Jump to content

Spørsmål ang Rolling Block


1937M98

Recommended Posts

Hei

 

Har fått for meg at jeg har behov for ett nytt leketøy, men med full "garderobe", så må det bli noe som er eldre enn 1890 :?

Nå er det patron våpen som er min greie, så da er vel det enkleste å få tak i en Rolling Block? (kom gjerne med andre forslag)

 

Men, hva må/bør man betale for ett skytbart eksemplar av en Remington Rolling Block?

og hvor i huleste skal man begynne og lete etter en :?:

Og er det noen fordeler/ulemper med Norsk kontra Svensk bygget?

Link to comment
Share on other sites

5K er vel noe du iallefall må regne med for en skikkelig skytbar.

om den er norsk eller svensk hadde eg neppe brydd meg om.

Kongsberg-våpen er dyrere enn Husquarna.(Tror neppe du får fatt i en pen Kongsberg for 5K)

Men om du ikke er ute etter samlerverdi betyr ikke fabrikat noe særlig.

Se heller etter rust. :mrgreen:

Og sørg for at den er sentertenning. Det gjør alt så mye enklere, selv om den kan bygges om...

 

Finn.no og svartkrutt.net er vel de to første eg hadde holdt under oppsikt.

Det var endel på QXL før, men der er det vel tørke for tiden.

 

Import fra Sverige er også mulig, men der er de registrert og da får du den ikke ut uten papirer tror eg...

om det er et alternativ er blocket.se stedet å sjekke ut

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar folkens

 

Nå er det vel ikke en lyte fri rifle for en samler jeg er på jakt etter, men en som ser grei nok ut, og kan skytes med.

Ser ut for att det bør skjekkes nærmere ang. kjøp fra sverige, så blir arealet, og kjangsen litt større til og finne noe brukbart :mrgreen:

5K blir litt i øvre kant for meg, så jeg får prøve og se hva som finnes under det.

Var fint og høre at de går greit, selv med litt rust i løpet

 

Ang. Våpengarderoben, så er jeg ikke uenig... Men sånn er det når overformynderiet styrer :roll:

Link to comment
Share on other sites

Enig der, gravrust i pipa har forbausende lite innvirkning på presisjonen i gamle RB'er, men det gjør at det er mer jobb å pusse pipa ren for kruttslam, slagg og fastbrent fett.

Riflingen er såpass dyp at myke blykuler får godt grep og glir glatt over alle ujevnheter, begrensningen ligger helst i siktene og skytteren. :wink:

 

Pass bare på at det ikke er mye rust i kammer og under kammerdelen av løpet, sistnevnte sjekkes ved å ta av forskjeftet.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for tips :stortsmil::thumbup:

 

Det ble da altså handel av en Rolling Block i 8X58RD Fy søren som jeg gleder meg til og få den hjem :mrgreen:

Nå er det bare og lese seg opp på info om lading, kuler, eventuell skyteforming/ omforming osv. Huff for ett mas det kommer til og bli da :lol::mrgreen:

 

Noen som haer noen nybegynner tips???

Link to comment
Share on other sites

Noen som haer noen nybegynner tips???

 

 

Gratulerer med artig børse.

7,62X54 R hylser gir 8X58X54R hylser.

Du kan sikkert kjøpe bertram hylser men de har en tenden til å separere eller sprekke.

Når du lader kan du gå ut i fra 8X57 Moderat ladninger, utvalget av kuler er begrenset men dataene er tryggere enn mange av de du finner på nett.

 

Diesett kan du få tak i hos Buffalo arms.

http://www.buffaloarms.com/Buffalo_Arms ... ERM=Danish

de har også hylser men med forskjellige Headspace søk og se.

Link to comment
Share on other sites

Takk skal du ha nevs :D

 

Ang omforming, blir det enklest med skyteforming eller ompressing? :think:

Bertram hylsene må vel være for harde + litt på den romme siden for kammeret kansje, siden de sprekker/ separerer :?: Kan det fungere og myk gløde dem en god del? Eller vil jeg få en stygg overraskelse da?

dette er jo std. .323 kuler som skal brukes, så da er jo det en enkel sak å få tak i hos den lokale pusheren

 

Buffalo arms hadde mye kjekt utstyr og diverse, dette skulle være ett "billig" leketøy, men der gikk den planen i dass :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Glød hylsa til nedenfor midten

Neck ut hylsa med expander fra 8x57

lad opp med data for kula og skyteform.

 

Jeg brukte vanlige 8x57 Mauser kuler, kjøpte en banankasse med patroner som jeg banka ut kulene av. betalte nesten ikkeno for patronene.

Det finnes mange inlegg om kalibret her inne så det er bare å søke.

Merk deg at med late ladninger kan du få gasslekasje bakover med 8X54R konverteringen, denne reduseres etterhvert med bare necking av hylsene.

Finnes et billig alternativ til 4D diesettet, Lee i 8x57 og fram med kappeverktøyet for å lage neck sizer.

Shell holder må være til original hylsa, husker ikke hvliken men den er rimelig standard

 

Du kan også forme av 45-70 hylser hvis jeg ikke husker feil men da i små steg for å nå målet,

Link to comment
Share on other sites

Hva F.... er den gamle greia registreringspliktig :wtf: Eller missforstod jeg den linken helt? Våpen produsert før 1890 som er registreringspliktig høres helt feil ut, selv om de har blitt bygget litt om i 1889/90

 

Uansett så er den kjøpt og betalt, så får jeg ta det problemet senere...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da var den endelig kommet i hus :mrgreen:

 

En Carl Gustaf i fra 1875, tight og fin, ingen slark i hverken hane eller høne(ikke bra med slakk høne :wink: )

 

Ser veldig bra ut, og godt vedlikeholdt utvendig, ingen rust eller fryktelig stygge skrammer/hakk i hverken stål eller tre :thumbup: Men det er nok år og dag siden sist det var oljefille gjennom løpet, nå er jeg på fille nr 25, med ivrig kobberbørste staking mellom hver fille.

Det ser fortsatt ut som jeg dypper filla i spillolje, køl svart :shock: så her må vel kallenavnet bli Sotrøyret :lol:

 

Men den har bra rifling og kroning, og foreløbig ser løpet slett og fint ut, men det kan jo enda forandre seg :roll:

Nå står den med noe Hoppe's skum greie, og jeg har kaffe pause...

 

Fikk også med to 10 skudds esker med nikkelmantlet blyspiss

Den ene er fra:

 

Hälls Aktiebolag

Åsgatan 12 - Falun

10st. 8mm blsp.- patroner

mod. 67/89

 

Kulvikt 14,7gr. V0=590m. Tryck 2200 atm.

1928

 

Det var 9 stk av den, og 1 stk RWS blyspiss, som ikke var fult så butt, så den er nok noe nyere/ annen kulevekt?

 

Den andre esken var fra:

 

Aktiebolagtet Norma Projektilfabrik

Åmotfors

10st. 8mm blsp.- patroner

mod. 67/89

12,7gr.

 

Innholdet virker veldig assortert i denne esken, eldste var fra 1895, nyeste fra 1899, og ingen av dem kom sannsynligvis i den esken når dem var nye :wink:

 

Kan ikke se noen med forståelig norma merking, noen har bare en M, og årstall (95)

så er det noen med Krone, og M samt årstall (96,97 og 99)

og de to siste er merket med X 1895 K&C.

 

Noen som har noen formening om hva de i siste esken kan være for noen slags fabrikat(er)??

 

Totalt sett så er jeg veldig fornøyd, så så snart hylsene dukker opp, så skal det prøveskytes :mrgreen:

må bare anløpe 20 Bertram hylser først, og skyteforme de til kammeret osv osv Hobby er gøy!

 

Noen som har en formening om en grei start ladning til Sierra Pro Hunter 150grn? (eneste som var og oppdrive her i byen)

Link to comment
Share on other sites

Ja, sånt er igrunnen deprimerende.

 

Jeg har formet om endel 7,62x54-hylser til min RB, de første med kule fra gammel 7,92 og en passe dose N140, fikk et snodig "trinn" rett over rimmen på disse. TOk litt tid før jeg skjønte hvorfor.. Kammeret er litt romt og hylsa litt for slank og den utvider seg mer oppover enn nedover. På resten av hylsene droppet jeg kule og brukte hurtig krutt (N-320 mener jeg), et tørk Lambi og bivoks oppå der. Inn i kammeret med den, munningen rett opp og trakk av. Dette ga pene hylser uten kant.

45/70 ble bare en grei måte å bruke opp penger på, en såpass stor andel av hylsene kollapset at det bare ble latterlig.

 

Hadde en god del svensk helmantel orginalpatroner produsert på 50tallet som jeg har skutt opp, finner jeg 6,45mm berdan-hetter skal hylsene få nytt liv!

 

Nå henger den (RBen altså) der på veggen og er lei seg-en rekker ikke over alt en skulle ha gjort :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Må ærlig innrømme at jeg ble en smule forbannet når jeg oppdaget at den (kansje) var registreringspliktig etter at den var betalt, da gadd jeg ikke begynne og styre. Og selvsagt så var f... skapet "justert" i 92....

 

Får håpe at Sheriffen har litt sans for humor.... men med min flaks, så blir det vel ett h..... styr og sjau :trist:

 

Jeg vurderte det med omforming, men fant ut at jeg like godt kunne kjøpe Bertram hylser med riktig bunnstempel, 20 stk holder nok ut min levetid sannsynligvis, det blir jo bare koseskyting så allikevel

Det som er litt trist med Bertram hylsene er jo att de er så sprø i godset, at de må anløpes godt ned på kroppen og skyteformes før bruk, og det gjelder ikke bare 8x58 hylsene, men div andre kaliber jeg har prøvd også, så man kan vel kalle dem "halvfabrikat"?

 

Noen som vet om en skytbar billig REG FRI!!!! RB i 12mm Rem??? :lol:

 

Ang berdan hetter, sjekk hva Trond har på lager :wink:http://www.hjemmelading.no/produkter/1199795640/1286880672

Link to comment
Share on other sites

Den som leter, den finner...

 

Ja, jeg er klar over alt arbeidet som ble lagt i børsene, men det er en fin måte og trøste seg selv på, men uansett så kan jeg ikke klage, er jo fornøyd med kjøpet totalt sett, må bare finne på en unnskyldning og servere Sheriffen :shh:

Link to comment
Share on other sites

Vi var akkurat ute å testet en 8*58rd med nye bertram hylser som var glødet etter alle kunstens regler. Ca 1/4 av de sprakk i hylseveggene ved førstegangsskyting. Så ikke imponert over hylsekvaliteten. Kjøpte hylser til 12,17*44r fra Beveren sport, vet ikke hvem som har laget de, det står beveren sport på bunnen. De har jeg ikke hatt noen problemer med.

Link to comment
Share on other sites

Tittet litt på svartkrutt.net nå, og kom over denne annonsen Nr. 2496

 

 

Selges

Diesett 12,17x44R,8x58RD,

Selger nye diesett i kaliber 12,17x44R og 8x58RD med hylseholdere, kr 800 pr sett pluss postens utgifer.10,15 Jarman diesett med hylseholder.

Hylser 12,17x44R-30 kr stk. 10,15 Jarman 32 kr stk.

8x58RD -30kr stk.8x58R Sauer-15 kr stk.

Kal 12 messing-15 kr stk. kal 28-15 kr stk.

Link to comment
Share on other sites

Det er fra SARA jeg har bestilt hylsene, men får håpe jeg er heldigere med anløpingen og skyteformingen, for ellers blir det en stk sur skytter....

Jeg har N-310 på lager, og dasspapir har jeg og, så jeg får krysse fingrene for at de holder første smellen, da er mye gjordt

Lenge siden jeg har styrt med skyteforming, men kan det stemme med rundt 8-10 grain med N-310???

 

 

Dette skulle jo bli ett "billig" leketøy, men det ble det ikke....(blir det noen gang det med hobby???)

Har forresten slitt ut en ny 8mm kobberbørste og fyllt opp en pose med pussefiller på å få ren pipa i kveld, men nå er den blank som et speil, og helt uten groper, så den var bra under all dritten

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...