Jump to content

Lee classic cast turret og kruttmål??


Chiefen.v-2

Recommended Posts

Jeg brukte et par kvelder på å mikke med det der, men kan ikke si jeg fikk noe brukbart resultat. Den kjedeløsninga ga jeg fort opp. Diverse forsøk med strikk og annet resulterte i feil spenn på feil sted. Jeg har tenkt å se litt mer på det så snart laderommet er ryddet, men har vel tanker om at det kanskje er like greit å "slå" ladninga. Når målet sitter pressa er det jo ikke så store forskjellen, men alikevel er det fordømt iriterende. Det hadde vært trivelig om det kunne gått av seg sjøl. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

hornady case activated powder drop

Den der ser ut som noe Nasa kunne designet, jeg tviler ikke på at den fungerer men det virker litt voldsomt. Knapt to servorer unna en fungerende drapsrobot :mrgreen:

 

Jeg liker faktisk Lees kjedeløsning for progressive presser, den er billig, enkel og om noe henger seg opp ryker den før noe annet (og mye dyrere) gir opp. At Lee ikke har en fjærbelastet løsning for turret er egentlig litt rart, de har jo hatt det på autodisken i alle år. Nå har ikke jeg turret lenger, hvis ikke er jeg sikker på at jeg hadde laget en slik sak ganske raskt...

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det, Lee har et eget kit for dette. Men det er likevel litt fiklete siden en må stenge målet og tømme ut det som står i systemet for å justere mengden, men når har funnet en god god kombinasjon er den bortimot idiotsikker. Det begrenser seg også til ca 40-50 grs litt avhengig av krutt og med ganske grove hopp ved max.

Link to comment
Share on other sites

Autodisk med doubledisk kitet stopper rundt 40gr ja. (En kjapp titt i lista indikerer ca 40gr N135 med de største diskene).

Men har man krutt med større densitet øker dette noe (Har ikke tabell for tregere krutt en N135).

 

Er plaget med statisk elektrisitet i Hornady krutmålet mitt, noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også syslet med tanken på en lee clasic turretpresse med autodisk med dobble disker til riflelading i 308 og 6,5x55

Jeg lader min pistol ammo på en 3hulls turret presse og her har jeg forsiktig åpnet en disk til å kaste større kruttmengde enn orginalt i 44mag med lette kuler.Dettre har fungert utmerket så jeg tror det er mulig å åpne diskene så de kan dumpe for ex 44gr Norma 19.Må selvsakt sjekkes med en kruttvekt før man starter å lade med dette oppsettet.Noen som har testa dette med dobbeldisk?

Link to comment
Share on other sites

 

Er plaget med statisk elektrisitet i Hornady krutmålet mitt, noen tips?

 

 

Bra medisin på lee kruttmålet mitt var en vask med grønnsåpe lufttørkes over natta og ei lita teskje grafittpulver som ristes godt rundt og mates ut i ei tomhylse, rist ut restene av grafittpulver. Problem løst. :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Lurer enda på dette, billig og greit automatisk kruttmål for Lee classic cast turret.

 

p-307.jpg

 

Hva om en fjerner litt gods (heh-plast that is...) fra den bevegelige delen av 2 slike? Klarer en å få 3,5cc eller mer så er jeg i mål.

Noen som har en slik og kan ta en kikk om det er bare å kappe i vei?

 

Litt tillegg; rundt om på nettet er det flere som sier de har 3 disker i montert i målene sine; om det funker så er det jo helt topp!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tingtartid osv

 

Rett før jeg reiste på jobb testet jeg et Lee Autodisk Pro med double disc kit: med de to største hullene (2x 1,57ccm er det ikke?) hiver den ut en passe dose N140-ingen store nyhter der; men målet er vanvittig jevnt! 20 ladninger målt på Lyman digitalvekt (1 desimal etter komma) viser ingen variasjon.

 

Blir artig å leke videre med dette; selv om Lee kommer med et vanlig kruttmål beregnet for nettop turretpresser i løpet av sommeren er jo disc-målene billig og rimelig ufeilbarlige-ikke noe som kan endre innstilling på de.

Link to comment
Share on other sites

Bare å glemme det oppsettet, det funker ikke på Classic turret.

 

Det som funker er Lee Autodisk Pro med double-disc kit (skal prøve å modde til å ta 3 discer-bør være easy fix-to skruer og to plastbiter), og når det nye "automatiske" kruttmålet fra Lee kommer i salg er alle problem borte (ihvertfall slike som denne tråden baler med).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...