Jump to content

Riflekikkert med lys til bruk på dagen


jalla

Recommended Posts

Hvilke riflekikkerter har lys som virker i dagslys?

Har en zeiss varipoint som virker bra, men er det andre og kanskje i en greiere prisklasse?

 

Etter nå å ha prøvd kikkert med lys som virker på dagen har jeg oppdaget at jeg skyter bedre, sikrere og samtidig setter raskere skudd. Jeg vil hvertfall ikke ha noe annet i fremtiden.

 

Her kan du kjøpe en som er som ny:

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=105&t=82496

Link to comment
Share on other sites

Se på f.eks. Meopta Meostar RD

 

Kjøpte nylig en selv i 1-4*22 -> stort synsfelt, mulighet for 0-forstørrelse, og til en mye greiere pris en Zeiss'n.

 

Rødpunkten er er veldig tydelig allerede på trinn 1, aberet er at rødpunkten ikke skrur seg av automatisk...

 

Alt. er som nevnt Leupold VXR, men da mister du til gjengjeld en del av synsfeltet.

 

Blir en vurdering ut i fra hva du skal bruke det til.

Link to comment
Share on other sites

Ikke bare har varipointen lys som funker på dagtid, den er også selvjusterende slik at det er sjelden man trenger å justere noe etter at man har funnet innstillingen man liker. Det er enkelt å teste hvordan det fungerer, det er bare å veksle mellom å sikte på noe mørkt og noe lyst. Den dimmer seg ned ganske kraftig dersom man sikter mot noe beksvart. Til jaktbruk er det lite som slår en Varipoint føler jeg, men noe taktisk sikte er det ikke, uansett hvor mye man horer den opp.

Link to comment
Share on other sites

Ingen som vil svare på dette?

 

Lurer på dette siden jeg synes at det er godt å ha lysprikken på både blinkskyting og jakt når lyset er litt dårlig. Har klart meg u mange år uten lysprikk både dag og natt, men liker fremskritt selv om de ikke er livsnødvendige.

Link to comment
Share on other sites

Har som sagt en Varipoint på jaktbørsa og ser derfor fordelen med lyset. Ser du lyset på en victory i dagslys? Den er jo billigere enn Varipoint.

 

skal ha 50 lysåpning og min 10* forstørrelse.

 

Nei, du ser ikke lysprikken i dagslys med Victory (eller Classic for den saks skyld). Det er en grunn til at Varipointen fantes. Nå er Varipointen erstattet av Victory HT, som er en Victory med daglys, og enda litt bedre optikk for mørket. Victory HT har for øvrig lysprikken "inni" korset, i stedet for at det er en synlig prikk når det er avslått (ret 60). Men 15 000,- for en HT er nok...

 

På hjemmesiden til Zeiss, er det kun èn Varipointmodell, men den er til Blaser og har ic - Illumination Control betyr det vel. Man kan på en måte fjernstyre lyset med rifla på et eller annet vis, har jeg hørt.

 

Et rimelig alternativ med godt skussmål blant manger er rett og slett Leupold VX-R. 3-9x50 her må da være brukbart til det meste.

Link to comment
Share on other sites

Da er det dagslys på de nye zeiss ht, men ikke de andre.

Har prøvd meg med kikkerter me d lavere optiske egenskaper tidligere med det resultat at de børsene ble stående i skapetp. Derfor er vel bare europeiske aktuelle. Greit å vite hva en kan lete etter på bruktmarked og tilbud.

 

Er det noen swarovski eller s&b sikter som har sånt lys?

Link to comment
Share on other sites

 

På hjemmesiden til Zeiss, er det kun èn Varipointmodell, men den er til Blaser og har ic - Illumination Control betyr det vel. Man kan på en måte fjernstyre lyset med rifla på et eller annet vis, har jeg hørt.

 

 

Har sikte med IC på Blaseren min.IC er ikke mere komlisert enn at lyset i kikkerten går på når du spenner oppspenneren,og slukker når du spenner ned igjen..Egentlig helt genialt :-)

Link to comment
Share on other sites

S&B PM II 3-20x56 har i flg spekken belysning for både dag og natt.

 

Er på utkikk etter et kombinert langhold/ jaktsikte og tenker å se nærmere på denne modellen.

 

"Problemet" med FFP til et "do all" sikte er etter min menig at retikkelet blir for puslete på lave forstørrelser (hurtige skudd på moderete hold). På høyere forstørrelser er som regel dette ikke noe problem da det ser ut til at retikkeltykkelse er optimalisert for dette. Et lyspunkt som er godt synlig i dagslys bør etter min mening kunne kompensere godt nok for dette til å gjøre siktet mer jaktvennlig. Det er i allefall hva jeg tenker. Det står igjen å prøve ut teorien i praksis. Skulle gjerne sett litt gjennom et slikt før jeg evt handler. Er det kanskje noen som skal på langhold Trondheim til helga som har et slikt som det kunne gå an å få kikka på?

 

Ellers har vel March sine modeller med lys utskiftbare moduler for hhv natt/ dag bruk?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...