Jump to content

Ny hylsetrimmer fra Lee


Erlend Meyer

Recommended Posts

Joda, men for 20dollar må en nesten forvente noen snarveier. Hvis den ender på 200kr her og er like smart som Lee-produkter kan være vil dette være årets røverkjøp. Drill burde fungere, sikkert mulig å lage en fast motor til den også. DX har mange fine motorer for slikt: http://dx.com/p/high-torque-120rpm-dc-geared-motor-silver-dc-6v-184869

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med Ranger44. Lee har utrolig geniale og smarte tekniske løsninger på tingene sine. Bare så synd at dem blir laget i enten skrøpelig plast, eller ei et mykt eller sprøtt støpjern/aluminiumlignende. Aner ikke hvorfor?. Dem kunne godt ha doblet prisen på tinga, og laga dem i skikkelig materiale, skulle ha bytta ut alt med Lee ting for det. Men skal prøve denne dingsen å se om den holder.

Link to comment
Share on other sites

Hva ER det med folk og videoer? En s.k. "review" hvor 2/3 av videoen er preik om alt annet enn produktet det handler om? Ikke dekker han ting som justering heller, så nok en ubrukelig video. Men Lee skriver i det minste følgende: "A click adjustable stop allows trim length adjustment in .001 of an inch increments" så det skal være mulig å justere.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Den funker, relativt rask. Er raskere en Possum Hollow trimmeren jeg bruker på drillen vanligvis, når man tar med at man slipper avgradingen etterpå. Tror det er bare å glemme å motorisere den, den bør ikke rotere uten hylse på plass.

Etter erfaring fra 150 hylser er den definitivt verdt pengene.

Link to comment
Share on other sites

RCBS varianten er ultra langsom, sikkert fin om man ikke lader så mange hundre i året, eller for det meste halspresser og trimmer lite.

Denne fresen bruker en vanlig hylseholder, og monteres i en vanlig enstasjonspresse, sett i hylse, noen omdreininger og ferdig. Finnes raskere varianter en denne og, men den tar samtidig innvendig og utvendige grader, er her man sparer tid. Dillon har en tilsvarende som gjør jobben elektrisk, men den koster ganske nær en nyre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bestilte igår fra siden som ble linket av TS, du finner den på midway. Com de har den på midway. No men den er ikke kommet på interwebben enda ca en uke til den er det

 

Jeg kjøpte no annet itillegg så tot prisen ble 60.14 usd (350nok ish) og da var frakta 28 usd, fikk bekreftelse isted og varen er sendt :)

 

Sent fra lomma

Link to comment
Share on other sites

RCBS varianten er ultra langsom, sikkert fin om man ikke lader så mange hundre i året, eller for det meste halspresser og trimmer lite.

Denne fresen bruker en vanlig hylseholder, og monteres i en vanlig enstasjonspresse, sett i hylse, noen omdreininger og ferdig. Finnes raskere varianter en denne og, men den tar samtidig innvendig og utvendige grader, er her man sparer tid. Dillon har en tilsvarende som gjør jobben elektrisk, men den koster ganske nær en nyre.

Tja... jeg har vært oppe i et sted mellom 23 - 24 tusen i året og jeg støpte de fleste kulene også. (I tillegg skjøt jeg en del tusen fabrikk, totalt ca 34 tusen på et år). Men, en trimmer jo ikke hver gang. Din forklaring, prssiserer ikke hvorfor denne hylsetrimmeren, er raskere enn RCBS sin. At den tar med inn og utvendig grader holder ikke, som eneste forklaring.

Link to comment
Share on other sites

Trond Alvestad (hjemmelading.no) får inn trimmeren i morgen.

 

Bestilte til 223r. 6.5x55. Og 308w som en begynnelse.

 

Skal bli deilig å slippe tullet med å låsefast hylsa i holder, fungerer det bra i classic cast pressa skal jeg prøve den i AP pressa. Tenk hylsemater, sizer, trimmer (må finne på noe med en støvsuger).

Dra i spak, snurr på trimmer, dra i spak o.s.v. tanken tiltaler. :lol:

 

Så får vi se om det er mulig å motorisere. Ser for meg motor m.brems og aktivering/deaktivering med presse spak når hylsa støtter skjæra. Man kan jo om ikke annet pønske litt på det.

 

Har sett på Dillon Rt1200 og den ryker på over 3500kr til 3 kaliber, man kan leke seg mye for den pris differansen.

Link to comment
Share on other sites

RCBS varianten er ultra langsom, sikkert fin om man ikke lader så mange hundre i året, eller for det meste halspresser og trimmer lite.

Denne fresen bruker en vanlig hylseholder, og monteres i en vanlig enstasjonspresse, sett i hylse, noen omdreininger og ferdig. Finnes raskere varianter en denne og, men den tar samtidig innvendig og utvendige grader, er her man sparer tid. Dillon har en tilsvarende som gjør jobben elektrisk, men den koster ganske nær en nyre.

Tja... jeg har vært oppe i et sted mellom 23 - 24 tusen i året og jeg støpte de fleste kulene også. (I tillegg skjøt jeg en del tusen fabrikk, totalt ca 34 tusen på et år). Men, en trimmer jo ikke hver gang. Din forklaring, prssiserer ikke hvorfor denne hylsetrimmeren, er raskere enn RCBS sin. At den tar med inn og utvendig grader holder ikke, som eneste forklaring.

 

såså, slapp av RCBS er sikkert flott :D

Har ingen eierinteresser i Lee, eller i leverandøren.

Fortsatt er den vanlige RCBS/Hornady/Lyman eller hva alle heter der hylsen festes i en holder og skjæret har en piot for hylsemunning og alt foregår horisontalt den seineste mest knotete måten å trimme en hylse på, uansett hvor mange dulioner hylser du har gjort på den.

http://www.giraudtool.com/prod02.htm denne er nok den aller feteste om hylsetrimming er det kjedeligste du vet, ellers kan denne anbefales https://www.possumhollowproducts.com/KW ... MMERS.html dette er min favoritt, men gradene må fjernes etterpå.

Og Geco5, Lee sin nye er raskere en RCBS sin sveivetrimmer selv om man IKKE tar med fordelen med å slippe avgradingen.

Link to comment
Share on other sites

såså, slapp av RCBS er sikkert flott :D

Har ingen eierinteresser i Lee, eller i leverandøren.

 

Og Geco5, Lee sin nye er raskere en RCBS sin sveivetrimmer selv om man IKKE tar med fordelen med å slippe avgradingen.

Har ikke noe imot, noe nytt som gjør prosseser raskere. :) Men du har ennå ikke kommet med noen begrunnelse for, hvorfor denne trimmeren skulle være raskere! Kun en påstand.

 

Ser fordelen med, at den også tar grader inn og utvendig. Så, da er kanskje ankespørsmålet. Er det raskere å skifte hylse og hvordan festes hylsen, for å gjøre dette raskere? For personlig så sveiver jeg raskere vertikalt (hylsen horrisontalt), enn horrisontalt! Og skifte av patronhylse, går rimelig raskt i en RSBS trimmer. Har også trimmet ned div. millimerter pr hylse, i forbindelse med bruk av 30-30 W og omforming, samt nedkorteing disse til 30 Herrett. (Da kunne jeg ønsket meg noe motorisert. :) ) Så ikke bare har jeg trimmet ganske mange hylser, men tidvis ogå flere millimerte pr hylse. Har også jobbet akkord store deler av livet og har alltid vært interessert i besparende metoder. Men personlig, så innvesterer jeg ikke i noe, bare fordi det er noe nytt og anderledes. Jeg må enten ha tro på at det er vesentlig bedre, eller så må jeg teste og erfare at det er bedre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...