Jump to content

Fagkomitekonferanse pistol 2012


nhd

Recommended Posts

Pistolfolket vil ikke arrangere NM luft sammen med rifle i 2013.

 

Arrangør blir klubbene i Sør- og Nord-Trøndalag

Sted: Lånkehallen (like ved Hell)

Dato: 8. - 10. mars 2013 (uke 10).

 

I 2013 skal det ikke bare bli den vanlige presisjonsøvelsen på 60/40 skudd, men også Sprint (30 presisjonsskudd på 15 minutter), Standard (5-skudds hurtigserier på 10 sek) og Falling Target.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Christian Hegstad holder en utmerket forelesning om PPC.

Det kommer en ny, norsk oversettelse av reglementet i høst.

Jeg anbefaler at den litt misvisende kommandoen "Tøm våpen - vis klar", erstattes med den samme kommandoen som vi bruker i feltskyting: "Gjør klar for visitasjon". CH lover å vurdere dette.

 

Slutt for i dag. Mer kommer i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis "Gammelmilitær" er innmeldt, vil den komme opp søndag.

Alt som har tilknytning til felt tas på søndag.

 

I dag er det rapport fra kretser, Trenernes time og toppidrettsplan, terminlister og stevnekollisjoner, orientering om arbeidet med Våpenloven, og en rekke saker knyttet til avvikling av NM bane.

Link to comment
Share on other sites

NM felt, Larvik 2013

24. - 27. juli. Revolver, Militær, Fin, Grov.

 

Forhåpentligvis holder en fast på denne rekkefølgen. Det er klart færrest skyttere i grov. Da får de som ikke skal skyte grov anledning til å dra hjem på fredag.

Link to comment
Share on other sites

Petter Bratli taler som vanlig klokt. Denne gang om den nye Våpenloven.

Vår organisasjon må ikke misbrukes som et middel for å bli våpeneier. Vi er en organisasjon for sportsskyttere og sportsskyting.

Hver av oss må påvirke våre lokale politikere. Det er disse som vil avgjøre hvordan våpenloven blir.

Enten vi liker det eller ikke er følelser en del av beslutningsgrunnlaget - ikke bare i våpensaker. Vi må derfor fremstå på en måte som inngir tilllit. (Håper moderatorene på dette forum merker seg dette).

 

Skyttere som ser konspirasjoner over alt, som argumenterer som om vi er en politistat, og som argumenterer som om våpeneie er en menneskerettighet, de tjener ikke vår sak.

Link to comment
Share on other sites

Vår organisasjon må ikke misbrukes som et middel for å bli våpeneier. Vi er en organisasjon for sportsskyttere og sportsskyting.

 

"Våpeneier" er ikke et stygt ord. Det er ikke en psykdom å ha lyst til å eie et våpen, og skyte med det.

 

Mange idretter mister mange nybegynnere... 90% av de som tar dykkerkurs fortsetter ikke med dykking etter kurset, og mange av de som kjøper (Dyrt) dykkerutstyr slutter etter kort tid... Så det å miste nybegynnere er ikke unikt for skyttersporten.

 

Kanskje vi heller burde se på hvorfor folk slutter etter at de har kjøpt sitt første våpen... I steden for "å lukke døren" til våpeneierskap etter oss.....

 

Mitt første møte med en pistolklubb var faktisk ganske tung, og hadde det ikke vært for venner i andre forbund, så hadde nok ikke jeg vært skytter i dag....

Link to comment
Share on other sites

Ulike endringer i feltreglementet dikskuteres. Jeg klarer ikke å referere de tusen innspill, men prøver så godt jeg kan.

 

Skytestillinger i felt: Konferansen ønsket ingen endringer.

En funkfeil i felt: Nei.

Regelendringer kun hvert 4. år: Stort sett ok. Men åpenbare feil og pressiseringer må kunne justeres når som helst.

Fylle magasin/hurtiglader mellom standplass: Noe overvekt for nei.

Fjerne anledning til å si NEI på "Er skytterne klare?": Bjørn Jakobsen mener det er et kjempeproblem at noen utnytter dette. Storparten av de øvrige synes ikke at dette er et problem.

 

Det årlige forslaget fra Rogaland og Harald Nilsen om å innføre alle klasser i Spesialfelt på samme måte som i vanlig felt:

Stort flertall mot forslaget (flertall for å beholde dagens system).

 

"Gammelmilitær" ble ikke diskutert. Dette skyldes at ingen hadde sendt inn forslag om dette.

Dette bør en lære av.

Forslag om regelendringer, opprettelse av nye klasser etc, må fremmes som forslag til fagkomitekonferansen. Forslaget kan komme fra person, lag eller krets. Vanligvis bør det sendes inn før 1. september. "Kammeret" er et utmerket forum, men det er ikke knyttet til NSF. Forslag må således fremmes direkte til NSF via lag, krets eller direkte til Fagkomite Pistol.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vår organisasjon må ikke misbrukes som et middel for å bli våpeneier. Vi er en organisasjon for sportsskyttere og sportsskyting. Helt klart enig.

 

"Våpeneier" er ikke et stygt ord. Det er ikke en psykdom å ha lyst til å eie et våpen, og skyte med det. Helt klart enig, men man skal ikke bruke NSF til slikt. Våre våpen er til for ett spesielt formål, som er konkurranse og trening for konkurranse. (Utelukker ikke rekreasjon, men da i det minste med ett minimum av aktivitet innenfor organisert trening).

 

Mange idretter mister mange nybegynnere... 90% av de som tar dykkerkurs fortsetter ikke med dykking etter kurset, og mange av de som kjøper (Dyrt) dykkerutstyr slutter etter kort tid... Så det å miste nybegynnere er ikke unikt for skyttersporten. Helt klart ikke enig da utstyret i skytesporten er behovsprøvet, og i prinsippet på evig lån så lenge det brukes som avtalt.

 

Kanskje vi heller burde se på hvorfor folk slutter etter at de har kjøpt sitt første våpen... I steden for "å lukke døren" til våpeneierskap etter oss..... Helt klart at man må se på hvorfor folk slutter (ikke for det, jeg har klare meninger om det). Ellers er det ikke snakk om å lukke døren, kun hindre misbruk av for åpen bakdør.

Mitt første møte med en pistolklubb var faktisk ganske tung, og hadde det ikke vært for venner i andre forbund, så hadde nok ikke jeg vært skytter i dag.... Slik kan det være, bra du fant ut av det.

Link to comment
Share on other sites

Litt sent men..

CDet kommer en ny, norsk oversettelse av reglementet i høst.

Jeg anbefaler at den litt misvisende kommandoen "Tøm våpen - vis klar", erstattes med den samme kommandoen som vi bruker i feltskyting: "Gjør klar for visitasjon". CH lover å vurdere dette.

Unload, show clear er den naturlige kommandoen for dynamisk skyting, og en norsk versjon med "Tøm våpen, vis klar!" virker være helt på sin plass.

Etter mitt syn er det ikke lurt å blande feltkommandoer inn i PPC, etter hva jeg har erfart med Praktisk, så er det lettere å "stille om" hodet når kommandoen ikke er like.

 

PPC er internasjonal sport, og man bør derfor legge seg så nært opp mot original språket som mulig. (Helst bruke IPSC tilnærming, der alle kommandoer foregår på engelsk. Slik at man ikke møter lokale avarter verden rundt).

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke mitt poeng kom helt klart frem. I praktisk skyter man en og en. Da kan en umiddelbart tømme og vise klar/tomt fordi en har RO like bak skuldra.

I PPC står mange skyttere på linje, men hver enkelt skytter skal ikke tømme og vise klar før standplassleder/RO kommer frem til den enkelte. Derfor kan den nåværende kommando virke litt misvisende.

Link to comment
Share on other sites

hei Vingemutteren... Tror ikke vi er så veldig uenige.. Jeg er ikke uenig med nhd heller.. Jeg er bare litt bekymret for en tendens jeg synes å merke, hvor vi som våpeneiere begynner å se på oss selv som "politisk U-korrekte" og at vi driver med noe skittent, som helst burde vært forbudt.

 

For eksempel er språk viktig. Vi driver med pistolskyting, til det trenger vi en pistol. Men jeg merker mer og mer at man omskriver pistol til "smell-jern", "pang" eller andre ting.. Av og till "skyter" vi ikke heller, men vi "smeller", "prikker" eller "lager hull i papp"

Det kan bare være morsome omdøpninger, men samtidig er det en mistenkelig tendens.

 

Quoting er litt dårlig gjort, siden det er så lett å ta ting ut av sin sammenheng.. Her føler jeg meg litt offer for det :overrasket: he he... Men da er det tid for hevn :wink:

 

Våre våpen er til for ett spesielt formål, som er konkurranse og trening for konkurranse. (Utelukker ikke rekreasjon, men da i det minste med ett minimum av aktivitet innenfor organisert trening).

Jeg er enig at man må kreve at aktivitet er det normale. Men jeg mener at man samtidig bør akseptere at aktivitetsnivået varierer gjennom et livsløp. Og av egen erfaring vil jeg påstå at 10 år går veldig fort.

 

Litt lenger ned skrev jeg:

Mange idretter mister mange nybegynnere..(...).. Så det å miste nybegynnere er ikke unikt for skyttersporten.

og du svarte:

Helt klart ikke enig da utstyret i skytesporten er behovsprøvet, og i prinsippet på evig lån så lenge det brukes som avtalt.

Jeg regner egentlig med at vi er enige om at det er vanlig at nybegynnere faller fra også i andre sammenhenger enn skytesport...

Jeg tror også vi er enige om at det å eie, men ikke bruke dykkerutstyr, fotball eller en sykkel ikke er helt sammenlignbart med å eie en pistol.

men

Hvis du mener at jeg ikke eier pistolene mine, men bare låner de fra staten, er jeg uenig med deg!

Jeg mener at jeg eier mine våpen på akkurat samme måte som jeg eier huset mitt, bilen min og båten min. De er mine og jeg kan eie mange av dem. Ingen kan komme å ta de fra meg (Med mindre jeg er en fare for andre)

Men jeg har bare lov til å eie så mange pistoler som jeg kan dokumentere at jeg har behov for. Hvis jeg ikke bruker de mer, eller blir uskikket til å eie dem, er det rimelig at jeg blir pålagt å selge dem. (Det er slik loven er i dag)

Noe annet er hvis jeg er en fare for andre, eller missbruker de, da kan de bli beslaglagt... Men det er en diskusjon jeg føler er på siden av vanlig våpeneierskap.

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg om det med omskriving. Jeg har dog en litt annen fortolkning av det. Jeg oppfatter det som i hovedsak useriøst når noen skriver om smelljern. Jeg tenker da at dette er en plinker, ikke en skytter.

 

Når det gjelder aktivitet, støtter faktisk gjeldende rundskriv din oppfatning. Myndighetene har ingen tanker om at aktive skyttere over flere år ikke skal kunne ha lengre peroder med lav aktivitet. Det en vil til livs, er de som kun passer på å oppfylle kravene for å få kjøpt våpen for deretter å bli inaktive umiddelbart.

Link to comment
Share on other sites

Jeg oppfatter det som i hovedsak useriøst når noen skriver om smelljern. Jeg tenker da at dette er en plinker, ikke en skytter.

 

Enig med deg her, hvorfor kan det ikke hete pistol, når det er det det heter.

 

Er det noen som skriver smelljern på søknaden på nytt våpen :mrgreen: tror ikke det nei

(men det høres kanskje veldig tøft ut i enkeltes ører når en sier en eier et smelljern :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg oppfatter det som i hovedsak useriøst når noen skriver om smelljern. Jeg tenker da at dette er en plinker, ikke en skytter.

 

Jeg oppfatter betegnelsen "plinker" som useriøs.. Jeg regner med du mener rekreasjonsskytter, selv om du ikke fikk dette klart frem..

 

Jeg regner også med at du alltid tiltaler familimedlemmer, venner og bekjente, bil, hjem, fjell og daler etc. med korrekte betegnelser, og avstår fra å bruke kjælenavn, i fare for å kunne oppfattes som useriøs.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder aktivitet, støtter faktisk gjeldende rundskriv din oppfatning. Myndighetene har ingen tanker om at aktive skyttere over flere år ikke skal kunne ha lengre peroder med lav aktivitet. Det en vil til livs, er de som kun passer på å oppfylle kravene for å få kjøpt våpen for deretter å bli inaktive umiddelbart.

 

Jeg er også enig i at man bør kunne ha "lengre perioder" med liten eller ingen aktivitet, det kan være så mangt i et livsløp som medfører at skyting må nedprioriteteres eller opphøre helt i perioder. Jeg f.eks. studerte i Sverige en gang i tiden da det ikke var tillatt for utlendinger å skyte på svenske baner, og senere jobbet jeg i mange år i utlandet.

 

Det som trenges er å få litt mere konkrete føringer i forskriftene om hvilken grad av inaktivitet som kan begrunne et krav om tilbakelevering av våpenkort. Nå er det, slik som bedrøvelig mye annet, henvist til "forgodtbefinnende" hos de enkelte saksbehandlere å definere hva som er "ikke akseptabel" inaktivitet. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Bare for å ha understreket det nok en gang: Det foreligger ikke noe forslag om å innføre en avgift på våpen, ennå :( .

 

Våpenlovutvalget kaster frem ideen om å finansiere de 120 miillioner kroner de mener våpenandminstrasjonen vil koste i tillegg dersom alle forslagene i NOY 2011:19 faktisk innføres. Dette pluss litt annet snacks har jeg anslått vil koste hver registrert våpeneier kanskje opp i mot 300 kr pr år. Jeg har foreslått at dersom våpeneavgiften kommer, så bør det overlates til Bønnøysund å administrere denne, de har jo allerede jegeravgiften og fangstrapporteringen så systemene ligger der.

 

Det kan nok hende at en avgift kommer, men det skal renne en del vann i sjøen før den tid kommer,

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...