Jump to content

Enda en .22 pistol tråd..


Woff

Recommended Posts

Hei.

 

Denne gangen er det ikke en person men mange personer som vil ha et nytt våpen.. 8)

Jeg spør enkelt og greit om tips til en ny pistol til Lillehammer pistolklubb!

Hva er brukbart som nytt våpen (eller brukt) til klubb-bruk? Dette er altså en pistol som helst fungerer for begge hender og gjerne små hender. Gjerne med justerbar avtrekkerlengde. Pistolen må ha justerbare sikter. Bør tåle mye bruk og lite vedlikehold.. :roll: Gjerne med avtakbart løpslodd / vekt for å lette våpenet for nye skyttere! En fordel om sluttstykke / varsler er åpent etter siste skudd.

Prisen bør helst være under 10.000,-

 

Noen klubber / klubbmedlemmer som har gode tips?

Link to comment
Share on other sites

Klubben jeg skyter i bruker Benelli MP 95 som klubbvåpen. Sikkert denne: http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=405

 

Det ser ut til å fungere veldig godt, for de er tilsynelatende aldri på service.

 

En fin ting med å gi nybegynnere matchvåpen er at når jeg om 2-ish måneder kan kjøpe selv, så frister det ikke å kjøpe noe upresis tacticoole greier :)

Link to comment
Share on other sites

Min personlige oppfatning er at man skal velge klubbvåpen ut fra funksjon og ergonomi, og ikke utseende. Det er viktigere at nybegynnerne får trene med best mulige våpen enn at man får overført sine mer eller mindre velfunderte fordommer mot matchvåpen til neste generasjon skyttere.

 

Så jeg synes både Benelli og Hämmerli er gode forslag, så lenge man ikke har budsjett nok til å kjøpe Pardini, Walther eller andre våpen i samme klasse. Det er vel ingen skiinstruktører som insisterer på at elevene skal gå på treski?

Link to comment
Share on other sites

Det beste hadde vært å kjøpt matchvåpen med anatomiske skjefter, men blandt de mest driftsikre er Beretta 89 (ikke lenger i produksjon) og Beretta 87 Target (finner den blant annet hos Winge), samt Ruger MKII/MKIII og Hammerli Xesse. Til disse kan man få "vanlig skjefte" og anatomisk skjefte. Største aberet med Ruger er at det "vanlige skjeftet" kan oppleves som en smule lite i omkrets for en del skyttere, men der finnes jo også modell 22/45.

Link to comment
Share on other sites

Et våpen blir ikke et matchvåpen bare av at man setter på et anatomisk skjefte. Min første pistol var en Ruger Mk II med anatomisk skjefte, men resultatene ble kjapt bedre når jeg byttet den ut med en Sako etter et par år. Man skal ikke undervurdere betydningen av bedre sikter og avtrekk (med justeringsmuligheter) samt bedre balanse og rekylopptak.

Link to comment
Share on other sites

Et våpen blir ikke et matchvåpen bare av at man setter på et anatomisk skjefte.

 

Gammel visdom :winke1: Jeg hadde muligens dårlig setningsoppbygning.... Det jeg mener er det du skriver, at det beste hadde vært en matchpistol med anatomiske skjefter (underforstått sako, hammerli, fas, etc etc), men om ikke dette er mulig så er de andre et godt alternativ. :P Eneste aberet med skikkelige konkurranse .22 er at de krever mer vedlikehold (dugnadstimer) enn de andre som er nevnt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke at anatomiske skjefter på klubbvåpen høres ut som noen god idé egentlig.

 

1) Det er godt for mestringsfølelsen å skyte med to hender i starten.

2) Folk har veldig forskjellige hender.

3) Stakkars venstrehendte. Enten får de et eget våpen, som blir stemoderlig behandlet, ellers så får de ikke like tøffe våpen. Tap uansett.

 

Matchvåpen med mulighet for tohåndsgrep er flott synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

S&W Mod 41 er etter min mening ett godt valg som klubbvåpen.

Matchpistol med mulighet for tohåndsgrep og bruk også for venstrehendte.

 

De så og si uslitelige etter det jeg hører. Min er 40 år gammel og "går som en klokke" enda.

 

Siden den er i produksjon ennå, så er deletilgang ikke noe problem (hvis det noen gang skulle være behov for det).

Link to comment
Share on other sites

:D Takker (på vegne av LPK) for mange BRA tips!

 

Vi har en møbelsnekker i vår klubb som har tatt for seg et par av klubbens gamle pistoler med anatomisk skjefte og endret disse sånn at de kan brukes med begge hender..

Det blir tungvindt å skifte hele skjeftet mellom hver skytter!

Så vi vil jo HELST kjøpe våpen som kan brukes av både oss nomale :mrgreen: og folk med venstrevridning!

Som Pardiniskytter vil jeg jo gjerne at klubben kjøper sånne fantastiske pistoler men de passer nok langt fra de fleste. :wink:

Link to comment
Share on other sites

I klubben min har de satset på matchvåpen og jeg setter stor pris på å få skyte med matchpistol istedet for mye av "rælet" som finnes av klubbvåpen. Tror det er en Benelli MP95 til de som vil skyte tohånds eller links. Kjøp heller litt mindre våpen og sats på matchvåpen istedet for å ha skapet fult av "ræl" :)

Link to comment
Share on other sites

Kan være det er forskjell fra område til område, men av erfaring så ser jeg at matchvåpen til klubben (som jeg personlig treffer godt med) blir liggende igjen og alt det andre blir tatt av nybegynnerne. Legger du frem en Benelli MP95 og en GSG-1911, blir GSG'en tatt lenge før Benelli'en.

 

Min teori er at de liker våpen som ser ut som våpen. Og ikke for å skryte, men jeg klarer å lære dem å skyte like bra med disse såkalte tacticoole pistolene som med vedkubbene. Samlingene ligger stort sett i det sorte hos dem. Av og til har man dog de med naturtalent som man ikke må nevne ordet "skytestilling" eller "du holder den feil" til :lol: Da begynner fluene å dukke opp :D

 

Det er også slik jeg tror man bør rekruttere, gi dem hva de vil ha (ikke forman dem om å bruke matchvåpen istedenfor farlige plastikkpistoler med picatinnyrails og kaliber fryktelig) og heller lær dem å skyte med det. Jeg tør påstå at så lenge vedkommende har et faktisk ønske om å lære å skyte bra, så kan man få vedkommende til å bli en god skytter, uavhengig av våpen.

Link to comment
Share on other sites

........men av erfaring så ser jeg at matchvåpen til klubben (som jeg personlig treffer godt med) blir liggende igjen og alt det andre blir tatt av nybegynnerne. Legger du frem en Benelli MP95 og en GSG-1911, blir GSG'en tatt lenge før Benelli'en...........

Selfølgelig !!!.....når noen kommer inn og ikke vet noe bedre så tar dem selfølgelig det som dem normalt ser er brukt gjennom 100 år for dem vet ikke om noe annet.

 

Det er jo nettop her at klubben bør ta på ledertrøya og ha Matchvåpen slik at folk får dem riktige assosiasjonene med hva som er konkuranseskyting og hva verktøy som egner seg best for det. Bare noe så enkelt som dette kunne kanskje først til at man så mere igjen til dem som har tatt kurs. Det er nok av dem man aldri ser igjen fordi dem ikke treffer noe med feil verktøy. Den som er flasket opp på match går ikke og kjøper en Ruger, men motsatt så risikerer man at man aldri ser dem igjen for dem kjøper noe billigt ræl som dem blir lei av og kommer aldri til match engang.

 

Dette dreier seg ikke om hva man kan få folk til å klare å prestere med en Ruger eller 1911, for selfølgelig kan man skyte bra med det også. Dette dreier seg om å plante det beste verktøyet til den riktige jobben med en gang.

 

Får man desse Benelliene til rett under 10 lapper til å virke, så er jo det ypperlig forsmak på et konkuransevåpen og

skjeftet passer både høyre og venstre hånd brukere. Hammerli Xesse er kanskje neste valg, men da har man liksom lagt seg langt ned til et slags minimum igjen.

 

Når Danskene kan selge Match til rundt 10 lapper, så er jeg rimelig sikker på at om Winge, Børselars eller andre som selger match våpen kan gå lang ned i pris for å selge 10-15 stk til en klubb.

Link to comment
Share on other sites

Vel, nå er det flere skytegrener og klasser enn vedkubbeklassene å skyte i. Dessuten når de først blir gode med "tacticoolvåpen", så om de ønsker seg matchvåpen en vakker dag, så er de overlegne de som kun har brukt matchvåpen siden sistnevnte krever mye mindre av skytteren enn hva et "ordentlig" våpen gjør.

 

Jeg tviler på at nybegynnerne kommer tilbake fordi de kun treffer inntertiere, men fordi det er moro å skyte. Da må man heller ha litt variasjon på treningene enn å kun skyte på 25m pappskiver. Legg ut noen selvanvisere, sett opp feltskiver på variert avstand, whatever. Det er det som får folk til å komme tilbake, ikke en elite med vedkubber, de får heller folk til å rømme.

Link to comment
Share on other sites

:D Her er det utrolig mange fornuftige råd og tips å ta hensyn til!

10-15 stk til en klubb
Nå er nok ikke vår klubb i nærheten av å kjøpe våpen i kasser av gangen da! :lol:

Vi har omtrent ti nybegynnere pr kurs og så lenge vi ikke tjener penger på kursene våre ligger klubb-bidraget til oppdatering av våpen naturlig nok lavt.

Vi har også bare 10 standplasser på innebana så det sier seg selv at innkjøpet nok dreier seg om en pistol eller kanskje to. En av grunnene er også at de eldste klubbvåpnene begynner å bli utslitt og det er problemer med deler..

Når det gjelder våpenbruk er det kun snakk om baneskyting da alt annet av (felt)skyting foregår utenfor 'opplæringstiden' (høst, vinter og vår) og da er det som regel greit for den litt mer drevne skytteren å låne og prøve forskjellig av oss aktive. :wink:

 

krever mye mindre av skytteren enn hva et "ordentlig" våpen gjør
Nå er det vel heller sånn at matchvåpen er lettere å lære skyting med enn sånne tacticoolvåpen.. Vi tar jo hensyn til at vi har med ungdom av begge kjønn som aldri har 'satt sine never' i et pistoskjefte enda! (Bør jeg vite da jeg har begge deler.. :mrgreen: )
Link to comment
Share on other sites

Er nok litt individuelt det woff. Matchvåpen er jo beregnet for enhåndsskyting og jeg synes ikke de er lette å holde med to never :lol:

 

Vil ikke akkurat kalle en Ruger Mk2/Mk3 for tacticool, men dette er den soleklare vinneren blant nybegynnerne (og veteraner som har "glemt" våpen hjemme).

Funker bra med både enhands og tohånds, sistnevnte er hva jeg lærer nybegynnerne å gjøre. Våpenkontroll er å bruke begge nevene og treffe målet :winke1:

Link to comment
Share on other sites

:wink: Tjaaaa... Så lenge vi kun har tilgang til innebane blir det naturlig nok mye baneskyting. Og KAN du å skyte med en hånd får du veldig lett til tohåndsskyting. Det er adskillig verre andre veien.

For å nevne et eksempel fra i fjord sommer: Jeg var på et feltstevne og gikk ved siden av en 'nybegynner' som kun hadde skutt trening et år. I deres klubb hadde han lært tohåndsskyting og dette gjorde han utrolig bra! MEN løypa hadde med to-tre standplasser med kun BESTE hånd.. Gjett hva? Kun på grunn av dette okkuperte han siste plass på resultatlista..

Vel, nå var dette en digresjon.. Ruger har vi hatt før i LPK og den var grei nok den! (Må huske å spørre hvor den ble av.. Utslitt var neppe mulig grunn!)

Link to comment
Share on other sites

Ser at du har fått gode råd allerede, men kan ikke dy meg.

 

Vi har Ruger MKI og MKII + en lightening = samme som Ruger men annet merke, har og en Beretta.

Persomlig foretrekker jeg arbeidshesten Smith & Wesson M41, den hadde nok og vært topp som klubbvåpen.

Det viktigeste er å gi nye medlemmer oppfølging slik at de blir i klubben og trives med en helt topp hobby og sport!

Link to comment
Share on other sites

........men av erfaring så ser jeg at matchvåpen til klubben (som jeg personlig treffer godt med) blir liggende igjen og alt det andre blir tatt av nybegynnerne. Legger du frem en Benelli MP95 og en GSG-1911, blir GSG'en tatt lenge før Benelli'en...........

Selfølgelig !!!.....når noen kommer inn og ikke vet noe bedre så tar dem selfølgelig det som dem normalt ser er brukt gjennom 100 år for dem vet ikke om noe annet.

 

Jeg vet bedre, men jeg ville likevel valgt gsg'en om jeg ville ha det gøy en dag på skytebanen og det var dette jeg hadde å velge mellom.

Synes det nesten har spredt seg en ukultur blant skyttere om at man ikke skal skyte for gøy.

Jeg hadde sikkert fått 3-4 poeng mere per runde med benellien, men for veldig mange av oss er ikke poenget med en dag på skytebanen å være så konkurranseinnstillt som overhodet mulig.

I de klubbene jeg har vært med i, har vi hadd problemer med kraftig frafall når folk er ferdige med sine obligatoriske 6 måneder.

Uten at jeg har forsket på dette, vil jeg gjette at mye dette er mennesker som vil skyte for gøy, og som kanskje ikke føler at de passer helt inn sammen med alle de småstrenge konkurranseorienterte skytterne.

Link to comment
Share on other sites

Synes det nesten har spredt seg en ukultur blant skyttere om at man ikke skal skyte for gøy.

 

Ser det går igjen på kammeret at mange ikke regner poeng, men skyter for å ha det gøy. Mulig jeg er litt sær, men jeg skyter også for å ha det gøy, men jo bedre jeg skyter jo morsommere synes jeg det er. Jeg tror mange går lei av å bare skyte mot ei skive uten noe mål og mening, og kanskje er det derfor mange nybegynnere forsvinner etter kort tid

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet bedre, men jeg ville likevel valgt gsg'en om jeg ville ha det gøy en dag på skytebanen og det var dette jeg hadde å velge mellom.

Synes det nesten har spredt seg en ukultur blant skyttere om at man ikke skal skyte for gøy.

Jeg hadde sikkert fått 3-4 poeng mere per runde med benellien, men for veldig mange av oss er ikke poenget med en dag på skytebanen å være så konkurranseinnstillt som overhodet mulig.

I de klubbene jeg har vært med i, har vi hadd problemer med kraftig frafall når folk er ferdige med sine obligatoriske 6 måneder.

Uten at jeg har forsket på dette, vil jeg gjette at mye dette er mennesker som vil skyte for gøy, og som kanskje ikke føler at de passer helt inn sammen med alle de småstrenge konkurranseorienterte skytterne.

 

Helt enig med deg, munin :D

 

Det er heldigvis stor variasjon i skytesporten idag, fra fripistol til praktisk skyting. Finn noe du liker og kos deg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Benellien virker som noe av en genistrek. Et fullgodt matchvåpen med alle justeringer + symmetrisk, halvanatomisk skjefte som passer både høyre og venstrehendte.

 

Det koster likevel ikke skjorta - Rugere er vel heller ikke gratis nå lenger.

 

Det der med "vedlikeholdsfritt" er vel ikke så lurt tenkt. Jeg mener at nybegynneren har godt av å få et pussekurs lagt inn i rekruttperioden,

og har man nok rekrutter så er vel pussen ivaretatt.

 

Det er vel heller ikke dumt at det kan skrus på et fullanatomisk skjefte ved behov.

Link to comment
Share on other sites

Liker godt å skyte med rugeren, men avtrekket på den orginalt er jo rimelig tragisk.

 

Har ikkje prøvd smith & wesson 41, den ser jo knall ut samt at den har et meget godt rykte.

Skulle eg ha starta opp i dag ville eg mykkje heller ha starta med ein meir nøytral .22. Eg vil faktisk påstå at det kan vera vanskeligere å skyte godt i starten med ein ergonomisk pistol, det er ialefall min erfaring når eg gikk fra klubbens high-standar til min hammerli sp22.

Eg syns faktisk fortsatt at det er meir morro med ein "standar" .22 sålenge avtrekk og funksjonering er i orden.

Link to comment
Share on other sites

Vær obs på at det er et mye enklere avtrekkerenhet på Benellien uten anatomisk grep.

 

Jasså? MP95E kan leveres med både to- og enhåndsgrep så vidt jeg forstår - i alle fall hos Hunters. Er du sikker på at du ikke blander MP95E (9k) og MP90S (15k) nå?

 

edit: blandet modellnavnene. Pokkers Benelli og Canon som har dyreste modell med lavest nummer. Høyere er jo bedre! ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Av billig varianter i denne tråden så er det bare MP95E som er i nærheten av 9-10 høvdinger.

Trådstarter satte max grense ved 10. Det er jo på denne noen økonomer har gjort den billigere ved å sette på et enklere skjefte, men kanskje også et enklere avtrekk som er nevnt.

 

Men om desse Benelliene virker er jo et annet spørsmål. Det må dem som har dem utale seg om.

Link to comment
Share on other sites

"Jasså? MP95E kan leveres med både to- og enhåndsgrep så vidt jeg forstår - i alle fall hos Hunters. Er du sikker på at du ikke blander MP95E (9k) og MP90S (15k) nå?"

 

Tohåndsgrep har jeg aldri hørt om på Benelli-pistoler, men det er de to modellene du nevner det er snakk om. MP95E kommer uten matchgrep om du kjøper den ny, og med et lite avansert avtrekk. MP90S kommer med Nill-grep og et avtrekk som er justerbart de fleste veier.

 

Har en MP90S selv, som blir til salgs når den kommer tilbake fra Italia.

Link to comment
Share on other sites

:D Tusen takk for mange gode tips! Nå har dere gjort dette til en nærmest håpløs oppgave! Hihi..

Kan dere kanskje hjelpe meg i å eliminere noen av forslagene også? Hvilke bør vi IKKE kjøpe?

Jeg må innrømme at klubben har mottatt et meget godt tilbud på en ny Pardini fra Børselars som gjerne vil sponse / hjelpe klubben!

Så nå er det for mange alternativer.. :o

Link to comment
Share on other sites

Om tilbudet fra Børsepetter er godt, er det vel ingenting i veien for å kjøpe en Pardini og eventuelt kjøpe andre våpen et annet sted ?

Jeg ser ikke fordelen i å låse seg til en bestemt type.

Vi foretrekker gjerne forskjellige våpen, og det er veldig greit for nybegynnerne å få prøve et greit utvalg før de eventuelt kjøper eget våpen.

Kjøper du Pardini er det greit om du får med et par størrelser skjefter evt. også links.

Skjeftet på Pardini byttes på få sekunder.

Link to comment
Share on other sites

Tohåndsgrep har jeg aldri hørt om på Benelli-pistoler, men det er de to modellene du nevner det er snakk om. MP95E kommer uten matchgrep om du kjøper den ny, og med et lite avansert avtrekk. MP90S kommer med Nill-grep og et avtrekk som er justerbart de fleste veier.

 

Beklager, det er NewbieKeen som er upresis her. Jeg mener tydeligvis "uten matchgrep" når jeg sier "tohåndsgrep" :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...