så ikke idioterklær meg i et forum på nett. Jeg begynte å lade riflepatroner i slutten av august dette året. Hvis det er greit for deg, så lærer jeg meg lading i mitt tempo

Såvidt jeg kan se, så lærer du ekstremt fort. Jeg skrev det jeg skrev, fordi jeg synes du er en grei fyr, og fordi du fortjener bedre informasjonskilder enn Kammeret.

Om, som noen sier, jeg er en av de mest kunnskapsrike, så bør alarmklokkene ringe, høyt. For jeg vet nesten ingen ting i forhold til de som virkelig vet noe. Her inne er ingentig kvalitetssikret, alt er basert på snever erfaring, og på egne tolkninger.

Jeg kan ikke en ting om det du lister opp, og det du har lært på 1 år om det vi snakker om her, har jeg brukt snart 30 på, så hver er idioten her :oops:

 

Skaff deg noen bøker, og kos deg med dem, finn iallefall minst 3-4 kilder om alt du leser, utenfor Kammeret - så har du mer enn min, Blys og Sauer 150s meninger å støtte deg på, og du kan vurdere hva du vil tro på. Jeg garanterer at du vil lære mer, og fortere, og slik du holder på så er det du som forklarer hvordan det henger sammen om ikke lenge.

 

Men om du heller vil være fornærmet så er det greit :wink:

 

K

Q

Nei jeg vil ikke være fornærmet. Og dine meninger er ikke uønsket.

 

Jeg setter stor pris på rådene dine. Jeg håper du klarer å levere dem med mindre arroganse i fremtiden.

 

Jeg håper du ser hva jeg mener og gidder ikke gjenta poenget mitt.

 

Jeg skal nok lese, men først og fremst skal jeg skyte. Og for å skyte mer må jeg prioritere bort noe. Kanskje lesing? Jeg tar ingenting for god fisk uten å sjekke det. Heller ikke det som blir gitt av råd her.

 

Også tror jeg du misforstår en ting.. Kammeret er ikke verden. Jeg begynte ikke å lære når jeg meldte meg inn her. Jeg har ikke lært alt jeg kan på et år. Jeg er 40.

Link to comment
Share on other sites

1. Er det fordi du er en arrogant fyr?

 

2. Eller har du knekte antenner?

 

Sosial kompetanse er det vanskelig å lese seg til. Jeg vil derfor på det varmeste anbefale å møte mennesker.

 

 

og ladebøker står det mer enn ladetabeller i

 

Tror du jeg er idiot? Neivel..så ikke idioterklær meg i et forum på nett. Jeg begynte å lade riflepatroner i slutten av august dette året. Hvis det er greit for deg, så lærer jeg meg lading i mitt tempo. Mellom jobb, barn og trening. Skyting er mye for meg, ikke alt. Mye av kunnskapen leser jeg meg til og enda mer av kunnskapen får jeg her på kammeret. Må jeg slutte med det? Jeg er ihvertfall ikke her for å føle meg som en dust.

 

 

.

 

Kjære Proffen, jeg tror du må slappe av littegrann. Du er ikke redd for å stikke ut haken, og da kan du ikke bli snurt med en gang du møter litt motstand.

 

To innlegg opp fremhever du dine kvaliteter hva gjelder friskhet og pågangsmot, og da får du tåle at M67 gir deg et velment råd. Mulig at rådet er vel direkte i formen, men egentlig ikke så mye. Å finne passende krutt for ulike patroner er tema omtrent på side to i kapittelet om krutt i Våpenjournalens ladebok.

 

M67 sine sosiale egenskaper trenger du ikke bekymre deg for. Langt ifra. Akkurat som deg er han en alminnelig utadvendt fyr.

Link to comment
Share on other sites

Jada, jada..jeg stikker frem hakka og må tåle litt av hvert. Enig!

 

Side to har jeg lest. Alle de andre og. Jeg vet jo hvilket krutt jeg kan bruke i 7mm STW. Men Sauer150 foreslo 50 krutt. Det har jeg ikke lest om på side to. Og tillater meg å spørre om jo mer saktebrennende jo bedre? Og hva er svaret egentlig? Slik jeg leser det er M67 og Sauer150 uenige om det. Så det var kanskje ikke så dumt spm.

 

Men....og det er poenget mitt. Hvis man ikke kan gi råd uten å rakke ned på andre, kan man la vær. Hva skal det være godt for?

 

Og Ulf. Jeg har møtt Krister og skutt med Krister. Han er en flott fyr, ingen tvil om det. Jeg reagerer på måten han kommer med rådene på i sitt innlegg her. Og det er ikke første gang. Nå sprakk det og det var deilig :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Vel. Da er vi uenige.

 

Sauer 150 og M67 er ikke uenige, og svaret på hva som slags krutt som gir best hastighet har M67 skrevet til deg. Sauer 150 har skrevet forslag om til kandidater. Å anbefale å lese seg opp er ikke å rakke ned på, og husk at bakteppet her er "ungdommelig friskhet og pågangsmot" og 7STW til tross for alle anbefalinger.

 

Så når du "reagerer" på innlegget til Krister, så syns jeg bestemt at du overreagerer.

 

Med vennlig hilsen og god natt

 

U

Link to comment
Share on other sites

For jeg er redd pågangsmot og fandenivoldskhet er der jeg har tyngden..

 

Og det er dette du mener er at jeg fremhever meg selv? Det er ment som en meget ydmyk opplysning om at kunnskapsnivået ikke er min sterkeste side. Det motsatte av å fremheve meg. Kan det leses så annerledes enn jeg hadde ment?

 

Ærlig talt Ulf. Jeg blir ikke fornærmet av at noen gir råd om å lese.

 

så overrasker du meg stadig med ting du ikke vet, som jeg trodde "alle vet"

 

Skjønner du ikke at det er dette jeg reagerer på?

 

Jeg mener fremdeles at spm mitt var relevant. Og at svarene var nyansert og forskjellig. M67 ga ikke fasit, han ga et av svarene. Dessuten er man jo ikke tvunget til å lese her, hvis det er så dumt? Jeg skjønner du er fornærmet over at jeg har valgt 7mm STW og..hvorfor? Hva har du bidratt med Ulf, som gir deg rett til å mene så sterkt nå?

 

Det ville være totalt uinteressant for meg å gjøre akkurat det samme som noen har gjort rett før meg. Det betyr IKKE at jeg ikke lytter til råd. Men jeg velger min vei. Hvis man ikke liker det, så ikke stikk nesa oppi det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns du bare skal kjøre på.

Det har jeg gjort i alle år, og teori er ikke min sterke side. 90% av de som skriver på kammeret, gjør kun det, de er ikke ute og skyter, og finner ut av ting.

Jeg liker å finne utav ting selv, å gå opptrakka løyper er litt kjedelig, selv om de fleste løypene er opptrakka. Men man kan teste til det smeller skikkelig, og allikevel være fornøyd med resultatet.

 

Jeg er nå inne i siste del av min testing med 570 krutt i 30-06 AI, og har funnet at dette fungerer. Dog det i teorien er altfor tregt ;)

Neste blir jo da å teste 8700 krutt i 338LM, og så skal jeg forske frem noe grusomt i 7mm338LM. Det er ekstra gjevt når man finner ut av ting selv, spesielt når noen sier it can't be done.

 

Stå på, jeg venter i spenning, og ser frem til å skyte med deg på neste samling.

Link to comment
Share on other sites

Proffen - pust igjennom nesa, tell til 10 ett par ganger osv så tenker jeg dette ordner seg. Angående M67's formulering var nok ikke den tiltenkt å være like skarp som den var skrevet, iblant bommer de fleste av oss litt på det skrevne ord. Blir dessverre ofte litt for svart/hvit på trykk enn det ville vært om kommentaren hadde kommet over bordet med ett lite glis på kjøpet.

Jeg hadde også blitt varm under lua om jeg hadde fått den der servert.........

 

Tror ikke jeg og M67 er uenige her heller om hvilke krutt som passer - han beskriver hvilke som passer best på generelt grunnlag - jeg har kommet med bestemte anbefalinger som passer beskrivelsen hans ganske så perfekt.

 

Jeg er nå inne i siste del av min testing med 570 krutt i 30-06 AI, og har funnet at dette fungerer. Dog det i teorien er altfor tregt ;) ..............................Det er ekstra gjevt når man finner ut av ting selv, spesielt når noen sier it can't be done.

 

:lol::lol::lol::lol: Jeg fortjente vel den. Men hylser som ikke kamrer fordi hylsene buler og blir deformerte grunnet mengden krutt som er i dem er vel ett tegn på at noe ikke er helt optimalt, eller ? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er en vesentlig forskjell på hvordan du Sauer150 og M67 formidler budskapet. Og jeg synes M67 leverer flere råd, ikke bare dette, med en ikke ubetydelig dose arroganse.

 

Det er min mening og den blir ikke borte av å puste gjennom nesa.

 

Du sier at du selv ville blitt varm under hatten, hvis du hadde fått det servert. M67 ser det ikke slik, han har ihvertfall ikke sagt det.

 

Det er en smak sak som jeg var inne på tidligere om man vil se på dette som nerdete eller guddommelig. I det lyset bør man se seg selv og tilpasse ydmykhet/arroganse deretter.

 

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...