Jump to content

Tikka M65


Conibear

Recommended Posts

Noen som har litt histore på denne børsa?

Det hadde hvert artig å vite da jeg har en slik børse i 308 win.

Kjøpte den for ca 20 år siden og jeg har holdt den like fin frem til i dag, som om den kom rett fra butikken.

Mener å huske det skulle være en lux model, og det fordi den har en skinne oppå løpet for hurtigskyting.

Det er også en lang låskasse på denne og jeg ble fortalt den gang jeg kjøpte børsa at den kunne få nytt løp og jeg da kunne få den i 338 win mag, er det fortsatt mulig å få tak i løp til denne børsa tro?

Jeg synes dette er den kjekkeste børsa jeg har, den er kort og utrolig god presisjon, synes jeg har like gode samlinger med denne på banen som de ved siden som skyter med 223 osv :D

Har sett bilder av M65 tidligere men aldri med den skinna oppå løpet.

Hadde hvert kjekt å vite mer om den :D

Link to comment
Share on other sites

Fransk og betyr vel "slag" direkte oversatt, men i denne samenhengen menes nok "Drivjakt"

 

Tanken bak denne monteringen av siktene og det korte løpet er hurtig skudd ved drivjakt.

Link to comment
Share on other sites

Om det finnes originalpiper vet jeg ikke, men i 338 har jeg kun sett 20" pipe i slank profil.

Jeg ville foretrukket lengre og litt tyngre pipe. Husk å få stokken søylebeddet før du rykker opp en rekylklasse. De har det med å sprekke.

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt en Zeiss Classic Diavari 2,5-10x50 til denne rifla nå, noen av det dere som har erfaring med så stor kikkert på denne rifla?

Må jeg ta av skinna??

Jeg har en M65 Lux i 9,3x62, denne er uten battue-skinna. har en Zeiss 2,5-10x50 på og dette går bra med medium montasje. Mulig du kan bruke høye montasjer, med skinna montert, men dette gir ikke optimal skytestilling. Og ja, dette er Go`børsa med skikkelig 70-talls stuk. Hvite effektplater, rollover skjefte, ordentlig handswell i pistolgrepet, edeltre skjefteavslutning, og en skarp Kaisergriff avslutning på pistolgrepet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en variant av M65. Den er antagelig tiltenkt det amerikanske market og stemplet M65 LSA Itacha. Utover selve merkingen ser jeg ingen andre forskjeller i forhold til en skandinavisk Tikka. Alt fungere perfekt med denne rifla bortsett fra at jeg ved anledninger opplever at magasinet detter ut ved skudd. Det er nok rekylen som sammen med etter eller annet fenomen som gjør dette. Noe andre som opplevd dette og evt har en løsning på problemet.

Link to comment
Share on other sites

Alt fungere perfekt med denne rifla bortsett fra at jeg ved anledninger opplever at magasinet detter ut ved skudd. Det er nok rekylen som sammen med etter eller annet fenomen som gjør dette. Noe andre som opplevd dette og evt har en løsning på problemet.

 

Jeg hadde samme problem med min M65 i 30-06. Fikset det ved å slipe frem igjen kanten på magasinet hvor det låses.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med at magasinet faller ut kan ordnes ved å bytte til en litt stivere spiralfjær. Du må løsne avtrekkerbøylen, en skrue går ovenifra bak avtrekket, en på skrå underifra foran avtrekker.

Har sette dette som en mulig løsning. Har strekt fjæra og alt har virket OK, men etter en del skudd så startet det på nytt. Hvor har du skaffet ny fjær ?

Link to comment
Share on other sites

Alt fungere perfekt med denne rifla bortsett fra at jeg ved anledninger opplever at magasinet detter ut ved skudd. Det er nok rekylen som sammen med etter eller annet fenomen som gjør dette. Noe andre som opplevd dette og evt har en løsning på problemet.

 

Jeg hadde samme problem med min M65 i 30-06. Fikset det ved å slipe frem igjen kanten på magasinet hvor det låses.

 

Mener du sporet i forkant eller bakkant?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har også en M65 i cal 3006, jeg kjøpte rifla for 19 år siden og har hvert veldig fornøyd med den, i fjor bestemte jeg meg for pipeskift. valget ble en rustfri walterpipe i cal 6.5x55. Den orginale 3006 pipa har jeg liggende, som er skutt ca 1500 skudd hvis noen er innteresert. Dette er mer en ekte rifle en det inntrykket jeg har av T3 modellene i dag.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

M55/ 65 er gode våpen som blandt annet er brukt mye av jaktfelt og elgbaneskyttere, i alle fall tidligere. Ville valgt en slik fremfor en T3 hver gang for å si det slik. (For ordens skyld, har selv begge modeller.) Til potensielle kjøpere av slike så vær oppmerksom på å få med 5 skuddsmagasin om du har behov for det. De er bortimot umulige å oppdrive til M55en i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

Var nede på Børselars i sta og ba dem om og holde den av.

Kom på totalt 7900. 4900 For rifla, 2600 for demper og 400 for gjenger fikk 50% rabatt på gjenger 8)

Så skal ned med søknaden i mårra.. Så nå får jeg endelig egen rifle :P Det er en Tikka M65 i 6,5

Link to comment
Share on other sites

jeg har også lyst på en m 65, ser ut som ei fin rifle som er veldig pålitelig. Så på børselars sin i 6,5 x 55 på hjemmesiden deres, Brede. Den fikk jeg lyst på, så ble litt misunnelig da jeg så denne tråden og at du hadde kjøpt den ; )

Det var nok et godt kjøp!

 

Er det noen som kan forklare meg forskjellen på m55 og m65?

og hvor stor er forskjellen på tikka m65 og en sako 75?

Link to comment
Share on other sites

Hadde nok hatt Tikka'n hjemme nå hvis det ikke hadde vært for at Børsemakeren hos Børselars har blitt sjuk så han fikk ikke lagd gjenger til meg :evil:

Det syns jeg er jævlig dårlig at dom kun har en person som kan lager gjenger osv.. Og når dom sier at jeg skulle ringe når jeg fikk søknaden innvilget sånn at dom skulle lage gjenger da sånn så jeg kan hente børsa den dagen.. Skulle helst hatt den i dag.. Men hvis jeg får den i mårra gjør ikke det no. Har egentlig planlagt og lokke rev i helga sånn så jeg får prøvd den litt før Jul.

Siden jeg må skyte den inn er det litt dumt hvis jeg får den på Lørdag.. Da er 1 dag borte :x

Den er sikkert skyti inn men det er uten demper. 8)

Link to comment
Share on other sites

Brede, jeg skjønner at du er skuffet over at det tar tid å få riflen klar, men jeg tror du skal være glad for at kun den som er kompetent til å gjenge løpet faktisk gjør det.

For å få nøyaktige gjenger, er det ikke bare å svinge et gjengesnitt noen runder. :shock: Å skjære gjenger er et pressisjonarbeide som gjøres i dreibenk.

Petter har flere folk som har sine spesialfelt. Han har blandt annet en som er meget god på avtrekk, og han har tatt to av mine rifler. :D

Svein S

Link to comment
Share on other sites

Noen som har litt histore på denne børsa?

Det hadde hvert artig å vite da jeg har en slik børse i 308 win.

Det er også en lang låskasse på denne og jeg ble fortalt den gang jeg kjøpte børsa at den kunne få nytt løp og jeg da kunne få den i 338 win mag, er det fortsatt mulig å få tak i løp til denne børsa tro?

 

Den ble produsert på 80-tallet. (jeg trodde foresten at battue beskrev lengden, altså kort.

En børsemaker kan montere løp i de alle kal. til hylser av typene 308, 30-06 og korte magnumer. Ved bruk av magnumhylser må støtbunnen på sluttstukket åpnes.

Link to comment
Share on other sites

Brede, jeg skjønner at du er skuffet over at det tar tid å få riflen klar, men jeg tror du skal være glad for at kun den som er kompetent til å gjenge løpet faktisk gjør det.

For å få nøyaktige gjenger, er det ikke bare å svinge et gjengesnitt noen runder. :shock: Å skjære gjenger er et pressisjonarbeide som gjøres i dreibenk.

Petter har flere folk som har sine spesialfelt. Han har blandt annet en som er meget god på avtrekk, og han har tatt to av mine rifler. :D

Svein S

Det verste er at jeg kan gjøre det selv på skolen :P Jeg veit at man gjør det i dreibenk.

og det ikke bare er og ta et gjengesnitt på. På skolen har vi gjengesnitt til den typen som dom skal lage på og vi har data måling på dreibenkene så jeg mener nå at jeg skulle klart og gjøre det selv. 8)

Det står på sia til Børselars at Petter og Håvard Rui er børsemakere så hvis Håvard er sjuk så mener jeg at Petter burde klare og lage gjenger han også. Hvertfall når det står at det er to børsemakere der.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

jeg låner denne tråden litt med ett M65 relatert spørsmål.

min m65 er i .308w, og de har lång action/låskasse. jeg har ev. kommet over en stock for m65 i 6,5x55 og spørr derfor hvis det er mulig å droppe .308'n ned i den stocken? noen som har noen idéer om dette?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...