Jump to content

Kan røyk kamuflera lukta av jegeren?


eies

Recommended Posts

I kva grad kan røyk vera med på å kamuflera lukta av jegeren ? Då tenkjer eg på vedfyring i ei jakthytte med åte utanfor, at jegeren lagar eit bål der han sit på post - og til slutt: Rett og slett tobakksrøyk frå jegeren som sit på post.

Link to comment
Share on other sites

Et bål eller en ovn i ei hytte, forbruker en del luft. Den varme røyken stiger oppover, og flammene vil "suge" til seg luft fra omgivelsene, som blir med i forbrenningen og stiger opp med røyken.

 

Om vinden er feil, vil muligens røyken bli presset ned mot bakken, slik at dyrene vil lukte røyken isteden.

Link to comment
Share on other sites

Røyken vil aldri kamuflere lukta di, men den kan som han over meg sier, dra luft med seg som inneholder lukt fra deg og føre den opp og over hodet på evt vilt.

Tobakksrøyk har nok for lite effekt til at dette er noe hjelp.

 

Selv om det ser ut for at vinden blåser lukta di mot viltet, stemmer ikke dette alltid, da det kan skje mange retningsendringer på den før den evt kommer så langt som til dyret.

Link to comment
Share on other sites

Har verken bål eller sigarettrøyk på post når jeg jakter hjort men har funnet det bemerkelsesverdig hvor ofte jeg går på hjort med en sigarett i kjeften når jeg er på fuglejakt, om det kamuflerer min lukt eller om det er rent tilfeldig vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Vi fyrer bål på elgposten stort sett hele tiden. Litt røyk, ser ut til å være bedre enn mye. Har ingen tro på at røyken løfter menneskelukta over viltet, men det er helt klart en kamuflasjeeffekt (overdøver folklukta). En annen ting jeg har lagt merke til er at dyra ikke reagerer på tobakksrøyk. Jeg blåste røyk med vilje ut av skytegluggen på en groundblind i Sør Afrika når det var flere impalaer på bare 5 meters hold utenfor. De reagerte ikke i det hele tatt. Det er også vanlig å tenne på noe tørr zebramøkk ved blindsene. Den gløder bare og avgir sur røyk i timevis. Dette er for å skjule menneskelukt.

Jeg har forøvrig sett elg løpe gjennom bålet på en elgpost. Kua sparket faktisk kaffekjelen over ende... :lol:

Når man tenker over det, er det ikke så rart at de ikke bryr seg om røyklukt. De går gjerne nær bebyggelse hele vinteren når det sprengfyres med ved rundt omkring.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg begynte å jakte elg i Nordland for ca 17 år siden var det obligatorisk med bål på postplass.

Gamle postplasser ble faktisk lokalisert og gjennfunnet basert på bålrestene.

 

Om det hadde noen effekt vet jeg ikke da bakgrunnsmaterialet er alt for spinkelt til å så at bålrøyk var det som gjorde at vi fikk elgfall.

Eller motsatt; om det var røyken som skremte elgen av post.

Det ble skutt og det skytes elg både med og uten bål.

 

En av karene var så oppsatt på å fyre bål på post at han ofte styrte på med knekking av kvist og opptenning lenge etter at jaget var startet.

Resultatet sier vel seg selv :roll:

En gang satte han seg ca hundre meter unna oppgitt postplass fordi det sto en svær tørrstubbe der som han fyrte opp.

Den brant i flere døgn innpå heia...

Link to comment
Share on other sites

Generelt sett er det slik at dyrene reagere med flukt om de kjenner lukter de forbinder med fare.

Bål- eller sigarett røyk vil derfor i de fleste tilfeller ikke medføre at dyr flykter fra eller ungår området.

Det er ikke akkurat bålrøyken som evt løfter med seg lukta di vekk fra der dyra kan lukte den. Det er termikken man får som følge av den varmen bålet skaper som kan medføre dette.

 

Det verste med evt bålfyring er at den som har bålet ofte ikke klarer å la være å bryte kvist og sage og hogge stokker under bålfyringa si...

Jeg har bl.a vært på storlagsjakt etter elg i sverige hvor det hørtes ut som det var svensk mesterskap i skogsrydding rundt meg....

 

Jeg har ikke så stor tro på at noe kan overdøve lukta fra deg. For elg, hjort, rådyr og andre fire-fota ville dyr, lukter vi jævlig vondt samme hvor mye vi dusjer/bader.

Lukter som forbindes med fare og utløser en frykt/flukt reaksjon, virker veldig sterkt på både dyr og mennesker og det trengs veldig mye mindre av de luktene for at de skal medføre en reaksjon enn alle andre lukter.

Det eneste som evt ligger på samme nivå og til tider over dette, er lukter i forbindelse med kjønnsdrift.

 

For de fleste dyr er det en smal sak å gjennkjenne den motbydelige lukta fra oss som setter igang en kraftig alarm om fare hos dem og sender dem på flukt vekk fra oss. Uavhengig av hvor mye annen lukt som er der.

 

Det er bare å se på hva narko- og bombehunder er istand til selv om det prøves all slags remedier med å pakke det inn og/eller overdøve lukta.

Og dette er lukter de ikke forbinder med frykt og/eller kjønnsdrift.

Link to comment
Share on other sites

I boka til John S. Opdahl: "Håndbok for en pelsjeger", skriv ein jervejeger om erfaringane sine. Han konkluderer i alle fall med at ved åtejakt frå hytte/sel i fjellet, hadde dei større sjanse for å få inn jerven viss dei fyrte i ovnen med ved - mot at dei ikkje hadde varme i hytta.

 

Om det er røyken som kamuflerer menneskelukta, eller det er varmen i ovnen (bålet) som dreg menneskelukta opp i høgare luftlag, ser eg som mest eit teoretisk spørsmål. Poenget er at ved rett bruk, og i visse situasjonar, kan vedfyring eller eit bål gjera sjansane større.

Link to comment
Share on other sites

Digresjon: At mennesker lukter vondt for dyr tror jeg ikke noe på. Da ville ikke hunder, katter, rotter og all verdens andre kjæledyr omgått oss på den måten de gjør. Lukten av menneske forbindes nok heller med fare for jaktbare arter vil jeg gjette meg fram til.

 

Kanskje er sammenhengen her at røyklukt sammen med menneskelukt ikke forbindes med fare i samme grad som lukt av menneske og våpenolje.

Link to comment
Share on other sites

Har jo ved flere annledninger under rådyr jakt fyrt bål mens hunden har jaget å rådyret har omtrent kommet over bålet der vi sitter.. Har skutt både rådyr,hjort og elg på post med røyken i munnviken uten at de har lagt merke til meg.. Kan jo være tilfeldigheter som allt annet i verden :)

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men likevel: Det kan vere verdt å ha i mente at mellom 70 og 80 prosent av den vitringa du avgir der du sit på posten din eller smyger i skogen, kjem frå utånding. Skal du gjere noko med det problemet, så dauer du.... Berre som eit apropos til særleg amerikanske jegerar, som verkar å bruke millionar av dollar på diverse lurium som dei sprayer seg med før dei dreg på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter elg i et jaktlag hvor det tradisjonelt nærmest var påbudt med bål. Etterhvert er det ikke helt slik lenger, gamlekara sverger fortsatt til bål, men vi har også enkelte som er helt imot fyring av bål. Av de to jegerne som skyter mest elg i mitt lag så er det faktisk en bålfyrer og en anti-bålfyrer, men det de utvilsomt har til felles er at de sitter stille på post og de er noen luringer til å sette seg på rett sted.

Personlig er jeg av typen som ikke er konsekvent, av og til fyrer jeg bål, av og til ikke. Jeg har da hatt plenty med elg på post i begge tilfeller, så jeg kan ikke si at jeg merker noen forskjell. Jeg prøver dog alltid å sitte stille og er nøye med å unngå silhuett. Tror det er langt viktigere enn bål eller ei.

Når det gjelder rådyr så kan jeg heller ikke si at jeg har opplevd noen forskjell. De kommer da både med og uten bål.

Link to comment
Share on other sites

Mange gode råd og ulike erfaringer.

På elgjakt fyrer jeg, uten unntak, alltid opp bål. Jeg lever i den troen at dette kamuflerer meg.

Det er blitt en del erfaring opp gjennom årene og det er blitt en del fellinger. Selv på lokk fyrer jeg med godt hell.

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men likevel: Det kan vere verdt å ha i mente at mellom 70 og 80 prosent av den vitringa du avgir der du sit på posten din eller smyger i skogen, kjem frå utånding. Skal du gjere noko med det problemet, så dauer du.... Berre som eit apropos til særleg amerikanske jegerar, som verkar å bruke millionar av dollar på diverse lurium som dei sprayer seg med før dei dreg på jakt.

 

Har kommet ny jaktbekledning med ansiktsmaske som skal ta 90prosent eller noe sånt av lukta. Denne ble testet i Fieldsport britain med gode resultater(de jaktet i medvind mot dyr de så)

Link to comment
Share on other sites

hallo folkens.

 

hiver meg på her.

 

har bestandig bål på post, være seg elgjakt som rådyrjakt. aldri hatt negativ opplevelse med dette.

bålet knitrer og ryker, elg har jeg skutt 30 meter fra bålet, og rådyr har jeg skutt omtrent oppi bålet.

min konklusjon er at det tar nok vekk NOE av lukten din hvis du sitter nærme bålet. må si også at jeg er en røyker på post. selv på bukkejakt tar jeg meg en røyk uten at dette har hatt stor innvirkning på felt vilt :D

 

 

Lars

Link to comment
Share on other sites

Nå fyrer ikke jeg bål på post med midre det er såppas kaldt at det må til for å gjennomføre økta. Røyk derrimot har jeg fått litt erfaring med, hvorvidt en siggarett kammuflerer et menneske er nok veldig minimalt, her er det andre ting som spiller inn. Som foreksempel tøy og kroppslukt. Men med røyking så får man både glør og unødvendige bevegelser, noe som skjeldent er gunstig på jakt. Det posetive med røykinga foruten ekstremt god helse og kondis så holder den mygg og knotten unna til en viss grad :!:

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt på dette en stund.

Fikk være med på revejakt med min far i min oppvekst. Dette var jakt både på sporsnø og lytte etter fugler som varslet om hvor reven kom på sommerkveldene. Far hadde en kamerat som var med på dette, men det var min far som ble den som kom nærme nok til å løsne skudd. Jaktterrenget var snaufjell (sauebeite) og flat utmark. Vi plaserte oss ut i terrenget på post der hvor reven pleide passere til vanlig. Tenkte ikke så mye på det under jakta, men far røyka ikke mens kammeraten kunne "jeg" lukte før jeg såg han når han var med. Far og kameraten var barndomskamerater oppvokst på 2 nabogarder i jaktterrenget. Mener at kameraten bare skaut 1 stk rev, en gammel hanrev med svarte tannstubber, men ellers fin å se til. Han hadde nok noen skudsjanser som ikke ga resultat. Far har visst ikke telt hvor mange rev han har på samvittigheten. 3-4 stk hvert år skal vel ikke være heilt feil.

Mener at de som jegere hadde like muligheter, men at reven på grunn av røyken klarte å lure kameraten. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Kjenner igjen den historia, siden den tid har eg blitt også mest postjeger ,tenner altid bål har skutt mange elger med bål siden den tid, Men eg knekker ikke kvist men tar med ved,( den tørstubben og området en sirkel på 50 meter brant i flere dager bra det var høst.) :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg bruker alltid bål når jeg postjakter, og har vel skutt de fleste dyrene inne i bålrøyken. Rådyr på "pekehold" ved bålet, elg som har trukket direkte mot min post, og blitt stående midt i røykstrima for å orientere seg om eventuelle andre farer. Kjapp, trygg og billig kamuflasje :-) Men forutsetningene er selvsagt at man ikke lager lyd ved å hugge, knekke etc. Jeg har gjerne med meg et lite knippe tyri (feitved) som jeg bruker til opptenning. De fleste steder i skogsterreng er det nok å fyre med rundt posten, og særlig under furu har det falt ned mye som ligger lett tilgjengelig.

Det holder med ett bittelite bål, men jeg har også fyrt både stort og lysende uten at det har forstyrret dyr. En rådyrbukk kom helt inntil bålet en kald kveld i bukkejakta, og jeg så dyret i flere minutter mens det kom over et stort hogstfelt og rett til det lysende bålet ved meg. På samme sted passerte ei gaupe posten uten å bli vàr meg en annen kveld.

Når en ser hvordan røyken legger seg utover terrenget, får en et tydelig bilde av hvordan en selv værsetter terrenget. Det er rett og slett å alarmere viltet. Har tenkt at det kanskje kan være en idè å bære med seg noe som ryker når en går til post. Kanskje låne noe av Pavens folk? de flyr jo rundt med sånne rykende greier :-)

Filmet ku og kalv som kom inn til bålet mitt i åpent fjellterreng. De går rett gjennom værdraget fra meg uten å bli støkket.

Link to comment
Share on other sites

Så ikke innlegget ditt før jeg sjøl hadde skrevet noen linjer. Støtter deg fullt ut. Har akkurat de samme erfaringene.

Jeg har forresten brukt bål på reinsjakt i høyfjellet også. Bar med meg tyri inn i fjellet. Vil tro det har samme effekt, men det er såpass mye folk rundt om, og mye fart i flokkene, at det er vanskelig å måle effekten. Her er nok heller bruken av vindretning når en går inn på dyr eller generelt går i terrenget, pluss valg av poster og oversikt, viktigst.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...