Jump to content

Valget av første rifle.


Mas-36

Recommended Posts

Denne trådtittel kommer igjen og igjen her inne.

 

Men:

Det er svært få som ambefaler de å kjøpe seg en Mauser M98? Altså nå snakker jeg ikke om en Hv-orginal men en av alle de 1000 stk ombygde. Jeg tror med en grei montasje og kikkert er de minst like gode som en Remington/Winchester til dobbelpris. Og ikke langt unna en utslitt Tikka/Sako. Og de har igjen flere 1000kr de kan bruke til ammunisjon og skyting/trening som er mye viktigere enn om børsa skyter 10mm eller 30mm. For det har ikke noe å si når jegeren sprer skuddene 20-30cm.

 

Så jeg vil ambefale alle som skal kjøpe si første rifle å kjøpe ei ombygget Mauser. Kanskje koste på den en ny montasje og kikkert(om det sitter noe skrot på den) Kanskje en lyddemper(den kan du overføre til nytt våpen når du vil ha det) Og 1-2 kasser med ammunisjon og skyte skyte og skyte mere.

 

Når du så skyter så godt at børsa ikke holder mål lenger da er det på tide å bytte våpen til noe nytt og moderne.

 

Men dette var min mening som jeg bare ville lufte her inne :roll: Sikkert mange som er helt uenige.

Link to comment
Share on other sites

Tror man må skille mellom de som kjøper sin første rifle for å ha et jern til den årlige elgjakta og de som skal ha sin første rifle og er interessert i rifleskyting fordi de synes det er gøy. Først nevnte vil synes en M98 er helt topp men dersom man skal kjøpe sin første rifle og har som mål om å skyte en del vil jeg anbefale de å bruke penger på noe som går godt. Det er morsommere å skyte med noe som virkelig går dit du peker sånn at du ikke trenger å ha tusen tanker i hodet hvorfor du ikke treffer skikkelig. Det går man fort lei av.

 

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Mine mausere vet ikke at de ikke skal "gå godt"....

 

Eneste argumentet jeg har for å ikke anbefale en nybegynner å kjøpe en ombygd m98 er at en stor andel av de er bygd om av ukyndige med garasjeverktoy. En nybegynner har nok å konse om om han ikke skal plages med en haug med skrot!

Link to comment
Share on other sites

Joda, det er bra kjøp. Men for nybegynneren (som i ny jeger eller langholdsskytter) er det ikke det; her må det til med boring og gjenging for kikkertmontasje, kikkertmontasje må tilpasses (finnes som kjent ingen som passer skikkelig på m/67), sikring må modifiseres eller byttes, løpet gjerne kappes.

Link to comment
Share on other sites

ja, den børsa du linket til(3000kr)+boring/gjenging/tilpassing av montasje(3000)+m70sikring(2000)=8000kr. Og fremdeles er det bare en gammel mauser som omtrent ikke er salgbar....

 

En kan gjøre virkelig godkjøp på ferdigombygde M98 men da må en vite hva en skal se etter og ha mulighet for å håndtere børsa.

Link to comment
Share on other sites

Tror man må skille mellom de som kjøper sin første rifle for å ha et jern til den årlige elgjakta og de som skal ha sin første rifle og er interessert i rifleskyting fordi de synes det er gøy. Først nevnte vil synes en M98 er helt topp men dersom man skal kjøpe sin første rifle og har som mål om å skyte en del vil jeg anbefale de å bruke penger på noe som går godt. Det er morsommere å skyte med noe som virkelig går dit du peker sånn at du ikke trenger å ha tusen tanker i hodet hvorfor du ikke treffer skikkelig. Det går man fort lei av.

 

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2

 

 

Er noke der altså, er så mange variabla ut å går og får ein ikkje rifla til å gå skikkelig så begynne ein fort å grubla. men viss ein får prøva bruktbørsa helst over litt tid, under litt varierande forhold og ho går godt så er det vel berre å kjøpa

Link to comment
Share on other sites

Tror man må skille mellom de som kjøper sin første rifle for å ha et jern til den årlige elgjakta og de som skal ha sin første rifle og er interessert i rifleskyting fordi de synes det er gøy.

 

Der tror jeg vi har sakens kjerne, en Mauser er gjerne ei fullgod storvilt børse og elgen/hjorten.. detter akkurat like fort av ei kule som kom igjennom en Mauser, som hvilket som helst annet våpen. Jeg har en god G33/40 som jeg bruker oppi lia. Har man et stramt budsjett så bør man kjøpe en billigere børse og legge penger i god optikk, spessielt hvis man skal jakte i mørket. Skal man drive skytetrening, og kanskje prøve seg på litt langhold etter hvert er det mye morsommere med ei børse som samler godt, når det er sagt så er det mange custom Mausere som skyter mye bedre enn mange moderne rifler ifra fabrikk. Hadde jeg skulle kjøpt meg min første børse i dag hadde jeg lett etter en gammel Rem 700, eller en Tikka 695.

Link to comment
Share on other sites

Ingen stor jobb å montere kikkertsikte.

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... cts/247180" target="_blank" target="_blank

Ny sikkring ferdig montert med kikkertsikte tilpasset og montert,, burde ikke komme på mer en ca 3000kr +-

vil annbefale M70 sikkring tilpasset for mauser.

Og det er fortsatt rimlig. med tanke på kvalitet og presisjon.

Mener eg da.

 

Ca 8-9k for en gammel mauser med kun de endringene du nevner er jo galskap, selv om man ser helt bort fra annenhåndsverdien. Du sminker rett og slett en gris, for en sekk med penger.

 

Du får en ny ruger m77 til samme prisen, med alle de samme egenskapene, samme hovedmekanisme, smartere løsninger og bedre materialkvalitet. Splitter ny, trenger ikke tenke på tidligere mishandling, garanti, annenhåndsverdi, osv

 

Det er som Chiefien 2.0 sier, man kan gjøre gode kjøp, men å anbefale det for en nybegynner er i de aller fleste tilfellene en katastrofe av et pengesluk.

 

Ellers er gode gamle mauserne en gudegave for DIY prosjekter hvor jobben er moroa, ikke prisen.

Link to comment
Share on other sites

Nå snakker jeg om ferdig ombygde våpen og ikek våpen der du må starte med alt. Da blir det dyrt. Men du får mye pent ombygde M98er i 30.06 med jaktstokk og billig kikkert til rundt 2000kr. koster du da på deg en litt bedre montasje og kikkert som du må kjøpe uansett kommer du greit under 3000kr for våpen. Har du da 10000kr du skal bruke. Har du mye penger igjen til kikkert og ammunisjon. Og børsa mister ikke verdi slik en ny Remington osv. :wink:

 

Min 3. rifle var en slik. Ga 1700kr. Den ga meg samlinger på 100meter på rundt 30mm med fabrikkammo og bedre når jeg startet å lade. Ble lei 30.06 og byttet løpet i den til 308win og byttet avtrekket samtidig og beddet rifla. Da hadde jeg plutselig ei rifle som sammlet 5 skudd innen 15mm. Den hadde jeg i mange år før jeg kjøpte en Remington som ikke gikk bedre enn 30mm som da ble solgt og jeg hadde Mausern i flere år etterpå.

 

Har skutt med flere slike M98 ombyggninger fra 60-80 åra og aldri møtt en som ikke har samlet snusboks eller bedre. Og de fleste gikk bedre, mye bedre.

 

Om børsa skyter 10mm eller 50mm spilelr som sagt liten rolle når skytteren er ny og ikke treffer stort likevell :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

En nybegynner kan godt kjøpe gammelmauser hvis han har med en kyndig mentor på handelen. Dersom han skal handle på sjølstyr, vil jeg anbefale andre ting, det er for mange feller man kan gå i. Får du skjeve montasjer, sprukket stokk eller upålitelig avtrekk/sikring (jeg har hatt alt dette...) kan det fort koste like mye å ordne som innkjøpsprisen på jernet. Min standardanbefaling før i tiden var den billigste El Cheapo Grande-versjonen av Remington 700 med stokk i svart bøtteplast. Nå er det lenge siden noen har spurt, men jeg synes anbefalingen står seg godt, og det kan godt handles brukt. Billigversjonen av Winchester M70 var også et godt kjøp noen år. Dette er børser som duger i massevis til man får nok erfaring til å vite hva man egentlig vil ha, og de kan påbygges med standard komponenter etter smak.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg er bortskjemt, men jeg har inntrykket av at nordmenn flest har greit med penger og utstyrsdilla. Å snu på flisa når man skal kjøpe et verktøy man ofte vil komme til å eie ut livet synes jeg blir litt for dumt. Man KAN kjøpe en avdanka mauser til et par tusen, men jeg personlig hadde femdoblet dette beløpet lett for å kjøpe et moderne verktøy.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke lest så mye rart på lenge.

En ombygget M98 er et utmerket redskap.

De spiser det meste av amo uten å protestere, klikk er et ukjent problem.

Og der er stadig gode våpen til salgs.

Alle MÅ ikke ha en ny Sauer, Blazer eller Tikka som første våpen.

 

De fleste av oss over 40 startet vårt jegerliv med en ombygget M98. Vi har felt Hjort, Rein, Elg og skutt både DFS og Jakt felt med M98.

Link to comment
Share on other sites

Mitt råd: Kjøp noe som passer deg rent fysisk, kjenn på håndgrep, skulderstøtte, kinnstøtte og denslags. Så lenge det passer der vil det høyst sannsynlig være mer enn godt nok til de fleste som er mer interessert i jakta enn våpenet, med mindre man helt klart ser at det er herpa bortenfor all fornuft. Og om du vil være snill med lommeboka, bør du ikke prøve en GRS eller en KKC eller lignende formskårne saker. De er deilige, men dyre. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Å bygge en Mauser om til ei "ordentlig" rifle koster en del det også. Tar vi utgangspunkt i en Sauer, som er så populært i enkelte kretser, tror jeg en kan få til å bygge om en Mauser for samme pris.

Retting av låskasse, et godt løp, ny sikring, nytt avtrekk, ordentlig stokk og rekylkappe, overflatebehandling, kikkertmontasjer. Jeg ville også forsøkt å få lettet kassa, da jeg synes det er unødig mye gods. Det lar seg gjøre.

 

Jeg tror imidlertid en kommer lenger ved å kjøpe et billigvåpen, og så legge 10 000 i "customisering" av det.

Link to comment
Share on other sites

Kommer an på hva man ønsker å legge i det av arbeid. Om man heller vil snoke litt mer i butikker for å finne en børse som passer både kropp og lommebok, vil det kunne være en bedre løsning for noen. For andre er det kanskje greiest å kjøpe et lass med deler og mekke sjæl. Et våpen koster mer enn penger, så om man har mye penger og lite tid er det billigere å kjøpe ferdig. Og omvendt, har man mye tid og lite penger er det billigere å tilpasse selv.

 

Skulle jeg kjøpt "noe som smeller" hadde jeg gått for en pakke med kikkert på XXL. Da får jeg med fordelene med butikkjøp. Men av og til vil man ha noe annet, så da kjører man en hel dag fra Orkdal til Grong for å deale kalashnikov til 18 laken kontant på Esso'n :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Om børsa skyter 10mm eller 50mm spilelr som sagt liten rolle når skytteren er ny og ikke treffer stort likevell :mrgreen:

 

Jeg vil si det er betraktelig lettere og mer motiverende å få til å skyte godt med ei børse som går godt.

 

Skulle forsåvidt gjerne hatt en mauser i skapet - hadde det vært plass. Men må si meg enig med flere andre her, å koste på masse penger, da kan man likegodt kjøpe noe nytt til samme pris. Selv ville jeg startet med pent brukt tikka/lakelander osv.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Har ikke lest så mye rart på lenge.

En ombygget M98 er et utmerket redskap.

De spiser det meste av amo uten å protestere, klikk er et ukjent problem.

Og der er stadig gode våpen til salgs.

Alle MÅ ikke ha en ny Sauer, Blazer eller Tikka som første våpen.

 

De fleste av oss over 40 startet vårt jegerliv med en ombygget M98. Vi har felt Hjort, Rein, Elg og skutt både DFS og Jakt felt med M98.

 

Jeg kan ikke få blitt mer enig i et inlegg enn dette her !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...