Jump to content

Mirage trekk til lyddemper.


Bamsegutt

Recommended Posts

Har prøvd med sveiseduk (innerst) og krympestrømpe (ytterst) og det fungerer utmerket opptil en 30 skudd i rundt 8-10 grader med 30-06 (hjemmekomponert demper i alu)

 

Ser litt Reodor ut, men bedre enn å få mirage!

 

Tinger på et sånt Lopez når det blir tilgjengelig (Tmm5), inntil det funker Reodor finfint! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Bestilte trekk fra Rifles Only "over there" for en 2-3 uker siden. Til en Hausken. Forhåndsbetalt, men ikke ankommet ennå. Gjenstår å se om jeg er blitt lurt :lol:

Bestilte derfra jeg og. Tok litt tid før den kom men den passer veldig bra og funker bra. Verdt pengene!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
kr. 340,-- pr stk.

 

kommer i lengder som passer standard produkter.

 

Skal prøve å få ut fingeren å ta noen bilder.

 

Taler ikke det litt imot hele modulprinsippet? Jeg hadde virkelig satt pris på om du tilbø en lengde som passet "tmm-6", noe som måtte til for å dempe en 30-06 tilstrekkelig. det er verdt en tier ekstra det!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
Kanskje dumt spørsmål, men endrer mirage trekk treffpunktet??

 

Det skal du slett ikke se bort fra at kan skje. Jeg vet ikke hva dette trekket veier, men alt avvik i vekt forran på løpet kan forandre løpssvingningene, og da kan overraskelser komme... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kan du si noe om målene på disse trekkene og om hva slags festeanordning det er på de? Har sett trekk med borrelås på lengda. Hvis det blir den patenten kan de jo også passe flere typer dempere som er både tykkere og tynnere enn a-tec. Grunnen til at jeg spør er at jeg har en Alm IMS M2.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et av Lopez sine nye trekk. De er i neoprene, og tres på etter kondomprinsippet... Det passer til demperen med alle modulene montert. Jeg kommer til å bruke min demper med en modul av, og jeg skal klippe trekket slik at det passer akkurat.

 

 

Hvordan får man tak i Lopez sitt trekk?

 

Har du noen erfaringer med vann/rust på demper under trekket?

Link to comment
Share on other sites

Lopez = A-tec, som han vel skriver i sin avatar også. Du finner A-tec her http://www.a-tec.no/

Jeg har TAB trekk på en annen demper, og har erfaring fra at dette trekker vann. Så jeg bruker det ikke på jakt. Alle som har dykket litt vet at Neoprene også trekker jakt, så jeg tipper dette blir rustmaskiner som passser best på banen.

 

 

Om du ikke velger en modell fra A-tec med Duracoate finish, det skulle gjøre susen, eller etterbehandler den demperen du har

Link to comment
Share on other sites

Ja, neoprene er vanntett. Men det blir vått på utsiden. Og da blir det gjerne vanndamp på innsiden... Duracoat er faktisk ingen dum ide! Men på den annen side, hvorfor bruke miragetrekk på jakt? Du skyter ikke nok skudd til at mirage blir et problem uansett, i hvertfall gjør ikke jeg det! så hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

Ja, neoprene er vanntett. Men det blir vått på utsiden. Og da blir det gjerne vanndamp på innsiden... Duracoat er faktisk ingen dum ide! Men på den annen side, hvorfor bruke miragetrekk på jakt? Du skyter ikke nok skudd til at mirage blir et problem uansett, i hvertfall gjør ikke jeg det! så hvorfor?

 

Jeg tenkte på om det blir forandringer i treffpunkt når man tar av neoprentrekket.

 

Om man trenger å skyte så mye at det blir mirage på jakt, bør man vel finne seg annet å gjøre :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et av Lopez sine nye trekk. De er i neoprene, og tres på etter kondomprinsippet... Det passer til demperen med alle modulene montert. Jeg kommer til å bruke min demper med en modul av, og jeg skal klippe trekket slik at det passer akkurat.

Nå har jeg forsøkt å varmeskyte på banen, og det likte ikke neoprenetrekket. Det ble slapt når jeg varmeskjøt, og da jeg la rifla med varm demper og trekk ned i bag'en krøllet trekket seg. Smeltet rett og slett. Dette trekket er nok ikke ferdig i sin utførelse enda. Poenget med et miragetrekk er å hindre mirage når rifla varmskytes, og da må det tåle varmskyting. Jeg har ringt A-tec og fortalt om dette.

Link to comment
Share on other sites

For de som har symaskinsertifikatet fra barneskolen så tar det ikke mer enn 30 min å sy et selv. Jeg gjorde det i alle fall på følgende måte:

 

Utgangspunkt: Mirage etter 3-4 skudd. .308 win med Hausken standard i alu.

 

Ingredienser i passende størrelse:

-Varmebestandig innerlag, ofte Nomex, kan sikkert bruke tettvevd glassfiber. Jeg brukte noe 0.5 mm teflon som jeg hadde for hånden.

-Isolerende mellomsjikt. Keep-it-simple. Kassert ullstilongs! Jeg brukte ett lag, noe som ble nok for mitt bruk.

-Vanntett yttersjikt. "Gummiert" kordura.

-Borrelås

 

Klipp og sy. Det varmebestandige laget bør være litt lengre enn demperen og alle sømmer (utenom en langsgående) bør planlegges slik at de ikke kommer i direkte kontakt med demperen.

 

Resultat: Etter 30 min og sikkert hele 20 kr i material har du et dempertrekk som funker. Med et tynt mellomlag så har jeg ingen problemer med å skyte serier på 10 skudd på bane uten at jeg får mirage. Kunne sikkert valgt å kjøre på med mer isolasjon for å få bedre effekt, men dette var ikke interessant for meg.

IMAGE_064.jpg

IMAGE_067.jpg

 

mvh

En som ble lei av å ikke finne det utstyret som han hadde lyst på og gikk til det drastiske steget å kjøpe seg symaskin for å kunne sy seg reim, dempertrekk, sekktrekk ol men føler ikke at manndommen er truet av det.

Link to comment
Share on other sites

Hmm fin løsning som sikkert virker bra.

 

Selv har jeg latmannsutgaven... Man tar ett gammel sokke par og bare trer de utpå demperen. Litt tape i begge ender og klipper ett hull der kula skal ut :mrgreen: Det virker godt med 10 skudd før det kommer mirage som forstyrrer.

 

Billig og alle får det til. Ser jævlig ut men det driter jeg i :lol::wink:

Link to comment
Share on other sites

Blir ikke limet flytende når det blir høy varme?

 

 

Snakker du om strømpe til et helautovåpen??? :shock:

Om det er en vanlig jaktrifle, blir den ikke så varm at du ikke kan ta på den ved vanlig bruk, Duracoate tåler 250grader, den blir ikke skadet på en boltrifle annet en om du går inn for det, måtte sikkert hatt et 20 sk,mag og banket på friskt da.

Et slikt trekk magasinerer varmen i demperen, og på et autovåpen drar du temp opp mot flytegrensen for metallet rimelig fort med bajas bruk :D da med trekk på.

 

Ellers bruker en noen viklinger med sveiseduk, 6-7 runder gjør susen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...