Jump to content

Våpenskap - nye regler?


Tikkaerik

Recommended Posts

Hei!

 

Var innom jakt og friluft i går og fikk vite at det er kommet nye regler om våpenskap.

Var snakk om større krav til tykkelse på dør og vegger.

 

Kan noen gi meg svar på hva dette betyr? Politiet krever vel bare FG-godkjente våpenskap fremdeles?

Kan for tynnveggede skap få innvirking på forsikringssak osv?

 

Mvh

Erik

Link to comment
Share on other sites

Største endringen er vel strengttatt halveringa i vektkravet før du slipper å bolte skapet fast.

 

Hva angår forsikringssak, så vet keg ikke, men jvis skapet var godkjent i utgangspunktet, må vel forsikringsselvskapet gi beskjed om endring av vilkår, på vanlig måte?

 

om de kan trekke godkjenningen på skap, er jeg usikker på, det vil jo utløse ett rimelig stort erstatningsansvar vil jeg tro

Link to comment
Share on other sites

150kg bly har eg ikkje liggende I'm afraid.....

Ikke jeg heller, men mitt skap veier 120 kg, så da holdt det med 30 kg ekstra vekt ;)

 

Vær obs på at FG-godkjenningen kan være avhengig av at det ikke bores i skapet. Vekter i bunn og dobbeltsidig tape, evt. bruke originale hull.

Link to comment
Share on other sites

Det burde være hull ja. Hvilket skap har du? Mitt har 2 hull i bakvegg og 4 i gulv, med krav om fastbolting med 4 bolter. Dette er det som ligger til grunn av FG-godkjenninga for mitt skap, ditt kan være annerledes, men det hadde vært rart hvis det ikke var noen hull. Å borre nye hull har du strengt tatt ikke lov til hvis du skal beholde FG-godkjenninga. Om noen legger merke til det eller bryr seg i praksis er en annen sak. Du trenger heller ikke 150 kg bly, da skapet ditt, uansett størrelse, nødvendigvis må ha en viss egenvekt. Jeg vet ikke hvilket skap du har, men jeg kan vedde ganske mye på at det ikke veier 0 kg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Loven sier du får varsel i forveien, huske rikke helt, men trur det er minst 48 timer. Men uansett, få boltet fast eller få lagt noen blylodd i skapet så allt er i orden.

 

Vi våpeneiere må oppføre oss og følge reglene. Ellers vill reglene garantert bli flere :(

Og det værste er enda flere ulovlige våpen blandt dem som ikke burde ha våpen :evil:

Link to comment
Share on other sites

Mulig det står her, men må det være boltet fast i gulv? jeg har boltet kun i veggen.

 

Den skal boltes fast slik den var når den fikk FG-godkjenning, dessverre medfølger ikke alltid slik dokumentasjon.

Når det er sagt så tror jeg det ikke finnes en eneste polititjenestemann i landet som ville brydd seg om det under kontroll så lenge den faktisk er boltet fast.

Link to comment
Share on other sites

mitt duun sgs17 har ihvertfall 4 hull i bunn hvor det står ekspansjonsbolter ned i betongen. husker ikke hvor mange hull det er i ryggen da de ikke er i bruk. Og om dette skapet holder kravet uten bolting så bør det likevel boltes. Noe ustabilt med døra åpen.

 

edit: måtte sjekke. To hull på toppen med blindskruer i når ikke i bruk. Ingen hull i ryggen.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, på Duun skapet mitt står det SGS 16.... :?

 

Aner ikke hvor mye det veier, men vi var 4 stykker om jobben med å få det på plass, og likevel måtte vi av med døra for å få det med oss.

Å komme seg opp en smal trapp med 360 grader sving var ikke helt enkelt, og jeg konstaterer med fryd at den som evt. skulle klare å få skapet løs og bort til trappen vil enten bli klemt fast under det eller kile skapet fast mellom vegg og trappetrinn. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...