Jump to content

Hvorfor ikke bare bruke ett annet kaliber?


mS

Recommended Posts

Lader ikke selv, men har nå lest gjennom en del tråder om hjemmelading likevel... Og hvorfor dreier de fleste/mange av trådene her inne seg om å få en hylse til å gjøre noe den ikke vil? Det er overflod av tråder om ".30-30 til storvilt", ".308-win i underlydshastighet", ".357 mag til rådyr", ".25-kaliber til hjort?" Og tilsvarende under pistollading er det lassevis av oppskrifter på å lade f.eks 9x19 til å yte som en .22 LR. Alle belemret med problemer som trykk rett over røde streken eller så lite krutt i hylsene at dobbelladning blir mulig eller sære trykkfenomener oppstår. Hvorfor ikke da bare bytte kaliber?

Er .30-30 for svak for elg? ja bytt til .308win eller noe da

Er det "umulig" å få både presisjon, flere skudd i rørmagasinet og trygt trykk i bøylerifla i .357mag? Ja, det er det sikkert men .44 mag er oppfunnet for skremmende lenge siden

Må du fylle hylsa med havregryn og bommull for å få til Vo =320m/s i din .308-win? ja, når du uansett måtte spesialbestille en ny pipe med 1:7 stigning for å stabilisere kulene burde du vel også valgt en mer egnet hylse?

 

Så hvorfor gjør "dere" dette? Hvis feltstøvlene ikke egner seg for jogging så kjøper de fleste joggesko isteden, de klipper ikke av læret i ankelhøyde, sliper ned sålen og stanser luftehull...

Link to comment
Share on other sites

Som regel fordi man kan, noen ganger fordi man "må". Ikke alle har økonomi til (eller ønske om) å kjøpe en ny rifle, og alle valg er uansett et kompromiss. Hvis man mener at bøylerifle i 30-30 er den perfekte rådyrpatronen kan det være et bedre kompromiss å bruke go-børsa på elg enn å bruke et annet kaliber som bare er OK til begge deler.

 

For å svare på påstandene dine:

- Er .30-30 for svak for elg?

Det avgjør en kronograf. Om du kan nå kravet innenfor forsvarlig trykk må den vel være like OK som en annen .30-patron?

 

- Er det "umulig" å få både presisjon, flere skudd i rørmagasinet og trygt trykk i bøylerifla i .357mag?

Ikke noe problem å lade 357 til å holde kravet, og selv om 44 helt sikkert er bedre vil 357 være mer enn god nok. Har man feks en revolver i 357 fra før vil det være visse fordeler med å velge et kaliber man allerede kjenner og har alt av ladeutstyr og komponenter til.

 

- Må du fylle hylsa med havregryn og bommull for å få til Vo =320m/s i din .308-win?

Tull, trenger hverken havregryn eller spesialpiper for dette. Man må jo ikke bruke 240 SMK for å ha det gøy.

 

Det er grovt sett to grunnfilosofier:

1. Hvis du må lade til max har du for svakt kaliber.

2. Hvorfor kjøpe noe nytt når man kan utnytte det fulle potensialet til det man har?

 

Hvilken man lener mot er individuelt og jeg ser ikke på noen av de som overlegen den andre.

Link to comment
Share on other sites

Om det er en god ide. Om det er fornuftig. Om det er letteste vei. Det kan man diskutere og ha meninger om.

 

Uansett så er det en utfordring, og det er en tilfredstillelse i seg selv å klare det.

 

På grunn av våpengarderoben og firkantete politikamre kan det for noen være eneste vei å få et slikt våpen, da inngår man kompromisser når det trengs. Seks jaktvåpen til all jakt er langt under behovet for de som jakter mye og allsidig.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg vel egentlig ikke erfaring nok til å kunne uttale meg, har ennå ikke ladet min første patron, men det er like før. Jeg tenker at det er omtrent som med fluebinding. En stund holder det med Olsen og Verre enn minken i dobbelpakker fra Mustad. Men når man begynner å binde fluer selv, så åpner det seg en helt ny verden. En hobby i hobbyen, og så begynner det å tulle på seg ennå mer. Insektslære, biologi, fotografering osv osv. Hadde jeg brukt tiden på å fiske, og pengene (fluebinding kan bli dyrt) til å reise til gode områder, så hadde jeg helt sikkert fått mere fisk totalt vha Verre enn minken.

 

Tenker vi kan oppsummere det hele med noe av kjernen i den menneskelige natur, nysgjerrighet...

Link to comment
Share on other sites

Helt ærlig til trådstarter..

 

Det er en sykdom som er uhelbredlig..

 

30-06 en min ligger med hastigheter som nærmer seg 300WM.

30-30 min klarer storvilt kravet og den går i sub, og da med hurtig montasje og 2 kikkerter så er det behovet dekka.

Tikkan min, i 6,5X55 er "utslitt" men samler i et grovt hull alikavel. så den holder til konkuranse

 

Ser ikke at du nevner halge, rådyr med slugs..

Men så lenge jeg treffer 3 treff på 100 meter (storviltprøven) med hagle og slugs har

jeg ikke noen problemer med å skyte et rådyr på opptil 60 meter med det.

Link to comment
Share on other sites

Et betimelig spørsmål mener jeg:)

Hjemmeladere har godt av å bli konfrontert med virkeligheten av og til.

Kanskje vi burde etablere AnonymeHjemmeLadere? Gruppeterapi er muligens svaret?

 

"Hei. Jeg heter Tore. Jeg er hjemmelader, men vurderer standardkalibre.

I det siste har jeg brukt all fritid og risikert liv og helse på å kjøpe 270Win hylser for å skyteforme dem til 3006. Deretter kan jeg kaste dem. Jeg har ingen våpen som er kamret i 3006. Bare skyteformete hylser.

Huset mitt lekker som en kjipe. Alt blyet rundt skorsteinen er gått med til støping av 450gr kuler i .452. Lysestakene til kjerringen er også gone. Jeg trengte tinnet til de #¤%&&" 452 kulene.. Fikk de ikke harde nok p.g.a det drittblyet fra skorsteinen.

Neste år skal jeg jakte bøffel med 30-30. Jeg mener bestemt at jeg er på sporet av en kjempeladning. 300 gr kuler i 1000m/s. 180.000psi

Alt i våpenskapet er imp'et. Tilogmed haglene."

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...