Jump to content

Duejakt +Tips


Melk

Recommended Posts

Heisann!

 

Fikk en telefon av en bonde som var fortvilet over sin erteåker da det var ENORME mengder med duer der.

Han spurte meg om jeg kunne komme å jakte ASAP da de gjør enorme skader.

Må allerede ta turen i morgen!

 

Men jeg har også en datter jeg må ta med meg da jeg ikke har noe barnepass :)

Har dere noe erfaring rundt dette?

Vil også si at jeg har med meg en kamerat som sitter med min datter, og han skal IKKE skyte.

Men, som jeg sa, vil jeg høre om dere har noe erfaring her?

Min datter er snart 4 år (skal tidlig læres opp ;) )

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ingen problem å ha med jentungen på dette. Min erfaring er iallefall at de koser seg med å være med, så lenge det ikke blir veldig lenge og kjedelig. Ta med litt god mat og drikke hun kan kose seg med + noe å leike med (f.eks kniv)hvis det blir langtekkelig.

 

Husk også hørselvern/gode øreklokker.

 

Jeg har hatt med jenta mi fra hun var 3-4 år, og ho er fortsatt ivrig etter å være med, så dette går sikkert fint :D

Link to comment
Share on other sites

ja, jeg håper det, som dere sier, er det kanskje litt lurt med god mat og drikke og kanskje litt sjokolade :)

Herregud, snakk om å glede seg a... føler meg som en 6 åring som har fått en liten motorsykkel av pappa, og skal teste den dagen etter!!! unødvendig mye gleder jeg meg faktisk! hehe

 

Jeg sa til bonden : Duetrekket er best på morgen og kvelden.

Svaret jeg fikk var, jeg tror du skal "drite" i de duetrekka, for her er det trekk 24 timer i døgnet!

 

Hehe

 

Skal ta noen bilder jeg, så poster jeg det i morgen kveld her på forumet!

 

/Melk

Link to comment
Share on other sites

Har hatt med ungene på duejakt og det har fungert helt fint. Saft og boller på post hører med, like viktig som hørselvern og god sikkerhet.

 

Men kjære deg Melk - hvor bor du?? *kremt* Man kan jo bidra med litt hjelp til å få bukt med dueproblemet.. :roll::wink:

Link to comment
Share on other sites

Har hatt med ungene på duejakt og det har fungert helt fint. Saft og boller på post hører med, like viktig som hørselvern og god sikkerhet.

 

Men kjære deg Melk - hvor bor du?? *kremt* Man kan jo bidra med litt hjelp til å få bukt med dueproblemet.. :roll::wink:

 

 

Hehe, du sier noe der ;)

 

Vell, jakt er vell som fisking... man sier jo aldri hvor "god vannet" ligger :lol:

Bonden fortalte meg at det hadde vært flere jegere der å spurt om de kunne jakte, men han hadde faktisk sagt at han har en fast jeger (meg!) , og det var gull i mine ører!

 

En eller annen dag, så skal jeg lage et innlegg som vil endre duejakta til de fleste.

Må bare manne meg opp til å røpe en stor hemmlighet faktisk. Jeg høres kanskje "klysete" ut, men bare vent! ;)

 

Her er forresten et bilde fra en 3 timers økt i fjor.

Bilde049.jpg?t=1218828052

Link to comment
Share on other sites

Noe sier meg at ungen ikke trenger saft, boller eller leker. Her trur jeg det kommer til å skje nok for hu uansett! Duejakt er vel kanskje den mest barnevennlige jaktformen. Stasjonær jakt, med mange fuglesituasjoner, og mye action! Er nok det første jeg skal ta med guttungen på når han blir større. Er nok ikke noe særlig å starte med gluggjakta. :D

Link to comment
Share on other sites

Noe sier meg at ungen ikke trenger saft, boller eller leker. Her trur jeg det kommer til å skje nok for hu uansett! Duejakt er vel kanskje den mest barnevennlige jaktformen. Stasjonær jakt, med mange fuglesituasjoner, og mye action! Er nok det første jeg skal ta med guttungen på når han blir større. Er nok ikke noe særlig å starte med gluggjakta. :D

 

 

Hmm, er det "Mikkel" som jeg testet litt jaktammo hos for et parr år siden? :D:lol:

Link to comment
Share on other sites

Stemmer nok det! :D Ser ut som du har fått testa litt mer ammo siden da.... :D

 

Vell, det har jo blitt noen skudd ;)

Setter fortsatt stor prist på at du tok imot oss Oslogutter med åpene armer.

 

Får si fra hvis det blir noe glugg-jakt utover, så kan du sikkert henge med meg på duejakt en eller annen dag :lol: uansett, du har jo din egen årker å rutte med, ellers kan du jo knerte en av 40 kalkuner som kakkler rundt der hehe ;)

Link to comment
Share on other sites

Det gikk veldig greit på jakta idag!

100 ganger mer stress enn ellers, men det funka :)

Henne synes hvertfall det var kjempegøy.

 

Her er resultatet hvertfall....

Jeg kunne hvertfall tripplet antallet hvis det ikke hadde vært for at jeg også måtte være pappa ;)

Men det viktigste for meg var at henne fikk en flott opplevelse.

 

her er noen bilder forresten.. skal legge ut enda flere bilder etterhvert, men jeg er SLITEN!!!

 

IMG_1289.jpg

 

124 Duer ble det

 

 

Greit resultat egentlig :)

IMG_1274.jpg

 

Hmm bildene er for store tror jeg... jaja, samma det.....

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

 

Fikk en telefon av en bonde som var fortvilet over sin erteåker da det var ENORME mengder med duer der.

Han spurte meg om jeg kunne komme å jakte ASAP da de gjør enorme skader.

Må allerede ta turen i morgen!

 

Men jeg har også en datter jeg må ta med meg da jeg ikke har noe barnepass :)

Har dere noe erfaring rundt dette?

Vil også si at jeg har med meg en kamerat som sitter med min datter, og han skal IKKE skyte.

Men, som jeg sa, vil jeg høre om dere har noe erfaring her?

Min datter er snart 4 år (skal tidlig læres opp ;) )

 

Det var da sinnsykt til duehantering!!! Bilder lyver ikke :lol:

 

Men jeg ville bare slenge ut min mening angående å ta med dattera på jakt. Har selv vært med fatter, onkel og bestefar på jakt siden jeg var en neve stor, og i dag i en alder av 29 føler jeg en enorm takknemlighet ovenfor disse som har gitt meg muligheten til å bli preget inn i jegerstanden. Kan faktisk si jeg har vært elgjeger i 22 år! Har vel ikke gått glipp av en eneste høst siden jeg sov på elgpost ved bena til bestefar når jeg var syv :lol: .

 

Men et viktigere perspektiv er at barn som blir med på jakt får et innblikk i liv og død. Det er skremmende mange som forfekter et syn om at kjøtt vokser i frysedisken på Rema. Og når voksne mennesker blir fra seg når de hører at kjøtt er muskler så blir jeg paff!

 

Ser ho gliser fra øre til øre på bildet! Herlig. Duejakta (spesielt den du bedriver tydeligvis) kan bli mye action og mange situasjoner. Pass på å hvis respekt for viltet og ikke la "sporten i det" ta overhånd.

Link to comment
Share on other sites

Prøver å lære henne litt om jakt og hvor kjøttet kommer fra, men det har henne vist lenge egentlig.

Men hun bryr seg ikke et sekund når jeg skyter dem.

Tror ikke selve skytingen er det henne synes er noe morro, men det er mer det når vi skal pelle opp alle duene eller snu på dem.

 

:)

 

Fikk tatt noen heftige bilder av en hønsehauk også, og jeg skal vell legge ut disse etterhvert.

Har heller ikke fått skutt så mye på banen i år, men skal si jeg fikk tatt igjen litt nå :)

Merker av jeg har ett sykt stort blåmerke mellom brystet og skulderen.

Og ikke mins STØL!! Gruer meg til i morgen der ass!

Reiser meg opp og ned, opp og ned, nei... der fløy den, nei, vent opp igjen.. osv Skal si det tar på!

 

Legger ved noen bilder til jeg.

 

 

treff.jpg

 

stoltjeger.jpg

Stolt Jeger!

 

sjokotrut.jpg

 

serie.jpg

Fulltreffer

 

pappasilje.jpg

koser oss

 

masseduer.jpg

 

incomming2.jpg

 

incomming.jpg

 

fulltreffer2.jpg

 

bilde2.jpg

 

Sånn, fikk lagt ut litt til da :)

Link to comment
Share on other sites

ååå, ja, self glemte jeg dette bildet :)

 

mat.jpg

 

:lol::lol::lol:

 

 

Forresten, det var en som lurte på hva jeg gjore med duene, om jeg solgte de.

Nei, jeg selger dem ikke... Noen beholder jeg, men mesteparten går i søppla... Hehe, nei da ;)

Jeg har en deal med han jeg leier skogsfugel terreng av, så ofte gir jeg han en hel del due, så får jeg kanskje leie hytte gratis eller får jaktkort gratis over en periode... Ganske grei deal :)

Link to comment
Share on other sites

det var noe vanvittig til du skyter duer! aldri sett noen skyte så mange på så kort tid. ser ut som dattra di koste seg og det ble en vellyket dag. det er fint! syns å ha lest her en plass på kammeret at du har ett hemmelig triks. har du lyst til å røpe det? :lol::P

Link to comment
Share on other sites

det var noe vanvittig til du skyter duer! aldri sett noen skyte så mange på så kort tid. ser ut som dattra di koste seg og det ble en vellyket dag. det er fint! syns å ha lest her en plass på kammeret at du har ett hemmelig triks. har du lyst til å røpe det? :lol::P

 

 

Jeg jobber med saken, men... Fader ass....som jeg sa, må jeg manne meg opp til det hehe.

Blir kanskje dumt hvis alle er på samme "hemmelighet"?

Skal tenkte litt på det jeg hehe :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg jaktet også skadeduer før jaktstart i fjor. Jeg brukte også lokkeduer, men i etterkant fikk jeg spørsmål om det var lov. Har vel egentlig ikke fått noe klokkeklart svar på det, men rent moralsk så må vi jo spørre oss om det er riktig å bruke lokkeduer til felling av skadefugl. I en slik situasjon hvor det er enorme mengder med duer i erteåkeren er vel sjansen for å lokke til seg ei due som ikke har en ert på samvittigheten minimal :lol: .

 

Er det noen som har et klart svar på problemstillingen?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke godt å si, men vil vel tro at det kanskje ikke er lov, iogmed at man lokker de inn, en del av de hadde kanskje flydd forbi. Men duer gjør jo ikke noe særlig skade i forhold til elg og rådyr da. Det skal jo være betydelig skade, og 100 duer gjør ikke noe betydelig skade. Det er ca 5 kg erter om dagen det. 100 dager så blir det kanskje ett tap på ca 1400 kr.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke godt å si, men vil vel tro at det kanskje ikke er lov, iogmed at man lokker de inn, en del av de hadde kanskje flydd forbi. Men duer gjør jo ikke noe særlig skade i forhold til elg og rådyr da. Det skal jo være betydelig skade, og 100 duer gjør ikke noe betydelig skade. Det er ca 5 kg erter om dagen det. 100 dager så blir det kanskje ett tap på ca 1400 kr.

 

Tror nok tallet er vesentlig høyere enn det faktisk.

Og det skal jeg bevise.

Gi meg noen dager, så skal jeg poste litt mer nøyaktig på hva en flokk på 100 eller 1000 duer kan hive i seg i på kriseåkere... :twisted: hehe

Link to comment
Share on other sites

Den hemmeligheten har jeg lurt på og, ifjor så slet jeg med å få de ned på lokkeduene, ville så si ikke ned, men satte seg heller i buskene,

 

hiver meg på den. du kan jo få lov til å sende det på PM. sliter noe jævlig med å få duene til lokke duene og når de først kommer er de drit skeptiske! selv om jeg sitter som en statue og følger alle råd som er nevnt på alle internett sider og blader!

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg lurer på en ting, sjekket med nettsidene til DN og der står det da vitterligen at jakt på ringdue hele landet er fra 21/8. Har dere fått en tilatelse grunnet skader på erteåkeren ? Det skjedde her i fjor at det ble gitt en slik tilatelse :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber med saken, men... Fader ass....som jeg sa, må jeg manne meg opp til det hehe.

Blir kanskje dumt hvis alle er på samme "hemmelighet"?

Skal tenkte litt på det jeg hehe :oops:

 

Jeg tror du har en hemmelighet som er verdt å dele :)

 

Jeg og en kompis har jakt på en erteåker med masse duer, men vi er ikke i nærheten av å få ned det antallet du viser til.

 

Det hadde vært flott viss du kunne slenge ut noen hint før jakta begynner på torsdag. PM kan jo selvfølgelig brukes viss det er supertopphemmelige greier ;)

Link to comment
Share on other sites

Jaggu kan du svinge hagla ja.. Det er tydelig..

Blir jo litt nysgjerrig på dette trikset du har..

Har ARL her og jeg har en erteåker til disposisjon, så håper på råd og tips... Ble ikke akkurat rare greiene i fjord som var første gangen... :oops:

 

Men Hvis du avslører noe kanskje det er håp.. virer hvertfall slik.

 

 

P

Link to comment
Share on other sites

Litt av hemmeligheten bak due jakten min

 

Kommer med mer detaljer etter hvert (kanskje) ;)

Noe må jeg jo ruge på ;)

 

 

De fleste har sin egen mening om hva som er ”riktig” og ”galt” av teknikker på due

jakt.

Dette er ofte basert på egen erfaring, men der jeg tror 98% tar feil, er at hvis det ikke fungerer den ène gangen, nei da er de overbevist på at det er feil.

Litt av denne typen jaktform, er eksperementering.

De fleste setter sine lokkeduer i en U-Form, V-Form, nesten firkant… you name it!

Og de har også satt sine lokkeduer med hode mot vinden. (dette er da viktig)

Vell, jeg vil også kun basere min ”hemmelighet” på erfaring, men jeg har i tillegg testet oppsett i V-form osv med hode mot vinden med moderate resultater MANGE ganger.

Til slutt kom jeg frem til eksperementering!

 

Jeg testet flere teorier, og fant ut at duene reagerer faktisk 300% bedre på oppsettet jeg satt sammen i motsetning til ”Standard oppsett som er ”anbefalt” Disse tallene har jeg basert på gjennomsnittlig forsøk på landing av duer, eller fugl på godt innenfor skuddhold (ca 15 meter)

Jeg sier 15 meter da jeg bruker kun stål leirdue skudd på denne jaktformen.

 

Oppsettet jeg bruker er kaller jeg ”øyer”

Med det mener jeg at jeg lager 2-3 flokker med fugl som vist på tegningen under.

Forklaring.jpg

 

95% av lokkefuglene SKAL stå med nebben i jorda, og stjerten i været så det ser ut som de beiter. De andre 5% skal ligge som vanlig (speidere)

Men tanke på lokke fugler, er det STOR forskjell på hvilke type man bruker.

Her skal jeg gi 3 eksempler.

 

Ikkedenne.jpg

 

Denne typen er SØPPEL!

(Forresten, jeg har ca 30 slike due-skall hvis noen vil kjøpe de for en billig penge)

 

 

Denneerok.gif

 

Denne typen er helt grei

 

 

Denneerbest.gif

 

Denne typen er BEST! Uten tvil!

 

 

Grunnen til at sistnevnte er best, er at den ser mest naturlig ut, pluss at den gir lite gjenskinn fra plasten. Ting som skinner, skremmer duer mer enn de tiltrekkes.

De duene jeg beskriver som ”Søppel” vil trekke til seg duer, men ikke på langt nær så bra som sist nevnte. I starten vil det meste funke ganske greit, men jeg tørr vedde på at du dobbler baggen din med duer, om du bruker riktig lokkefugel.

 

Jeg vil også nevne at lokkefugler med hodet mot vinden er bullshit!

Har testet denne teorien et titalls ganger.

Det var ingen forskjell på om jeg hadde satt opp en V-Form med hode mot eller vekk fra vinden, eller U-form eller ”øyer” (som jeg anbefaler), med hode mot vinden eller ikke…. spiller ingen rolle! Resultatet var det samme like mye fugel..Bortsett fra at øyer oppsettet ga høyere resultat generelt.

 

Når det kommer til kamuflasje, ser jeg på dette som bullshit også, sorry, men jeg snakker kanskje mot alt som står i jaktblader og mot det meste kanskje, men jeg elsker å teste det motsatte og ofte får jeg helt andre resultater så lenge jeg har en liten vri på det i tillegg! ;)

Det viktigste er at man har et godt kamuflasjenett og at man sitter rolig til du skal skyte.

Jeg har også testet å stå oppreist bak kamuflasjenettet med flere duer som kommer inn for landig uten at det påvirker dem, men self, sto jeg musestille med børsa planta på skulderen klar til å skyte.

Jeg sier ikke at dette er den beste løsningen, men poenget mitt er at man trenger ikke se ut som Rambo med kamuflasje fordi man er på duejakt.

Vanlig vis har jeg på meg armybukse og en mørk genser/ T-Skjorte, thats it.

Jeg må også nevne at døde duer er MYYYYYYYYYYE bedre enn de beste plastduene!

Start med plastduene og bruk de døde duene i tillegg som lokkeduer.

Så snart du har ca 10 døde duer starter du meg å bytte ut hver skutte due med en plastdue.

 

Til slutt vil jeg avslutte med at det er sikkert en del som er uenig i det jeg sier med at ikke hodet er mot vinden osv, men prøv hvertfall!

Jeg sier ikke at de skal stå med mode fra vinden heller, men sett de bare helt ”ramdom”

Hvor ofte ser du duer på en åker i V eller U-form forresten?

Har hvertfall ALDRI jeg sett, og jeg bruker MYE tid på observasjon av duer før duejakta med tanke på hvilen rute duene flyr mest etter osv.

 

 

Det viktigste med jakt, er tålmodighet og uforutsigbarhet!

Ligg alltid ett skritt foran viltet du jakter :)

Link to comment
Share on other sites

Kjempe bra Melk, gleder meg til fortsettelsen :)

 

Jeg har selv stusset mye på dette med U og V form, for jeg har aldrig sett en slik form på duene ut på åkeren. Jeg har heller aldrig sett en flokk som står med nesa mot vinden. Det er aldrig noe system, de bare er der og vaser rundt i alle retninger :roll:

 

Var nettopp og tittet på erteåkeren. Det lettet en flokk på 200+, så dette kan bli bra :D

Link to comment
Share on other sites

Veldig interessant, takk skal du ha.

Er selv fersk jeger og tenkte jeg skulle prøve meg på posteringsjakt, men hvor får man kjøpt de "bedre" lokkeduene? Har vært litt rundt og sett, men har hittil kun funnet de du betegner som søppel...

 

 

Om jeg ikke tar helt feil så har de den som Melk mener er best på Jaktdepotet, eller så er det den nest beste. Er ikke helt sikker på det, men ganske.

Link to comment
Share on other sites

Får ta å stikke innom den intersporten da, den nettsiden tror jeg ble litt vel dyr for min del. 24 lokkeduer med frakt til Norge kom på over 1000 kroner, i tilleg må jeg vel betale moms når de kommer til landet og da blir det for dyrt for min smak, er akkurat ferdig med hovedfag/master og har ikke fått meg fast jobb enda så lommeboken er ikke akkurat så feit for tiden.

 

Evt. får jeg kjøpe de på jaktdepotet, de så ikke så helt værst ut og hadde en grei pris.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange lokkeduer har du i hver av de tre flokkene da? Er det stor landigsplass for innkommende duer(stor plass imellom flokkene)?

 

tja, jeg bruker ca 30 lokkeduer til en hver tid, men jeg sper på med døde duer så snart nummer 10 detter.

(men du trenger ikke 30 stk for at det skal funke bra)

 

Mellomrommet mellom "flokkene" er vell ca 7-8 meter. (men her kan du eksperementere litt)

MEN Hvis det funker bra, må du ikke endre på noe. Eneste som kan gi bedre effekt, er som sagt flere døde duer.

 

Lykke til i morgen, jeg driver å pakker selv ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev tidligere at 95% av duene bør stå med nebbet ned i bakken slik at det ser ut som de beiter.

De siste dagene har vært en stor utfordring med å få ned duene på skuddhold, så jeg måtte bruke alle knep i boka.

 

De virker som jeg fikk større respons da jeg endret fra 95% som beiter til ca 80 - 75% som beita.

Duene virket mer selvsikkre etter denne endringen.

Klart dette kan endre seg fra dag til dag, men man alltid endre på sitt mønster av lokkeduer hvis ikke duene reagerer på mønsteret.

Ikke ta det forgitt at mønstetet ikke funker hvis det kommer noen duer, så stikker de... Det kan hende at de er skremt fra før, eller ikke er sultene, eller noe helt annet.

Men skjer det gang på gang, bør du endre mønsteret ditt.

 

Jeg har bevist gjort tvert motsatt av det som de fleste anbefaler de siste dagene, og det er det at duene skal stå med hodet mot vinden.

Jeg har gjort motsatt, satt de fleste duene med rumpa mot vinden, og jeg har alikevell skutt et tyvetalls duer på en dårlig dag.

 

Jeg holder enda på min teori med at det spiller overhode ingen rolle hvor hodet til lokkeduene peker!

Link to comment
Share on other sites

b_cybe skrev:

 

Evt. får jeg kjøpe de på jaktdepotet, de så ikke så helt værst ut og hadde en grei pris.

 

Jeg er rimelig sikker på at dette er de som er omtalt som "best". De er ihvertfall mye mer naturtro enn bildet i katalogen viser. Og med en pris på 540,- for en kasse (30 stk) er ikke prisen så avskrekkende heller.

 

Var ute i helgen med to kompiser og vi fikk skutt fire duer - ikke så veldig mange, men vi hadde det veldig trivelig og fikk kjøtt til lørdagsmiddagen. Sammen med løk, sopp, fløte og rømme ble det riktig så bra.

 

Det var første gang vi prøvde med "øyer" istedet for "V-form" på duene og dette funket bra.

 

MVH 700 ADL

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...