Jump to content

Praktisk skyting - pistolvalg - fornøyd +/-


Think!

Recommended Posts

Kommer helt ann på hvilken divisjon du vil skyte i.

 

Greieste valg IMHO:

Production: Glock17/S&W M&P/CZ SP01 Shadow etc i 9mm

Standard: Tanfoglio eller høykap 1911 i .40 S&W

Open: Høykap 1911/Tanfoglio i .38 Super (Comp)

Revolver: S&W 625 i .45 ACP

 

Skyter selv M&P 9mm i Prod og custom STI i Open. Jeg synes M&Pen er MYE bedre enn Glock men det er smak og behag.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Kommer helt ann på hvilken divisjon du vil skyte i.

 

Greieste valg IMHO:

Production: Glock17/S&W M&P/CZ SP01 Shadow etc i 9mm

Standard: Tanfoglio eller høykap 1911 i .40 S&W

Open: Høykap 1911/Tanfoglio i .38 Super (Comp)

Revolver: S&W 625 i .45 ACP

 

Skyter selv M&P 9mm i Prod og custom STI i Open. Jeg synes M&Pen er MYE bedre enn Glock men det er smak og behag.

 

 

Hvorfor ikke en S&W 686 til revolverklassen?

Link to comment
Share on other sites

Vi har 3-4 stk medlemmer som er politi, og som har kjøpt P30 som praktisk pistol for å trene med samme våpen som tjenestevåpenet, de har akkurat kjøpt den så erfaringen er ikke så stor enda, eneste jeg så var at det var laangt avtrekk men god presisjon med div kjøpeammo som den fikk servert.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kommer helt ann på hvilken divisjon du vil skyte i.

 

Greieste valg IMHO:

Production: Glock17/S&W M&P/CZ SP01 Shadow etc i 9mm

Standard: Tanfoglio eller høykap 1911 i .40 S&W

Open: Høykap 1911/Tanfoglio i .38 Super (Comp)

Revolver: S&W 625 i .45 ACP

 

Skyter selv M&P 9mm i Prod og custom STI i Open. Jeg synes M&Pen er MYE bedre enn Glock men det er smak og behag.

 

 

Hvorfor ikke en S&W 686 til revolverklassen?

 

Fordi det tar mye lengre tid å lade om en en 625. Selv om du freser den for clips er den marginalt treigere en 625 da du har mindre høl å kaste patronene inn i, rett og slett mere knot.

 

Skyter STI Custom i open og STI trusight i standard, og er happy med begge. Trusighten er morsom, den har krappere rekyl en vanlig 5", litt sånn "glock-aktig" - går fort opp, men kommer sinsykt fort ned igjen. Trives veldig godt med det, og ville ikke ha bytta til en standard 5".

 

Bul Storm til prod, er vel hverken bedre eller verre en de andre cz-klonene. Skyter med den fordi den var billig, og funker rett ut av eska.

 

Revolver, s&w 686 med clips og .38 short colt hylser - første våpenet jeg fikk og kan uansett aldri selges pga afeksjonsverdien, med shortcolt og clips er den ikke så håpløst langt bak en 625.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Joa, men de har prøvd tidligere ( i fjor ) å få låne revolverne til trening hos oss, men det kom ikke på tale å få skrevet ut revolvern til det. Mulig det er slakket på krava i det siste men...

 

Og så er det jo det med fritt land etc etc :mrgreen: , de har jo fått prøve alle våre våpen så da har de valgt etter eget forgodtbefinnende :D

Link to comment
Share on other sites

Kommer helt ann på hvilken divisjon du vil skyte i.

 

Greieste valg IMHO:

Production: Glock17/S&W M&P/CZ SP01 Shadow etc i 9mm

Standard: Tanfoglio eller høykap 1911 i .40 S&W

Open: Høykap 1911/Tanfoglio i .38 Super (Comp)

Revolver: S&W 625 i .45 ACP

 

Skyter selv M&P 9mm i Prod og custom STI i Open. Jeg synes M&Pen er MYE bedre enn Glock men det er smak og behag.

 

Knall liste det der, den eneste kommentaren jeg har er at Springfield xD er et greit Glock substitutt hvis man er helt gung ho på 1911 grepsvinkel. Er man villig til å "ofre" førsteskuddet i production med en CZ hadde jeg kanskje lagt til et par andre typiske tjenestepistoler som Beretta 92FS med kun nedspenn (husker ikke suffikset) evt. en Sig i 9x19.

 

Er ikke Springfield's LDA versjoner av 1911 tillatt i production forresten?

Link to comment
Share on other sites

Kommer helt ann på hvilken divisjon du vil skyte i.

 

Greieste valg IMHO:

Production: Glock17/S&W M&P/CZ SP01 Shadow etc i 9mm

Standard: Tanfoglio eller høykap 1911 i .40 S&W

Open: Høykap 1911/Tanfoglio i .38 Super (Comp)

Revolver: S&W 625 i .45 ACP

 

Skyter selv M&P 9mm i Prod og custom STI i Open. Jeg synes M&Pen er MYE bedre enn Glock men det er smak og behag.

 

Knall liste det der, den eneste kommentaren jeg har er at Springfield xD er et greit Glock substitutt hvis man er helt gung ho på 1911 grepsvinkel. Er man villig til å "ofre" førsteskuddet i production med en CZ hadde jeg kanskje lagt til et par andre typiske tjenestepistoler som Beretta 92FS med kun nedspenn (husker ikke suffikset) evt. en Sig i 9x19.

 

Er ikke Springfield's LDA versjoner av 1911 tillatt i production forresten?

 

Para LDA er godkjent i Prod ja.

 

Grunnen til at Springfield xD ikke er med, er vel at den ikke er særlig utbredt her i Norge :D

Link to comment
Share on other sites

Det blir jo gitt bevæpning når man har sivile klær også :wink:

 

Sålenge våpenene blir utkvittert til trening - skal ikke klesplaggene ha betydning for bruken.

 

Mulig du misforstod meg. Skal det bruke et lårhylster(Safariland 6004) så er kravet i IPSC at man må være militær/politi, og da stille i uniform

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke undersøkt om det "skjulte" hylsteret som vi har - holder reglementet, men kanskje andre på forumet har?

 

Det skjulte kan jo også bæres synlig - og da kan brukerene kanskje møte opp i "vanlige" klær.

 

Så lenge det dekker avtrekkerbøylen, og at det ikke er altfor skråstillt, så burde det gå bra

Link to comment
Share on other sites

Vi har 3-4 politi som skyter hos oss så jeg har sjekket politibekledning, hylster, pistol og annet snacks med de høye herrer (NROI) og følgende er vistnok status:

 

pistolen de får utlevert er vel en HK P30L (står på PD-lista), så den er grei. Lykt er uaktuelt med mindre de har lyst til å skyte i Open.

 

Dette med lårhylstere er uproblematisk. Så lenge hylsteret oppfyller de andre vilkårene for hylstere i IPSC (dekke avtrekker, 50 mm og vinkel) kan de brukes om vedkommende legitimerer seg som aktivt tjenestegjørende.

 

Uniform: Det er ønskelig ( ikke påbudt ) at de stiller i sivile klær, hvis det ikke stilles egne team i level 3 eller høyere, da kan det være jo være greit å stille i uniform.

Link to comment
Share on other sites

Vi har 3-4 politi som skyter hos oss så jeg har sjekket politibekledning, hylster, pistol og annet snacks med de høye herrer (NROI) og følgende er vistnok status:

 

pistolen de får utlevert er vel en HK P30L (står på PD-lista), så den er grei. Lykt er uaktuelt med mindre de har lyst til å skyte i Open.

 

Dette med lårhylstere er uproblematisk. Så lenge hylsteret oppfyller de andre vilkårene for hylstere i IPSC (dekke avtrekker, 50 mm og vinkel) kan de brukes om vedkommende legitimerer seg som aktivt tjenestegjørende.

 

Uniform: Det er ønskelig ( ikke påbudt ) at de stiller i sivile klær, hvis det ikke stilles egne team i level 3 eller høyere, da kan det være jo være greit å stille i uniform.

 

Men et lårhylster vil vel ikke oppfylle vilkåret for 50 mm. Det gjør iverfall ikke mitt 6004 hylster, bommer vel med 10-15 cm

Link to comment
Share on other sites

Hva gjør man med de som har ønske om å skyte/bli medlem (har våpen fra før) - men ikke har hylster som holder?

 

Sier: Nei - kom tilbake når du har reglementert utstyr?

 

Det er vel ikke noe problem på treninger, men kommer man på ett stevne(Level 2 og opp) så er det vel bare å pakke sammen ja

Link to comment
Share on other sites

"Vi har 3-4 politi som skyter hos oss så jeg har sjekket politibekledning, hylster, pistol og annet snacks med de høye herrer"

 

Jeg trodde at det var trening det var snakk om - men skjønner selvsagt at alle må forholde seg til reglement vedr. konkurranser.

Link to comment
Share on other sites

Vel, hos oss så lar vi folk komme med godkjente våpen, hvis de ikke har godkjent rigg så er RO behjelpelig med å rigge til slik at de kan for eks starte med pang liggende på bord, men det er alltid noen i klubben som er behjelpelig med å låne en ekstra rigg til en villfaren sjel, de fleste som ønsker å begynne med praktisk ser jo nytten i å ha konkurransedyktig utstyr så kjøper de en godkjent rigg ganske fort.

Link to comment
Share on other sites

.45`en er grei :D - men det var liksom det at man måtte stille med hylster som passer reglementet jeg mest tenkte på :wink: - for å kunne trene i en klubb.

 

Slik bør det ikke være - hvis det er "normalt".

 

Hvis du ser bort fra lårhylster, og andre hylstre som er så skrå at munningen blir pekende utenfor radiusen på en meter, så er det jo bare å stille opp. De fleste hylstre er jo innenfor.

 

Jeg skjønner ikke "klagingen" din...

Link to comment
Share on other sites

:D

 

Da har jeg bestillt HK P30 med V1 avtrekk (= samme våpen som politiet). Hadde egentlig lyst på P2000 men det er det leveringstid på (den passer små hender bedre enn P30, mindre fare for ufrivillig mag dropp men biter lillefingeren).

 

Nærmest som vanlig tilfallt kontrakten til Winge våpen. Våpnet er på lager i Norge så det skal bli relativt rask levering.

 

Nå undersøkes muligheten for å skaffe Blade tech DOH hylster.

Link to comment
Share on other sites

Du MÅ ikke stille i uniform, men du KAN gjøre det hvis du selv ønsker det eller organisasjon/etat krever det.

Det er også opp til RO/Range Master om hylsteret oppfyller krav til hylster ifht. IPSC regler og defineres som "trygt" og om vedkommede vil ha noen konkurranse messige fordeler ved å bruke det.

 

IPSC Handguns Rules

5.2.8

Competitors deemed by the Match Director to be active law enforcement officers or military personnel may

be entitled to use their duty holsters and related equipment however, the Range Master will remain the final

authority in respect of the safety and suitability of using such equipment at IPSC matches.

Link to comment
Share on other sites

Para LDA er godkjent i Prod ja.

 

Grunnen til at Springfield xD ikke er med, er vel at den ikke er særlig utbredt her i Norge :D

 

 

Uff jeg må tydeligvis begynne å bli senil når jeg skriver Springfield på ny i stedet for Para :oops:

 

Synd at det er lite XD'er i Norge egentlig. Jeg er ikke noen kjempefan selv, men de som blir hekta på dem blir ikke kvitt basillen. Kjerringa har 3 eller 4 liggende. Den siste hun kjøpte er en olivengrønn 5" "Tactical" i .45 ACP, som egentlig er et imponerende våpen selv for en som er vant med Glock når man skyter med plast.

Link to comment
Share on other sites

Noen øvelse USP custom sport eller expert passer? (praktisk / felt).

 

Leste blandt annet at Expert er skreddersydd til praktisk. Nå ble jeg jaggu i tvil her, da jeg bortimot har sett meg ut en USP expert eller en custom sport. Har ikke skutt med de, men jeg har hold en kopi som jeg synes ligger godt i mine langfingrede hender. De fleste singelstackere virker å få avtrekker for nærme, eller mangler kontakt i håndflaten (ligger og rir sideveis). CZ fikk jeg ikke godfølelsen med (har såvidt prøvd ett par).

Link to comment
Share on other sites

USP Custom Sport kan vel brukes i production, praktisk skyting. Expert er ikke godkjent i production så da er det vel standard divisjonen i praktisk du kan bruke den i. Nå kjenner jeg ingen som bruker USP i standard, for her finnes det en hel del 1911/2011 pistoler som for min del er en god del bedre.

 

USP Custom Sport har jeg ikke prøvd så den kan jeg ikke utale meg om.

 

 

For min del bruker jeg CZ Shadow i production og er veldig fornøyd med den, ligger bra i handa, har god tyngdebalanse og funker hver gang. Skal snart begynne å skyte i standard og har bestemt meg for å kjøpe en STI Edge Eller STI Legend.

Link to comment
Share on other sites

Noen øvelse USP custom sport eller expert passer? (praktisk / felt).

 

Leste blandt annet at Expert er skreddersydd til praktisk.

 

Nå får de som husker bedre rette meg, men jeg lurer på om ikke Experten i sin tid var et forsøk på skreddersøm til praktisk da den ble introdusert rundt århundreskiftet - da til Standard Division. Den går blant annet i kassa på et hår med riktig type hane, har magbrønn og større magasinkapasitet enn en vanlig USP. Så vidt jeg husker satset HK hardt på å etablere den i praktisk med et sponset lag og greier.

 

Dette gikk fort i vasken, da Experten uansett hvordan man snur og vender på det blir for topptung, har for dårlig avtrekk og for dårlig ergonomi til å konkurrere med 2011er og CZ-kloninger.

 

HK hadde nok sovet litt i timen da de satset på å jazze opp et moderne DA tjenestevåpen til Standard-divisjonen. Det hjelper ikke om kjeledressen er målsydd når kunden vil ha en smoking...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...