Jump to content

Våpen fra dødsbo. Hva er det, og hva kan man gjøre med de?


stefanvp

Recommended Posts

Hei,

 

En kamerat driver å rydder etter et dødsbo i familien, og det har dukket opp litt diverse våpen. Stort sett fra krigens dager ser det ut til.

Noen som kjenner disse og hvilken verdi har de? Vi vet ikke helt hva vi skal gjøre med de.

 

Han er ikke interessert i å ha de. Jeg er jeger og pistolskytter på rekreasjonsbasis, så jeg har lov til å ha litt av hvert. Men jaktvåpengarderoben er full allerede.

 

1: Gammel munnlader. Står ikke noe årstall på den, men den ser veldig gammel ut. Kan vi ta sjansen på å selge den uten å være redd for registrering!?

 

1.jpg

 

2.jpg

 

2: Lee-Enfield Rifle. Ikke registrert...

 

3.jpg

 

3: Stengun MK II. Denne er plombert. Sluttstykke sitter ikke fast, så det er mulig å ta ladegrep. Denne hadde han papirer på plomberingen på, så den kan vel selges fritt regner jeg med.

Men hva kan den være verdt?

 

4.jpg

 

5.jpg

 

4: Vesta 6.35 pistol. Ikke registrert...

 

6.jpg

 

5: Luger P08. Ikke registrert

 

7.jpg

 

6: Russisk kaliber 22. Denne er registrert

 

8.jpg

 

Hva gjør man med de uregistrerte. Vet de kan leveres til Politiet, men det er jo trist å ødelegge våpen.

 

Veldig takknemlig for all hjelp :-)

 

Mvh

 

Stefan

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville, hvis jeg var han uten å være våpeninteressert, gått til Politiet og fått de registrert på seg selv med bakgrunn i arv/affeksjonsverdi og oppgi til de at de skal selges da du ikke ønsker at de skal destrueres. Burde vel egentlig ikke være verre enn det? Politiet har i mitt område vært medgjørlige i slike saker.

Link to comment
Share on other sites

Det er i alles interesse at han umiddelbart kontakter våpenkontoret. Både for familien sin del og for våpenkontoret sin del.

Jeg ble kun møtt med velvilje fra de da det dukka opp noe gammelt uregistrert under etterisolering av loftet. Som hun sa vi er glad for å få kontroll over slike ting.

 

Regner med at han får svar på spørsmåla sine der, ellers har jeg god erfaring med å ringe til POD for å få svar på spørsmål som saksbehandler på våpenkontoret er usikker på.

 

Kan desverre ikke hjelpe deg med prisvurderinger.

 

Håper det ordner seg på beste måte for kameraten din.

Link to comment
Share on other sites

Leste nylig at POD nå snur i denne typen saker. (Etter all sannsynlighet). De har tidligere ikke vært veldig vellvillige til å registrere våpen som dukker opp på denne måten. Begrunnelsen var at det har vært flere amnesti, der de kunne blitt registrert. Nå har de tilsynelatende kommet frem til at dette bare medfører at folk ikke tør gå til politiet når slikt dukker opp, og enten lar det ligge eller selger det uten papirer til feil folk.

 

For å svare trådstarter på hans første spørsmål, JA, munnladeren er gammel nok til å fritt kunne selges.

Link to comment
Share on other sites

Bare en lovlig ting å gjøre: Ringe lokale politikontoret og fortelle at du har funnet våpen under oppryddingen av ett dødsbo og avtale tid for å komme inn med de. Selv om utgangspunktet er at våpenamnestiet for 4-5 år siden var "siste sjangse" både kan og pleier politiet å være litt fleksible om man har en god forklaring på hvorfor våpenene dukket opp akkurat nå og det ikke er "farlige" våpen (helauto f.eks). Det kan hende politiet mener det beste er å sende alt til spikerverket, men den sjangsen får man nesten bare ta. Hvis ikke blir man sittende på ett lass ulovlige våpen, med alle de komplikasjoner det kan føre med seg.

 

At dere ikke fant noen papirer på alle våpnene trenger heller ikke å bety at de er uregistrert... Ett gammelt våpenkort kan ha blitt borte, våpen kan ha blitt lånt fra en nabo som døde i 1978 etc.

Link to comment
Share on other sites

Leste nylig at POD nå snur i denne typen saker. (Etter all sannsynlighet). De har tidligere ikke vært veldig vellvillige til å registrere våpen som dukker opp på denne måten. Begrunnelsen var at det har vært flere amnesti, der de kunne blitt registrert. Nå har de tilsynelatende kommet frem til at dette bare medfører at folk ikke tør gå til politiet når slikt dukker opp, og enten lar det ligge eller selger det uten papirer til feil folk.

 

For å svare trådstarter på hans første spørsmål, JA, munnladeren er gammel nok til å fritt kunne selges.

 

 

Takk for svar på munnladeren. Da er den grei :-) Da blir det finn.no neste på den om ikke noen her vil ha den !?

Link to comment
Share on other sites

Plombering av våpen er som pest, kolera og voldtekt i ett. Da hadde jeg heller gitt det bort.
+10

Da er det ikke lenger et våpen. Bare en klump med stål, verd skrotprisen og knapt det.

Kan forsåvidt si meg enig, men når det gjelder enkelte våpen kan vel det være siste utvei? Har selv to plomberte våpen som tilhører hjemmefrontsamlingen min. Dette er en sten gun og en revolver. Disse våpnene hadde det ikke vært mulig å beholdt skarpe. Så jeg mener at våpen kan ha høy affeksjons verdi og historisk verdi selv om de er plomberte, men det er jo bare min mening :oops:

 

Joakim

Link to comment
Share on other sites

Da kan jeg melde at jeg har vært en tur å snakket med våpenkontoret her lokalt. Det var IKKE tema å få registrert de uregistrerte pistolene. Så de måtte enten plomberes eller leveres inn.

Så da blir disse sendt til plombering.

 

Riflene fant vi papirer på til slutt, så der er det da fritt frem for salg.

 

Takk for all hjelp folkens :-)

Link to comment
Share on other sites

De er ikke registrert nei. Det ble sjekket opp.

 

Trist at ødelegge slike våpen ja. Lugeren er veldig fin og nummerlik.

 

Om noen har gode kontakter må de gjerne gi meg et pling. De ligger trygt i safen hos enka enn så lenge.

 

Treffes på 909 92 092

 

Mvh

 

Stefan

Link to comment
Share on other sites

Det var IKKE tema å få registrert de uregistrerte pistolene. Så de måtte enten plomberes eller leveres inn.
Dette er et utrolig dårlig signal å sende, fra politiets side, med tanke på at slike uregistrerte våpen vil dukke opp i flere hjem fremover. Motstanden mot et åpent amnesti begrunnes med at dette kan virke som en "hvilepute" for folk som besitter uregistrerte våpen. Men hva er samfunnet mest tjent med? Slike våpen kan selges for mange tusen kroner til kriminelle miljøer. Det må da være bedre å kunne selge til noen som har tillatelse til å kjøpe/eie?
Link to comment
Share on other sites

Et tips er å ringe til POD å få en endelig vurdering av de. Har hjelpt meg et par ganger det, virker å være lettest å svare nei, hvis en ikke er helt sikker. Kan godt hende at du har fått rett svar, men det skader ikke å dobbeltsjekke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...