Jump to content

Grommladning til 308w i kort løp


black powder

Recommended Posts

Hei!

Har ei sauer 202 med walther løp i 308w. Har kun prøft norma jaktmatch å denne samlar i gjennomsnitt kun 51mm i 3 skudsseriar. Børsemakar har sett over å alt er ok.

Så til spørsmålet: Skal lade sjøl å lurer på om nåken har fonne "gromm"ladningen til 308w i kort løp? Hadde vore greit å hatt ett utgangspongt!

PS Skal brukast til hjortejakt så hadde vore greit me ladningar til jakt å trening.

mvh

Tor Ingve

Link to comment
Share on other sites

Hadde testet med annen ammunisjon også. Ikke alle våpen som liker jaktmatchen.

 

Sellier og bellot. Partizan. Remington UMC. Federal American Eagle. Og mye annet. Når det kommer til "grommladning" så går alle løp forskjellig så der må du bare prøve deg frem. Men du finner ofte presise ladninger med Sierra MK/Lapua Scenar kuler og N11 eller N140/N150 krutt.

Link to comment
Share on other sites

Er ikkje 100% sikker, men meinar twisten er1:12. Kulevekt er 150 grain. Siden eg ladar sjøl vill eg ikkje bruke møkje penger på div. ferdigammo. Er berre ute etter ka folket har fonne ut går bra sjå dei så eg har ein plass å begynna!

PS Er heilt i startfasen på heimelading kun lada til 6,5#55 før!

Link to comment
Share on other sites

Monterte ei halvtung lilja-pipe på 45cm med 1-12 stigning i en rem700 hos børsemaker for et par år siden. I gamlepipa var det også 1-12, og den gikk veldig bra med 150-168grs kuler. Den nye går greit med med disse, men merkbart bedre med lette kuler. Har diskutert dette med mange, og er kommet fram til at piper kan være litt vanskelige å bli klok på og har individuelle forskjeller selv om stigning og lengde er lik.

 

Mine beste kuler er sierra mk135grs, gk125grs, berger 110grs og lapua ce 123grs.

 

Skjønner som sagt ikke helt hvorfor disse går best, men har forsonet meg med det.

 

Erfarte forresten også best presisjon med VV N135 og Norma 201 i det nye løpet, mens Norma 202 og 203B regjerte i det gamle. Løpene var like lange.

 

Prøv ut forskjellige alternativer!

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 155gr Scenar eller Berger VLD om hverandre, med to ladninger avh. av hylse

- i Lapua Palma hylser, 50grs N550 og SR magnum hetter

- i Norma og Lapua vanlige hylser, 48.5grs N550 og vanlige LR hetter

Disse gir samme hastighet og kulebane. Scenar brukes til trening, og Bergeren til jakt.

 

Fungerer upåklagelig i et 40cm langt Sauerløp. På mystisk vis er det ingen treffpunktendring med eller uten demper. Husker ikke hastigheten i hodet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

da jeg kjøpte rifla mi fikk jeg med noe hjemmerulla ammo som gikk bra i remington seven med 42cm løp. samla på en snusboks på 100m. dette var 165 grains. spurte om hanhadde prøvd noe 180grains men han sa det ble for tungt. tok en sjangs og kjøpte 100stk partizan 180grains sp kuler. 7 kr stk for ammo som kan brukes til jakt og trening er billig. til min store forundrelse så samler den så godt at jeg kan ligge en 1kr og alikavell være bortlig samtlige hull på en 5skudds serie.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om ladninga jeg presenterer er spesielt god for korte løp, men jeg og flere har fått gode resultater med rundt 45,0 gn N150 bak ei 155 gn Lapua Scenar.

Ved 15°C gir dette Vo på 845 m/s i ei 65 cm pipe. Regn 10m/s lavere hastighet pr tomme så har du rundt 820 m/s på ei 50 cm pipe

I mitt våpen, og når skytteren har en god dag, blir samlingene 25-30 mm på 300 m.

 

Vet at N140 er et populært krutt i 308. I teorien skal vel et raskere krutt være mer effektivt i ei kort pipe, men om det betyr noe i praksis vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye ekstra får du tynet ut av 308 med og bruke palma hylser ?

Det har jeg ikke forsket på. De tåler det høye trykket jeg kjører langt bedre enn Normahylsene. Har ikke syslet med høyere trykk.

Raskere krutt gir lavere hastighet og mer N550 er det stort sett ikke plass til / jeg gidder ikke jobben med å lure det nedi. Det virker, jeg er fornøyd osv...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Henger meg litt på SSG-67 her.

Med 44 - 45 grs N150 og 155 Scenar fikk jeg super presisjon, og skjøt meget respektable samlinger på 600 meter. 45 grs ga 840 m/s i ei pipe (Kongsberg Match) på 50 cm og det ble standardladningen til presisjonsskyting med denne børsa. Vet om flere som har hatt gode resultater med denne.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jeg bruker 155gr Scenar eller Berger VLD om hverandre, med to ladninger avh. av hylse

- i Lapua Palma hylser, 50grs N550 og SR magnum hetter

- i Norma og Lapua vanlige hylser, 48.5grs N550 og vanlige LR hetter

Disse gir samme hastighet og kulebane. Scenar brukes til trening, og Bergeren til jakt.

 

Fungerer upåklagelig i et 40cm langt Sauerløp. På mystisk vis er det ingen treffpunktendring med eller uten demper. Husker ikke hastigheten i hodet.

 

K

Lapua Palma hylser.. Opplever du at disse gir merkbar bedre presisjon eller er dette bare tull?

Link to comment
Share on other sites

Opplever du at disse gir merkbar bedre presisjon eller er dette bare tull

Bare tull vil jeg vel si. Men jeg måtte prøve, og de virker jo. Er det noen fordel de har så er de solide, tåler høye trykk og mange omladinger - latmannshylser.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Henger meg litt på SSG-67 her.

Med 44 - 45 grs N150 og 155 Scenar fikk jeg super presisjon, og skjøt meget respektable samlinger på 600 meter. 45 grs ga 840 m/s i ei pipe (Kongsberg Match) på 50 cm og det ble standardladningen til presisjonsskyting med denne børsa. Vet om flere som har hatt gode resultater med denne.

 

Fikk du plass til så mye n150 i hylse eller ble det en "komprimert" ladning? Jeg hørte det knaste godt i kruttet da jeg satte i kula i lapua hylse med 44 grs n150..

Link to comment
Share on other sites

Den er komprimert ja.

Ladningene er tatt direkte fra vekta og tømt sakte ned i hylsa via trakt, da får kruttet tid til å sette seg og opptar vesentlig mindre volum enn om ladningen slippes direkte i hylsa fra kruttmålet. :)

 

Om jeg ikke husker feil så er toppen av ladningen en millimeter eller to under bunnen av hylsehalsen.

 

Hylser fra Lapua her også.

Link to comment
Share on other sites

ok.. Fant noen ladedata på robusoft med 44,5 grs N150. Jeg har ladet tre skudd med 44 grs, men turde ikke skyte de ettersom hylsen virket så full og maxladning i ladeboken er på 43 grs (!).

 

Bruker lapua hylse og Winchester LP tennhette..

 

Og du har skutt med 45 grs N150 uten å få trykktegn?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...