Jump to content

Jakte med 357 Magnum


Litago

Recommended Posts

Jeg har jaktet rådyr med en marlin 94 i .357, min første jaktrifle :-) (Nostslgisk sukk :wink: ) Jeg ladet selv, på en RCBS enstasjons presse.

 

Jeg husker ikke ladningen eller kuletype. Men jeg tok i alle fall ett rådyr og en rev. Det var "micro groove" rifling i løpet, og den samlet helt greit på 60-80 meter.

 

Det rådyret jeg skjøt, traff jeg litt høyt, og det gikk noen hundre meter. Men jeg fant det igjenn uten ettersøkshund.

Link to comment
Share on other sites

Har blitt skutt en del rådyr med 357mag rifler her til lands, spesielt med Marlin 1894. Fabrikkammo er bare å glemme, 180grs Hornady HP/XTP med en solid dose Hodgdon H110 (samme som W296, men enklere å få tak i her til lands) vil fungere utmerket, bare vær klar over at det det ikke blir noen langholdsrigg ;-)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! :mrgreen: høres ut som en god rådyr rifle i tett skog og kratt

noe vi har mye av her

jeg fikk plutselig en må ha følelse da jeg snublet over favoritt riflen min som kommer tilbake i produksjon i år 8)

 

http://www.winchesterguns.com/products/ ... 27C#center

 

men trist nok så kan jeg nesten vedde på at den lokale butikken nekter og ta den inn.. :cry: så vanskelig ville det blitt..

men jeg ser at Winchester selv har ladninger de anbefaler til villsvin

 

http://www.winchester.com/Products/rifl ... 3575P.aspx

Link to comment
Share on other sites

'92 skal være rimelig solid og pålitelig, det er mer eller mindre en nedskalert '86. Noen som vet hvor mye mekanismen på disse tåler egentlig, altså hvor heite kalibre det er fornuftig/mulig å kamre dem i? Jeg har egentlig veldig lyst på en som "lillebror" til 1886'en min, men vil helst ikke være begrenset av et "pinglekaliber". Vil helst ha noe jeg kan lade svakt til trening og forholdsvis heftig til jakt. Mulig å kamre disse i .454 Casull?

 

Edit: må bare presisere at "pinglekalibre" også kan være moro, men slikt har jeg antikviteter til så trenger ikke nye våpen for å få krum kulebane :smile:

Link to comment
Share on other sites

Vist 92 er solid nok og ikke minst holder til villt så er den ikke og utelukke nei

 

så jeg vil og være interesert i og vite hvor solid denne er og kansje vite noe mer om hva som er mulig og felle med en slik rifle i 44mag

prisen må også være riktig nytter ikke og overprise

men da er det vel mulig og kjøpe fra danmark og spare penger?

Link to comment
Share on other sites

På 90 tallet engang hadde jeg en Rossi produsert kopi av en Win 92 i 357mag, våpenet var egentlig helt greit, og skjøt som det skulle, ble montert et Williams diopter på den, det hjalp en hel del på brukervenligheten, våpnet ble innhandlet for rådyrjakt i skogsterreng.

Skjøt 2 dyr med den som begge løp et godt stykke etter greie treff, og jeg sluttet å bruke den pga det, ble solgt etterhvert fordi den tok opp plass.

Brukte Hormady XTP 158grs med rikelig med N-110 bak.

Har med hell jaktet med bøylevåpen i 30-30 og 45/70 etter det så har ikke noe imot dem.

Link to comment
Share on other sites

jeg leser på nett at 44mag passer opp til hjort..samtidig ville det vært rått og brukt disse til jakt

 

https://www.buffalobore.com/index.php?l ... etail&p=54" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

men jeg er litt usikker på om det funker men ser jo at buffalo bore mener det skal gå fint

 

 

Noen som vet hvor disse kan kjøpes her i Norge?

Ville jo ha vert en opplevelse og fått testa i Rugeren :)

Link to comment
Share on other sites

92 er den mest solide mekanismen for "revolver" patrone i bøyelmekanismer. Den har blitt kamret i 454 casull, blant annet av rossi.

 

Husk at ved kjøp i danmark så er danske kroner mer verdt en norske og det kommer moms på.

 

Liten korreksjon Hassel : dagens kurs 1000 DKK 999 NOK. Handler du nytt bortfaller Dansk moms. Da sitter du igjen med fraktutgifter og et forenklet tollgebyr. Ække så ille ..

Link to comment
Share on other sites

synes disse Winchesterene i norge er utrolig overpriset var igrunn derfor jeg tenkte på Danmark

eller finnes det butikker som ikke flår deg her til lands? spurte Pedersen om en 94 og en 1886 måtte da ut med 15-16k

og ser at Nordskog skal ha nesten 19k for den 92'n samtidig som jeg ikke forstår hvorfor en 94 sporter koster det samme som en High grade 94...

men kjøper man fra winge kan man spare 2k kansje 3k ved god deal :)

 

men hvem er det som er den beste butikken og handle Winchester fra?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel det at det står "winchester" på den som gjør at de er såpass dyre...

Chiappa lager jo også 92'r i tillegg til Rossi. Den takedown varianten som står hos børselars er nok også dyrere da den er litt mer bearbeidet (Selv om jeg er rimelig sikker på at den er laget i Italia den også....)

Link to comment
Share on other sites

Litago, når det gjelder hva slags kaliber som passer til forskjellige slags vilt, så må du ikke forholde deg til utenlandske anbefalinger. I Norge gjelder krav til anslagsenergi, så for eksempel . 44 mag kan du bare glemme til hjort. Ok på rådyr, men ikke tillatt på hjort fordi du ikke har sjangs å oppnå kravet med akseptabelt trykk. At kaliberet helt sikkert ville fått dyret i bakken er irrelevant.

Link to comment
Share on other sites

(Selv om jeg er rimelig sikker på at den er laget i Italia den også....)

 

Nå har ikke jeg sett børsa hos Børselars, men er ikke disse nye "winchesterene" produsert hos Miroku i Japan?

 

Du har i helt rett at de nye Winchesterene er laget i japan og jeg mener løpene er laget i belgia av browning

en japse winchester skal vist være helt greit men jeg mener de er overpriset så det suser

og her bør butikkene kunne jobbe sammen med kunden om prisen

butikkene må jo ikke på død og liv ta 100% for dem :wink: og butikkene bør også være mer velvillige til og ta inn spesifike modeller som er ønsket av kunde uten at de skaper seg for mye :roll:

Link to comment
Share on other sites

Litago, når det gjelder hva slags kaliber som passer til forskjellige slags vilt, så må du ikke forholde deg til utenlandske anbefalinger. I Norge gjelder krav til anslagsenergi, så for eksempel . 44 mag kan du bare glemme til hjort. Ok på rådyr, men ikke tillatt på hjort fordi du ikke har sjangs å oppnå kravet med akseptabelt trykk. At kaliberet helt sikkert ville fått dyret i bakken er irrelevant.

 

men betyr dette at jeg bare kan glemme en 30-30 som villsvin og rådyr rifle?

har nemelig fått opplyst i lokale våpenbutikk at 30-30 er en god patron for svin.. :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Sikkert greit med en billig 357 som morobørse..,var meningen å kjøpe selv for maange år siden,men ble aldri no av..Like greit,et dumt valg som jaktvåpen,helt på grensen av hva som er lov,liten hastighet,krum kulebane og dyra detter neppe i smellen..kjøp en skikkelig boltrifle heller til jakt!

Link to comment
Share on other sites

Tja - ikke helt enig, en lett og kort 357 rifle kan være veldig effektiv til skogsjakt og f.eks som hundeførerbørse. Det er forøvrig minst like marginalt å velte elg med 6.5x55 som det er å bruke 357mag på rådyr.

 

Når det er sagt så ville jeg nok heller valgt 44mag i stedet for 357.

Link to comment
Share on other sites

Forutsatt at en har langt løp- minst 20 tommer omtrent- og lader helt opp mot rødstreken, så påstår Quickload at det skal være mulig. Om det er sunt for en leveraction- selv en '92- å skyte mye med ladninger på andre siden av 60kpsi er heller tvilsomt. Storebror '86 tåler ikke så høyt trykk, i hvert fall ikke i lengden.

Link to comment
Share on other sites

Tja - ikke helt enig, en lett og kort 357 rifle kan være veldig effektiv til skogsjakt og f.eks som hundeførerbørse. Det er forøvrig minst like marginalt å velte elg med 6.5x55 som det er å bruke 357mag på rådyr.

 

Når det er sagt så ville jeg nok heller valgt 44mag i stedet for 357.

 

 

kan ikke sammenligne 6.5 og 357 på den måten der. blir helt på trynet.

men så ville du sikkert valgt 20mm til elgen også da.fortsatt ikke det trådstarter spør etter.

 

her er en svensk tråd om det samme emnet: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=21&t=20996" target="_blank

og kanskje norma sin ballistics kalkulator kan være til hjelp: http://www.norma.cc/en/Ammunition-Academy/Ballistics/" target="_blank

 

en eldre tråd om samme emnet: http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=10485" target="_blank

og her står det minst 1 eksempel på ladedata til 357 til jakt: viewtopic.php?f=14&p=221443

 

ladeboken utgave 6 side 284 står det litt ang 357 til rådyrjakt.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, Litago: det som betyr noe er om det er lovlig. Norske regler er dårlig tilpasset virkeligheten når vi snakker om grove kalibre med relativt lav hastighet, men lovens krav er absolutt. Det er totalt fullstendig irrelevant at en .454 glatt nedlegger digre bøfler ved gode treff, skal du lovlig bruke den på norsk storvilt må den lades idiotisk hardt. Såpass heite ladninger i lite hylsevolum er kilne greier og kun for erfarne hjemmeladere, en liten forskjell i settedybde gir katastrofalt høyt trykk.

 

.45-70 gjør akkurat samme jobben, ballistisk sett, med tryggere sikkerhetsmargin fordi man i større hylse kan bruke tregere krutt og ting blir mindre følsomt for små variasjoner i settedybde osv. Dessuten har man i .45-70 bedre plass til lengre og dermed tyngre kuler. Kulediameteren er jo praktisk talt identisk, det er hylsa som er forskjellig.

 

Hvis jeg skulle hatt en 454 til jakt, så ville det være for å ha mer å gå på ved jakt på smått og mellomstort vilt. Ikke for å blodtyne opp på storviltkravet, sånt har jeg 1886' en til- og slipper dermed å være redd for at børsa skal bli håndgranat hver gang jeg trekker av.

 

Forøvrig synes jeg hele diskusjonen lukter litt av at Litago trenger å lese litt i jegerprøveboka, og helst prøveskyte litt med ei bøylerifle i passende krumbanekaliber. Noen som bor i nærheten og kan la ham trekke av et par serier? Hvis det f.eks viser seg at han ikke har sjangs på storviltprøven med bøylerifle og jernsikter, så kan prøveskyting spare ham for et dyrt bomkjøp.

 

Litago, jeg personlig liker 1886'en veldig godt, men jeg må innrømme at jeg synes den er vanskelig å skyte med. Avstanden mellom siktene er kort, og det er litt knotete å montere diopter langt nok bak til å gjøre det stort bedre. Børsa er fenomenal som kortholdsvåpen, men kan være utfordrende på 100 meter. Jeg regner meg selv som en habil rifleskytter, men har ikke blitt flink nok med bøylerifla til at jeg har turt å bruke den på jakt enda. Dette etter flere hundre skudd med den, og grunntrening på adskillige titusen skudd med andre rifler. Bøylerifler er simpelthen ikke de enkleste å skyte godt med, og er du nybegynner med rifle er jeg redd for at du gir deg selv et unødvendig handicap ved å velge bøyle. Gå nå i det minste for en Marlin du kan sette kikkert på hvis det trengs.

Link to comment
Share on other sites

du har mangen gode tips og ideer her Vargen! 8)

ville vært rått og få prøvd noen bøylerifler sånn at jeg kunne blitt litt tryggere på valget jeg skal ta engang i dette året

 

om det er noen i Kristiansand området som er villige til og la meg få prøve så bare ta kontakt! 8)

eller om noen vet om hvor og når jeg kan stille opp for og komme i kontakt med noen som skyter med Bøylerifler så er det bare og ta kontakt da også :mrgreen:

om jeg skulle tørre og ta utfordringen på en marlin blir det en SBL med muligheter for og montere sikter lett

Link to comment
Share on other sites

Har selv en 1894 i 357 og det vargen skriver er helt rett.

Jeg har ikke kjøpt noe annet sikte til min enda pga jeg bruker den til bokser og annet morro.

Her for en stund siden skjøt jeg på papptallerkener (ca20cm)på 100m og det er ikke lett å treffe med alle skuddene, hvis jeg husker rett så traff jeg ca på 50%. Det meste av blinken forsvinner bak kornet, men planen er et aimpoint av noe slag.

Link to comment
Share on other sites

"Det meste av blinken forsvinner bak kornet" hørtes kjent ut :-)

 

Jeg har nokså tykt, rett stolpekorn på min fordi påtenkt bruksområde er hjortejakt i krattskog hvor holdene sjelden overstiger 40 meter og hurtighet er viktigere enn millimeterpresisjon. På 40-50 meter har jeg da også følelsen av å kunne treffe alt jeg peker på. Problemet oppstår på hundremeteren, når kornet dekker halve hjorteskiva. Det meste sitter i sirkelen, men jeg har foreløpig ikke klart å skyte bra nok _hver gang_. Jeg er ikke fornøyd med å klare prøven av og til, når jeg vet at det er femti/femti om jeg får en slenger utenfor eller ikke. Da får jeg heller jakte med boltrifla med kikkert inntil jeg lærer meg å mestre winchesteren.

 

Forøvrig hadde jeg en gang en plan om å montere aimpoint micro bakerst på løpet, det skal la seg gjøre å gjenge opp et par hull under der det originale baksiktet på 1886 sitter slik at hullene ikke vises når jernsiktet er montert. Slo det fra meg foreløpig, dels for ikke å bore i et hundre år gammelt våpen og dels fordi jeg ikke liker sikter som går på batteri. Får se hva det ender opp med, blir jeg ikke god nok med disse jernsiktene så får jeg enten sidemontere kikkert eller sette på en aimpoint. Synet blir nok ikke bedre med alderen, men foreløpig skyter jeg brukbart med andre våpen som har jernsikter- pussig det der. Det er forskjell på jern og jern, en må bare prøve og eksperimentere litt.

Link to comment
Share on other sites

Bøylerifler er simpelthen ikke de enkleste å skyte godt med, og er du nybegynner med rifle er jeg redd for at du gir deg selv et unødvendig handicap ved å velge bøyle.

 

Enig. Bøylerifler er morsomme og sjarmerende, men ikke i nærheten av så hendig og allsidig som en vanlig boltrifle i et kurant kaliber. Det er et våpen for de som har holdt på lenge nok til å ønske noe spesielt og litt utfordrende. Det er noen situasjoner hvor bøyle har sin misjon, men en boltrifle er aldri feil.

Link to comment
Share on other sites

Skyt inn slik at treffpunktet blir på toppen av kornet og ikke bak. Jeg har skutt inn mine børser på denne måten og ikke hatt noen problemer med prøven - til tross for mine ikke helt unge øyne.

 

Jeg har alltid skutt inn slik at treffpunkt er akkurat i toppen av kornet, ikke "rullende blink" med treffpunkt litt over og heller ikke nede bak kornet. Når jeg sikter midt i vil da kornet dekke hele nedre halvdel av skiva, og på rein/hjorteskiva får jeg da litt trøbbel med å sentrere siktepunktet i høyde.

 

Problemet mitt er at jeg har skutt på denne måten så lenge at det er gått automatikk i det, og med klassiske H&K jernsikter på AG3 eller MP5 treffer jeg da også utmerket. Skjøt nylig samling på godt under en snusboks på 50 meter med MP5 med jernsikter, i sprengkulde med tykke votter og skuddtakt på omtrent ett skudd i sekundet. Skjøt da faktisk dårligere med aimpointen på samme våpen, antakelig fordi aimpointen er montert høyere enn jernsiktene så jeg ikke får kinnkontakt med kolben. Snusbokssamlinger på 50 meter er kanskje ikke stort å skryte av, men under slike forhold og hurtig skyting er jeg fornøyd.

 

Uansett, jeg er sikker på at det blir krøll hvis jeg nå plutselig skal legge om til å skyte med rullende blink, da må jeg begynne å tenke under stress i stedet for å stole på automatiserte handlinger. Vanskelig å lære en gammel hund nye triks vet du :-)

Link to comment
Share on other sites

"snusbokssamling" på 50 meter under slike forhold er bra skutt uansett hva man skyter med :D !

 

Alt blir selvfølgelig lettere med et korn med kvadratisk profil i stedet for en rund kule. Jeg har Skinnersikter på mine børser, så det gir rimelig likt siktebilde som feks MP5 og AG.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har en Marlin 1894 i 357 Mag med Aimpoint Micro 2MOA påmontert. Skikkelig, skikkelig morsom børse. Hadde den med på banen i går for å prøve oppskytinga, men det ble ikke helt som planlagt. Ok, riiimelig på kanten å skylde på ammoen - men jeg tror det var den som svikta. Skjøt med S&B 158gn sp og prøvde tre serier på villreinskiva. På alle tre seriene hadde jeg fire godt samla innenfor og en femte som helt uforklarlig totalbom. Og da er det ikke rett utenfor ringen, men langt utenfor. Rein flue.

 

Normalt sett "ser" jeg bommene (og treffene) mine og kan si rimelig sikkert hvor jeg har treff i blinken. I disse tilfellene hadde jeg ingen følelse av at skuddene skulle gå ut. Det er vel kanskje mye som tyder på at ammunisjonstypen er ment til plinking på kortere hold, heller enn "presisjonsskyting" (i den grad en 30cm ring fordrer presisjon...) på 100m.

 

Hva er det som er gangbar ammo til kaliberet for denne type skyting? Det er vel hjemmelading som er greia, har ladesett men har ikke somlet meg til å skaffe verken diesett eller kuler enda (men sparer hylser for harde livet). Finnes det noe presis ammo i 38?

Blir vel i hovedsak reven som får møte denne, men jeg tenkte å ha den i backup til rådyrjakta i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Punkt 1 er å få sett hvert skudd, om den flyr ut etter 3-4 skudd pga varmen er det lett å løse. Ikke erfaring med annet enn hjemmeladninger, det er uansett veien å gå i det kaliberet. 158 eller aller helst 180grs XTP og enten N110 eller WW296/H110 er vel fremdeles referansen. For fabrikk er det bare å prøve seg frem, ikke lett å finne ammo som går bra i alle våpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si meg veldig enig med Vargen.

 

Jeg har selv en enkeltskudds rifle i 357 Magnum som jeg og en kompis har bygd sammen på mekanismen til en enkeltløpet hagle jeg hadde.

Jeg bruker dem med 180 grains XTP fra Hornady.

Den har veldig godt effekt på rådyr.

Selv med kikkersikte påmontert, er det et max 100 meters våpen/kaliber på rådyr etter min mening.

 

Jeg har prøvd noen bøylerifler, og har klart bestemt meg for at det er ikke noe jeg skal ha til rådyrjakt.

Kortløpede bøylerifler med åpne sikter er ikke akkurat noe skarpskyttervåpen som Vargen sier, og jeg ville ikke selv prøvd meg på skudd på 100 meter på rådyr med noe slikt.

 

En i 45-70 til bruk på Elg og Gris når man bruker hund derimot, har jeg sansen for :)

Link to comment
Share on other sites

Punkt 1 er å få sett hvert skudd, om den flyr ut etter 3-4 skudd pga varmen er det lett å løse.

 

Skjøt tre femskuddsserier i rask rekkefølge på elektronikk, om jeg husker rett var det skudd nr 2, 4 og 1 i de tre seriene som var "flua", de øvrige 4 satt like tett som når jeg skjøt med mine andre to rifler. Hvis jeg klarer å få jevn presisjon som de andre 4 i de tre seriene har jeg ingen betenkeligheter med å klaske rådyr på 100m med denne. Men erfaringa tilsier forsåvidt at 99% av fellingene skjer godt under 100m for min del.

 

Micro'en er ny, montert på stål weaverklakk på fremre skruefeste. Så jeg er i grunnen 99.9% sikker på at det var ammoen og ikke våpen, siktemiddel eller skytter for den del. Hadde jeg tenkt meg litt om mens jeg var der oppe, hadde jeg selvsagt tømt resten av ammoen i rundskiva fra benken...

 

Får vel forske litt på hva jeg kan skaffe av ammo og komponenter... Heldigvis lenge til jakta enda :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...