Jump to content

revebørse


D.D

Recommended Posts

.17 er mindre og lettare kule. sannsynlegvis mitt valg av desse to. Skal nok ha ei cz 455 varmint i 17hmr, men denne vinteren held eg meg framleis til mi trufaste .223rem.

 

Eg er av den oppfatning av alt av kuler over 300m/sek som stoppar i noko så lite som ein reveskrott absolutt har potensial til å lage helsikke den gonga dei ikkje gjer det.kuler som stoppar inni lagar ein del trykk, og dette kjem ut ein plass. Når eg skyt bever (så og seie aldri gjennomskyting) er som regel inngongsholet like stort som utgongsholet hadde vore om eg hadde nytta .308 og Oryx. Dette skuldast trykk innvendig. Jaktar du for skinn, ta hagla. Eg skyt med .223 som sagt, og gjennomskyting er vanlegare enn noko anna med kulene mine. Har sett kuler som har stoppa, og revar som er opprivne frå skuldra til låret. Alt imellom er vel vanleg med varmintkuler i småkaliber:)

Link to comment
Share on other sites

Brukt 223 på ca 45 rever. Konklusjonene mine er at 50 og 55 grains kuler alltid går gjennom. V-max, Nosler ball tip, Remington accutip...

 

40 grains kuler går gjennom hvis reven er liten, men ingen regel uten unntak. Kommer an på hvordan man treffer også. Rev over 6.5 kilo, skutt med 40 grain hadde som oftest ikke gjennomskyting. 35 grains kuler ble alltid inni reven - uansett størrelse.

Link to comment
Share on other sites

Ser at det er mange her inne som sverger til cal 222, 223 osv (små kuler med høy hastighet).....

Hva med den dagen det blåser litt kraftig rundt dere ???

Ikke noe problem å ta mikkel med 222 en stille å fin vårkveld, men prøv på dette i vind å snøføyk :lol:

Man skal i allefall vite hvor langt framfor man bør holde, å hvor vinden kommer fra .......

Har selv 222, men bruker den aldrig på jakt. Sammenligner den med salongen, helt håpløs i dårlig vær. Å gjennomskyting å ødeleggelse blir det uansett.

Bruker konsekvent 30.06 på reven......å da kan det gjerne være snøstorm ute.

Tror mange "unge/nye" jegere tror at disse høyhastighets kulene "villkattene" skal drepe så mye bedre, men der tar dem også feil.

Akkurat samme efekten av en 30.06 V-max 110 grs i 800 m/s som man får med en 55 grs i 1200 m/s, bare at med 110 grs har man mye mere slagkraft når holdet blir litt lengre. Å så er den heller ikke ømtålig for vind.

Så mitt valg ville vært 308 eller 30.06.......med tunge kuler.

Link to comment
Share on other sites

Så lette kuler som 110 grs i 30-06 har da like dårlig vindegenskaper som 55 grs i 22-kaliber og hvor mye anslag trenger du egentlig for å knerte en rev? En 55grs v-max i 1000 ms holder ut så langt som jeg synes det er forsvarlig å skyte(for meg) + en god lengde til.

 

Jeg liker å ha marginene på min side og tenker også på at om alt skulle gå galt og et skudd rikosjerte så lager ikke fragmentene av en 55 grs V-max så mye skade på det den møter.

 

Din overdrevne tro på 30-06 er ikke noe bedre enn andres overdrevne tro på 22-kaliber, men for all del bruk det du har trua på. Jeg gjør det så klart selv :)

Link to comment
Share on other sites

@Tyren64, ei 55 gr .224 kaliber kule i 1200 m/s har mindre vindavdrift enn ei 110 gr .30 kaliber i 800 m/s. Men hvorfor begrense seg til 800 m/s med 110 gr i .30-06? I følge Norma kan du få nesten 250 m/s mer. En .30-06 klarer jo tett oppunder 800 m/s med 200 gr kule. Forresten er 1200 m/s med 55 gr kule temmelig hvasse saker. Hverken .22-250 eller .220 Swift klarer såpass.

Link to comment
Share on other sites

Ja, men da er tilbake i dette med å få mest fart på kulen.......hvorfor trenger man max hastighet bare for at det skal være "morsomere" å skyte ????????

Å den som sier at det er mere avdrift i en 30.06 enn det er i en 22 cal, bør så avgjort prøve å skyte mikkel når det blåser som verst.

Tror det sitter mange teoretikere her inne.

Mikkel liker seg også ute selv om det er fullt snøkov , bare det ikke er regn. Har skutt like mange rev i snøføyk som når det er stille å fint.

En annen ting med en større¨å tyngre kule er at den ikke ekspanderer så lett som en i "høy" hastighet. Har skutt rev gjennom småkratt med 30.06, å det kan jeg garantere at ikke funker med en liten kule i hastighet over 1000 m/s.

Også faren for at den skal ekspandere av snø eller regndråper er eliminert med bruk av tyngre kuler.

Når det kommer til rikosjetter, spiller det ingen rolle om kulen er 55 grs eller 200 grs......."v-max gir aldrig rikosjetter"

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt rev i all slags vær med mange forskjellige kaliber så jeg har da en viss erfaring og det virker det som du har også.

Jeg stiller meg likevel tvilende til om du har lært noe særlig av erfaringene dine. Du tolker som du vil og ser det du vil.

En kule med dårlige vindegenskaper blir ikke bedre bare fordi den veier dobbelt så mye som en annen kule med like dårlig bc.

 

V-max kan rikosjere. Det er ikke noe jeg har lest, men erfart selv. Både 55 grs og 110 grs i 1000 ms og 930 ms

Link to comment
Share on other sites

Tailgunner.......det snakkes her om v-max kuler, å ser at du har opplevd rikosjett. Slikt kan vel forekomme, men jeg har ALDRIG opplevd det med denne kulen. Så sansynligheten er minimal, men ingen regel er vel uten unntak.

Så til tråd starter......skal du ha en kule som ikke ødelegger så mye av skinnet, bør du ha en lett høyekspanderende kule. Men dette medfører også andre problemer, deriblant vind. Vet også at endel her inne sverger til helmantlede kuler, det vil jeg IKKE anbefale. Det optimale for å berge skinnet er hagle på dertil egnet hold.

Dette er MIN erfaring, så får dere ta det akkurat som dere vil :lol:

Link to comment
Share on other sites

De "fineste" revene jeg har sett etter de har blitt påskutt er de jeg har skutt med en enkeltskudds rifle. Der brukte jeg helmantlet RN ammo i kaliber 38 special.

 

Dette var ikke noe langholdskaliber men med åte på 75 meter og avstands pinner rundt om i snøen gikk det greit å klikke seg opp til 125meter og treffe.

 

Det ble hvergang 9mm hull inn og 9mm hull ut :wink: Mikkel lå på plassen.(lengste sprang jeg opplevde var 20meter)

Link to comment
Share on other sites

Ja, men da er tilbake i dette med å få mest fart på kulen.......hvorfor trenger man max hastighet bare for at det skal være "morsomere" å skyte ????????

 

Det spørsmålet kan du jo stille Ackley, Weatherby, Kvale, eller en hvilken som helst krutt eller patronprodusent.

 

Å den som sier at det er mere avdrift i en 30.06 enn det er i en 22 cal, bør så avgjort prøve å skyte mikkel når det blåser som verst.

Tror det sitter mange teoretikere her inne.

 

Er du uenig i resultatene som skytetabeller, ballistikkprogrammer og matematikken gir? Mener du at ei 110 gr .30-kaliber kule i 800 m/s har mindre vindavdrift enn 55 gr .224-kaliber i 1200 m/s? I så fall, har du noen forklaring på hvorfor? I følge teorien har .30-kaliberkula ca. 50 % mer avdrift enn den andre.

Link to comment
Share on other sites

Flatin......regner med du ser at jeg skriver " når det blåser, eller er snøføyke"....

Regner selvsakt med du har prøvd å sammenlignet en 30 cal med en 20 cal i storm styrke på vinden siden du er så sikker i din sak. Å dersom du har gjort dette å funnet ut at det er ditt riktige valg.......ja da er jo valget ditt gjort :) Eller er du enda en av teoretikerne som bare sitter å kikker i tabellene ????

Jeg har nemlig både 222 og 30.06, har drevet med revejakt i snart 30 år.......så har da litt tyngde bak mitt valg.

Men som jeg sa lengre opp " dette er MITT valg".......trodde jo at dette var en tråd der man kunne komme med sine meninger.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei, tykkjer det blir ein teoretisk debatt når sume meiner 222 ikkje går an i vind og liknande. Eg kjenner ein kar nordpå som har skote 69 rev i 2012, alle med 222 remington. Og på til dels temmeleg lange hald og ofte i (sterk) vind. Han veit sjølvsagt kva han gjer. Men er ikkje i tvil om at 222 er godt eigna til rev.

Link to comment
Share on other sites

Eller er du enda en av teoretikerne som bare sitter å kikker i tabellene ????

Jeg skyter fra 1500-3000 skudd i året og jakter en god del med mange forskjellige kaliber og jeg regner meg som ikke helt udugelig på den fronten. Jeg bruker i perioder mye tid på tabeller, ladninger og teori. Deretter mye tid på å trene for å bli bedre. Jeg skjønner ikke hvordan du kommer frem til at 222 rem sidestilles med 22 lr og en 110 grs v-max i laber hastighet har mindre vindavdrift enn en 55 grs i 1000. Beklager, men det henger ikke på greip verken i teori eller praksis og du må virkelig bruke riflene dine på en merkelig måte for å komme frem til slike konklusjoner og si at det har du erfart.

Det er lov å ha meninger, jeg har dem jeg også :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har skutt 100-150 rev med 17 rem de siste åra.

 

Åte har jeg liggende 70m fra glugga. Aldri hatt no problem med vind fra det holdet men drar det til maks 100m.

Men passer på å være der i "åtevær".

 

Rene sideskudd med dette kaliberet har aldri gitt meg gjennomskyting.

Link to comment
Share on other sites

Flatin......regner med du ser at jeg skriver " når det blåser, eller er snøføyke"....

 

Jada, når vi diskuterer vindavdrift så er jeg inneforstått med at det blåser.

 

Regner selvsakt med du har prøvd å sammenlignet en 30 cal med en 20 cal i storm styrke på vinden siden du er så sikker i din sak.

 

Nei, akkurat det har jeg ikke prøvd.

 

Eller er du enda en av teoretikerne som bare sitter å kikker i tabellene ????

 

Glad i teori du, eller? ;) Men, nei. Jeg kombinerer teori med praktisk bruk. F.eks. så tester jeg alltid ut en kulebanetabell i praksis for å sjekke at det stemmer. Og det gjør det, pluss/minus bittelitt.

 

Jeg har nemlig både 222 og 30.06, har drevet med revejakt i snart 30 år.......så har da litt tyngde bak mitt valg.

 

Tyngde bak valgene dine kan det hende du har, men ikke på grunn av 30 års erfaring. Det finnes folk på 100 år som ikke har lært en dritt i livet, og det finnes unge folk som kan mye. Det er svært så forskjellig hva ulike folk klarer å tilegne seg av kunnskap.

 

Men som jeg sa lengre opp " dette er MITT valg".......trodde jo at dette var en tråd der man kunne komme med sine meninger.... :wink:

 

Jo, for all del. Det er da lov å komme med meningene sine her. Jeg kan ikke betvile at du har bedre erfaring på revejakt med .30-06 enn med .222 Remington. Men jeg er ikke ening i det du sier om vindavdrift. Hvordan et prosjektil oppfører seg er ikke magi og svartekunst. Det er fysikk. Det er forutsigbart og mulig å beregne. Det er folk her på forumet som kan masse om emnet, langt mer enn meg. Skulle neimen ikke forundre meg om det finnes folk her som mener en .223 kan gå bra i vind også.

 

PS. Ser det nevnes .22LR her. Den har vel ikke vært nevt før i debatten eller? Det er .224-kaliber sentertente patroner vi snakker om. Som .222, .223 .22-250 etc.

Link to comment
Share on other sites

Min egen mening er at jeg litt sarkastisk sammenligner 222 med salongen. Vet jo selvsakt at det ikke kan sammenlignes. Men når man er vant med et større kaliber, så vil det alltids føles på denne måten når man går til noe mindre.

Å som dere ser så sier jeg at det er MIN mening at det er mindre avdrift i et større caliber. Er det andre som er uenige, så er det jo helt ok det også.

Vet også om en kamerat som har jaktet rev i mange år med 222, ikke noe problem for han heller som kjenner børsa så godt å skyte i dels sterk vind. Men som han sier " det kan være vanskelig"

Jeg studerer heller ikke tabeller opp å ned, men bruker en eller to ulike kule tyngder.....å er fornøyd med det.

Når man finner en som går bra, ser jeg ikke vitsen i å drive å eksprimentere med hastighet .

Men ser ikke ned på dem som har dette som hobby heller :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...