Jump to content

Dynamisk sportsskyting Ålesund


ComDiver

Recommended Posts

Nja, de nye reglene løser ikke det POD har påpekt; at det er for mange som har slike kule rifler i forhold til aktive skyttere; reglene rammer kun nye skyttere. De andre sitter med runkekjeppen i skapet fremdeles de....

 

På kort sikt er dette riktig, men over en generasjon eller to ...

Link to comment
Share on other sites

vil jeg være så fri at jeg påpeker at du her viser holdninger som kanskje ikke er ønskelige inne denne delen av skytesporten.

 

 

Ja men da er vi to, det har jo du også bevist opp til flere ganger. Jeg tar meg den friheten å forlange å bli snaket til/skrevet til på en skikkelig og sakelig måte uten skitkomentarer som den personen la til i sine komentarer. Om det er et problem for deg eller andre at jeg ikke liker slike komentarer og reagerer på de så foreslår jeg at øya lukkes og man la vær å skrive usakelig vrøvel. Jeg har som sagt i begynnelsen her våpen da jeg jakter, jeg er riflemann og ikke noe særlig pistol inntresert og derfor så er jeg da intresert i rifle delen mer enn pistol. Da må jeg som mange andre spørre og da gjerne folk som har peiling, gjerne da flere for å vær sikker. Derfor spurte jeg her på forumet. Å få servert slik som øvre halvparten av det du skrev her finner jeg som skit, unyttig, lite informativt, urelevant og provoserende. Hva du mener om meg uten å værken vite hvem jeg er eller å ha noen sinne møtt meg er noe du får stå for for det gidder ikke jeg å bry meg om. Andre halvdelen din var mye bedre og av stor verdi for meg og sikkert andre som måtte lure så den takker jeg for.

Link to comment
Share on other sites

Comdiver: På det du skriver virker det som om du legger lite velvilje til når du tolker hva som blir sagt til deg. Om jeg har fått et noenlunde riktig inntrykk av hvilken bestemmelsesmakt RO har, virker dette som en egenskap som er lite kompatibel med rolig og morsom våpenhåndtering.

 

Jeg vil anbefale deg å besøke en klubb som tar imot gjester til pistolskyting for å se hvordan det foregår. Ikke bare skytedelen, men hvordan folk oppfører seg og omgås hverandre. Det er aldri gøy å skulle bli med i en klubb der man virkelig ikke passer inn.

 

Om du har forpliktelser som gjør at du ikke har tid til å ta en slik tur, er det slett ikke sikkert at du vil finne det morro å reise rundt for å skyte...

Link to comment
Share on other sites

Comdiver: På det du skriver virker det som om du legger lite velvilje til når du tolker hva som blir sagt til deg. Om jeg har fått et noenlunde riktig inntrykk av hvilken bestemmelsesmakt RO har, virker dette som en egenskap som er lite kompatibel med rolig og morsom våpenhåndtering.

 

Jeg vil anbefale deg å besøke en klubb som tar imot gjester til pistolskyting for å se hvordan det foregår. Ikke bare skytedelen, men hvordan folk oppfører seg og omgås hverandre. Det er aldri gøy å skulle bli med i en klubb der man virkelig ikke passer inn.

 

Om du har forpliktelser som gjør at du ikke har tid til å ta en slik tur, er det slett ikke sikkert at du vil finne det morro å reise rundt for å skyte...

 

Nok et inlegg som har null verdi what so ever. Ikke har du lest så pass at du har fått med deg at jeg skyter pistol osv men du har også i stede for å komme med noe produktivt, bablet ut en mass vas som ikke har noe med noe å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Like artig hver gang noen fra DSSN forklarer dette med kjøp av rifle for så å fortelle at det bare er å stille med våpen ervervet med annen skyting som grunnlag...

 

Ja hvordan er det egentlig? Kan jeg erverve meg en mini 14 gjennom jakt for så å benytte denne? Det ville jo være forferdelig flott måte å slippe all den ventetiden.

Link to comment
Share on other sites

Nok et inlegg som har null verdi what so ever. Ikke har du lest så pass at du har fått med deg at jeg skyter pistol osv men du har også i stede for å komme med noe produktivt, bablet ut en mass vas som ikke har noe med noe å gjøre.
Comdiver: På det du skriver virker det som om du legger lite velvilje til når du tolker hva som blir sagt til deg. Om jeg har fått et noenlunde riktig inntrykk av hvilken bestemmelsesmakt RO har, virker dette som en egenskap som er lite kompatibel med rolig og morsom våpenhåndtering.

 

Jeg vil anbefale deg å besøke en klubb som tar imot gjester til pistolskyting for å se hvordan det foregår. Ikke bare skytedelen, men hvordan folk oppfører seg og omgås hverandre. Det er aldri gøy å skulle bli med i en klubb der man virkelig ikke passer inn.

 

Om du har forpliktelser som gjør at du ikke har tid til å ta en slik tur, er det slett ikke sikkert at du vil finne det morro å reise rundt for å skyte...

Fullstendig klar over at du skyter pistol fra før.

 

Det hjelper ikke å være dritflink til å pule, når ingen gidder fordi de ikke liker deg.

 

Les første setningen jeg skrev i forrige post en gang til, og tenk så over ditt eget svar.

Link to comment
Share on other sites

Nok et inlegg som har null verdi what so ever. Ikke har du lest så pass at du har fått med deg at jeg skyter pistol osv men du har også i stede for å komme med noe produktivt, bablet ut en mass vas som ikke har noe med noe å gjøre.
Comdiver: På det du skriver virker det som om du legger lite velvilje til når du tolker hva som blir sagt til deg. Om jeg har fått et noenlunde riktig inntrykk av hvilken bestemmelsesmakt RO har, virker dette som en egenskap som er lite kompatibel med rolig og morsom våpenhåndtering.

 

Jeg vil anbefale deg å besøke en klubb som tar imot gjester til pistolskyting for å se hvordan det foregår. Ikke bare skytedelen, men hvordan folk oppfører seg og omgås hverandre. Det er aldri gøy å skulle bli med i en klubb der man virkelig ikke passer inn.

 

Om du har forpliktelser som gjør at du ikke har tid til å ta en slik tur, er det slett ikke sikkert at du vil finne det morro å reise rundt for å skyte...

Fullstendig klar over at du skyter pistol fra før.

 

Det hjelper ikke å være dritflink til å pule, når ingen gidder fordi de ikke liker deg.

 

Les første setningen jeg skrev i forrige post en gang til, og tenk så over ditt eget svar.

 

Les mitt første inlegg og tenk litt over ditt bidrag.... Du kjener ikke meg på noen måte så hva spesifikt dømmer du meg etter?

Link to comment
Share on other sites

Du kjener ikke meg på noen måte så hva spesifikt dømmer du meg etter?
Måten du skriver på får deg til å fremstå som en oppfykende kar som ikke tåler kritikk. Det er sjelden folk er slik på nettforum og rolige og sindige ellers.

 

Mitt første innlegg var et forsøk på å få deg til å sjekke ut forholdene selv. Det er aldri dumt å gjøre det når man vurderer å bli med i noe. Om du mener noe annet, får det stå for din regning...

Link to comment
Share on other sites

Du kjener ikke meg på noen måte så hva spesifikt dømmer du meg etter?
Måten du skriver på får deg til å fremstå som en oppfykende kar som ikke tåler kritikk. Det er sjelden folk er slik på nettforum og rolige og sindige ellers.

 

Mitt første innlegg var et forsøk på å få deg til å sjekke ut forholdene selv. Det er aldri dumt å gjøre det når man vurderer å bli med i noe. Om du mener noe annet, får det stå for din regning...

 

Ikke tåler kritikk...hva kritiserer du meg for da? Jeg spurte et spørsmål på dette forumet og plutselig spretter det opp brukere som skriver det ene og det andre om våpenbehandling.....Slutt å vase og svar på spørsmålene...har du ikke svar nei så lar du vær da, ikke begynn å snakke om oppførsel og annet vas du ikke har peiling på. Kjenner ikke meg du.... Sjekke ut forholdene selv når jeg bedriver pistolskyting.....haloooooo....

Link to comment
Share on other sites

Like artig hver gang noen fra DSSN forklarer dette med kjøp av rifle for så å fortelle at det bare er å stille med våpen ervervet med annen skyting som grunnlag...

Vi snakker om våpen en har lovlig ervervet til annet bruk, som er lovlig å benytte også på konkurranse (t.d ville jegerfelt/jaktfelt vert ulovlig om så ikke var mulig, da de fleste bruker sine jaktvåpen til trening og konkurranse, da de allerede har de stående og ønsker å bli bedre til å skyte. Konkurranser er relevant trening for jakt).

 

Men! (STOORT MEN!), å anskaffe seg våpen på ett bruksområde, når bruken i hovedsak skal være ett annet er ikke lov. Ikke ønskelig, og vil garantert skade både idretten og jakt erverv.

 

Så mitt svar til Com diver er at nei, det er ikke lov å anskaffe seg en MIni14 for i hovedsak bruke den til IPSC skyting om man setter Jakt som bruksområde på våpensøknaden. Dette er dokumentfalsk, og illojalt mot jeger og skytter Norge. Og konsekvensen er gitt (Man skal vere bra tett i pappen om man ikke tror at pod/DN kommer til å ta Mini 14 bort fra godkjente våpen til jakt om dette brer om seg. I korte trekk kan man se at det Breivik enda ikke har klart, kan jegere som misbruker systemet klare. Det er presidens hos pod for slikt).

 

Om man anskaffer seg en Mini 14 for småvilt jakt, og bevislig jakter mer med den enn man konkurrerer. Da har jeg ingen motforestillinger mot at den blir brukt til dynamisk skyting også, likeså om man har en Mini 14 og så blir Dynamisk skytter gjelder det samme. Poenget er at man ikke skal kunne koble dette sammen.

 

Det kan komme en magsin kapasitetsbegrensning som gjør det ulovlig å delta i IPSC Matcher i Norge, om man ikke er godkjent IPSC skytter. Man må i så fall regne det som 100% sikkert at DSSN ikke vil gi ut bekreftelse på dette annet en til de som har 24 Matchpoeng. Og man må regne med at det vil bli håndhevet knallhardt (At man alltid må legge frem sin bekreftelse ved stemne start for de med de angjeldende våpentyper). Dette basert på det vi i dag ser av håndhevelse og innskjerpinger fra forbundets side, samt de signaler som blir stadig tydeligere fra myndighetenes side.

Forøvrig kan DSSN selv legge begrensning på bruk av MINI14, ved å forlange at alle som bruker dette våpenet må fremlegge bekreftelse fra klubb om at de har 24 Match poeng. Og vips er problemet borte, uten at myndighetene har rukket lee på en finger. (Forlsag om dette på neste årsting, eller styret i DSSN bestemmer seg for å gjøre det frem til neste årsting, og dette er kjapt i boks. Mer skal det ikke til om man ser at dette blir ett problem).

 

Kort sagt, Mini 14 er ikke noe sjakktrekk å anskaffe seg til jakt med hovedfokus på IPSC. Selv om man i en kort periode fremover nok vil slippe unna med det. Lovlig er det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Hei jeg lurer på en ting. Jeg driver å skyter en del både som jeger og pistolskytter. Har egne våpen men har nå altså kunne tenkt meg å anskaffe meg en HK mr223 å fortsette med moroa. Men her er greia, har jeg egentlig muligheter til det her i Ålesund? Jeg er medlem i skytterlaget (Olsvika, der jeg skyter med jaktvåpen og oppskyting) og den lokale pistolklubben. Men jeg kan ikke erindre å ha sett noen drive med praktisk rifle. Tips anyone? :D.....

 

Endret tittel og flyttet til rett underkammer. G.Larson

Siden trådstarter hele tiden viser til starttråden, kom jeg til at det kan være greit å starte på nytt der.

 

Svaret er egentlig kort og greit NEI!

 

Men.

 

Om man er villig til å legge mye tid og innsats i det, er svaret ett betinget ja. Det er mulig om man er villig til å reise endel rundt om i landet for å få skyte, lokalt er svaret at det uansett blir lite rifle aktivitet i forhold til håndvåpen. Og at man må reise litt for å oppnå 24 Matchpoeng i løpet av 2 år før man kan erverve seg en HK.

 

 

 

 

Ellers vil jeg med tanke på hvordan deler av tråden har blitt påpeke noe som kanskje ikke er så klart for de som kommer fra NSF og DSF.

 

DSSN er ikke medlem av NIF (Norges idrettsforbund) og derved ikke som NSF underlagt regler om pliktig opptak etc. Tvert i mot kan man igrunnen si.

 

DSSN er ett frittstående forbund under lagt IPSC, og ingen andre.

Dette betyr at DSSN medlemsklubber står fritt til å nekte personer medlemsskap, og at der er såpass strenge regler tilgjengelig at det er rimelig greit å kaste ut medlemmer som ikke oppfører seg.

DSSN er ikke en barnehage der man kan si og gjøre som man vill, kommer man på kant med IPSC regelverekt for usportslig (les gjerne også som uhøvisk) oppførsel ryker man fort ut.

 

Det viktigste er dog at man ikke har krav om å få bli medlem, det er den enkelte klubb som siler hvem de ønsker og ikke ønsker å få inn. Dette betyr at man har helt annen innstilling til hva man aksepterer og ikke aksepterer, og hvordan slikt løses. Med andre ord vektlegges fremtoning og oppførsel av kommende medlemmer. Derav kommer hint om hva som ikke er ok tidligere i tråden med tanke på hvordan man opptrer mot med konkurrenter og spesielt Match Officials.

For de aller fleste er dette egentlig ett ikke tema, men det kan være greit å klargjøre dette. Slik at man forståelsen over at DSSN er noe helt annet enn det de fleste er vandt til, hva angår krav til disiplin.

 

Håper dette var ett klart og informativt svar.

 

Mvh

Vingemutteren

Link to comment
Share on other sites

Joda der fikk jeg et godt svar... Nederste delen var helt uintresang men ellers meget innformativt. Som nevnt oppi her et eller annet sted så er vi flere som er inntresert så da går det vel kanskje ann å få i gang et riflemiljø etter vært. Hvordan er det med regelverk med tanke på det?

Link to comment
Share on other sites

Du får verve deg i Heimevernets innsatsstyrker,då får du handtere HK 416...

 

Den tiden er forbi....

Det stemmer ikke.

Man kan søke/spørre om å beholde tennstempel i.f.m egentrening, flere i min avdeling som har det (inkludert undertegnede).

 

Edit; men om grunnen til å skrive kontrakt med innsatsstyrken kun er å skyte med HK416, så blir man nok filtrert bort.

Link to comment
Share on other sites

Jo for min del stemmer det. Jeg er ferdig med alt som har med forsvaret å gjøre. Men grunnen min er å konkurere innen praktisk men jeg har ikke muligheten til å være med på stemmner som er allt for langt unna. Derfor tråden :)

Link to comment
Share on other sites

Joda der fikk jeg et godt svar... Nederste delen var helt uintresang men ellers meget innformativt. Som nevnt oppi her et eller annet sted så er vi flere som er inntresert så da går det vel kanskje ann å få i gang et riflemiljø etter vært. Hvordan er det med regelverk med tanke på det?

 

Bli godkjent dynamisk skytter først. Fremgangsmåten beskrev vingemutteren i sitt innlegg noe over.

 

Hva mener du med det siste? hvordan få i gang ett riflemiljø i klubben?

Link to comment
Share on other sites

Jo det jeg mente med det siste er hva som må til for å få klubben godkjent for å drive innen den grenen også? Litt greit å vite om det er muligheter for å kunne starte en diskusjon blant medlemer. Kan jo kanskje hende det lar seg gjøre :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om den klubben har bane med mulighet for rifleskyting, men sier bare at en godkjent skytter i klubben kan også skyte riflestevner

Men som nevnt tidligere, så kommer du ikke noen vei før du blir en pistolskytter....

Link to comment
Share on other sites

NVSSL har ikke egen bane, vi leier oss inn på forskjellige baner. Men hovedsetet er i Hjørungavåg.

 

Utendørs baner vi leier oss inn på / der det er medlemmer i NSF klubbene som trener Dynamisk på er:

Solidalen, Sykkylven (Strandafjellet), og I Tunellen i Ålesund.

 

I og med at man ikke ønsker å bli så romfrekke at man ikke er velkommen lenger, har NVSSL i utgangspunktet ikke noen rifle bane. I hvert fall ikke for trening.

 

NVSSL skyter både rifle og pistol, men det blir 99.9% pistol. Det er der alle må komme inn, og det er der hovedinteressen i medlemsmassen ligger.

 

 

 

 

 

Skjønner ikke helt hvorfor du avfeier siste halvdel av forrige svar som uinteressant? Om du vurderer Dynamisk skyting burde det være svært interessant å vite hva det er og hva som forventes av deg. Dette vil også komme opp på godkjennings kurset.

 

Men for å ta i klartekst hva som menes med at alt man gjør har en konsekvens i Dynamisk skyting:

I DSSN, og derved NVSSL. Er det påkrevd med en aktivitets og egnethets bekreftelse ved alle våpen erverv til DSSN sine skyteprogrammer. Våpenkontoret har i følge rundskriv ikke lenger lov til å innvilge noe våpen til DSSN skyting uten dette papiret følger med. Kluet er at Klubbledelsen på ingen måte er forpliktet til å gi deg denne bekreftelsen, og kan lett komme til at om de ikke mener du bør ha dette våpenet, nekte å gi ut bekreftelse (Basert på regel 10.6 for den som har reglene foran seg). Dette er ett opplyst enevelde, og ikke demokrati.

 

Dette betyr at man godt kan bli Dynamisk skytter, og likevel ende opp uten våpen til sporten (Spesielt 1/2 auto rifle). Dette er ikke noe man normalt sier så mye om, og blir sjeldent brukt. Men jeg tar det med i og med at det ble ytret at noe av de aspektene med Dynamisk skyting som skiller fra andre skytesporter, ikke var interessant. Som medlem i NVSSL blir jeg da naturligvis skeptisk.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke intresangt fordi det ikke er noe jeg spurte om. Når jeg spør om en ting så syntes jeg det er greit å få et skikkelig svar uten å dra inn en hel livshistorie om alle andre aspekter rundt en sak, om jeg noen gang blir inntresert i å forhøre meg om noen av de temaene så kommer jeg også til å spørre. Men inntil videre altså så er det totalt uintresangt. At du blir skeptisk får bli opp til deg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner jo den innstillingen, det er ditt eget valg. Det jeg ikke skjønner er hvorfor du finner å måtte presisere det i tilsvar.

 

Tips:

Normalt lar man bare være å svare det som ikke interesserer en, da slipper man å få høre alt sammen gang på gang og slipper at folk blir skeptiske. Utfordrer man (for slike svar er en utfordring), så starter man bare en evig runddans med utsagn og svar på noe som ikke interesserer deg. Personlig ser jeg positivt på at de som svarer forsøker å få med alt de tror kan være relevant når de ser hva en spør om, og når man spør om ting innen akkurat dette emnet er forskjellen på Dynamisk og DFS/NFS en av de tingene man ønsker å forsikre seg om at den som spør får vite. Derfor får man kanskje litt mer enn man ber om, men normalen er da at man sier tusen takk og glemmer hele greia om det ikke er relevant, det man ikke gjør er å slenge ut utfordringer (Det blir jo på en måte en fornærmelse/respektløst mot vedkommende som kanskje har brukt tid på å svare deg så godt en kan).

 

Lykke til videre.

Link to comment
Share on other sites

Våpenkontoret har i følge rundskriv ikke lenger lov til å innvilge noe våpen til DSSN skyting uten dette papiret følger med.

 

Dette er et internt krav til klubbene fra forbundet, DSSN/IPSC er ikke på noen måte særbehandlet i lov/forskrift/rundskriv.

 

Dog har du ikke behov for våpenet før du oppfyller de regler det aktuelle forbund setter for å delta i den enkelte gren.

 

Dette er ett opplyst enevelde, og ikke demokrati.

 

Tull, både forbundstyret og klubbstyrene er valgt av medlemmene gjennom demokratiske valg.

Dette er en uheldig formulering, som kan gi utenforstående feil inntrykk av forbundet og dets holdniger.

 

Er immidlertid enig hvis du mener at reglene håndheves strengt etter at de er vedtatt av ipsc/forbund/klubber, noe som er helt nødvendig i og med sportens natur.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner jo den innstillingen, det er ditt eget valg. Det jeg ikke skjønner er hvorfor du finner å måtte presisere det i tilsvar.

 

Tips:

Normalt lar man bare være å svare det som ikke interesserer en, da slipper man å få høre alt sammen gang på gang og slipper at folk blir skeptiske. Utfordrer man (for slike svar er en utfordring), så starter man bare en evig runddans med utsagn og svar på noe som ikke interesserer deg. Personlig ser jeg positivt på at de som svarer forsøker å få med alt de tror kan være relevant når de ser hva en spør om, og når man spør om ting innen akkurat dette emnet er forskjellen på Dynamisk og DFS/NFS en av de tingene man ønsker å forsikre seg om at den som spør får vite. Derfor får man kanskje litt mer enn man ber om, men normalen er da at man sier tusen takk og glemmer hele greia om det ikke er relevant, det man ikke gjør er å slenge ut utfordringer (Det blir jo på en måte en fornærmelse/respektløst mot vedkommende som kanskje har brukt tid på å svare deg så godt en kan).

 

Lykke til videre.

 

Kanskje normalt for deg. Ikke for meg, jeg svarer slik at jeg skal slippe å måtte lese mere om det videre ned i tråden. Om folk holdt seg til å svare på spørsmål slik som mange andre her i tråden så hadde det ikke vært et problem. hele problemet her begynte med en som måtte lire av seg

 

"Om man mener at reglene er feil så er eneste måten å endre dem på å bli medlem og fremme forslag for forbundstinget, eller rett og slett fortsette å sitte hjemme å surmule over at verden ikke sirkulerer rundt akkurat deg."

 

Noe jeg syntes var provoserende, det tror jeg at de fleste her skjønner. Så etter et svar fra meg så hiver dere dere over meg med at min oppførsel er slik og sann. Vel jeg lar meg ikke pille på nesen, når noen provoserer meg så får de vite om det. Det gjelder flere her også. Tråden handlet om dynamisk rifleskying i Ålesund men på grunn av drittslenging så ble det til at noen konsentrerte seg om oppførsel. Det kreves 2 for å lage en krangel.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...