Jump to content

Hvor er det "trygt" å slippe hund i Norge om dagen a...?


shandi

Recommended Posts

Hvor er det trygt å slippe en harehund i skauen i dette landet nå a? Om ikke spesielt lenge er det jaktsesong igjen, og er her hvor jeg bor er det helt uaktuelt å slippe losende bikkjer i skauen, i alle fall for meg. Å sitte med hjertet i halsen på post er helt uaktuelt for meg, da jeg har lyst til å ha med meg bikkja hjem igjen, ikke bare halsbåndet. Jeg tenker ikke på de alminnelige hensynene å ta, som trafikkerte veier, jernbane osv, men canis lupus.

Samboer og jeg vurderer seriøst å flytte til et sted der vi kan pleie interessen vår for harejakt uten at frykt for hundedrap surrer i bakhodet hele tiden.

 

Det store spørsmålet er bare, HVOR skal man ta veien....?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke ulven har fått nok fotfeste på sørlandet til å representere noen reell fare for en hund. Blir det observert ulv, så er det 400 mann på jakt etter den tvert - så vi slipper egentlig å tenke på ulv.

At hestkukterreng, bratte stup, juv, fosser og bekker, og annen elendighet her trolig representerer en større fare for en hund enn ulven gjør selv i Julussdalen er en annen ting...

Jernbane og veier er heller ikke noe stort problem her, så sørlandet er et tips. Et annet er nordnorge, alt nord for Majavatnet. Samene holder "udyr" i sjakk med varierte og effektive metoder. Der er de et hakk hvassere enn hedmarkingene. Hva de gjør med harebikkjer som loser rein er sikkert også interessant.

 

Trolig er det mer hare der oppe også. Her på sørlandet ser en hare sjeldnere enn julenissen.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Trolig er det mer hare der oppe også. Her på sørlandet ser en hare sjeldnere enn julenissen.

 

 

K

Jeg kom fra Risør forrige helg, og så 2 ihjelkjørte harer på strekningen fra sørlandsporten til Brevik.

 

Som sagt, de alminnelige hensynene som veier, jernbaner, sauer og rein er ikke problemet for meg, det er ting som er lette å sjekke opp før man drar på jakt, og tilpasse seg så godt som mulig ut i fra dette.

Jeg bor i distriktet hvor "noen" har bestemt at visse dyr i skauen skal ha navn, for romantikken og reklamens del. Så stoda er vel egentlig sånn at vi ønske r å forflytte oss til et sted i verden hvor vi kan praktisere hobbyene våre med minst mulig rovdyrsrisiko i form av ulv.

Det er sånn at rent naturmessig så er vel østlandet et gedigent gjesp i forhold til sånn ca resten av Norge også, lurer litt på om vi er født på feil sted. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja du ville altså vekk fra det som muligens er den miste av de 5 farene for løs hund jeg nevnte? ;)

 

Var det så vanskelig å forstå det jeg skrev altså...Ja, jeg vil vekk fra ulv. Ja, jeg vet om de andre risikoene.

Der hvor jeg bor og har hatt terreng ER faktisk ulv en relativt stor risiko.

Link to comment
Share on other sites

Slike unge streifulver dukker opp på de utroligste steder ser det ut til..Men sjansen for at de tar hunden din er nok liten!Stort sett blir de jaktet på og skutt disse Ulvene,når de har tatt Sau,fordi det skal ikke være Ulv i feks Oppland og Buskerud.Flytt et sted hvor det er tradisjon for Harejakt,og svært lite streifulv!Mange fine steder i Telemark,Buskerud og Oppland!Lite Flått her og..

Link to comment
Share on other sites

Det blir nok mye flytting på deg fremover, om du skal prøve å rømme unna gråbein. Med politikken de fører i Sverige for tiden, kommer det stadig nye puljer av russerulver. Da hjelper det lite om 400 jegere sitter klare, vi vil ikke klare å holde unna. Siste skanse som ryker er nok kjerneområdene for sau, altså sør og vestlandet. Forholden i nord kan jeg lite om.

 

Vi må nok bare innse at vi sannsynligvis er blandt de siste generasjonene som jakter med løse hunder. Det finnes nok av jegere som synes det er helt greit. Om det skyldes skadefryd eller egeninteresse vet jeg ikke. Mister du hunden under en bil eller et tog, eller foran sauefjøset til en bonde, har du kun deg selv å takke i disse GPS tider. Ulven derimot, den kan man ikke ta forholdsregler mot, så det blir å sitte med hjertet i halsen å vente på hylet.

Link to comment
Share on other sites

(Første del i vargkriget)

 

Ifølge disse kara er vel svenskegrensa som duger, ikke sikkert de klarer å ta unda for alt som pumpes inn, men de gjør et realt forsøk iallefall :mrgreen: anbefaler alle som har interesse for ulv (for/mot) å se den serien, ganske interessant.

Link to comment
Share on other sites

Fosenhalvøya kan jo være et sikkerstikk.

 

Det meste av Trøndelag er vel aktuelt, mye hare og forholdsvis lite harejegere. Selger småviltkort i et grunneierlag der vi har 3-4 aktive harejegere på ca 150.000 dekar, hvorav to slipper harehund og de andre to jakter hare.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke båndtvang nå da?

Ja, er det ikke det frem til 15ende August?

 

20. august, men det har jo ingen ting med hva TS spør etter...

 

Tror det er rimelig trygt utenfor revirene til par/flokker. Men det er jo bare et tidspørsmål før revirhevdende ulv slår seg til hvor som helst i Sør Norge. Bla. var det vel minst tre forskjellige ulver i Trøndelag nå i vår. Og forskerne får jo mindre og mindre kontroll på ulvestammen. Såvidt jeg kan se er den ute av kontroll i Sverige nå. :?

Link to comment
Share on other sites

Båndtvangen opphører 21. august bare så det er sagt, den dagen kan man slippe bikkja (dersom det ikke finnes lokale bestemmelser). 20. august er det fortsatt båndtvang.

 

Når det gjelder hareterreng, så kan jeg som trønder bosatt i Nordland varmt anbefale Trøndelag og nordover. Her oppe er det få harejegere med hund, og mye terreng å ta av. Bare i min kommune er visstnok arealet med statsgrunn like stort som Østfold fylke, om ikke større. ;) Harebestanden er bra, det svinger litt, men det er sjelden vi går heim fra skauen uten los. Tettere bestander finnes på kysten, bare en time eller to kjøring unna.

 

Canis lupus er svært sjeldent observert, derimot finnes det endel bjørn, jerv og gaupe. Tror det må være 10-15 år siden det ble rapportert at en streifulv tok sau i distriktet.

 

Tror det blir bra med hare i Trøndelag i år, dette bildet tok jeg i slutten av mai "i Trøndelag et sted" ;)

Det er ikke et harekull, bare voksne harer. Det var 13 på samme åkeren, pluss 2-3 rådyr.

 

467972_4755728375934_1557493729_o.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg forsto alt du skrev men det er alltid noen som må vri og vrenge på spørsmål her inne.Fra Buskerud og vestover er det vel forholdsvis trygt.I Telemark er harebestanden ok ved kysten og på høyfjellet men heller dårlig i midtfylket

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...