Jump to content

Dynamisk sportsskyting Ålesund


ComDiver

Recommended Posts

Hei jeg lurer på en ting. Jeg driver å skyter en del både som jeger og pistolskytter. Har egne våpen men har nå altså kunne tenkt meg å anskaffe meg en HK mr223 å fortsette med moroa. Men her er greia, har jeg egentlig muligheter til det her i Ålesund? Jeg er medlem i skytterlaget (Olsvika, der jeg skyter med jaktvåpen og oppskyting) og den lokale pistolklubben. Men jeg kan ikke erindre å ha sett noen drive med praktisk rifle. Tips anyone? :D.....

 

Endret tittel og flyttet til rett underkammer. G.Larson

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

Pistol ja men jeg er ikke ute etter pistol men rifle. derfor mr223

 

Du må først ta kurset i dynamisk skyting, så må du vere aktiv (12 atchpoeng pr år) i 24 mnd. før du kan kjøpe rifle til dynamisk.

 

 

Ok så etter 2 år med pistol som jeg driver med i dag så kan jeg søke?

 

Nei ikke akkurat, du må skyte dynamisk pistol (Praktisk pistol) i to år, og oppnå minst 12 matchpoeng pr. år hvorav minst 3 av poengene er opptjent på lvl. 3 stevne.

 

Man må altså ta kurset i dynamisk sportsskyting først for å bli godkjent dynamisk skytter, og så opptjene poengene over to år. Så kan man søke. Kurset i dynamisk sportsskyting er ikke det sammen som sikkerhetskurset man tar for å kunne skyte pistol i nsf.

 

Din lokale dynamisk-klubb er Nordvest Sportsskytterlag, http://www.nvssl.com

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Bare lurer litt.

 

Dette med at man må skyte praktsik pistol i to år og spare seg opp poeng.

Er dette ett krav myndighetene har kommet med eller er det regler som praktisk forbundet har pålagt seg selv?

Hva skal dette være godt for?

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noen krav om å skyte pistol i 2 år.

Det er krav om å skyte ipsc grener i 2 år

 

Tanken bak det var vel litt med att det er mye kule rifler som folk synes det er tøft og ha. Og aldri benytter. Såkalte samlere. Prøve å hindre de for att vi som konkurrerer skal få fortsette.

Link to comment
Share on other sites

Ja, så vist man ikke har rifle erververt til ett eller annet fra før, vil vel det si to år med praktisk pistol/revolver.

 

Vel, jeg fikk svar på det jeg lurte på, både her og i tråden som Cardinal linket til.

Må innrømme at jeg ikke gar hatt" mot" til å lese tråden før.

Fikk bekreftet det det jeg hadde mistanke om, at dette var noe forbundet hadde funnet på selv.

Føyer seg fint inn sammen med de andre strutsepolitiske vedtakene som har kommet den siste tiden.

 

Nå var vel dette grundig diskutert i den andre tråden, så vi kan la det ligge her.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Er selv oppe i rundt 50-60 poeng årlig.(og jeg stiller på få stevner i forhold til flere jeg vet som som reiser mye)

 

Ca 8 level2=16 poeng

Ca 7 level 3=21poeng (1 stk utenlands)

Ca 15-20 level 1= 15-20poeng

 

+ at du får aktivitet (ikke poeng) for dugnad styremøter i klubb etc..

 

I tillegg kommer EM/VM som gir 4/5 poeng hvert 3 år.

 

Så vanskelig er det ikke.

Link to comment
Share on other sites

12 poeng er jo ikke tross alt verdens ende heller..

2 lvl 3 stevner = 2 dager med skyting kanskje +1-2 dager med reising om en bor langt unna.

3 lvl 2 stevner ( kan jo bli endel reising det å, men trenger ikke bli det )

 

Med evt lang reisevei så er det ca 20 dager av 730 dager for å nå minstekravet til praktisk rifle.

Er det egentlig mye om en faktisk vil noe?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Altså et 1 lvl 3 stevne 4 dager med skyting, fleste får 2 dager med kjøring på toppen med overnattinger, da er vi oppe i 6 dager på et stevne, det trengs 2 av disse i året+ minst 3 lvl 2 stevner som tar minst en hel dag og gjennomføre, og siden stevnene er meget sprett må man regne med en del kjøring og overnattinger!

Hadde nok greid dette før når jeg var veldig aktiv, med omtrent null liv utenom skytinga og svidde av minst 5-60.000,- i året på skyting!

I dag nei, har ikke Praktisk forbundet skutts seg i foten med dette forslaget så vet ikke jeg! Lykke til med videre rekrutering!

Link to comment
Share on other sites

Ett level III i Norge går på Lørdag - søndag, dvs 2 dager med skyting ikke 4 som du prater om. De finnes større L3 matcher i utlandet med de er ikke så aktuelle.

Og du trenger ikke 2 av disse i året som du sier!

 

I tillegg er jo alle klubber pålagt å holde minst en L2 match, dvs den bør du da få med deg uten noe ekstra reising. Tar du også med deg stevnene til naboklubbene blir det ikke så mye reising.

 

Det blir da 8 dager til L2 og 2-4 dager (totalt inkl reise) på L3 i året for å få nok. Dvs du må bruke 10-12 dager i året, to år på rad.

 

Edit:

Og som oftest slutter man tidlig nok på søndagen til at man kan dra og man kommer seg hjem den dagen. Så som regel holder det da med å benytte noe av/evt hele fredagen hvis man har en lengre reisevei til stevnet.

Link to comment
Share on other sites

Det blir da 8 dager til L2 og 2-4 dager (totalt inkl reise) på L3 i året for å få nok. Dvs du må bruke 10-12 dager i året, to år på rad.

 

Og gjør man ikke det i utgangspunktet bør man vel egentlig vurdere om man faktisk er interessert i å bruke 10-30 tusen på en hobby.

Link to comment
Share on other sites

Er selv oppe i rundt 50-60 poeng årlig.(og jeg stiller på få stevner i forhold til flere jeg vet som som reiser mye)

 

Ca 8 level2=16 poeng

Ca 7 level 3=21poeng (1 stk utenlands)

Ca 15-20 level 1= 15-20poeng

 

+ at du får aktivitet (ikke poeng) for dugnad styremøter i klubb etc..

 

I tillegg kommer EM/VM som gir 4/5 poeng hvert 3 år.

 

Så vanskelig er det ikke.

Vil bare minne om at Level 1 matcher ikke gir Matchpoeng til erverv av rifle, kun level 2 og oppover som gir matchpoeng til rifle. (Ikke for det, her var det visst plenty uansett hvordan man regner :wink: ).

Link to comment
Share on other sites

I mine øyne så syntes jeg ikke det er rart at praktisk skyting er utdøende flere steder i landet. Jeg som rifleman er ikke så inntresert i pistol men jeg må altså igjennom det for å komme meg dit jeg vil. Pluss at dette skal ta 2 år. Mye kan skje på de 2 årene, man kan få familieforøkelse som gjør at man får deltatt mindre, man kan vær uheldig å få et sykehusopphold, osv. I mine øyne så er det å skyte seg selv i foten.

Link to comment
Share on other sites

Dynamisk skyting har vel egentlig aldri vært mere spredt rundt i distriktene en det er nå, NM Production går bl.a i år i Harstad, at man ikke kan delta på alt man vil når man får barn og stifter familie, handler om prioritering.

Om man mener at reglene er feil så er eneste måten å endre dem på å bli medlem og fremme forslag for forbundstinget, eller rett og slett fortsette å sitte hjemme å surmule over at verden ikke sirkulerer rundt akkurat deg.

Link to comment
Share on other sites

Dynamisk skyting har vel egentlig aldri vært mere spredt rundt i distriktene en det er nå, NM Production går bl.a i år i Harstad, at man ikke kan delta på alt man vil når man får barn og stifter familie, handler om prioritering.

Om man mener at reglene er feil så er eneste måten å endre dem på å bli medlem og fremme forslag for forbundstinget, eller rett og slett fortsette å sitte hjemme å surmule over at verden ikke sirkulerer rundt akkurat deg.

 

"verden ikke sirkulerer rundt akkurat deg" Hva er det med deg da? Hva er problemet? Kan ikke folk få skrive en post uten at du skal svare med drittslenging? Om posten min plaget deg så lukk øynene og gå til neste!

Link to comment
Share on other sites

Beklager om du følte deg forulempet, men det du hevder er ikke tilfellet, Dynamisk skyting er ikke utdøende på noen måte, om du forøvrig ønsker at forbundets regler for å erverve rifle skal endres, så er som nevnt forbundstinget stedet for det.

Grunnene du oppgir for at du ikke kan greie nok stevnepoeng på 2 år vil jeg si fortsatt handler om prioritering, ligger du så lenge på sykehus at det spolerer mulighetene for å delta i dynamisk rifle, har du antagelig større bekymringer en rifleskyting.

Link to comment
Share on other sites

Og dei to dynamiske klubbane i Møre og Romsdal har vel heller ikkje hatt så mange stemner pr. år før som dei har i 2013.

 

Men slik jeg har forstått det så arrangeres det ikke høyere lvl stemner... om det stemmer 100% skal ikke jeg si da dette er noe som jeg er blitt fortalt. Ble også fortalt at uten å reise en del osv så er det bort i mot umulig å oppnå poengsumen som er kravet. Det er ikke alle som har den muligheten.

Link to comment
Share on other sites

NVSSL arrangerer 3 eller 4 Level II stemner på Sunnmøre i 2013. KPS arrangerer vel nesten eit Level II stemne pr. månad i Kristiansund.

Skulle difor vere fullt mogleg for dei interesserte i Møre og Romsdal å få 12 matchpoeng pr. år.

Link to comment
Share on other sites

NVSSL arrangerer 3 eller 4 Level II stemner på Sunnmøre i 2013. KPS arrangerer vel nesten eit Level II stemne pr. månad i Kristiansund.

Skulle difor vere fullt mogleg for dei interesserte i Møre og Romsdal å få 12 matchpoeng pr. år.

 

Ok, det strider en del mot det jeg har blitt fortalt. Finnes det en oversikt over disse stemnene? Hvordan melder man seg på de? Og sist hva går de ut på?

Link to comment
Share on other sites

Og der kom prioriteringen inn :)

Det som er irriterende med slike utsagn, er at det er ingenting som kommer av seg selv, er det lite stevner der du bor, så lag stevner da, det er slik det fungerer i resten av verden.

Om man skal sitte hjemme å sutre fordi ingen kommer å legger det i hendene dine, så fortjener du egentlig ikke å skyte stevner heller.

Å dra et L2 stevne krever en bane, litt kreativitet og 5-6 personer.

Link to comment
Share on other sites

Ok, det strider en del mot det jeg har blitt fortalt. Finnes det en oversikt over disse stemnene? Hvordan melder man seg på de? Og sist hva går de ut på?

 

Din lokale klubb: http://www.nvssl.com" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank (denne linken fekk du allereie i innlegg 2 i denne tråden).

Ellers finn du alle stemna i dynamisk skyting i Norge på terminlista/kalenderen: http://www.dssn.no" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

 

Fikset siteringen. Cardinal

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke dunke noe som helst inn i knotten min, men fortsatt vil jeg hevde at du sutrer, om du ikke kan dra noe sted, ikke får noen med deg til å lage stevner der du er, ikke har penger, så er vel ikke behovet for rifle så veldig stort heller, hvilke stevner skal du skyte med den?

 

Om man ikke kan, eller får det til, så blir det feil å gi andre skylda for det.

Link to comment
Share on other sites

Les gjennom hva du selv skriver da mann, du kan ikke delta på noen stevner som er lengere vekk en din egen bygd fordi du driver et firma, og DSSN er dumme og urettferdige fordi de ikke kommer å setter opp blinkene utenfor huset ditt så du slipper å dra noe sted.

Grunnen til regelen om 2 års karantene og dokumentert deltagelse er kommet for å ramme akkurat personer som bare vil ha en slik rifle fordi det "intereserer" dem.

 

Det er svært få deltagere i DSSN sine stevner som ikke har en jobb de må passe, regninger og lån å betale, unger som skal følges opp, hus som skal beises, og plen som må klippes, samt at man deler adresse med noen som heller synes at skytebudsjettet burde vært brukt på nye møbler og sydenturer, sånn er verden for de fleste.

Har du ikke tid til å skyte stevner, så er dette altså ingen menneskerett, du kan ikke kreve at noen skal komme å fikse det for deg. Prioriter andeledes, bytt jobb, flytt, eller bruk energien på å skape noe der du er.

Link to comment
Share on other sites

Les gjennom hva du selv skriver da mann, du kan ikke delta på noen stevner som er lengere vekk en din egen bygd fordi du driver et firma, og DSSN er dumme og urettferdige fordi de ikke kommer å setter opp blinkene utenfor huset ditt så du slipper å dra noe sted.

Grunnen til regelen om 2 års karantene og dokumentert deltagelse er kommet for å ramme akkurat personer som bare vil ha en slik rifle fordi det "intereserer" dem.

 

Det er svært få deltagere i DSSN sine stevner som ikke har en jobb de må passe, regninger og lån å betale, unger som skal følges opp, hus som skal beises, og plen som må klippes, samt at man deler adresse med noen som heller synes at skytebudsjettet burde vært brukt på nye møbler og sydenturer, sånn er verden for de fleste.

Har du ikke tid til å skyte stevner, så er dette altså ingen menneskerett, du kan ikke kreve at noen skal komme å fikse det for deg. Prioriter andeledes, bytt jobb, flytt, eller bruk energien på å skape noe der du er.

 

Da du ikke har noe fornuftig å bidra med så har jeg lagt deg på ignoreringslisten. Du har ikke nok forståelse slik jeg ser det til å komme med et fornuftig svar på mine spørsmål og dine argument er tottalt uinntresange. Mine spørsmål er blitt besvart på en skikkelig måte av andre....Takker ikke for din intresse....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Grunnen til regelen om 2 års karantene og dokumentert deltagelse er kommet for å ramme akkurat personer som bare vil ha en slik rifle fordi det "intereserer" dem.

 

 

Nja, de nye reglene løser ikke det POD har påpekt; at det er for mange som har slike kule rifler i forhold til aktive skyttere; reglene rammer kun nye skyttere. De andre sitter med runkekjeppen i skapet fremdeles de....

 

Ellers er det bare å innse at praktisk rifle er for de som vil være veldig aktive og seriøse; det er ikke plass til mosjonister der.

Link to comment
Share on other sites

POD påpekte vel at det "selges" for mange slike rifler i forhold til aktiviteten. :wink:

 

Er mange som er for mosjonister å regne i Dynamisk skyting også, men kansje ikke like mange som i andre forbund, og det er jo godt forståelig ettersom stevnene i dynamisk rifle/pistol er beint fram morro :)

Link to comment
Share on other sites

Da du ikke har noe fornuftig å bidra med så har jeg lagt deg på ignoreringslisten. Du har ikke nok forståelse slik jeg ser det til å komme med et fornuftig svar på mine spørsmål og dine argument er tottalt uinntresange. Mine spørsmål er blitt besvart på en skikkelig måte av andre....Takker ikke for din intresse....

 

For det første, som medlem av NVSSL vil jeg være så fri at jeg påpeker at du her viser holdninger som kanskje ikke er ønskelige inne denne delen av skytesporten. Spesielt siden t.d. FN1 svarte deg rimelig greit iht. hva dette går ut på, og hvilket syn mange har på de som egentlig ikke ønsker å konkurrere som råder innen sporten. Mer om akkurat dette helt til slutt.

 

Respekt for andre og en noenlunde voksen omgangsform er en grunnpilar vi tar med oss i livet på mange plan og spesielt når man tenker å bli utøver av en profilert sport som dette. Med andre ord, dropp barnehage faktene først som sist, slikt er det ikke plass til.

 

Så tilbake til det du spør om: (Og dette er den lange versjonen. Kort versjonen er drit i 1/2auto rifle til IPSC om du ikke virkelig brenner for det).

 

Godkjenningskurs for IPSC skal tas med Pistol, og her omkring kommer du foreløpig ikke inn uten eget våpen (Kanskje aldri). Dette betyr i prinsippet at du må være medlem i ett håndvåpen forbund (Normalen er NSF, og da nærmere bestemt ÅPK, ØVPK, SPK, eller VPK da disse allerede har underliggende avtaler/forståelse om rekruttering til NVSSL som er den DSSN klubben du sokner til). Og eie eget våpen.

Dette gjør det mye enklere, da du da har fått grunnopplæring i sikker våpenbruk (Håndvåpen), og forhåpentligvis skal være i stand til å ta ett IPSC kurs uten å skyte deg selv eller andre i foten eller det som verre er.

 

Det tar deg minimum 6 måneder inkludert opplæring i NSF, så kan du erverve håndvåpen i NSF. Dette våpenet kan gjerne handles med tanke på bruk i IPSC program, og trenger ikke være spesielt dyrt (T.d kan en brukt Glock17 med 4 magasiner og rigg lett gjøre susen om man skal ha moro). Det geniale med IPSC er at man gjerne velger seg en divisjon man ønsker å konkurrere i, og man kjøper ett våpen til dette formålet, utover dette er det kun rigg man må ha. (Godkjent hylster, magasinholdere og belte). Kostnaden ligger altså ikke nødvendigvis i våpen, men i amo. For en som liker å skyte er det ikke dumt, at mange etter hvert bruker noen kroner på bedre våpen og rigg, hører mer sammen med havesyken enn egentlige behov. Slik er det i all skytesport. :wink:

 

Når dette er oppnådd, er neste punkt å vente på ett godkjenningskurs til Dynamisk sportsskyting (IPSC). Disse bruker det å være ett par av i året, så med litt flaks får du ett innen nye 6 måneder.

 

Så må man være klar over at for at kurset skal godkjennes, må man ha 2 match poeng i løpet av en måned etter avsluttet kurs. (NVSSL arrangerer normalt ett Level 2 stevne innen denne måneden, slik at kursdeltakerne skal få sine nødvendige Matchpoeng).

 

Forøvrig kan jeg nevne at ett IPSC godkjenningskurs er noe helt annet enn barnehagene ellers i skytesporten, det ligger ikke så langt tilbake for ett NSF dommerkurs i teori mengde, og har en helt annen praktisk skytedel man må bestå. Ikke vanskelig, men man må følge med og gjøre en god del hjemmelekser (Mest Lesing, men også praktiske øvelser med våpen).

 

Nå har du dine papirer i hånden, og du er registrert godkjent IPSC skytter. Nå først kan du delta på stevner som du ønsker, og det gjør du om du gidder ta denne veien. For da synes du skyting er moro, skikkelig moro. Og mer moro enn IPSC blir det garantert ikke.

 

Så til rifle delen, nå som du er godkjent IPSC skytter, kan du delta på rifle stevner. Disse er det færre av rundt om, men de er der, og flere blir det nok om folk dukker opp og skyter de. (NVSSL snuser på tanken om å arrangere, men det får tiden vise hva det blir til).

 

Erverve våpen til IPSC Rifle divisjoner? Vel så langt er det de berømmelige 24 matchpoengene, og av De er det kun Level 3 som man normalt må reise for å få (Tips, Langhelg i Trondheim ordner poengene :wink: ). Men man må belage seg på at det blir vanskelig å oppnå tilstrekkelig matchpoeng uten ett håndvåpen.

 

Det gode er at har du en rifle med 5sk magasinkapasitet (klips eller løse magasiner), kan du skyte i Manual divisjonen med våpen ervervet til jakt eller baneskyting (Har du en Sauer STR200, og ett litt utskutt løp. Er det bare å bygge en flott Manual IPSC rifle av den, da dette kan kombineres). I Manual skyter en normalt kun ett skudd pr blink, så forbruket er ikke like heftig som med auto våpen.

Ellers er det mange mausere med klips som blir brukt, dette er også moro. (Nevnte jeg at for å komme hit så er man definitivt typen som synes at all skyting er gøy? :D ).

 

Ved halvauto rifle så er det lov å stille med jakt våpen / eventuelt militære tjenestevåpen, men de bør ha tilstrekkelig magasin kapasitet for å kunne konkurrere. (Spør de som har hvor mye det er).

 

Dette kan man stille i fra dag en etter at man er godkjent IPSC skytter, om man har egnet våpen.

 

Så holdninger:

IPSC har den hardeste justisen av samtlige sivile skyteforbund, man blir diskvalifisert for nesten alt, og i hvert fall alt som har med sikkerhet å gjøre. Liker man klare linjer, der det er følg regelverket eller god tur hjem, er dette ikke noe problem. Vi som driver med sporten liker det godt, jeg føler meg aldri så trygg som jeg gjør på en IPSC match. Her er det ikke noen som peiver med våpen, alle går søkklastede med fulle magasiner på seg hele tiden (Våpna er tomme for magasin). Disiplin råder, og man er trygg. Jeg kan ikke si at jeg alltid føler meg trygg når jeg konkurrerer i andre forbund, langt der i fra faktisk.

 

Sliter man med å følge regler, ja da er ikke IPSC noe for deg. Liker du klare retningslinjer (ikke mye visvas, men sånn slik og ferdig med det), ja da er IPSC noe for deg. Det fleste vil nok trives godt i IPSC, bare de får vendt seg av med å fikle med våpna sine i tide og utide. For det er nesten banalt enkelt, fingrene av våpenet over alt, unntatt i "safety sonen" (spesielt område for fikling med våpen, men under ingen omstendighet amo), og etter at man får ordre om å gjøre seg klar (PÅ standplass, der man står alene mens alle ser på og følger hver en bevegelse med argusøyne, dette for å plukke opp hva som fungerer, og hva som ikke fungerer, ikke for å drite ut den som skyter). Kort sagt, meget godt miljø innen IPSC. (Jeg bruker å si at det på mange måter er som NSF miljøet, bare raffinert ned til de som virkelig liker å skyte og konkurrere).

 

I IPSC får alt du gjør konsekvenser, brudd på sikkerhet betyr ikke mer skyting i dette stevnet på deg min venn, og det uansett om du har brukt 50000kr på å reise ned i Europa, og gjør en tabbe, og det er første dag og du ikke engang har begynt på løypa.

Krangler du med Range officer eller andre Match offichials, så er det også god tur hjem (Og du blir rapportert til forbundet, og muligens enda høyere opp i systemet i egen rapport etter Matchen). Kort sagt RO er Gud, sier RO sånn og slik, er det ikke noe som heter ”Men” (med mindre det er noe en lurer på), noen ”Men” for mye og det er god tur hjem. IPSC er herlig fri for syting og krangling på konkurranser.

Den viktigste konsekvensen er at du får det utrolig moro, møter mennesker som er akkurat like klin gærne på området som du selv (Eller gjerne mer, og det er bare enda kjekkere. Da de gjerne har flere leker og mer kunnskap å vise frem :lol: ).

 

Så til dette med å skyte for å ha våpen, eller ha våpen for å skyte, jeg antar at de fleste er i stand til se forskjellen.

 

I DSSN (Dynamisk sportskyting Norge) har de bestemt at når det kommer til Rifler (i hvert fall halvauto, som egentlig var temaet), så er det første ikke akseptabelt. Mest fordi POD har gitt; la oss si en” vennelig beskjed om å rulle rundt og spill død”. Dette medfører at de første skal blokkeres fra å komme med i sporten i så stor grad som mulig. Ønsker en å holde på med 1/2auto rifler innen DSSN, ja da er lista lagt slik at du virkelig ønsker det for å komme gjennom. Vips så var man kvitt tilsiget av en viss type medlemmer (som man uansett aldri ser på Match), og POD tusler (forhåpentligvis) tilbake til hiet sitt. Fornøyd med å ha oppnådd noe av det de ønsker uten å drepe sporten helt.

Kombinert med strengere krav til klubbene og utdanning, går dette likevel så langt glimrende. Og var det opp til meg skulle man satset knallhardt på Manuel Divisjonene på rifle siden, for å få opp interessen der.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...