Jump to content

arve gammel pistol (Luger 1918)


cult

Recommended Posts

Bestefaren min gikk nylig bort og etterlot seg bl.a en pistol, en Luger 1918 fra første verdenskrig. Han fikk i følge min mor kjøpe denne da han var i militæret fordi forsvaret skulle bytte disse ut. Pistolen virker som det er i brukbar stand, men jeg har ikke prøvd å skyte med den enda. Det eneste som mangler er magasinet, men det dukker nok opp etterhvert...

 

Pr. i dag er det jo min mor som eier denne pistolen, men hun har verken våpenskap eller medlemsskap i pistolklubb, eller interesse for å beholde våpenet, men det ha jeg, så jeg har tatt hånd om pistolen inn til videre.. Spørsmålene mine er følgende:

 

Kan jeg oppbevare dette våpenet (inn til videre) i mitt våpenskap uten å bryte loven?

 

Kan jeg få registrert dette våpenet på meg og eie det lovlig uten å kunne dokumentere behov? Altså begrunne ervervelsen med at det er arv, og sentimental verdi? Har en .22 pistol fra før, men har kun skutt med denne på gøy, og kan derfor ikke dokumentere aktiv bruk. Er derfor litt redd for at en våpensøknad ikke skal gå igjennom hvis jeg søker på dette våpenet..

 

Og til slutt.. Er dette våpenet verdt noe?

 

 

Skal prøve å få lagt ut noen bilder etterhvert, men har ikke tid akkurat no..

Link to comment
Share on other sites

Er ofte desverre verdt meir plombert(ca.3500-6000 alt etter nummerlik eller ikkje,og type plombering),men anbefaler deg IKKJE å gjere dette da det finns nok av plomberte våpen rundtom,og heller mindre av de som er funksjonelle. Dagens plomberinger ødelegger hele våpenet etter mitt syn!

 

Skal ikkje uttale meg om de andre spørsmåla da eg ikkje er 100% sikker på svara.

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst, kondolerer.

 

Så spørsmålene dine.

 

Mor di burde (for å gjøre det 100% lovlig) skrive en utlånserklæring til deg.

 

Når det gjelder å få den registrert på deg, så kan du jo dokumentere "behov" om du er medlem i en pistolklubb. Kommer nok litt an på våpenkontoret ditt, men burde gå greit.

 

Verdien på den kommer an på om den er nummerlik, blånering, standen osv. Finner du magasinet og det er nummerlikt, er det et pluss. Vanskelig å sette verdien uten bilder og/eller fysisk ha den i hånden. Men alt mellom 3000,- og 6000,-.

Link to comment
Share on other sites

Regulert i rundskrivet; pkt 3.11.1 https://www.politi.no/vedlegg/lokale_ve ... gg_998.pdf" target="_blank

 

 

 

Kan jeg få registrert dette våpenet på meg og eie det lovlig uten å kunne dokumentere behov? Altså begrunne ervervelsen med at det er arv, og sentimental verdi?

 

Sannsynligvis vil du få avslag; fra samme riundskriv som det er linket til lengere opp;

 

3.5.1.4.2 Erverv på grunnlag av pietets eller affeksjonsverdi - Arv

Etter våpenforskriften § 20 kan det gis tillatelse til å erverve og inneha inntil tre rifler

og/eller hagler til søker i rett opp- og nedadstigende slektslinje som ønsker å beholde

omsøkte våpen som et minne etter arvelater, uten at vedkommende kan påvise et annet

behov for våpenet.

Videre kan det gis tillatelse til å erverve og inneha pistol, revolver og våpen som ikke er

tillatt benyttet til jakt, i spesielle tilfeller til søker i rett opp- og nedadstigende slektslinje på

grunnlag av arv og affeksjonsverdi alene.

Når det gjelder erverv av arvede våpen, er søkeren ofte interessert i å beholde våpenet som

et minne om arvelater uten at vedkommende kan påvise noe direkte behov for våpenet.

Bestemmelsen innebærer at det ved arv kan gis ervervstillatelse til søker i rett opp- og

nedadstigende linje for inntil 3 rifler og/eller hagler som lovlig kan benyttes til jakt.

Søknad om ervervstillatelse på grunnlag av arv for pistol/revolver og/eller rifler/hagler som

ikke lovlig kan benyttes til jakt, skal i alminnelighet avslås. Forskriften åpner imidlertid for å

innvilge slike søknader «i spesielle tilfeller». § 20 annet ledd siste punktum bestemmer at

begrensningen til tre våpen likevel ikke gjelder. Politidirektoratet antar at

Justisdepartementet med dette mener at vedkommende ikke kan forvente å kunne erverve

inntil tre våpen av disse våpenkategorier.

Slike søknader kan f.eks. innvilges hvor det kan sannsynliggjøres at arvelater eller en annen i

rett oppadstigende linje har brukt det aktuelle våpen i motstandskampen under siste krig.

Det vil likeledes kunne tenkes å foreligge grunnlag for ervervstillatelse i andre helt spesielle

tilfeller.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Den er ikke plobert. Grunnen er visstnok at bestefar var offiser og kunne derfor ha våpen hjemme.

Først og fremst, kondolerer.

 

Takk for det :)

 

Mor di burde (for å gjøre det 100% lovlig) skrive en utlånserklæring til deg.
Det gjør det nok ikke mer lovlig da utlånserklæring kun gjeller hvis TS har våpenkort for samme kaliber (9mm).

 

Har ikke våpenkort på 9mm nei.. Så egentlig e vell eneste "riktige" å gjøre å levere våpenet til politiet, men det gjør eg ikkje før de står på døren for å si det sånn... Kan jo seff skyte på noen stevner for å få dokumentert aktivitet, for så å søke på våpenet, men siden dette egentlig er et samleobjekt (men like fullt et operatibelt skytevåpen) vil eg helst slippe det.

 

Dilemmaet mitt e vell i bunn og grunn: Drite i søknad, og oppbevare et "ulovlig" våpen, eller søke på våpenet og risikere å ikkje få innvilget søknaden, og dermed bli pilktig i å levere det inn til purkesnikken..

 

Plusset med å få det registrert på meg e vell at eg kan selge det en gang hvis eg føler for det, og å bruke det uten å skjelve (i buksene?). Minuset med å beholde det uten å søke om å erverve det e jo risikoen for å bli såkallt "busted"...

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke søker om tillatelse til å bruke denne. Vet ikke hvilket våpenkontor du tilhører, men har inntrykk av at arv er et betydelig grunnlag for å få ok på en søknad. Hvis du i tillegg skyter litt sånn at du får aktivitet er det jo greit? Og eie en Luger som du ikke tør / kan bruke er jo noe dritt uansett!

Drite i søknad anbefaler jeg kun til bokstavgjengen og mine uvenner.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Om du kun har en pistol i 22lr burde det gå greit med en 9mm. Kjenner en del som ikke var i aktivitet på 30 år og stod kun registrert med 1 håndvåpen. Nå var riktignok de passive medlemmer i de 30 år.

 

Luger er forresten konge å skyte med, dog litt skarp rekyl og skjeftene skjærer deg godt i handa etter 50-100 skudd. Husk å ikke bruke NATO i den.

Link to comment
Share on other sites

Dilemmaet mitt e vell i bunn og grunn: Drite i søknad, og oppbevare et "ulovlig" våpen, eller søke på våpenet og risikere å ikkje få innvilget søknaden, og dermed bli pilktig i å levere det inn til purkesnikken..

 

Hvorfor tror du at du kan komme unna med å skrive "ulovlig" i hermetegn? Det er et fullt ut ulovlig våpen per i dag, og du er kav idiot om du ikke prøver å få det registrert, og heller plomberer den om det skulle skjære seg.

Link to comment
Share on other sites

Send søknad på å få kjøpe en 9mm, denne lugeren burde jo gå under det? Det kan være vanskelig å dokumentere aktivitet på et våpen du ikke har, eller? Om du kjøper en 9mm så vil du vel få aktivitet på den skulle jeg tro? Jeg hadde knapt skutt med 9mm før jeg kjøpte den. Det viktigste er at du har aktivitet i det heletatt, ikke nødvendig vis på det aktuelle kaliberet.

 

Lykke til med skytingen (både med .22 og 9mm) !!!

Link to comment
Share on other sites

Hvis våpnet ikke er registrert, dvs at bestefaren din ikke hadde våpenkort for å eie våpenet sivilt, er vel omkvedet at det er svært vanskelig å få våpenet gjort lovlig uten plombering, i alle fall etter det jeg har fått med med her på Kammeret.

 

Men dersom våpenet var ervervet av bestefaren din - altså kjøpt, ikke bare utlevert som tjenestevåpen - ble det kanskje utstedt våpenkort? I så fall er våpenet i seg selv ikke ulovlig, og du kan søke om erverv - det vil vel da være enklere å få gjennom en søknad basert på konkurransebruk enn på affeksjonsverdi, jf. rundskrivet referert til over.

 

Inntil videre er det vel i alle fall mer forsvarlig at våpenet oppbevares i ditt våpenskap enn i en skuff, men var jeg deg ville jeg fått avgårde en søknad snøggast råd, da du risikerer svært mye ved å oppbevare det uten egen ervervstillatelse. Våpenkontoret du sokner til kan sikkert gi deg svar på hvordan du skal bære deg ad.

Link to comment
Share on other sites

Tja... kanksje du bare finner opp de tolkningene som passer deg der og da?

 

Det får vel forøvrig frem at det er et legalt ervervet våpen, og det bør definitivt oppbevares i våpenskap.

Siden arvtager er skytter i pistolklubb, skal det ikke by på noe problem å få registrert våpnet som arv. (gratis er det også)

Link to comment
Share on other sites

Fordi POD skriver i rundskrivet

 

Søknad om ervervstillatelse på grunnlag av arv for pistol/revolver og/eller rifler/hagler som

ikke lovlig kan benyttes til jakt, skal i alminnelighet avslås. Forskriften åpner imidlertid for å

innvilge slike søknader «i spesielle tilfeller». § 20 annet ledd siste punktum bestemmer at

begrensningen til tre våpen likevel ikke gjelder. Politidirektoratet antar at

Justisdepartementet med dette mener at vedkommende ikke kan forvente å kunne erverve

inntil tre våpen av disse våpenkategorier.

Slike søknader kan f.eks. innvilges hvor det kan sannsynliggjøres at arvelater eller en annen i

rett oppadstigende linje har brukt det aktuelle våpen i motstandskampen under siste krig.

Det vil likeledes kunne tenkes å foreligge grunnlag for ervervstillatelse i andre helt spesielle

tilfeller.

 

For å snakke et utrangert MOB-våpen fra forsvaret inn under "helt spesielle tilfeller" skal en være god....

 

Våpen ervervet med grunnlag i arv/affeksjon får vel også våpenkort påført "Bruk ikke tillatt".

Link to comment
Share on other sites

Han opplyser i første innlegg.

"Han fikk i følge min mor kjøpe denne da han var i militæret fordi forsvaret skulle bytte disse ut."

Hvis bestefaren hadde kjøpt pistolen av Forsvaret er den helt sikkert registrert på bestefaren.

 

Ved alle salg av våpen fra forsvaret krevdes det godkjent ervervstillatelse og da er den helt sikkert registrert.

Er han medlem av en pistolklubb kan han søke om å få overta/kjøpe dette våpnet fra dødsboet som da er dagens rettmessige eier.

Våpnet skal vel i så fall leveres inn til Politiet for oppbevaring fram til gyldig ervervstillatelse blir framskaffet.

Da må Politiet utlevere han våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst: takk for alle tilbakemeldinger!

 

og så:

 

Mor di burde (for å gjøre det 100% lovlig) skrive en utlånserklæring til deg.

 

Når det gjelder å få den registrert på deg, så kan du jo dokumentere "behov" om du er medlem i en pistolklubb. Kommer nok litt an på våpenkontoret ditt, men burde gå greit.

 

Kan jeg låne et våpen som i utgangspunktet er ulovlig?

 

Bor i Bergen, så våpenkontoret e Odda. Men må si eg syns det e rart at det skal være nevneverdige forskjeller mellom de forskjellige våpenkontorene... Men ting går vell kansje litt på skjønn, så det e kansje ikkje SÅ rart likevell?

 

 

Hvis våpnet ikke er registrert, dvs at bestefaren din ikke hadde våpenkort for å eie våpenet sivilt, er vel omkvedet at det er svært vanskelig å få våpenet gjort lovlig uten plombering, i alle fall etter det jeg har fått med med her på Kammeret.

 

Men dersom våpenet var ervervet av bestefaren din - altså kjøpt, ikke bare utlevert som tjenestevåpen - ble det kanskje utstedt våpenkort? I så fall er våpenet i seg selv ikke ulovlig, og du kan søke om erverv.

 

Aner ikke om våpenet er registrert, og om det evt finnes et våpenkort. Tviler egentlig på det.. I så fall dukker det vell opp etterhvert.. Har ikke kommet så langt i ryddeprosessen enda.. Fant pistolen i dag..

 

Unasett kan nok trådstarter uten videre bekymmer søke om 9mm til konkuranseskyting så lenge han bare har et håndvåpen fra før og klan defineres som mosjons skytter (Trener fire ganger i året)

 

Har ingen dokumentasjon på konk, el. treningsskykting...

 

Han opplyser i første innlegg.

"Han fikk i følge min mor kjøpe denne da han var i militæret fordi forsvaret skulle bytte disse ut."

Hvis bestefaren hadde kjøpt pistolen av Forsvaret er den helt sikkert registrert på bestefaren.

 

Ved alle salg av våpen fra forsvaret krevdes det godkjent ervervstillatelse og da er den helt sikkert registrert.

Er han medlem av en pistolklubb kan han søke om å få overta/kjøpe dette våpnet fra dødsboet som da er dagens rettmessige eier.

Våpnet skal vel i så fall leveres inn til Politiet for oppbevaring fram til gyldig ervervstillatelse blir framskaffet.

Da må Politiet utlevere han våpenet.

 

takk for den mest konstruktive tilbakemeldingen så langt.. Hvis våpenet er registrert vil nok papirene eller evt våpenkort dukke opp etterhvertsom vi går gjennom leiligheten hans..

Link to comment
Share on other sites

Våpenkontoret her i byen har en dialog med pistolklubben vår! Vi har faktisk mottatt henvendelse om aktivitet på medlem og kunne da vise til vår bane-protokoll som dokumenterer akkurat dette med aktivitet.. Selvsagt helt frivillig for alle å signere denne men det viser seg at den har nytte av og til!

TS: Hvorfor ikke delta noen få ganger i året?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er jo på banen å skyter litt innimellom, mer enn 4 ganger i året, men har aldri fått dette dokumentert.. Jeg skyter mest for morroskyld/rekreasjon, og har egentlig ikke så voldsom interesse for å skyte på konkuranser/stevner.. Pistolen jeg har i dag er heller ingen typisk konkuransepistol (GSG 1911 .22)

 

Er det forresten noen som vet om det er mulig å få tak i repro magasin til Lugeren? Hadde vært greit å ha i tilfelle originalmagasinet ikke dukker opp..

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med våpenkontoret i Odda er at de ikke er vanskelige å ha med å gjøre og gjerne forklarer. Ring til Hordaland politidistrikt og be om å få snakke med dem.

 

Det er lurt å dokumentere, i form av en "treningsdagbok", når/hvor/hva du trener. Noen pistolklubber har en protokoll du skriver deg inn i, men ikke alle, og da er det greit å kunne legge frem dokumentasjon på at du svinger deg rundt på banen innimellom med mindre du skyter mange stevner.

 

Magasiner:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=15&t=21401&p=253364

Link to comment
Share on other sites

Våpenrundskrivet har en tabell på side 24 om hvilken aktivitet det er krav om for de forskjellige kategoriene.

 

"Rekreasjonskytter" har krav om "Minst 4 fremmøter pr år (organisert trening eller stevne)".

 

Dersom klubben din ikke fører en fremmøteprotokoll for treningene løser du dette ved å be klubben om å utstede en bekreftelse på fremmøte og aktivitet for deg. Deretter kan du uten videre behovsprøving få innvilget inntil 4 våpen, forutsatt at din klubb har program for skyting med 9 mm (og hvilken pistolklubb har ikke det :roll: ). Et problem kan dukke opp dersom pistolen ikke er registrert fra før, men som det er påpekt her, dersom bestefar fikk kjøpt denne fra Forsvaret mens han var aktiv offiser burde den være det. Nå er jo våpenregisteret ikke helt til å stole på i alle sammenhenger, men dersom våpenkontoret ikke er alt for vrangt (og noen av dem er faktisk det) så burde forholdene uansett tilsi at våpenet blir godkjent og registrert på deg.

Link to comment
Share on other sites

Så egentlig e vell eneste "riktige" å gjøre å levere våpenet til politiet, men det gjør eg ikkje før de står på døren for å si det sånn...

 

Er det bare meg som reagerer på holdningen til TS? Og Purkesniken..? Så TØFT å være i litt oposisjon til politiet - modent!

TS skriver om et dilemma - det virkelige dilemmaet er at han ønsker å få i både pose og sekk, men prøver å slippe unna det grusomt urettferdige og uoverkommelige kravet om aktivitet for oppnå det. Oppfordrer først TS til umiddelbart å gi politiet all info du har om det ulovlige våpenet du besitter, før noen her finner ut hvem du er og de selv melder fra til politiet. Holdningen til TS er provoserende (å mangle bevissthet er alltid dét), og den går ut over alle seriøse våpeneiere, håpløst :evil:

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle konstruktive tilbakemeldinger!

 

@Mr.Finkelbaum: Spar meg!! Dette handler ikke om å få i pose og sekk, eller om å slippe unna krav om aktivitet..

Og å kalle politiet for purkesnikken var et forsøk på humor, men det har kansje ikke du? Er du purk sjøl kansje??

 

Kan jeg oppbevare dette våpenet (inn til videre) i mitt våpenskap uten å bryte loven?

 

Kan jeg få registrert dette våpenet på meg og eie det lovlig uten å kunne dokumentere behov? Altså begrunne ervervelsen med at det er arv, og sentimental verdi? Har en .22 pistol fra før, men har kun skutt med denne på gøy, og kan derfor ikke dokumentere aktiv bruk. Er derfor litt redd for at en våpensøknad ikke skal gå igjennom hvis jeg søker på dette våpenet..

 

Dette er altså ikke en pistol jeg kommer til å bruke, men som jeg ønsker å ha som et klenodie.. Vil ikke få den plombert, da det etter mitt syn ødelegger hele våpenet.. Da kan det like gjerne destrueres for min del...

 

Og! Det må da være bedre at jeg oppbevarer våpenet nedlåst enn at det ligger ikke-nedlåst i en ubebodd leilighet?

 

Kommer nok til å ta en telefon til Odda og forklare situasjonen, og gjøre som de sier.. Hvis de ber meg levere inn våpenet, for så å få det utlevert ved godkjennt søknad får jeg heller gjøre det.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje jeg har blitt gammel og leser feil, men såvidt jeg kan se av det som står i tråden så har trådstarter tilstrekkelig aktivitet til å kunne søke om, og få innvilget, erverv, og dersom det han skriver om våpenets opprinnelse stemmer er det et lovlig ervervet våpen. Jeg kan dermed ikke se hva slags forhold noen skulle finne på å starte privat etterforskning for å kunne melde fra til politiet om.

 

"Dilemmaet" består vel egentlig i at våpenkortet ikke har dukket opp ennå og at han derfor bør kontakte det politidistriktet som mest sannsynlig har utstedt det for å få informasjon om hva han skal gjøre. Samt at han må skaffe seg en utlånserklæring fra boet inntil han har fått innvilget søknad.

 

EDIT:

Ah, jeg ser at det er ønske om å beholde våpenet uten å bruke det. Det tror jeg sitter langt inne, jf rundskriv over. Men våpenet er som sagt brukbart (om ikke NM-kandidat) i militærfelt.

Link to comment
Share on other sites

Ah, jeg ser at det er ønske om å beholde våpenet uten å bruke det. Det tror jeg sitter langt inne, jf rundskriv over. Men våpenet er som sagt brukbart (om ikke NM-kandidat) i militærfelt.

 

Ser den.. Er nok best å søke om et våpen jeg skal/kan bruke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...