Jump to content

merkelig overtrykk... (6.5x55 , barnes 100 ttsx)


jamez

Recommended Posts

Testa noen skudd som jeg lada i høst på banen idag.

 

Våpen: tikka t3, 6.5x55 pac-nor ss matchløp 51cm.

 

Først skøyt jeg et par Nosler 100 BT som var lada samme dag, med 41 grain n140.

Disse gikk greit, rundt 920m/s. All well.

 

Så over til den rare!

37.5 grain n140, barnes 100 ttsx , col 73.

Et skudd først, 930m/s. WTF? Det var jo fryktelig mye mer enn jeg hadde forventa. Litt flat hette, men ikke mer enn vanlig. Greit treffpunkt.

Så prøvde en til. 945m/s ! ! Treg løftearm, litt gass ut bak, hetta ramla ut!

 

Det som er rart er at disse funka greit i sommer. Da ble det skutt 3 for å sjekke treffpunkt, og skutt et rådyr med dem.

 

Ka f...?

 

Tror pipa mi er trang. Den gir iallefall svært høye hastigheter på alt jeg mater den med.

Kan barnes kula være for stor?

 

Har nå slått ut kulene på de siste. Veid og sjekka at disse hadde 37.5grain krutt fortsatt. Tok også og talte at det var ~65 kort per grain - som matchet boksen min med n140.

(uansett var det bare n140 som var i hornady auto-loadn den dagen)

 

For mye kulehold? Kulene satt godt og var tunge å slå ut.

 

Kan det være den fryktede S.E.E. pga kaldt vær og for slapp ladning?

 

andre forslag?

Link to comment
Share on other sites

du bør kansje forklare litt hvordan denne pipa oppfører seg ellers morten, da med tanke på de vannvittige hastighetene den gir i forhold til ladevekt. den er jo vannvittig trang denne pipa, det sitter nok endel folk med rette kompetansen til å svare på dette vil jeg tro, er litt spent på dette jeg også, det er jo tross alt snakk om min gamle børse dette

Link to comment
Share on other sites

Skjønner, du har iallefall for høyt trykk. Ville prøvd et senere krutt i den patronen, selv om kula er lett for kaliberet. Ting tipper over fortere med et såpass raskt krutt for 6,5X55.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tror pipa mi er trang. Den gir iallefall svært høye hastigheter på alt jeg mater den med.

Pipa er trang, den er amerikansk. Boringsdiameter er noenlunde lik ei europeisk pipe, men riflingsdiameter er mindre. Piper er uansett forskjellige, og du har kanskje ei av de trange, av de trange.

Da jeg bytta Sauerpipe nå gikk jeg fra 885m/s med 9 Scenar, til 925m/s, med samme ladning, løp er forskjellige, og kanskje har du ei i den trange enden selv målt med amerikanske øyne. Med et amerikansk løp ville min ladning vært - heftig...

 

Du kan ikke bruke norske, nordiske 6.5x55 data i amerikanske piper - det står sikkert i ladeboken 2, om ikke i 1... Gammelt nytt er det iallefall. Motsatt er det i 6.5-284, for data er stort sett amerikansk, og en får slappe hastigheter i Sauerpiper om en ikke "køler på" litt.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Man får sjelden noe gratis. Om hastigheten er høyere enn forventet må man også anta at trykket er høyere. En ekstremt glatt pipe kan sikkert gi noe ekstra fart, men uten reelle målinger må en anta det verste. At ladningen ikke har gitt trykktegn tidligere betyr ikke at trykket har vært forsvarlig, jeg mener trykktegn er som å måle lengden på trekkspill med gummistrikk. Mantelavleiringer etc kan være nok til å vippe trykket over grensa.

 

Mitt råd er at du lærer deg å bruke trykkring-metoden, da får du mye mer kontroll på trykket. Du har åpenbart en sær rifle, og da kan en ikke bare gå rett på tabellene. I det minste bør du holde deg til publiserte ladninger og stoppe når du oppnår max hastighet uansett trykktegn. Om du insisterer på å utvikle ladninger for homogene kuler selv uten måling av trykk burde du bruke konvensjonelle kuler med samme lengde (evt 20-25% tyngre) som utgangspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Om man ser på 120grain kuler er jo 37grain n140 omtrent rundt tabellmaks for 6.5x55, så kan vel hende 37 rett å slett bare er for høyt. Eller at homogene kuler ikke trives i mitt løp. Har ingen stort behov for å bruke homogene kuler, så kan like godt fortsette å bruke konvensjonelle kuler i denne rifla. (Kulene var uansett kjøpt inn for rifla mi i 6.5 grendel)

 

Trykkringmåling kommer jeg vel ingen vei med uten at jeg har en ladning som gir kjent trykk?

Fabrikkammo gir jo også mer fart til meg (og dermed med trykk og ugyldig referanse?)

 

I utgangspunktet starter jeg alltid i nedre del av tabellen, og bruker kronografen for å se at jeg har jevn og fin fartsøkning etterhvert som ladningene øker. Stagnerer det antar jeg at jeg nærmer meg toppen. Har observert at samtidig eller rundt et grain før får et fåtall av hylsene svakt ekstraktormerke på bunnen... Det har gått mest i scenar 139, noe 123. Og såvidt jeg har sett tåles det å gå til maks i lapua sin tabell, og tilsvarende også i forhold til data på skytterlagsboksene. Ladningene mine ligger minst halvannet grain under der hvor jeg opplever at farten stagnerer, og har ikke antydning til trykktegn på de ladningene jeg vanligvis bruker... Er klar over at trykket kan være høyt uten at man har trykktegn, men har man trykktegn er man jo også stort sett sikker på at det er noe høyt, så helt unyttig er jo ikke disse "konvensjonelle" metodene?

Link to comment
Share on other sites

Pipa har ikke smakt mye fabrikkammo gitt.

Noe golden target, som gir litt mer fart enn oppgitt.

Og noe NP trainer som jeg ikke har kronografert men som gikk elendig!

 

Kanskje t-erwibe som jeg kjøpte rifla av har prøvd mer fabrikkammo før jeg overtok den...?

Link to comment
Share on other sites

Om man ser på 120grain kuler er jo 37grain n140 omtrent rundt tabellmaks for 6.5x55, så kan vel hende 37 rett å slett bare er for høyt. Eller at homogene kuler ikke trives i mitt løp.

Så lenge du får ønsket presisjon og akseptabel hastighet uten overtrykk er det ett fett, jeg tipper du rett og slett har gått på en overladning ved å starte med feil utgangspunkt. Som du sier har du i praksis gått rett på tabellmaks når du burde startet på startladninger for 120grs kuler.

 

Trykkringmåling kommer jeg vel ingen vei med uten at jeg har en ladning som gir kjent trykk? Fabrikkammo gir jo også mer fart til meg (og dermed med trykk og ugyldig referanse?)

Gyldig observasjon, men om du ikke har problemer med fabrikkammo vil det fremdeles fungere. Du kan risikere at ladningene ligger over nominelt trykk, men ammoprodusentene prøver jo å komponere ladninger som ikke gir farlig trykk innenfor normale toleranser. Uansett gir metoden mer informasjon enn den synsingen som trykktegn gjerne er. Ikke glem at du får unormalt høy hastighet i ditt våpen, du har jo lov til å legge deg litt under fabrikknivå for å spare både hylser og våpen uten at du taper noe i forhold til et mer typisk våpen. Med trykkring kan du opparbeide en forsvarlig ladning med mindre utvidelse og bruke det som din personlige maks for andre ladninger.

 

har man trykktegn er man jo også stort sett sikker på at det er noe høyt

Joda, men hvor langt over streken har du ingen anelse om. Regelen er at hylene er den svakeste komponenten, men det er ingen grunn til å lade til abso-faen-lutt maks med mindre du . Og hvis du har du kanskje feil kaliber for ditt bruksområde?

 

Som du kanskje skjønner er jeg en målenerd. Det er en yrkesskade jeg ikke har noe håp om å bli kurert for, jeg kan ikke engang lage pannekaker uten å følge en eksakt resept. Så jeg fatter ikke hvordan folk kan finne på å stappe krutt noen få centimeter foran nepa uten å ha en viss peiling på hvor høyt trykket er. Vi snakker om trykk ti til tyve ganger høyere enn i en gassflaske, og folk behandler det som flaske cola :overrasket:

Joda, jeg har mer enn én overladning på samvittigheten, det var en tid hvor jeg trodde at BlueDot hadde magiske egenskaper. Låseklakkene på CZen min var ikke helt enig i det :oops: Så tok jeg bryet med å lære trykkringmetoden og oppdaget raskt at de fysiske lovene fremdeles gjelder. Jeg har nå gått over til strekklappmåling, og har store problemer med å lade noe som helst uten det (og problemer nok med å etablere en forsvarlig max MED det). Å måle hylser med mikrometer fremstår nå som en blanding av voodoo og ren hasard. En eller annen gang kommer jeg trolig ikke til å kunne skyte annet enn testladninger i en spesialrigg med piezoelektrisk sensor :roll:

Link to comment
Share on other sites

Helt enig, ikke minst i det med strekklapp. Prøv et seinere krutt som sagt, og finn en trygg startladning. Kula er det ikke noe i veien med, ikke med pipa heller forsåvidt.

Link to comment
Share on other sites

Skal prøve å ikke spore av tråden helt, men OK:

Strekklapper måler endringer i lengde, limt på utsiden av løpet er de i stand til å måle utvidelsen i løpet fra kammertrykket (egentlig ganske utrolig). Med god eksponering av kammeret kan man faktisk beregne trykket direkte fra løpsdimensjonene, men jeg foretrekker å bruke fabrikkammo som referanse likevel. I praksis er det to alternativer: Oehler M43 og PressureTrace, jeg bruker sistnevnte.

Link to comment
Share on other sites

ladedata for Norma 130 hpbt sier 35.3 til 40.7 for n140.

Quickload antyder under 40k psi.

For å si det sånn så var jeg i utgangspunktet under tro at dette var en god bit under maks. Når jeg ladet disse var jeg mindre "belest" og hadde enda mindre erfaring enn jeg har nå, brukte ikke quickload og kryss-sjekket like mange ladedata, men den gang var jeg nok like bekymret for å havne under minimumladnigen til andre 100grain kuler i lapua tabellen.

 

Jeg syns fortsatt det er noe merkelig! Når jeg skjøt disse i høst var det også nesten 20grader varmere i lufta.

945m/s på 37.5 grain n140 krutt i en 51cm pipe er jo merkelig nok i seg selv bare det ! ?

Og da har jeg inntrykk av at barnes tsx/ttsx gir lavere hastighet enn konvensjonelle kuler av samme vekt.

 

Synes nesten det virker som det antydes at jeg har vært totalt uforsvarlig?

Uansett har dette vært en lærepenge, og vil nok vise enda mer forsiktighet enn tidligere.

 

De som kjenner meg vet at jeg er målenerd (kanskje ikke i like stor grad som deg Erlend, men sikkert minst like mye når det kommer til beregningsnerd). Jeg fører alle ladningene mine i en access database, kronograferer så ofte forholdene tillater det og fører så dette inn i databasen, og i dagens logg fra skytebanen som jeg har i .txt dokumenter i ei mappe.

Jeg har bare vært under oppfatning at jeg ikke hadde godt nok mikrometer til å konsistent kunne måle utvidelse av hylsebunnen, ei heller vite hva jeg kunne gjøre med det. Men, det er jo mulig jeg må endre på denne praksisen.

 

Pressure trace ser interessant ut. Hadde de enda kommet med en versjon hvor den kunne kommunisere via bluetooth til en app på mobilen så hadde det jo vært utstyr man kunne tatt med seg på banen uten å bli sett på som gal (dvs, så gal som man egentlig er).

 

Ser dem har et par merkelige eksempler på sekundærtrykk, men det er jo lite sannsynlig at det er tilfellet her, for da ville jeg jo ikke hatt den høye hastigheten?

http://www.shootingsoftware.com/pressure.htm

Link to comment
Share on other sites

Barnes-kuler kan være litt humørsyke, ute at jeg helt vet hvorfor. Husker det var en teori om aldringsherding, som kan gjøre at kuler fra i fjor plutselig er blitt hardere- men om slikt skjer i praksis, eller hvor lang holdbarhet kobberkuler har, vet jeg ikke.

 

Det jeg vet, av egen erfaring, er at en og samme lot med fabrikkladd .308 Barnes X gikk med fantastisk presisjon ett år og helt rævva det neste. Vi snakker godt under tommen på hundre meter første året, og såvidt innenfor svarten det neste. Byttet til konvensjonelle blykjernede kuler, og presisjonen var tilbake. Dette i ett og samme våpen, selvsagt.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg vet, av egen erfaring, er at en og samme lot med fabrikkladd .308 Barnes X gikk med fantastisk presisjon ett år og helt rævva det neste. Vi snakker godt under tommen på hundre meter første året, og såvidt innenfor svarten det neste. Byttet til konvensjonelle blykjernede kuler, og presisjonen var tilbake. Dette i ett og samme våpen, selvsagt.

Og det vart testa meir enn ein treskot både første og andre året?

Link to comment
Share on other sites

ladedata for Norma 130 hpbt sier 35.3 til 40.7 for n140.

Quickload antyder under 40k psi.

 

QL er et fantastisk verktøy, men det er ikke magisk. Det ligger mange estimater til grunn for beregningene, ikke alle trenger å stemme like godt for alle våpen. Så selv med QL må man legge til erfaringsverdier, i ditt tilfelle ville jeg fiklet med verdiene til jeg fikk samme hastighet og sett hva trykket ble da. Feks er starttrykk modellert veldig forenklet, så det vil påvirkes av friflukt.

 

Hvorfor trykket ble så mye høyere nå har jeg ingen forklaring på, men du bør se på avleiringer i løpet og se om du finner mer om en evt aldersherding. Eller bare akseptere at det løpet ikke liker homogene kuler...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker ikke bruke mer av denne kula i denne børsa - og velger å akseptere at løpet ikke liker homogene kuler.

 

skal måle kulene litt sammenlignet med andre kuler jeg har liggende. Syns å huske de var trange å sette i hylsa også.

 

Børsa brukes nesten bare med 9grams scenar, og det går den knallbra med.

Den samler bedre enn 3-4cm på 100m med alt jeg har mata den (med unntak av NP trainer.)

Skal ta en ekstra runde avmantling på børsa for sikkerhetsskyld og kontrollere alt før jeg skyter mer selv om det ikke så veldig lenge siden forrige gang det ble gjort.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg bytta Sauerpipe nå gikk jeg fra 885m/s med 9 Scenar, til 925m/s,

925 m/s med 9 g Scenar? Da er du vel godt på feil side av den raude streken?

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=38668

 

Tregt krutt og langt løp kan gi store hastigheter bare du gidder å komprimere litt.

Skyter selv 9,1gr kuler i ca 880m/s med n560 uten trykktegn. Ql sier at trykket er under 380mpa(trykkstandarden til 6,5x55)

Dette er ikke ladninger man går rett på men kommer fram til med litt testing.

 

Har vært litt sløv med å forberede meg på feltsesongen i år så jeg er tom for det meste men har 9,3gram sierra n570 og magnumhetter så må vel prøve det også 8)

Link to comment
Share on other sites

Hei Jamez.

 

Dette overtrykket... Etter pressing av hylser, vasket du vekk eventuelt fett i hylsehalsen? Med fettfri hylsehals og ferdiladd patron som står feks ett års tid. Skyter du dette sammen med samme tingen laddet i går, kan det hende du ser forskjellig treffpunkt/hastighetsforskjeller(høyere for årgangsammo). Tja, hva sier dette? Har kulen og hylsen limt/irret/sveiset/bondet or whatever seg sammen? Den sitter ihvertfall bedre fast i hylsen vs den laddet i går.

 

Har du flere patroner igjen fra dengang da? Hvis så, kule ut, passe på kruttet som gull, presse hylse igjen. Alle ting tilbake dær de kom fra. Skyt.

Fremdeles samme overtrykk?

For tregt hevearmsløft vil jeg gamblet på at dine ladninger var "passe max" i sommer, og nå tippet det over(tross omvendt tempraturer).

 

Men jøss, jeg kan jo ta feil, men prøv det nu.

(Sånn... Nu har æ laga mæ et fint vepsebol?)

Link to comment
Share on other sites

Ikke pokker at jeg lader om og tester disse en tur til nei :)

så nysgjerrig er jeg ikke på å finne ut hvor problemet lå! Første gang jeg opplever at hetta ramler ut og at det kommer noe annet enn rekyl ut bakover, og vil helst slippe det igjen.

 

Kulene er slått ut og satt somsagt godt. Måtte slå mange hardere slag enn normalt før dem kom, så ikke utenkelig at de var irra litt fast. Dette var halspressede hylser (collet die) så de var ikke vasket og i halsen var det ikke fett, men noe sot.

Synd jeg ikke fikk kronografert dem i høst. Farta var helt sikkert høyere enn den burde også da, og da hadde jeg nok fattet mistanke allerede etter første skudd.

Dette var jo en ladning jeg trodde gikk rundt eller under 800m/s !

Link to comment
Share on other sites

Hadde samme tilfelle med min 6,5-06. Syke overtrykk med barens X. Slaktet patronene og alt normalt. Prøveskutt i en annen 6,5-06 og alt normalt. konkuluderte den gangen at barens X ikke kunne brukes i riflen min. Løpet her ga også høye hastigheter.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg vet, av egen erfaring, er at en og samme lot med fabrikkladd .308 Barnes X gikk med fantastisk presisjon ett år og helt rævva det neste. Vi snakker godt under tommen på hundre meter første året, og såvidt innenfor svarten det neste. Byttet til konvensjonelle blykjernede kuler, og presisjonen var tilbake. Dette i ett og samme våpen, selvsagt.

Og det vart testa meir enn ein treskot både første og andre året?

 

Jepp. Hadde et par pakker som bar kjøpt samtidig, skjøt opp litt over halvparten av den ene med utmerket presisjon. Neste året skjøt jeg opp resten av begge pakkene, fikk da ikke en eneste brukbar samling ut av ca 25 skudd. Bytte til annen ammo, umiddelbar forbedring til akseptable samlinger. Merk at jeg i begge tilfeller hadde varmet opp med nato-patroner før jeg gikk over på jaktammo. Andre året gikk nato helmantel bedre enn barnes x fabrikkammo (fra pmc hvis jeg husker rett). Norma nosler gikk bedre enn natoen igjen, ikke så rart egentlig.

Link to comment
Share on other sites

Holder ein knapp på dårlige pusserutiner.Har sett piper som har vært meget trange av karbon.Folk flest kjører litt avmantling og så er det play.Har du karbonoppbygning så har du et par timer med børste og olje foran deg.Har og opplevd trykk/hastighets økning av brent olje i pipa,forhandler solgte meg x1 og mente denne var veldig bra og kunne bare skytes ut :mrgreen: det gjør eg ikkje igjen,blei noen timer pussing..

 

 

S

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hmm...har regnet litt på det trykket du har hatt i riflen din og matematisk sier det at du har hatt ca. 75000 psi (5200 bar).....galskap :overrasket: ! vet at Konskberg testet M67 i sin tid med PE på 1.3 da skræmte de en 9.1 gr. kule ut i 1050 m/s i et 70cm løp og det ga 77000psi (ca. 5300 Bar) og da forsvant hette og patronen klebet i kammeret. Så skal man lade er det lurt og begynne lavt og øke til man finner en grei hastighet man kan leve med.

Link to comment
Share on other sites

det ble jeg også veldig nysgjerrig på...!

 

Om jeg "jukser" og justerer opp ladningen i QL til farten blir 945m/s kommer jeg til 44.2grain istedet for 37.5 - og har da ifølge QL 4400bar / 64k psi. Høyt ja - men ikke så høyt som @MrM67 antyder.

 

Og at trykket til meg har vært høyt er det ingen tvil om ut fra hvordan hylsa så ut - men om du @MrM67 antyder at jeg ikke har starta lavt så lurer jeg litt på hvor lavt du ville foreslått å starte?!?

 

Når Lapua oppgir 40.7 grain som maks for N140 og 130 grain kule, så syns jeg 10% lavere (37.5 grain) ladning på ei kule som er 25% lettere er å gå ned rikelig. I tillegg sjekka jeg at QL antydet UNDER gult (2600bar) på denne ladningen.

Derfor jeg også lurte på om det kunne være sekundær trykk/deflagrasjon som følger av at ladninga ble for slapp i det kalde været...

Link to comment
Share on other sites

@MrM67.

 

Av ren nyskjerrighet, har du lyst å forklare fremgangsmåten din matematisk? Har lett etter måter å regne ut kammertrykket på. Har jo QL, men lettere å bruke programmet når man forstår matematikken bak det.

Fra nede på 1960 -70 tallet fantes en "regnestav" som beregnet Vo utifra trykk, og omvendt. Den ble kalt "Powley PSI calculator." (fikk flere treff på Google med det søkeordet).

Tror nok at mye av fysikken/matematikken bak brukes i QL i dag.

Neppe mye nytt under solen der.

 

Beregningen baserer seg nok på en antatt form på en trykk-tid kurve. Arealet under denne kurven, for gitt løpslengde og hylsevolum, -gir da en stipulering av Vo for en gitt kulevekt. Man beregner så netto kraftpåvirkning på kulen gjennom løpet, dvs. total tilført impuls til kulen.

 

Ved kjent Vo kan man regne baklengs og få et anslag av maks trykk.

Et litt springende punkt her kan være trykkurvens forløp, - graden av "progressivitet" i kruttets forbrenning. Dvs. at denne kurven er litt forskjellig for forskjellige kruttyper og forbrenningshastigheter.

 

Edit: rettet leif.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...