Jump to content

Anbefalinger av langholdskaliber.


Mini 14

Recommended Posts

Det kommer jo veldig ann på hva du skal bruke det til... Skyte på papir? På metall? Jakt?Langhold er? 300 meter, 600 meter, 1200 meter eller 2200 meter?

 

Du har dessverre utelukket det aller beste start kaliberet. Ihvertfall hvis du tar hensyn til teite ting som økonomi. Og begrenser deg til 1200 meter. Lader du selv?

 

Hva med 7mm WSM da? Skulle gjerne jeg hatt hadde jeg hatt penger. 338 Lapua Magnum hvis du skal veeeldig langt. 6,5-284 Norma er et bra 6,5 kaliber...

 

Skal du bare skyte 300 meter og bare på bane tror jeg kanskje jeg hadde valgt et 6mm kaliber.. Ingen rekyl og meget presise kuler/kaliber..

Link to comment
Share on other sites

Min lokale bane har kun max 300m, men om kaliberet funger bra ut til 900m er det helt topp.

Lader selv, og blir bare til koseskyting på papp eller metall, ikke konkuranse.

Så ammopris er ikke av betydning.

Har en jaktrifle i 6.5x55 og er litt lei av alle de "kjedelige" kalibrene.

Link to comment
Share on other sites

Da tror jeg at jeg hadde gått for et 6mm kaliber..

 

243W

6mm PPC

6 mm BR

6mm XC xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

6mm Acley Improved

 

Eller hvis du vil kunne bruke de samme kulene som du allerede bruker...

 

6,5-284xxxxxxxxxx

6,5 Creedmore

6,5X47 Lapua

260 REM

6,5 Grendel

 

Personlig hadde jeg gått for 6mm XC eller 6,5-284. Men du må lese deg opp. Alle kaliber har en ulempe. 6,5-285 feks spiser løp og blir fort dyrt. Men i min bok et utrolig fett kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du bare vil ha et oddball kaliber er det vel 6,5x284 som er en løpsbrenner men et skikkelig banekaliber, ellers ser jeg gode 6mm forslag over.

 

Har du veldig lyst å bruke mye penger på hylser (da de ikke varer lenge) er det mange som liker 7mm magnum, 300wm, 338wm.

 

Dersom svintung rifle med masse smell og rekyl gir deg gode vibber har du jo 338 lapua magnum.

 

Men siden du eier en 6,5x55 ville hvertfall jeg sett hva jeg fikk til med den først. Hvor bra skyter du med den, Hvor moro er det å ligge på bane for deg. Du får jo veldig billig ammo til den gjennom skytterlag. Når du skyter 3000+ skudd i året betyr jo prisen på ammo mye. kuler, krutt, tennere og ferdigrullet er jo meget billig gjennom skytterlaget. Det blir MYE skyting om du skal bli bra på langhold.

Link to comment
Share on other sites

Vil gjerne vite hvilken kaliber som sender av gårdet 250grs scenar i 1000ms.

Hardt ladet, så kryper en langløpet 338LM innpå, selv om det nok butter litt etter 950. Alle de "store" 338ene, 338LM Imp., 338AM, 338VM, etc. som enten er en utblåst 338LM, eller en mer eller mindre nedkortet og utblåst 408CheyTac får greit 1000m/s på 250gr-kula.

Det finnes et utall "forskjellige" patroner over denne lesten. Med et utall kreative navn.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Noen som har noen gode ideer til ett bra langhold\bane kaliber. blir vel ikke over 300m, men bra hvis det duger på lengere hold.

6.5x55 har jeg ikke lyst på.

Er det noen ruger modell som egner seg å bygge ut i fra?

Vil ikke ha en sauer e.l som "alle" har.

He-he, viktig å skille seg ut ja. Anbefalingsmessig, så kommer en ikke forbi 6.5x55. Om jeg absolutt ikke ville hatt en Sauer, så ville jeg bygd en tubegun, i 6.5x55. Det er spesielle rifler, som få har og som representerer en videreutvkling inne banerifler - forbi Sauer 200STR-konseptet. Tubeguns er iferd med å ta over baneskytingen innen visse grener i usa.

Google "Tubbs 2000" eller gå her : http://www.mcmillanusa.com/mcmillan-rifles-tactical-tubb2000.php, http://www.davidtubb.com/. Det er for ferdige rifler - bygge tubegun, så er dette et utgangspunkt http://www.gotxring.com/

Innenfor 300m, men fungere utenfor er det 6BR og 6XC, eller varianter av disse som regjerer, og da mener jeg REGJERER! Sjekk hva det er skutt med til rekorder og VM de siste åra... Ingen som kunkurrerer innenfor 300m som tuller med noe grovere enn 6mm. 6XC strekker de til 1000yards med gode resultater - men de vinner på å være gode til å lese vind i tillegg til gode skyteferdigheter.

 

Kammerfolk med hang til lange hold, meg selv som eksempel, er gjerne så elendige til å lese vind - at vi har fordeler av grøvre saker, som pløyer seg mere rett fram i lufta... allerede lenge før kilometersmerket.

Men på 300m = finkaliber!

 

K

Link to comment
Share on other sites

.408 Chay Tac på 300 m :lol::lol: ..host -hark :lolno:

Har en jaktrifle i 6.5x55 og er litt lei av alle de "kjedelige" kalibrene.

Hva er egentlig et "kjedelig" kaliber? Jeg skjønner ikke helt :roll: Når jeg ligger bak rifla og konsentrerer meg om å treffe noe der ute en plass, er det siste jeg tenker på hva patronen heter - 6,5x55 - , faen det var "kjedelig" det. Skulle jo egentlig vært en .264 Laud über ding dong slapper som lå i kammeret i stedet. Da blir jo alt så meget bedre :wtf:..................????

 

Fokus sier nå jeg :roll:

Link to comment
Share on other sites

408 CT lovlig?

Jeg fikk ikke innvilga noen søknad på det kaliberet iallefall.

 

Min 338lm sender ut 250 grs Scenar i 990 m/sek med 97 grs 570. Jeg er da ikke på max. Tipper at jeg lett passerer 1000 m/sek med 100 grs.

Som M67 sier, så hjelper det på vinden å ha ei tung grov kule. Jeg sliter skikkelig med 139 grs Scenar på 800 meter og utover når det blåser.

Har lyst til å prøve meg på 6Br etterhvert. Snasen patron som er billig å lade og som har presisjon så det holder.

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

408 CT lovlig?

Jeg fikk ikke innvilga noen søknad på det kaliberet iallefall.

Det er vel ikke så rart. Etter at alle har sett på Youtube hva du gjør med .338 LM'en, er vel det lokale formynderkontoret bekymret for at du skal utvide avstanden med et par dalsøkk til :lol::lol:

 

Fra spøk til alvor. Er 408 CT forbudt? Jeg har lest om den 460 Stayr saken som en forumbruker skrev om. Da satt jeg igjen med en følelse av at det var selve rifla som var problemet -for tactical, ikke practical, eller noe slik.

 

Har du prøvd å søke på 375 CT? Blir unektelig litt nysgjerrig på hva som slipper gjennom systemet og ikke. Det kan fort virke som om det er en fordel med et ukjent navn på patronen. Politiet har nok til slutt fått innvilget penger til kurs i bruk av "internett og google" :lol: De burde holdt seg til Kvasir :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Og hva om de er "tacticoole"? Så lenge det er snakk om en boltrifle er det jo fullt lovlig med både pistolgrep, justerbar kolbe og rails. Ved kjøp av boltrifle søker man jo også bare på kailber, ikke på merke og modell.

 

Dette til side, 6.5x55. Jeg støtter forslaget om en tubegun fullt ut også, uansett kaliber. Dette er noe jeg titter og tenker litt på selv om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...