Jump to content

Lett storviltrifle - Tikka eller Kimber....


eies

Recommended Posts

Er på jakt etter ei LETT storviltrifle til smygjakt og ettersøk. For å få ned vekta og unødig "dill", har eg sikta meg inn på ei lett Tikka i kaliber 6,5x55, UTAN lyddempar og td ein Leopold i 1 - 4 eller tilsvarande, MED lys.

 

Men so anbefalar aktdepotet i Drammen ei Kimber rifle kaliber 308, og då bør eg vel ha MED lyddempar. Har og vurdert bøylerifle, men gått bort frå det.

 

Er takknemleg for synspunkt på dette. Primært hjortejakt.

Link to comment
Share on other sites

Både T3 og Kimber er flotte rifler.

På kimberen får du M70 sikring med i prisen og denne er helt suveren. Jeg har brukt en del Kimbere, både Classic og Montana, og har alltid vært svært fornøyd med disse.

Skulle jeg valgt igjen i dag ville jeg valgt Kimber grunnet sikring, men husk at disse har svært slankt forskjefte og kan oppleves "vinglete" (montana)

Ellers kan du ta en titt på Schultz & Larsen. En Classic der veier rundt 3 kilo og her er det også kvalitet tvers igjennom (jeg får min i morgen :wink: )

 

Om du trenger lyddemper på en 308 er mer smakssak. For egen del bruker jeg børsene mine uten demper når det er smygjakt eller når det blir mye gåing.

 

Velger du Kimber så bør du absolutt ta en titt på kaliberet 260 Rem :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kan absolutt anbefale Kimber Montana.

Lett, presis, tradisjonell "mausermekanisme", og som peders sier, M70 sikring.

Forskjeftet er litt slankt, men er godt å holde i og naturligvis en del av konseptet med lett våpen.

Var egentlig ute etter 260 Rem når jeg kjøpte denne, men J&F hadde kun 308 Win inne så det ble det, og har egentlig ikke angret et sekund.

Super presisjon med 150 grs kuler (Woodleigh PP og Nosler PT) men min liker ikke helt 180 grs.

 

Rbukk2012-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har ei lett rifle til skogs- og fjelljakt. Winchester Featherweight i .308w. Ikke ekstrem lett, men er vel rundt 3,0 kg uten kikkert. Hadde ei stund en Swaro x56 og demper på denne rifla (kappet ikke løpet). Men endte med å kjøpe meg ei anna rifle som dedikeres postering. Winchesteren fikk en lett Swaro x42, og brukes uten demper. Genial rifle der du bærer mer enn du skyter.

DSCn02029.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den letteste og raskeste børsa jeg har brukt er en Browning x-bolt Stainless Stalker. Utrolig god balanse,og godt grep siden den har Dura touch stokk. Veier ca 2,9. Kommer selvsagt ann på kalibret, men jeg har bestandig vært litt "kjedelig" på jakt kalibret og benyttet 308 i snart 30 år. Den jeg brukte var ferdig gjenget for demper. Den kan nok virke litt stutt for noen, men kolbe forlengelse kan kjøpes

Kan trygt annbefalles. Selv har jeg bestandig jaktet med en sako Carabine 308 og har aldri sviktet.

 

Winge våpen har den på lager til 12290 kr

Link to comment
Share on other sites

Inntil for få år siden skjøt 95% av jegerne uten demper. Vi har vel ikke blitt så mye mer "puslete" i det siste at vi ikke tåler rekylen av en .308w? Spesielt på jakt. Hvor mange timer går du, før du får sjansen til skudd? Og i skuddsituasjon er fokuset på alt annet enn rekyl, tro meg!

Link to comment
Share on other sites

Hørselsvern veier også, gir svette ører, og fokus i skuddsituasjon er ofte på annet enn å huske å få på de.

 

En ganske stor andel av eldre jegere har redusert hørsel. Jeg har ikke lyst å bli en av disse, derfor bruker jeg demper på jakt overalt der det det er lovlig. Har intet med rekyl å gjøre for min del, På banen kan jeg gjerne skyte 50-100 skudd med 9,3x62 uten demper. Selv om jeg glatt innrømmer at jeg har bedre avtrekk når jeg vet at demperen er montert og at jeg slipper en del av sparket i skulderen.

Link to comment
Share on other sites

Hørselsvern veier også, gir svette ører, og fokus i skuddsituasjon er ofte på annet enn å huske å få på de.

 

Er enig i dette, hørselvern er prøvd og er utelukket og derfor blir det stort sett brukt demper på mine børser på jakt uavhengig av rekyl

Link to comment
Share on other sites

Kimber har slete med presisjon i 260, etter det eg har høyrd frå fleire som har hatt dette kaliberet.. Hvis du får tak i ei brukt Kimber i 260, så bør du nesten påberegne løpsskifte også.. X-bolt veit eg sannelig ikkje om eg ville ha kjøpt, har ein kompis som ikkje er glad i vedlikehold, han gjekk tilbake til sin Ruger 77, som forøvrig er den einaste rifle som er tilnærma rustfri. X-bolt begynte med rustprikker etter eit par jaktturer..

Link to comment
Share on other sites

Kimber har slete med presisjon i 260

 

Kva vil det seia "å slita med presisjon".... ? Alle dyr eg har skote har vore på ein avstand under 100 meter, og dei aller fleste av dei att under 50 meter. Til MITT bruk er presisjonen god nok i alle rifler.

 

Derimot bekymra ryktet meg litt, det var ekspeditøren som sa at Tikka hadde ein slags "aluminiums-dings" som MED TIDA kunne gi dårlegare presisjon/fungering viss ein skaut med kaliber som hadde kraftig rekyl og utan lyddempar. Usikker på kor alvorleg dette er.

Link to comment
Share on other sites

Inntil for få år siden skjøt 95% av jegerne uten demper. Vi har vel ikke blitt så mye mer "puslete" i det siste at vi ikke tåler rekylen av en .308w? Spesielt på jakt. Hvor mange timer går du, før du får sjansen til skudd? Og i skuddsituasjon er fokuset på alt annet enn rekyl, tro meg!

 

I skuddsituasjonen er nok fokuset på alt annet enn det ja...men kroppens autonome nervesystem virker likevel om blodrusen er opptil flere promille :lol:

Det som skjer er at alt du har trent inn eller bort kommer fram enten du vet det eller ikke. Jeg har skutt med alt fra 22lr til 375HåH(uten demper) og ja; Jeg her heller ikke blitt mer puslete enn jeg var før, men jeg skyter mye BEDRE enn før pga. jeg har erkjennt at jeg nok er like som de aller aller fleste mennesker jeg og...

Dvs. at jeg har erkjennt at når en har trent lenge nok med finkaliber/demper på elgrifla så trener en nervesystemet til at det ikke er "farlig" og når så "blodrusen" strømmer så vet også nervesystemet det.

 

Så skyter en noen skudd med en lett 308 uten demper...og kroppen reagerer slik et det kreves 10 000 skudd med demper for å få den til å slappe av igjen. Derfor GIDDER JEG IKKE å prøve en rifle på banen som er uten demper.

Tålegrensen er nok forskjellig, men lette rifler uten demper er ikke de beste til å lure kroppen med...Men dette var en avsporing :?

Link to comment
Share on other sites

Tikka blir truleg valet mitt. Oppfattar det slik at rekylklakk i aluminium er ein svakheit med denne rifla. Men det kan relativt enkelt og billeg ordnast (?).

 

Andre svakheiter med Tikka Lite 6,5x55 ?

 

Jeg kjøpte ny rekylklakk i stål hos Rogne Våpen på Heimdal for 200kr, så ikke akkurat en utgift.

Synt stokkene på T3 Lite "bråker" en del ved slag av kvist og div, men kan vel også greit fikses tror jeg.... :)

Var veldig fornøyd med rifla jeg hadde, men ble solgt pga andre prosjekter...... :D

Link to comment
Share on other sites

Kimber har slete med presisjon i 260

Kva vil det seia "å slita med presisjon".... ? Alle dyr eg har skote har vore på ein avstand under 100 meter, og dei aller fleste av dei att under 50 meter. Til MITT bruk er presisjonen god nok i alle rifler.

Nei det er eg faktisk ikkje sikker på, anna enn eg har snappa det opp med fleire anledningar, det er kun det kalibere det gjelder på den rifla også..

Ellers må eg sei at eg har klådd på både Kimber og Tikka, Kimber er ein mini Mauser, ferdig bedda og snerten og lett som fy. Eg må sei at eg hadde gått for den, men ser du har allerede bestemt deg. Uansett lykke til med valget, Tikka blir vel sjelden feil heller.. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...