Jump to content

7mm Allen Magnum?


Proffen

Recommended Posts

Har på ingen måte tenkt å bygge noe slikt som dette enda. Jeg har en Sauer 200 STR I 6,5x55 og ser for meg at jeg kjøper noe som har mer pønsj på 1000-2000 meter en gang i fremtiden. Spesielt interessert i litt mer effekt på dyr enn det 6,5 gir på litt lenger hold.

 

7mm Allen Magnum:

7mm kule

Necked down 338 Lapua hylse

1080 m/s med 160 grain kule i 76 cm løp

 

338 Lapua Mag er jo et safe valg, men kunne 7mm Allen Magnum være noe? Eller blir det for ekstremt? Vil tro det eter løp? noen som har noe kunnskap om kaliberet? Noen som har dette kaliberet i Norge?

Link to comment
Share on other sites

Lekte litt med det QL her nå. Det er jo potensiale for heftig hastighet, på lange slanke 7mm kuler. Men ikke så mye som en skulle tro. en får ikke engang 100m/s mer enn 7mmRM, og det med 30-40grs mer krutt...

 

Dette er for viderekomne +

 

Jeg leser postene til alle som mekker med 338LM, og plages. Landet er fullt av erfarne folk som skyter 338LM, noen av dem skyter snert kvasse 7mm, noen tilogmed 7mm Katzmajer, som også er en 7mm/338LM. De vet hva de gjør.

Det du må huske når du kjøper en slik, er at det finnes INGEN data du kan stole på, INGEN å spørre - kan du ikke finne ut av alle lade, og presisjonsprolemer selv så finner du det ikke ut.

Halvparten av de du spør, vil bare si - det nytter ikke med et så ekstremt kaliber, osv.

 

Sikkert moro, og en fin øvelse i å tenke igjennom hva en vil ha, hva en trenger, og hva en må kunne. Ikke hør på alle som sabler det ned, men sett deg inn i hva det går ut på. Er du avhengig av svar på Kammeret for å finne ut av det, så glem det..

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er vel kanskje den totale manglen på ladedata som er det største minuset..jeg er ingen erfaren lader.. 7 mm STW ser jo veldig interessant ut.. Og selvfølgelig mange andre fornuftige kaliber i 7mm og i .30... Men fornuft har jo ingenting med dette å gjøre :D Morsomt med et kaliber ikke alle har, men har kanskje funnet et kaliber nesten ingen har.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

I starten av ladekarrieren min var jeg også veldig interessert i store patroner med liten (og lett) kule. Av en eller annen grunn har dette gått helt over av seg selv :roll: . Nå som jeg har fått ro i sjela, funnet ying og yang, er harmoni mere fokuset mitt. Jeg er rett og slett interessert i den hylsa som er akkurat stor nok til å sende av gårde lange tunge høy-BC kuler i "passe" fart med et laaaangt løp :wink:

Ingen ting er bedre enn 100% forbrenning med rimelig høy hastighet på ei tung kule i ei moderat hylse :mrgreen: Jeg gidder ikke løpsbytte etter 500-1000 skudd, som egentlig er når du har funnet ut hvordan det hele fungerte. :thumbdown:

Link to comment
Share on other sites

7x64 sauer 202 løp? Få det til å passe i 200 kassa og kamre om til 280AI? Høres egentlig veldig interessant ut.. Noen som vet om det går Ann å få til?

 

Hva med 7x64 i seg selv da? Noen erfaringer rundt den her...er ikke så vass ser jeg men...

 

Blir vel ratt problemer med magasinet sikkert, men det lar seg vel ordne på et vis...

Link to comment
Share on other sites

7mm Allen Mag er ikke bare 7mm/338LM, hvis jeg husker riktig da. Jeg mener at hylsa er improved i tillegg! :roll:

Du kommer igjen på nesten samme volum med en 7mm RUM, og hvis AM er improved, så kommer du antakelig nærmere 7,21 Firebird (Lazzeroni).

Disse to siste, er i allefall en nogenlunde standard, og det vil være lettere å finne hjelp, oooog billigere ladeutstyr osv med riktige mål.

En 7mm STW varer jo 6-800 skudd og er ikke kjent for å være lett å få til å gå godt, så jeg vet ikke om verden ser lysere ut med ennå mere hylsevolum. jeg er i alle fall skeptisk! :wink:

Men for all del!! Ikke la meg drepe gleden. Moro er det helt sikkert, og jeg venter spent på hva du kommer frem til.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil ha en .280 AI i STR'en, er det bedre å få en børsjemaker til å "lage" løpet i stedet for å kjøpe et dyrt Sauer 202 løp først. Problemet med 280 AI og STR, ser ut til å være magasinet. Magasinet må modifiseres for å få hylsa nedi. Skuldra er for lang frem. Kan du leve med mating fra utkasterporten går det sikkert fint. Hvis du trenger et magasin er det nok alltids en børsjemaker som kan fikse det også.

 

Jeg har selv lyst på en .280 AI til mine STR'er, men bruker for tiden alt for mye penger og tid på hus samtidig som jeg har litt for mange andre hagle og rifleprosjekt som står i kø og venter på tur. Men kanskje en gang :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv lyst på en .280 AI til mine STR'er, men bruker for tiden alt for mye penger og tid på hus samtidig som jeg har litt for mange andre hagle og rifleprosjekt som står i kø og venter på tur.

Støtter den med å gå for en 280AI

Har sett dette kaliberet i aksjon og det er meget potent kaliber, som rekker langt ut i busken.

 

Videre anbefaler jeg å låne mer penger til huset og omdisponere litt på cashflow'en.....videre å kutte ut de haglegreiene, for er det noe som "drar" kronasjer, så er det hagleprosjekt. Har vært innom haglegalskapen selv. Hadde ENDA mindre tilgjengelig kapital da, enn nå om dagen. Gikk konstant blakk :mrgreen:

 

Nå står bare haglene i våpenskapet og representerer død kapital. Ikkje bra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er rett og slett interessert i den hylsa som er akkurat stor nok til å sende av gårde lange tunge høy-BC kuler i "passe" fart med et laaaangt løp :wink:

Ingen ting er bedre enn 100% forbrenning med rimelig høy hastighet på ei tung kule i ei moderat hylse :mrgreen: Jeg gidder ikke løpsbytte etter 500-1000 skudd, som egentlig er når du har funnet ut hvordan det hele fungerte. :thumbdown:

Det var vel dette Nils Kvale og Philip Sharpe prøvde på, når de eksprimenterte med diverse patronkreasjoner på 1950-tallet. På den tida dekket de "hvite feltene" på våpen/patron/kaliber/ladnings-kartet omtrent hele arket!

 

Etter MYE prøving og (mye!) feiling, lanserte de to herrene begrepet "capacity load". Med det mente de det volumet på en patron, i forhold til løpsdiameter, der en ytterligere økning i hylsevolumet ikke ville gi særlig mer hastighet, men bare brenning av mer krutt, med større løpsslitasje, farlige trykkøkninger, og mer rekyl som resultat.

 

Deres patroner, som de mente var på denne grensa, var 308 Norma Magnum og 7x61 Sharpe & Hart. At disse velbalanserte patronene skulle bli satt helt i skyggen av de store fabrikkenes egne (litt for store/krampaktige?) kreasjoner, 300 Win Mag og 7 mm Rem Mag, får vi skrive på kontoen for USA-iansk patriotisme.

 

Edit.: På denne tida drev Roy Weatherby og konstruerte sine "størst og hurtigst"-patroner i de fleste kulediametere, og den øvrige industrien fulgte med i galoppen. 458 Win, ei nedkortet 375 H&H-hylse, kom i 1956, og i 1958 kom 264 WM og 338 WM. Winchester hadde planer om å bruke 338-hylsa og klemme den ned til kaliber 30 (villkatten 30-338), men i 1960 kom Norma med den praktisk talt helt like 308 NM. Dermed måtte de gjøre om på planene, og flytta skuldra vel 2 millimeter lenger fram, på bekostning av halslengda. NormaMag-en, og 264/338/458 var tilpassa magasinet på Winc Mod 70 "African", og 300'en ble tilpasset samme patronlengde - dermed fikk man lite glede av disse to millimetrene, Norma'en yter det samme som Win-mag'en, hvis man ikke brotsjer opp kuleskråningen, og endrer magasinet, så tunge kuler kan settes lenger ut.

7x61 S&H kom i 1953, 7 mm Rem Mag i 1962.

 

Edit II.: "Versting"-kalibre er sikkert interessant å eksperimentere med - hvis man virkelig vet hva man gjør, og/eller har en dugelig livsforsikring. "Etterbrenner" her på forumet skrev en artikkel (i "Jakt"?) om digre 6,5-patroner, bl.a. 6,5-300 WWH. Med 100 grs kuler fikk han imponerende hastigheter - men ikke alltid treff i skiva!?! En del av kulene forsvant, som en grå røyk, noen meter foran munningen! Luftmotstanden fikk hullspisskulene til å ekspandere/eksplodere!

Link to comment
Share on other sites

Nå står bare haglene i våpenskapet og representerer død kapital. Ikkje bra.

Det høres ikke bra ut nei :(

Hos meg er det hagle som blir flittigst brukt på tur :wink: Senest i dag fikk jeg luftet meg og den ene av haglene. Fint å være på tur selv om dagene er litt for korte her opp i nord på denne årstiden.

normal_Stemning.jpg

Det der tipset med å omdisponere litt på cashflow'en høres ikke dumt ut :lol: Må ringe banken å høre om de er enig :lol::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Eller den russiske utgaven av 50 BMG.........15x114

Syns det blir så kjedelig, litt for vanlig - de har jo en slik på hvilken som helst HiLux i A-stan... Nei, det bør helst ha litt ytelser (!), litt historisk sus, og være litt vondt.

 

Så kan en kanskje se nedslag på litt druge hold også..

http://en.wikipedia.org/wiki/20%C3%97138mmB

 

Her er et par langholdsrifler for menn :wink: For de som ikke fikk nok med 84mmRFK.

 

Solothurn S-18

http://en.wikipedia.org/wiki/Solothurn_S-18/1000

 

Lahti L-39

http://en.wikipedia.org/wiki/Lahti_L-39

 

K

Link to comment
Share on other sites

Syns det blir så kjedelig, litt for vanlig

 

Noe sånt du tenker på - litt mer potent.

Bare for å understreke....dette er en dummy.

Legg merke til magnumbeltet.

IMG_5129.jpg

 

Eller mottas bidrag fra deg også M67 for å gjøre denne tråden litt mer spennende og lesverdig. Gjerne med et bilde eller to :winke1:

Link to comment
Share on other sites

I starten av ladekarrieren min var jeg også veldig interessert i store patroner med liten (og lett) kule. Av en eller annen grunn har dette gått helt over av seg selv :roll:

 

jeg var over gjennomsnittet interessert i flat kulebane og anslagsenegi på lange avstander, og nileste ballistiske tabeller. Så det optimale måtte jo da være Weatherby 30-378.

 

Men en ikke så veldig positiv artikkel om den i VåpenJournalen fikk meg heldigvis på bedre tanker :lol:

Link to comment
Share on other sites

7mm Allen Mag har i mine øyne ikke en liten og lett kule. 190 grs kuler med meget høy bc er noe annet enn 140 og150 grs kal 30 kuler, som har ræva bc. Tenker da på denne 30-378 saken.

Høy bc og høy fart er en sikker vinner uansett. Løps slitasje er noe man på ta med i beregningen. Handler man frs usa slipper man billig unna. Piper er ikke dyre der og personlig hadde jeg kjøpt 3 piper extra.

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

Eller den russiske utgaven av 50 BMG.........15x114

 

Her helt til høyre, ved siden av

- 4,6x30 rimless

- 50 BMG

IMG_5128.jpg

Det er forøvrig ikke den russiske motstykket til vår 12,7 x 99, den russiske der heter 12,7 x 108 mm.

14,5 x 114 mm, tenker jeg vi sier, og det var i utgangspunktet patron for et pansergevær. http://en.wikipedia.org/wiki/14.5%C3%97114mm" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Her er mer krefter:

Syns det blir så kjedelig, litt for vanlig

Legg merke til magnumbeltet.

IMG_5129.jpg

20 x 138 B Solothurn Long er avbildet.....

Minner ellers om min nye tråd for ultrahastighetsfrelste: 7,92 x 94 mm, 7,92 x 107 mm....alt annet blir heretter for salongrifler å regne.

Link to comment
Share on other sites

Etter MYE prøving og (mye!) feiling, lanserte de to herrene (Quale, Sharp) begrepet "capacity load". Med det mente de det volumet på en patron, i forhold til løpsdiameter, der en ytterligere økning i hylsevolumet ikke ville gi særlig mer hastighet, men bare brenning av mer krutt, ...

Begrepet "bore-capacity/over bore capacity" var vel først brukt av Newton (ikke DEN Newton, men patronkonstruktøren :!: ) . Men uansett et begrep som sier litt om hvor mye man kan ta ut av rimelig hastighet av en kombinasjon patron/løp. Mener Newton la inn parameteren løpsvolum, hvor lengden av løpet kobles inn sammen med løpsdiameteren. Dersom man har en "over-bore-capacity"-patron, kan den bli "bore-capacity" ved å forlenge løpet. For noen patroner ville da løpet trolig bli uforholdsmessig langt, i alle fall til bæring i skogen. For langholdskyting kan det bli noe annet.

 

"Overbore capacity" begrepet er i samme binge som "ER", Expansjons-forholdet": "Expansion ratio", ER is the volume of the barrel bore plus the case volume divided by the volume of the cartridge case alone"

Av noenlunde vanlige kommersielle patroner er det først .264 Win Mag jeg tenker på som vel faller innunder det uheldige begrepet "over-bore-capacity", med løp av jaktriflelengde.

 

Flere "wildcats" kommer vel innenfor også, f.eks. 240 Gibbs http://archives.gunsandammo.com/content/240-gibbs" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank , stort mer går det vil ikke an å ta ut av hastighet av en .30-06-hylse... En informativ artikkel, forøvrig.

 

Litt om Newtons patroner: http://en.wikipedia.org/wiki/.30_Newton" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Litt fra siste link:

The idea behind the “improved” cartridges in the 1940s, ’50s and ’60s came mostly from people like P.O. Ackley and Rocky Gibbs, who were contemporaries (and competitors). Both men understood what few others did at the time—that case volume was the primary determinant of cartridge performance. Of course, they never said that in public. Instead they attributed the improved performance to things like magic shoulder angles and other bits of witchcraft.

Link to comment
Share on other sites

190 grs kuler med meget høy bc er noe annet enn 140 og150 grs kal 30 kuler, som har ræva bc. Tenker da på denne 30-378 saken.

Nja, syns du bruker lav vekt på de .30 kulene. Hvordan blir gjenmførelsen med en 210gr JLK?

 

Jag kunne heller tenkt meg å bruke den i for eksempel 7,82 Patriot i 1000m/y BR. (isteden for 30-378)

Link to comment
Share on other sites

Hehehe... Dette liker jeg :mrgreen: Jeg leser ut av tråden at 7mm Allen Magnum er sånn passe vulgært kaliber ihvertfall. Har fått fantasien til å løpe løpsk med de fleste her og det er bare morro :D

 

Men litt tilbake til topic..er det noen her inne som har noe erfaring med 7mm Allen Mag, evnt har funnet noe vettugt på nett? Jeg finner ikke særlig mye selv, og egentlig ikke nok til å ta et valg.. ( nå haster det ikke da...men det er jo denne fasen med undersøkelser som er morro..)

 

Hvis man skal være hakket mer fornuftig og finne en patron som er hakket mer "harmonisk" men allikevel leverer hastigheter +- 950-1000 og sexy lange kuler i 7mm?

 

7 mm STW virker nesten like gal som Allen Magnum. Noen som kan si noe om pros and cons på disse:

 

7mm RUM

7mm WSM

280 AI

7X64 Brenneke

 

Noen som har noen synspunkter på om dette bør gjøres på Sauer plattformen? Hadde egentlig tenkt å få bygget en remington klone..men digger Saueren så, hvis det går..?

Link to comment
Share on other sites

190 grs kuler med meget høy bc er noe annet enn 140 og150 grs kal 30 kuler, som har ræva bc. Tenker da på denne 30-378 saken.

Nja, syns du bruker lav vekt på de .30 kulene. Hvordan blir gjenmførelsen med en 210gr JLK?

 

Jag kunne heller tenkt meg å bruke den i for eksempel 7,82 Patriot i 1000m/y BR. (isteden for 30-378)

 

 

Jeg ser bare at når folk skal skryte av 30-378, eller 300 win mag hastigheter, så er det med 140 og 150 grs kuler.

Lazzeroni gjør det samme med sine børser, skryter av sinnsyke hastigheter, men så bruker han de letteste kulene som er å oppdrive, så da er jeg ikke imponert allikavel :)

Link to comment
Share on other sites

Noen som kan si noe om pros and cons på disse:

7mm RUM

7mm WSM

280 AI

7X64 Brenneke

Den siste er en (kontinentaleuropeisk) klassiker. De andre er ikke det, og vil neppe bli klassikere heller.

7 x 64 er svært nær en 7mm/.30-06. God fabrikkammo tilgjengelig, ikke avskrekkende dyr heller.

Link to comment
Share on other sites

enig i at skal man først brenne av så mye krutt så bør det helst være med ei tung kule med høy BC

Og derfor må man fyre med "sagflis og diesel" for ikke å få overtrykk.

Hvis man ser på de enkle fysiske faktorer, så er det vanskelig å finne noen snarvei som ingen har tenkt på før.

Hvis man ser på løpslengde, og peak pressure(maks trykk), og kula, og sørger for at dette er likt, så er det vanskelig å få noe mere ut av de forskjellige romslige patronene.

Ja, man kan få høyere hastigheter, ved enten:

-øke trykket, eller ha lengre pipe... 8)

 

(hvis man da ikke ønsker å ta steget ut på glattisen, ved å forske på dupleksladninger.... :lol::wink: )

Link to comment
Share on other sites

hvis man da ikke ønsker å ta steget ut på glattisen, ved å forske på dupleksladninger....
Er en stund siden duplex (og triplex) ladninger var "The Shit", ikke vet jeg hvorfor... K
http://bulletin.accurateshooter.com/2011/04/duplex-powder-loading-causes-catastrophic-ar15-kaboom/" target="_blank" target="_blank Derfor.
Hvis duplex-ladninger kommer på moten igjen, blir det lukrativt å være livsforsikringsagent!
Link to comment
Share on other sites

7x64 Brenneke har 910 m/s med 123 grains ladning, det er jo mindre enn fabrikk ammoen til 6,5x55: Lapua Scenar 123 grain = 920 m/s Hmmm.. Det gir jo ingen særlig fordeler over 6,5x55..???

Joda, en god del mer fra 7 x 64.

Hvorfor? Fordi 7 x 64 har en større hylse. Helt enkelt. Dersom trykkgrenser er like, begge ladet med optimal kruttype for kaliber/kulevekt, begge har lik løpslengde, ja da ligger 7 x 64 godt foran. Og den mindre diameteren til 6,5 er neppe noen fordel: lik kulevekt gir lenger bærefalte, som gir større motstand, som kan gi mindre fart...

Å nei, du, far, såpass "Proff" må man være at man vet at det finnes ikke noen erstatning for rominnhold i en patronhylse, gitt samme trykkgrense, og samme løpslengde. Dette temaet har vært gjentatt her på forumet i det uendelige :wink:

Link to comment
Share on other sites

Eller den russiske utgaven av 50 BMG.........15x114

IMG_5128.jpg

Det er forøvrig ikke den russiske motstykket til vår 12,7 x 99, den russiske der heter 12,7 x 108 mm.

14,5 x 114 mm, tenker jeg vi sier, og det var i utgangspunktet patron for et pansergevær.

Syns det blir så kjedelig, litt for vanlig

Legg merke til magnumbeltet.

IMG_5129.jpg

20 x 138 B Solothurn Long er avbildet.....

 

Ble litt mye sitater her ser jeg :mrgreen:

 

Jeg takker ydmykt for presiseringen sitert ovenfor.

Veldig bra observert Kalstad - imponerednde faktisk....til tross for villedende opplysninger :wink:

Helt klart tilstedeværelse i observasjonstimene på skolen.

 

Jeg gir karakterene

Orden: Meget godt

Oppførsel: Meget godt

Observasjon: 6

 

Om du søker jobb som observatør.....bare og oppgi meg som referanse :wink:

 

Oversteående er ikke ment som utdriting, men som nevnt, jeg synes det var jævla bra observert, for å si det slik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...