Jump to content

Mauser m98 8x57 eller 30-06?


morten0

Recommended Posts

Hei hei. Mauser spørsmål her.

 

Har en ledig plass i garderoben og tenkte jeg skulle fleske til med en gammel Mauser M98, fortrinnsvis en krigsmodell.

Er liksom noe flott med en gammel Mauser.

 

Er mange til salgs ser jeg, men jeg er litt usikker på hvilket kaliber jeg skal kjøpe.

De fleste som ligger ute for salg er nå hær modeller i 30-06, men dukker opp en i 8x57 i blandt også. Har skudd begge kaliberene, men ble ikke noe klokere av det, hehe.

Regner med at en original "urørt" Mauser har større samleverdi, men det betyr ikke så alt mye for meg. Kanskje litt da :wink:

 

Noen tanker rundt dette vanskelige temaet? Hva ble forresten byttet på de norske hær Mauserene?

Løpet regner jeg med, men er alt annet identisk?

 

30-06:

-Billigere skudd.

-Riflen er billigere.

 

8x57IS:

-Nostalgi.

-Den originale

 

Ha en fin dag.

Morten

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 2stk. En M67 (ombygget HV-Mauser) i .30-06 og en original M98K i 8x57.

 

Mine tanker rundt disse:

 

.30-06

Relativt billige å skyte med.

Det "er ikke så farlig med den" siden den allerede er "ødelagt" av Kongsberk

Gir ikke samme godfølelse som en original Mauser

 

8x57

Får en sikkelig godfølelse av ei skikkelig Mauser.

 

Dyr ammo. (Jeg har vansker med å skaffe helmantel til trening, eneste jeg fant var noe billige greier fra XXL som kaster i hytt og gevær).

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg kjøpt en gammel mauser idag, hadde det uten tvil vært i 8x57.

 

30-06 kan jeg få i alle andre slags nye våpen.

Mye av poenget med en gammel mauser er at den er rimelig orginal etter min mening.

 

Jeg er ganske irritert idag over at det ble byttet løp på den gamle mauseren til min mor fra 8x57 til 30-06 pga av tilgang og pris på ammo den gangen for mange år siden.

Link to comment
Share on other sites

Changes made during the .30-06 conversion entailed:

 

- Re-barrelling in 7.62mm (.30-06),

- Altering the rear sight ladder to a "U" notch,

- Altering the front sight to a square post instead of an inverted V and altering its height to correspond to .30-06 balistics,

- Lengthening the trigger guard magazine well to accommodate the .30-06 round,

- Milling a half-moon cut into the rear of the receiver ring to accommodate .30-06 spitzer ammunition,

- Milling a flat into the side of the receiver ring to accommodate branch of service markings and a new serial number,

- Canceling out of the old German serial number and adding Norwegian firing proofs,

- Extending the mag well mill cut in the stock,

- Re-seriallizing the bolt handle root and the butt-plate to match the new serial number,

- Installing a dowel through the dish cut are of the stock to re-inforce the trigger mill cut web of the stock due to increased recoil,

- Reblueing the rifle and adding a thin coat of varnish to the stock wood. Wood was also lightly sanded if deemed necessary.

 

http://www.milsurps.com/content.php?r=2 ... nd-Sohn%29" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Landrø skal ha Partizan i 8x57IS. Rundt 8kr smellen og den har godt bra nok i 3 rifler jeg har brukt den i. Den har også 12,7grams kule og ikke den stutte lille kula til Norma på 8gram.

 

Riflene har vært som følger.

 

Orginal med jernsikter. Ca 7cm på 100meter.

Orginal med kikkert. Ca 5cm på 100meter.

Ombygget med frilagt pipe osv. ca 2,8cm på 100meter.

 

Dette er gjennomsnittet av 4, 5 skuddserier avfyrt fra benk. Alle børsene har orginal piper.

 

Hylsene er også fullt ladbare.

Link to comment
Share on other sites

Disse 8 grams Norma kulene er veldig korte og har liten kontaktflate. Jeg vet ikke men jeg tror at i gamle løp(militære mausere) som har skutt ukjent antall kuler og kanskje hatt ett litt hardt liv. Så er den mulig slitte/skadde slik at disse små kulene ikke går som de skal, mens kuler av orginal fasong eller tilsvarende ikke merkes av det.

 

Har sett nye Sauere/Mauser(M03 og nye M98) og Blasere osv skyte bittesmå samlinger med Norma jaktmatch.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Takk for svar.

Ser ut som folk foretrekker den originale Mauseren.

 

Var ikke klar over at det var gjort så mange modifikasjoner på den norske Mauseren. Hvorfor i all verden gjorde de alt dette bare for å bytte over til 30-06? Vet at det var kaliberet som forsvaret brukte, men hadde det ikke vært enklere og bare brukt de som de var. Hvilke andre våpen hadde forsvaret på den tiden som brukte 30-06?

 

Ser ut som det er mulig å få tak i billig treningsammo også til 8x57IS også. Det var en gledelig nyher for min del.

 

Da gjennstår det kun et godt argument for min del til fordel for 30-06 utgaven. Og det er at det ser ut som det er enklere å få tak i et fint eksemplar til en grei pris.

Har sett et par på Finn, den siste tiden, som virket veldig bra. Men egentlig ingen originale i 8x57IS.

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

.... Hvorfor i all verden gjorde de alt dette bare for å bytte over til 30-06?

Morten

 

Etter krigen hadde Norge naturlig nok en god del 8x57 ammo liggende etter tyskerne. Men dette var ammo som ingen av våre nærmeste allierte(England og Usa) brukte,så tilgang til ny ammo i dette kaliberet var omtrent ikke-eksisterende.

 

Usa brukte mye 30-06,og via dem fikk Norge mye ammunisjon som gjorde det fornuftig i det lange løp å bytte ut løp osv på K98k riflene til nevnte kaliber,med unntak av noen K98k rifler som kystforsvaret hadde. Det var nemlig meningen at desse skulle disponere den gjenværende mengden med 8x57 krigs-ammoen og få brukt denne opp.

 

Eg har en HV/Hær mauser etter min far i 30-06 med matchende låskasse,sluttstykke og stokk i forsåvidt god stand,men et urørt eksemplar i 8x57 hadde i mine øyne vært verdt mer.

Har heldigvis en G33/40 i veldig god stand i 8x57 for å "kompensere" for den lengre K98k i 30-06 :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...