Jump to content

Custom Rifle hvor skal man gå?


Litago

Recommended Posts

Høres ikke bra ut :| og jeg som er så kresen..

tror mulig jeg skal sjekke prisen på hva det koster og sende en rifle inn til Wild West Guns i Alaska da får man værtfall noe bra i retur

lurer på om det er noen spesielle regler som gjelder vist jeg kjøper rifle i Norge og sender til til arbeid i utland?

vet værtfall at vist jeg kjøper rifle direkte så er det mye papir klatt..og fortolling men hva om jeg allerede eier rifla?

Link to comment
Share on other sites

Støtter siste taler.

Jeg har hatt en mengde våpen hos Rafdal, alt fra småting til komplett oppbygging.

Til meg har han alltid levert 100% og til gode priser.

For denne jobben er jeg sikker på at han er rett mann, og for egen del sjekker jeg aldri med andre børsemakere når jeg skal ha en jobb gjort.

Jeg sender en epost med ønsker, får svar med pris og tidsperspektiv og vips :wink:

Link to comment
Share on other sites

tenkte på og kjøpe en marlin i 338 Marlin, kappe løp til Guide gun lengde,Scout rail med XS sikte

rett stock i laminert tre, portering i løp, pusse vekk skarpe kanter og ta andre feil og ujevnheter :)

 

Blir ikke dette å bruke masse penger på ei rifle som i utgangspunktet er ganske så ferdig fra fabrikk (Marlin 338 MXLR) ?

Skjønner jeg deg rett vil du kappe løpet, porte det og bytte stokk pluss litt generell oppshining samt Scout rail.

Høres dyrt ut, og så ender du opp med et våpen som har svakere prestada enn originalt (avhengig av hvor kort løpet blir).

Kalibret er ukjent for meg men ifølge Wikipedia ser ut som om utgangshastighet med 200 grs kule er 2565 fps.

Sikkert artig prosjekt, men om en ved en slik jobb sitter igjen med et produkt som leverer mindre enn originalen, hva er gevinsten utover det å ha noe som ingen andre har?

Link to comment
Share on other sites

tenkte på og kjøpe en marlin i 338 Marlin, kappe løp til Guide gun lengde,Scout rail med XS sikte

rett stock i laminert tre, portering i løp, pusse vekk skarpe kanter og ta andre feil og ujevnheter :)

 

Blir ikke dette å bruke masse penger på ei rifle som i utgangspunktet er ganske så ferdig fra fabrikk (Marlin 338 MXLR) ?

Skjønner jeg deg rett vil du kappe løpet, porte det og bytte stokk pluss litt generell oppshining samt Scout rail.

Høres dyrt ut, og så ender du opp med et våpen som har svakere prestada enn originalt (avhengig av hvor kort løpet blir).

Kalibret er ukjent for meg men ifølge Wikipedia ser ut som om utgangshastighet med 200 grs kule er 2565 fps.

Sikkert artig prosjekt, men om en ved en slik jobb sitter igjen med et produkt som leverer mindre enn originalen, hva er gevinsten utover det å ha noe som ingen andre har?

 

Gevinsten er en kortere rifle :) begynner og bli rimelig skeptisk til Marlin og jeg tenker nesten på og kjøpe en bolt rifle da jeg ikke finner noe som er helt som jeg tenker på men samtidig så har jeg aldri vært noe fan av store og lange rifler men om det blir for dyrt så dropper jeg det såklart :)

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å være frekk her nå, men sjekket litt opp.

 

12.Januar startet du denne tråden:

http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?t=83180

Du er altså nybegynner.

 

16. Januar lurte du på .444 Marlin her:

http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=83378&p=884063#p884063

 

Samme tråd, samme dag:

ser ut som jeg ender opp med 45-70

 

17. Januar kom denne tråden:

http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=83460&p=884113#p884113

Kulevalg i .45-70...

 

Samme dag kom denne tråden om Marlin og kvalitet:

http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=83412&p=886043#p886043

 

 

20. Jan tenkte du på jakt med 357 magnum i denne tråden.

http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=83578&p=885891#p885891

 

21. Jan kom denne:

men er det mulig og ta elg og svin med 454 Casull?

 

Samme dag kom denne:

men blir nok en 1886 winchester på meg i 45-70

 

Men neida! I dag er det .338 Marlin du skal ha. Er det egentlig vits i å svare deg, siden du tydeligvis ikke kommer noen vei. Import fra Danmark har du alt nevnt, og nå sende til Alaska?

Link to comment
Share on other sites

er ingen hemmelighet at jeg er nybegynner og usikker det har jeg jo vært åpen på hele tiden :)

samtidig har jeg blitt anbefalt Bolt rifle

når jeg blir anbefalt noe så tar jeg det med i tankene

fordelen med en bolt rifle er at jeg kan velge et kaliber jeg kan skyte ofte og bli go på

en del her inne sier og at det er lettere og skyte med bolt rifle

ville vært arrogant av meg og ikke tenke på en bolt rifle

men ja jeg er veldig usikker på hva det blir så vingling vil det naturligvis bli

jeg hopper værtfall ikke på det første og beste jeg kommer over

 

har sent en mail til Rafdal angående pris på jobb jeg kunne tenkt meg

 

noen som kjenner Ruger som et merke her inne?

 

Ps. Tak høyde for nye jegere skader aldri tvært imot! :wink:

men jeg møter stortsett hyggelige menesker her inne og jeg trives godt 8)

Link to comment
Share on other sites

He he...

 

Litago, ta deg en tur til en våpensjappe og klå litt på forskjellige våpen!

Jeg er litt som deg, vingler fært. Dessverre har jeg den litt dyre uvanen med å kjøpe våpnene før jeg helt vet hva jeg vil ha :mrgreen:

 

Spør Highpower om hvor mange PM`s han har fått av meg om mye rart...

 

Men hva er budsjettet ditt, så kan vi ta en prat på PM hvis du vil :D

Link to comment
Share on other sites

budsjettet mitt ligger på 10-15k er så mye bra der ute rundt denne prisen

har vært en del hos Pedersen og sett men finner aldri helt det store så der kommer kresenheten min inn :roll:

Ser at Ruger har en Gunsite Scout Rifle som fyller kravene jeg har for en rifle men uten mulighet til og prøve og se så må jeg jo spør :wink:

bare send en Pm om du ønsker! :mrgreen:

 

 

Fjernet sitering av slettet innlegg. Cardinal

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal si deg noe Litago, i lys av postene over, og denne utalelsen:

fordelen med en bolt rifle er at jeg kan velge et kaliber jeg kan skyte ofte og bli go på

Jeg har strevd i omtrent 30 år, litt mer, med å bli god til å skyte - det er ikke så forbanna enkelt. OK, noen har lettere for det, det er nok sant.

 

For svært mange skorter det enten på at de ikke vet hvordan man skal skyte, og insisterer på å gjøre det på SIN litt lite effektive måte - de er jo menn, og de vet best selv. Jeg er ikke noe unntak selv, men med tid så går det inn... Og jeg har lært kvinnfolk og unger å skyte, og det er mye mer effektivt.

 

For andre, minst like mange, så skyter de alt for lite, de syns det er for dyrt, har ikke tid, osv. Sjekk prisen på ammoen til til vanlige "bøyleriflekaliber". OK, så skal du lade selv? OK - men bøylerifler er ikke så enkle som boltrifler å lade til. De er køddne, de bøyer hylsebunner, og de kuker seg grundig til når en overlader. Og de er ikke enkle å treffe med.

 

Så for å være kort, dette er et råd, og jeg synes det er et lurt et:

 

Kjøp deg ei bøylerifle i .22LR! En Winchester 94 eller noe sånt. Ikke mandig nok?, men du kan skyte 100 skudd hver lørdag, hver mandag (hele vinteren, hver mandagskveld, inne), hver tirsdag, og når du ellers vil - og du kan bli GOD med den 94en din. Du kan pøse ut skudd, for det er å skyte som er gøy, er det ikke?

Blir du så god at du trenger presisjon, så låner du skytterlagets rifler i .22RLR, og vil du skyte grovt, så låner du skytterlagets rifler i 6.5x55

Etter noen måneder så har du blitt utrolig mye bedre av å skyte med .22LR, enn du NOEN GANG vil bli av å eie ei rifle i 345Marlin-Ruger eller WTF... OG du har en haug penger du ikke brukte på den dyre rifla - OG du har sett og prøvd en haug rifler, og har kunnskap til å vite hva du vil ha, helt uten å spørre på kammeret... OG du kan kjøpe den perfekte GuideGunen du vil ha.

 

Forøvrig kan du skyte skytterlagets rifler så lenge du vil uten engang å behøve å kjøpe ei selv.

En annen ting Litago, er du påmeldt på Jegerprøvekurs? http://www.njff.no/portal/page/portal/vest_agder/lokallag/kristiansand/nyhet?element_id=127165969

Uten det er det 100% umulig å kjøpe bøylerifle før noen starter en cowboy action-klubb her nede.

 

Litago, ta deg en tur til en våpensjappe og klå litt på forskjellige våpen!

Jeg er litt som deg, vingler fært. Dessverre har jeg den litt dyre uvanen med å kjøpe våpnene før jeg helt vet hva jeg vil ha

Kanskje fordi dere går på våpensjapper og ikke skytebaner?

 

I rest my case

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode tips M67! som vanelig har du jo rett i det du skriver

jepp stemmer det skal på jegerkurs i April og eksamen i Juni

gleder meg kjempe mye :mrgreen:

har forøverig tenkt meg på banen ført kommende Lørdag for og se og lære

har sett at 45-70 er håpløst og kjøpe på når de koster over 30kr smellen..da må det lades

en 22 skal i hus for trening ikke noe tvil om det men til jakt ønsker jeg også noe enkelt

og som du sier så er Bolt rifler enklere enn bøylerifler og ammo er lettere og velge i :)

 

vi sees på banen på lørdag! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Litago, vet det er gøy å planlegge, men du kan faktisk ha flere rifler! :smile:

Virker som du kun skal ha en rifle i livet, som skal brukes til alt. Og den skal være noe uvanlig i tillegg.

 

Nei fyll opp garderoben med mye artig. Når du må selge for å gjøre plass, (det skjer fortere enn du aner :trist: ) da kommer dyre customrifler inn i bilde + du har erfaring og vet akkurat hva du vil ha.

Link to comment
Share on other sites

Les de tråder som er laget her inne ang bygging av rifler.

Jeg har hatt noen tråder og det finnes mange.

 

Ei lita, lett, hendig børse med customfølelse får du på følgende vis:

Låskasse eller slaktebørse bør være remington 700/seven eller sako forester. Disse får du fra 2500.- (rem) til 5000.- (sako)

Nytt løp (om du trenger) i ønsket kaliber 4000.- til 6000.- alt etter om du ønsker blånert eller rustfritt. Kaliber velger du selv, men 308 eller 358 Win er et godt valg i et slikt oppsett

High-Tech stokk ferdig beddet og lakkert i ønsket farge. 5200.- til 5500.-

 

Her vil du få deg ei børse på ca 2.8 kilo som holder til absolutt all jakt du trolig kommer til å utføre til en pris som er innenfor det du tenker.

Bruker du litt tid på nett så hender det dukker opp ferdig bygde oppsett som selges til svært gode priser.

 

Gjør ikke dette vanskeligere for deg enn det trenger å være.

 

OG, google er din beste venn, glem aldri det.

Link to comment
Share on other sites

Nå aner jeg ikke hva du skal med denne rifla da men her er nå mine 2cents...

 

Er det jakt som er målet; Kjøpe en helt standard rifle (eks Tikka T3, Browning X-bolt, Sako 85) med god optikk uten noe fancy tull (juletreretikkel feks..) i et kaliber du får kjøpt ammo til en pris du har råd til (eks 308win eller 6,5x55) og bruk den tiden og de pengene du dermed sparer til å lære deg å bruke dette utstyret.

Langhold, Sauer 200STR-ellers som over.

Drittkjedelig, ukult osv

 

Litt som med den reklamen; "skal du fiske eller få fisk?"

 

Bygg videre derifra; å begynne å rote med villkatter og egenuttenkte prosjekter før du egentlig vet hva det dreier seg om er bare tøv.

Link to comment
Share on other sites

jeg skal definitivt ta tipsene jeg får og invistere i en rifle med standard kaliber og noe som er lett og greit og bruke :)

det er mangen gode tips og råd her så går dette galt har jeg bare meg selv og klandre :winke1:

men jeg ser at kaliber som 308 i utgangspunktet er billig og kjøpe hva oppnår man med og lade så billige kalibere?

Link to comment
Share on other sites

Du oppnår større utvalg av tilgjengelige kuletyper og kulevekter. Dessuten kan du ved erfaring trolig oppnå bedre presisjon med flere forskjellige kombinasjoner av friflukt, kruttyper og mengder, hylser, nøyaktighet i ladeprosessen enn det som er mulig å oppnå med "bare" fabrikkammo tilgjengelig.

 

AS

Link to comment
Share on other sites

Du oppnår jo selvsagt å ha noe å dille med når du sitter inne og det er blåser småjævler ute. :mrgreen:

Mer seriøst så har du muligheten til å lade høykvalitets match ammo til rundt 4kr/stk dersom du velger å bruke kvalitets hylser fra feks Norma eller Lapua. Det er vel også lettere her i landet å finne varmint kuler enn ferdig rullet varmint ammo så hvis du skal skyte kråker, rev osv og vil ha en kule som virkelig gjør vei i vellingen, vil du nok slite med å finne slik ammo hos din lokale ammo pusher. Her i Vestfold er det ikke mye spennende å finne hos forhandlere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...