Jump to content

Nytt medlem og fersk pistolskytter


spira

Recommended Posts

Hei!

Jeg er ei jente på 23 som har begynt med pistolskyting og har vært på skytebanen flere ganger.

Det er kjempegøy og jeg har fått god opplæring/starttrening av skyteleder samt forsøkt flere skytestiler.

Målet mitt er å bli en god pistolskytter og selvsagt skyte bedre enn gubben min, hehe.

Jeg har foreløpig lagt min elsk på hurtigskyting og vurderer også feltskyting.

 

Men det er lite men, jeg føler meg litt nervøs på treningen fordi det er en utlending der som virker litt skummel.

Han snakker lite norsk og skyter litt tullete iblant, altså ofte bare rett i vollen uten at det er satt opp skive.

Jeg er ikke rasist eller noe, men synes det blir litt for teit å nevne dette for skyteleder da det kan misforstås.

Vi skriver oss jo inn hver gang, men er det kontroll utover dette?

Blir navn og fødselsdata sjekket opp? T

Breviksaken husker man jo?

 

Unnskyld hvis jeg tråkker over streken her, men elsker å skyte og vil gjerne fortsette!

Link to comment
Share on other sites

nå var morderen fra utøya norsk og skjøt på blink... :?

Usiker på hva du er nervøs for, om du finner en person på banens oppførsel ubehagelig (uansett grunn) er det rimelig å henvende seg til skytleder. Klubben har ikke noe med å sjekke navn og fødselsdato (med mindre de har lyst til å gi vedkommende en bursdagsgave da :wink: )

Å skyte i vollen gjør jeg da stadig vekk, enten for å teste funksjon eller grovsikte. Så lenge det ikke er til sjenanse for noen ser jeg ikke noe problem med det.

 

Lykket til videre og velkommen hit :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Navn og fødselsdata spiller ingen trille for klubben. Er det en NIF tilknyttet klubb er tersklen for å nekte betalende medlemmer temmelig høy. Hvis personen søker om kjøpetillatelse for våpen vil våpenkontoret selvsagt sjekke persondata.

 

Bare ignorer denne personen. Skyttere som har null interesse for det som skjer nedenfor standplass finner seg som regel en ny hobby etter en kort stund.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, om du syns det er ubehagelig bør du ta kontakt med skyteleder/klubb. Det kan jo være det er en historie du ikke har hørt enda, som vil forklare det meste. Det er uansett politiet som avgjør om en innbygger kan få erveve skytevåpen eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Han opptrer korrekt på banen, så det er vel bare jeg som må tenke anderledes.

Måtte bare lufte disse tankene!

 

Videre tar jeg imot forslag til valg av våpen ved f.eks feltskyting.

Har ikke eget våpen ennå såklart og klubbvåpenet jeg låner klikker relativt ofte.

Ble så fortalt at revolvere er mer driftsikre, kan revolver benyttes til feltskyting?

Link to comment
Share on other sites

Per i dag så er automatpistoler like driftssikre som revolvere. Den største fordelen med revolver er at man som regel får bedre sikter og avtrekk når man sammenlikner en helt standard revolver med en standard grovkalibret pistol. En del revolvere lar deg også skyte flere ulike patroner i samme våpen.

 

Jeg liker ikke å anbefale spesifikke våpen siden det er sikkert 15 år siden jeg skjøt en NSF match og fordi mine preferanser ikke nødvndigvis funker for deg. Prøv masse ulike skytere og vurder hva som passer best.

Link to comment
Share on other sites

Videre tar jeg imot forslag til valg av våpen ved f.eks feltskyting.

 

Velkommen til kammeret!

Synd at du har hatt mye problemer med klubbvåpenet du bruker. Kanskje du bør få noen i klubben til å sjekke våpenet og vedlikeholde det sånn at du slipper problemene?

Jeg foreslår at du leser litt i trådene som omhandler tips til våpenkjøp og eventuelt lager en egen tråd når du har lest litt. Det første du bør gjøre er å prøve flere våpen! Lån fra klubbens medlemmer sånn at du 'kjenner' hva som passer deg best!

Våpen som klikker er søppel! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er egne klasser for revolvere i felt, så det bør gå bra (dog ikke for .22 med mindre duer junior)

Det er ikkje eigen klasse for .22, men det er vel ikkje noko i vegen for å stille med ein revolver i finfelt. Men ein stiller med litt ulempe i forhold til dei med autopistolar ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lagt merke til at det er flere våpen som trøbler der, altså klubbvåpen.

Puss puss så får du en suss?

 

Det kunne jo være greit at de ble pusset oftere, for eksempel etter skyting av skytteren?

Link to comment
Share on other sites

Det bør du foreslå for skyteleder. Det kan være at skyteleder eller materialansvarlig i klubben ikke har tid til å vedlikeholde klubbens våpen. Men det burde jo vært en fordel for klubben om de som bruker våpnene pusser og vedlikeholder de som en del av opplæringa. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det kunne jo være greit at de ble pusset oftere, for eksempel etter skyting av skytteren?

 

Er det snakk om .22LR, har det lite for seg å pusse etter hver økt. Når jeg vedlikeholdt klubbvåpen holdt det med grundig puss en gang eller to i året. Den vanligste synderen er guffe som samler seg i området rundt kammeret. En q-tips med nitrosolvent fikser den biffen uten at man trenger å demontere våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Det er flere steder det finnes slike.

Jeg sa fra til en som sto og veiva med våpen mens det var folk ute på banen, da blei han sur gitt. Så dukka skyteleder opp, og da måtte han dra hjem.

 

 

Men så sant han ikke oppfører seg truende mot deg eller på noe vis, så tror jeg du bare kan slappe av :)

Link to comment
Share on other sites

Telefonen hans ringte og da trodde jeg at jeg var i Afghanistan eller i en OsloTaxi :shock:

Er som sagt ikke rasist, er bare usikker med hans tilstedeværelse der.

Det er sikkert bare noe jeg innbiller meg, men likevel oppleves det guffent.

Jeg får konsentrere meg om meg selv og mine egne oppgaver så går det sikkert over.

Kan jo hende han er veldig sjenert og faktisk er hyggelig. Skal si hei til han neste gang jeg.

Link to comment
Share on other sites

Det man skal ha klart i minne er at skyting er og skal være en idrett for alle, uansett etnisk bakgrunn eller andre ting som skiller dem åt.

 

Det primære med skyting er at sikkerheten alltid skal komme i første rekke. Denne personen skyter tullete, betyr ikke det at han er en tulling.

 

Så fremt at hans skudd går i sikker retning så kan jeg ikke se problemet. Jeg driver med PPC, Dynamisk, felt og bane og det er klart at noen kan fra tid til annen synes at min skytte stil er tullete :winke1:

Spesielt da i PPC, når vi ligger ned og skyter på mål som er 50 meter bort. :winke1:

 

Når det kommer til kommentarer som at man føler at man er i Bagdad eller Oslo taxi, så synes jeg personlig at det er på grensa av hva man burde skrive på et forum.

 

Vis takhøyde og vær glad før at det er et mangfold i sporten. Skyttere skal representere gjennomsnittet i Norge.

Hvis du kommer fra Bagdad, Oslo, Sarpsborg, eller Mo i Rana burde være totalt uvesentlig.

Link to comment
Share on other sites

Det var kanskje litt feil å skrive det slik, beklager.

Lurte egentlig bare på om folk ble sjekket litt opp før de begynner med skyting.

Skal vokte tungen min i fremtiden dersom jeg har noe på hjertet.

Igjen beklager jeg.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke spesielt vanlig med sjekk av folk før de begynner å skyte.

 

Blir som oftest rettet en forespørsel til det lokale kammeret når det søkes om medlemskap i klubben og politiet sjekker jo når det søkes om ervervelse av våpen.

 

Ellers vil jeg bare tillegge med en tvist av ironi at rasister ofte starter en setning med frasen: Jeg er ikke rasist men ...

 

Fremmedfrykt kommer i mange varianter og skepsis slik som du viser her spira er et godt tegn på at du burde tilegne deg mer kunnskap om innvandring og innvandrere, å prate med de er ofte et godt sted å begynne ;-)

Link to comment
Share on other sites

Det er lov å drite seg ut, hvis man lærer av det.

Det er lov å spørre, hvis man tåler svaret.

 

Svar på spørsmålet ditt:

Man blir ikke sjekket ut hvis man begynner med skyting. (SVJV)

Men man blir nok sjekket ut hvis man skal kjøpe våpen.

 

Generelt:

Om vedkommende oppfører seg på en slik måte at man føler seg utrygg, da sier du ifra til standplassleder.

Om vedkommende snakker morsmålet sitt i telefonen, så er det vel fordi han/hun i andre enden snakker det samme språket da.

Norske statsborgere kommer i alle farger, fasonger og fra alle kulturer, religioner, trossamfunn osv.

Skal man først integrere folk, så er jaggu ikke skyting det verste. :wink:

 

Men som sagt, er det noe ved våpenhåndteringen som ikke er bra, så sier man ifra!

Samme om personen heter Per Oddvar Oppistubakken eller Machmod Hassan.

Sikkerhet på banen skiller ikke på folks bakgrunn, samma eff.

 

 

Uansett:

Velkommen til forumet! :D (Glemte å skrive det i forrige post...)

Bruk søkefunksjonen oppe på høyre side, så finner du nok mye rart om hvilke våpen du skal velge.

 

 

Ninjaedit: Varegg slo meg såvidt....

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier stadig vekk å skyte i vollen, som regel finner jeg en pinne eller stein å sikte på, vollen er dermed selvanviser og jeg ser hvor jeg treffer når jeg bommer. God trening :wink: Dessuten er det veldig morsomt når man treffer samme pinne/stein/brusflaske mens den ruller ned vollen.

 

Opplever du usikker våpenhåndtering på banen, si fra!

Link to comment
Share on other sites

Man blir ikke sjekket ut hvis man begynner med skyting. (SVJV)

Men man blir nok sjekket ut hvis man skal kjøpe

 

Ikke helt korrekt, i min klubb søker alle medlemskap via politiet. Dvs at man kjører samme sjekk som ved kjøp av våpen, nettopp for å luke bort personer som ikke skal ha omgang med våpen.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Ville det være for strengt å kreve politiattest?

Det ville kanskje ødelegge for noen som har gjort et par dumme ting som

ikke nødvendigvis er relatert til vold eller trusler.

Jeg kan veldig lite om dette og det er derfor jeg spør.

Link to comment
Share on other sites

Laget kan ikke kreve politiattest av medlemmer. De kan heller ikke kreve at potensielle medlemmer skal "godkjennes" av politiet. Utlån av klubbvåpen er klubbens ansvar - dersom noen ikke er skikket til å låne våpen på banen er de selvsagt heller ikke skikket til å erverve sitt eget våpen, og en "karantenetid" vil da være meningsløs.

 

Laget kan nekte å ta opp medlemmer i "særlige tilfeller". Det må da foreligge en saklig grunn.

Link to comment
Share on other sites

TS nevnte politiattest lenger opp.

Men en får håpe vi ikke kommer dit at man må ha attest for å drive med skyting...

Hver og en av oss har et ansvar for å si ifra hvis vi ser oppførsel som er farlig.

Det samme gjelder hvis vi har grunn til å tro at det er noe kriminelt på ferde.

Politiet har en jobb som består i å følge opp tips fra sivilistene, men der er det vel heller et spørsmål om ressurser.

Hvilke regler som gjelder for medlemsskap og kjøp finner man ved å søke dem opp.

 

Kan vi kanskje la denne tråden dø stille ut?

Så kan TS søke litt etter "hvilket våpen skal jeg ha til...." og fortsette den diskusjonen der?

Link to comment
Share on other sites

Siden vi er medlem av NIF kan vi i prinsippet ikke nekte noen å bli medlemmer, men vi har full mulighet til å gjøre en avtale med Polititet om en sjekk av alle nye medlemmer i vår klubb. Dette er samme sjekk som gjøres ved kjøp av våpen og kommer man ikke mellom der bør man kanskje vurdere noe annet som hobby. Dette gir oss en trygghet om at de vi lærer våpenbruk og som er en del av ett miljø faktisk er "normale" personer uten noen problemer som tiliser at man ikke er "Edrulig og pålitelig". Det gjør også at Polititet ser på oss som en seriøs aktør, og det er sjelden eller aldri noen problem å få godkjent nye våpen.

 

Vi har hatt medlemmer som er tatt opp i klubben selv om Politiet har gitt de karantene, vi har også hatt andre som har søkt men fått avslag av polititet og som vi aldri har sett på skytebanen noe mer, antagelig siden de aldri får lov å kjøpe våpen lovlig. Uansett en ordning vi har hatt i over 20 år, og som kommer til å bestå så lenge Politiet ønsker å være med oss å trygge våre medlemmer og den idretten vi bedriver.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

men vi har full mulighet til å gjøre en avtale med Polititet (sic) om en sjekk av alle nye medlemmer i vår klubb.

 

Da er jeg veldig nysgjerrig på hva slags lovhjemmel dere oppgir til politiet for å få dem til å "sjekke". Uten lovhjemmel er det brudd på taushetsplikten dersom klubben får tilbakemelding fra politiet om hvorvidt en person som søker opptak har noe på rullebladet.

 

For øvrig er det massevis av folk som er hverken pålitelige eller spesielt edruelige, men som ikke har den minste flekk på rullebladet. Politiet vet (heldigvis) ikke alt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg stusset også litt på den der...

"Agentsøk", som jeg tror det kalles, kan vel bare utføres etter svært strenge retningslinjer.

Å sjekke folk for ditt og datt er vel ikke noe menigmann skal ha noe med å gjøre?

 

Er interessert på prinsipielt grunnlag, jeg mener ikke å vifte med pekefingeren her.

 

 

Men nå er vi ute på vidotta igjen... Ny tråd kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Strengt talt så sjekker folk seg selv, ingen som tvinger noen til og levere inn søknad, men om dem vil bruke klubbvåpen for og ha aktivitet så må dem levere inn. Kan ikke se at det skal være noe problem at noen som ikke vil få innvilget våpensøknad ikke får håndtere våpen.

Link to comment
Share on other sites

Lovhjemmel? Sunn fornuft og samfunnstrygghet holder lenge det. Ved godkjent søknad mottar vi kopi fra Politiet, ved avslag får kun søker beskjed. Så det er ingen beskjed til oss hvis noen ikke blir godkjente av Politiet. Fungerer utmerket og har gjort det i over 20 år...

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Ikke når det gjelder politiet... Hvis det er slik at dere ikke får noen tilbakemelding når det gjelder de som politiet ikke godkjenner for medlemskap - noe de for øvrig ikke har noe med, men det blir en annen debatt - men får tilbakemelding når det gjelder de som politiet godkjenner - da er det begått brudd på taushetsplikten idet dere vet at de som dere ikke får tilbakemelding om har gjort seg skyldig i ett eller annet som det lokale politiet mener ikke er forenlig med våpenhåndtering. Slikt brudd på taushetsplikten er straffbart, i grove tilfeller med opptil tre års fengsel. Jeg syns det er utrolig at politiet vil stille seg lagelig til for hogg på denne måten.

Link to comment
Share on other sites

Bjortork her så skriver man ut en søknad sender den til politiet og får svar fra dem selv. Klubben vet ingen ting om søknaden før den event blir sendt fra søker til klubben, uansett svar. Så bare for og ta det med tskje siden viljen til og være hobbyjurist er stor her (ps det er en grun til at det tar 5 år + 2 som fullmektig for og bli advokat)

Klubben er uviten om søkeren helt til søkeren selv tar kontakt, vi får ingen tilbake melding fra politiet utenom det dem har skrevet på skjemaet søker sender oss selv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...