Jump to content

Hagle, Rådyr, Choker og skudd


rålos

Recommended Posts

Ser at det er et emne som har blitt heftig diskutert her på forumet, men jeg prøver et spørsmål allikavel:

 

Jeg har ei Remington Express super magnum 12/89 som jeg vil bruke litt mere på rådyrjakt.

Hvilken choke og hvilke patroner anbefales dersom jeg skal kunne ha litt ekstra piff på litt lengre hold?

Har dere noen kloke forslag til Choke/ammo kombinasjonen som er ideell der skuddene fort kan ligge på 35 m i stedet for 25?

 

(Er selvfølgelig klar over at noen får bakoversveis av dette spørsmålet, og at folk fortsatt tror at hagle ikke virker når holdet overstiger 25 m)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tolker altså posten din dithen at du ikke har testet ammunisjon/choke på forskjellige hold, inkludert 35m, mens du samtidig flirer av de som syns det er idioti?

 

Det finnes dyr ammunisjon som går relativt trangt på lange hold samtidig som den holder på anslagsenergien, men du må teste, og vil nok få en liten a-ha opplevelse om du skyter på en rådyrfigur på 35 meter med grove nok (og dermed få) hagl til å få gjort jobben.

Link to comment
Share on other sites

Joda, har skutt å testet hagle i alle år, på alle mulige blinker. Jeg har skutt med bly frem til nå, nå er det tomt å må prøve meg på noe nytt. Derfor jeg lurer på hva som er den beste comboen av choker og ammunisjon, som gir forholdshvis gjevnt skuddbilde men også skyter trangt. For det er ikke til å stikke under en stol at det har skjedd mye på ammofronten siden Nittedals express-Hare og skogsfugl nr.5 var en hit :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du tror at et trangt svermbilde er best, tro om igjen. Og for all del Nittedals ekspress holder fortsatt koken :lol:

 

Et bra skuddbilde på rådyr treffer et stort område; hodehals, bog/frambein hjerte osv.

Med et trangt skuddbilde minimerer du ditt eget skudd, samt begrenser skuddeffekten .

 

Rådyrjakt med hagle er ålright det, men selv om det heter ditt eller datt så er det et meget begrenset kortholdsvåpen opp til ca 25 meter.

 

Med hagl #3 bør du på 25 meter ha en diameter på ca 75 cm, da er dette effektivt.

 

En annen ting er å kronografere skuddene, da vil du mest bli litt skuffet å se hvilke hastigheter en superdupermagnim i 12/89 leverer.

En tommelfingerregel; tyngre ladninger=lavere fart lette ladninger= høy hastighet.

 

Er utgangshastigheten rundt 400 m/s så er det akseptabelt, 360 og rundt der tenk kortere avstand

 

De 12/89 jeg har sett har vært slappe greier, mye hagl og lite fart.

Link to comment
Share on other sites

går ut fra at du har brukt bly i Sverige siden det er ulovlig oft forumreglene å poste innhold om lovbrudd.

 

Hevishot og varianter av det er gull på rådyr, hvis du har ei hagle som tåler det. Dersom du vil tøye grensene ift skuddavstand på rådyr så er det bedre å bruke rifle, evetelt kombi/drilling.

Link to comment
Share on other sites

Det står noen pakker igjen med Remington Wingmaster 12/89 i nr 2 og BB rundt omkring i butikkene som førte Remington Wingmaster tidligere, feks XXL.

 

Med riktig choke vil disse patronene, spesielt nr 2, gi deg det du vil ha på 35 meter og vel så det. Siden disse patronene skyter trangt, trenger man ikke særlig trange choker med Wingmastern.

 

Det er en gammel myte at 12/89 gir dårlig hastigheter. På mine pakker med 12/89 Wingmaster står det at ladningene på 49 gram skal ha en hastighet på 1300 fps. Det er omtrent det samme som 12/70 patroner med 35-36 grams ladninger vanligvis gir.

Link to comment
Share on other sites

Kent Tungsten-Matrix i 3 eller 1 vil nok også være god medisin, dette er like mykt som bly og tilnærmet tungt.Slipper rikosjett faren som du har med stål/tungsten samt at du kan bruke all trangboringer/choker.+ at haglene er myke=mindre dyr tannlege regning og fornøyde skogseiere. For meg er dette det beste blyalternativet, vet ikke hvor mange ganger jeg har reklamert for denne ammunisjonen her inne, men skulle vel snart hatt en lønningsslipp fra Kent snart :lol:

 

Norsk importør:

 

http://www.nordskog.com/index.cfm?tmpl= ... id=1141468" target="_blank

 

Mer info om TM:

 

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=2794" target="_blank

 

Har ingen tilknyttning til bransjen, men blir overrasket hvor mange som ikke vet om dette blyalternativet blant landets småviltjegere.....Synd for dette er i mine øye det beste. Ja det koster, men til rådyrjakta så har man råd til å spandere på seg såpass mener nå jeg..

Link to comment
Share on other sites

Tungsten-Matrix er bedre enn bly, er jeg temmelig sikker på. Grunnen er at haglene er glattere og mister mindre fart i pelsen, og drar med mindre hår inn, enn blyhagl.

 

Vær obs på at der er et kryssningspunkt mellom haglstørrelse og (trykk)hastighet. Det gjør at for de fleste 12/70-patroner er det ingenting å hente i inntregning på å bruke hagl grovere enn ca us4.

 

Hastighet går ned med økt prosjektilvekt, også i haglpatroner. Dermed kan du vente dårligere inntregnig med 12/89 enn 12/65.

 

På et såpass stort dyr som et rådyr, har du mer enn god nok dekning med 28 gram nr. 4. Denne vil etter all sannynlighet gi bedre inntregning enn en nr.1 i 12/89.

 

Som du sikkert skjønner er det absolutt ingenting som tilsier at du kan strekke skuddholdet noe som helst ved bruk av magnum. Det må heller begrenses.

Link to comment
Share on other sites

går ut fra at du har brukt bly i Sverige siden det er ulovlig oft forumreglene å poste innhold om lovbrudd.

 

Hevishot og varianter av det er gull på rådyr, hvis du har ei hagle som tåler det. Dersom du vil tøye grensene ift skuddavstand på rådyr så er det bedre å bruke rifle, evetelt kombi/drilling.

 

 

Selvfølgelig kun i Sverige, Skaubjønn. Kunne ikke falt meg inn å bruke bly i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Av hagleammunisjon til rådyr ville jeg gått for hagl med høy egenvekt ( Tungsten og tungsten-matrix)

 

Har gode erfaringer med Federal Heavyweight. Mye futt i denne ammunisjonen, samt høy fart, 1610 fps.

Federal heavyweight har en egenvekt på 15, noe som er langt høyere enn bly (11,3).

 

Har testet Heavyweight på noen vedkubber, gikk fint gjennom en tykk vedkubbe på 50 meter hold. Fikk mange hagl også, da de skyter veldig trang, men kanskje ikke så trangt som Remington Wingmaster, som forøvrig har en egenvekt på 12,7.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser mange lovpriser hagler som setter trang sverm, jeg oppfatter dette som om det skulle tilsi at holdet kunne strekkes utover det som er "vanlig" ca 25 meter. dvs; du får mange treff på 35-40 meter.

 

Mitt spørsmål er; hva med de skuddene på 12-15 meter ? hva skjer da ?

 

Rådyrjakt med hagle er for meg (og jeg har "noen" års erfaring...) skudd på dyr i fart, om enn ikke så fort -men i bevegelse.

 

Hvis du har en trang sverm på 25 meter, hva er svermen på 15 meters hold ?.

 

En annen ting; hagl har en egenskap til å stoppe opp rimelig fort; dvs de mister hastighet mye pågrunn av prosjektilets vekt men også form.

 

Reklamen sier 1600 fps v/o, hva sier kronogafen på 35 meter ?

 

Opp i gjennom alle år har jeg hørt om mirakelpatroner som har skutt bønn ut av ei sinkbøtte på 75 meter og sånt er bare bullshit...det er også skudd på rådyr med hagle på over 25 meter..

 

For mange år siden jaktet jeg med en Brno kombi kaliber 12/70 med full trangborring, jeg skjøt mange rådyr med denne, men ingen datt i smellen...gode treff og mer hagl enn jeg liker å pelle ut av bogen, meste jeg talte en gang var 57 hagl i brystregionen, selvfølgelig dødlig, men veldig grisete..

 

Denne børsa brotsjet jeg opp til 1/4 choke, det gjorde susen.. :D rådyra datt som lysbryteren var slått av.. men antall hagl i brystregionen var adskillig mindre..men mye større flate var dekket; hals, bryst og ikke minst frambeina var som regel skutt av, M.a.o ikke veldig mobilt.

 

Min erfaring tilsier drilling eller kombi på rådyrjakt, ingen haglepatron i verden kan kompensere muligheten til et velplassert rifleskudd på 46 meter hold...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Magnum i hagle er desverre ikke det samme som magnum i Weatherbyrifler...

 

Magnum i hagle er i REGELEN alltid lavere hastighet enn lettere ladninger. Det kan være ladet til litt høyere trykk i en magnumpatron, men det veier ikke opp mot den enorme prosentvise vektøkningen i haglladningen. Dermed lavere hastighet, og lavere inntregning. Det samme er REGELEN ved økende haglstørrelse, grove hagl gir høyere trykk og ladningen må ned. Derav kryssningspunktet mellom haglstørrelse og inntregning som i REGELEN er omkring nr. 4.

 

Jo mindre vilt man skal skyte, dess viktigere blir hagldekningen. Dermed trenger man større haglladning jo mindre vilt, og motsatt klarer man seg med mindre haglladning dess større vilt.

 

REGELEN for hagle på rådyr er lett ladning i nummer 4. Da er forholdene mellom trykk, hastighet, haglstørrelse, inntregning og dekning optimal. OG en god REGEL er fremdeles max skyteavstand 25 meter.

Link to comment
Share on other sites

Ja kjære deg, det finnes da patroner ladd til lavere og høyere trykk. Og dritt lot'er og gode lot'er. Jag snakker ikke om unntak, men om REGELEN.

 

Stikk fingeren din inn i haglløpet, så skjønner du hvorfor grovere og hardere hagl gir høyere trykk.

 

12/65 er perfekt for rådyr, og 12/89 for trost. I REGELEN...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...