Jump to content

Får ikke børsa til å samle odentlig.......


martinJ

Recommended Posts

Var en tur på banen igår for å skyte inn min Tikka LSA 55 (308), denne har nylig fått ny mcmillan stokk og blitt toppet med Kahles 2,5-10x50, det hele ble ganske så lekkert syntes jeg. Denne børsa har tidligere vært i fatterns eie, og jeg har skutt mye med en tidligere, presisjonen har vært upåklagelig.

Innskyting ble gjort med nato ammo, skulle så etterpå teste diverse hjemmeladet jaktammo, prøvde Barnes TSX 150, Lapua mega 150, og Hornady Vmax 110, samlingene var temmelig sprikende, Lapua Mega gjorde det vel best (slappe ladninger) men hadde en spredning på 5+cm, noe jeg egentlig ikke er helt fornøyd med.

Har sjekket alle skruer på kikkertmontasjer og på børsa forøvrig, alt sitter som det skal, og pipa er i aller høyeste grad frittliggende.

Sitter nå med en teori om at den "dårlige" presisjonen skyldes at Barnes kulene ble skutt i kombinasjon med andre kuler uten å pusse løpet imellom, har hørt at dette kan være utslagsgivende, men har ikke samme erfaring fra andre kalibre/børser, hva tror dere??? blir takknemlig for alle tips/innspill, hadde store planer om å ta med børsa på jakt til helga.....

Link to comment
Share on other sites

Tja.... Børser som ikke samler noe skrot - ikke lett å bli klok på iallefall. Her er min sjekkliste ved slike "uønskede hendelser", i rekkefølge

- skruer, faste,

- kroning, ser OK ut (har funnet ut at kroninga skal være veldig stygg for å spre 5cm

- ammo, er det god ammo, kuler jeg vet går godt, ladninger jeg vet går godt

- ammo, har jeg kødda med innstillinger på dier? alt fast og rett på diene

- pussestatus, denne kommer inn før eller her etter hvor ille det er, og hvor slitent løpet er. Det er få løp, og oftest kun med stabilitet og slikt i grenseland, eller utslitte løp, (de må ha hyppig og grundig puss) som sprer 5cm pga. manglende puss. Er det tvil så pusser jeg, grundig*

- sjekke kikkertsikte, legge rifla dønn stødig, skru seg verdi for verdi i alle retninger. Normalt er det 3 klikk per ring. moa-folk får klare seg selv her :wink:

- testskyt

- funker den ikke nå så er det demontere ALT (alt som ikke er sveist eller limt), bytte kikkert, ny kroning, montere med momentnøkkel, hente Lapua Scenar fabrikkammo, pusse på nytt, og testskyte

- få en kamerat til å testskyte

 

Funker den ikke nå, og med Scenar fabrikk, så er den søppel, og blir tredd ned i grusen foran standplass med munningen først. Så blir løpet byttet.

 

* Grundig puss er omtrent så mange "turer" igjennom med bronsebørste, trang bronsebørste, som antall skudd siden sist, og olje, så pusse rent med tynn olje, tørrpusse, og så mantelfjerner i flere omganger. Til mantelfjerneren ikke finner mer mantel. Så tynn olje, pusse kammer og låsklakker med kammerbørste, og tørrpusse hele greia. Fett på låsklakkene.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Funker den ikke nå, og med Scenar fabrikk, så er den søppel, og blir tredd ned i grusen foran standplass med munningen først. Så blir løpet byttet.

 

Så så gutt! At en børse ikke samler med Scenar vil på ingen måte bety at løpet må skiftes! (Men det betyr at den går dårlig med Scenar 8) ) Scenar kan være en sær kule, særlig i løp som har gått litt.

 

 

Hvis børsa ikke samler med Scenar, kan det anbefales å teste den med Sierra MatchKing 168gr. (I allefall hvis man skal finne en helmantel kule man kan bruke).

Link to comment
Share on other sites

Hvis børsa ikke samler med Scenar, kan det anbefales å teste den med Sierra MatchKing 168gr.

 

 

Det er nå sant, om ikke 168gr SMK går bra så er det noe rart.

Men den får man i fabrikkammo? Nei? Liker å utelukke tabber på ladebenken, dier kan være skjeve de også. Jeg hiver iallefall løpet hvis alt eller er i orden og rifla sprer 5cm med Scenar fabrikkammo. På dagen.

Livet er for kort til å kuke med dårlige rifleløp.

 

Den vanligste årsaken til at rifler som har vært "i fatterens eie" er uansett gravrust i løpet... Vanligvis i munningen og litt innover, og får en løpet så rent at en kan se rusten så er det bare å sage den vekk.

Jeg har et sånt løp, som startet livet som 67cm - da jeg fikk det kappa jeg det til 50 uten å prøve å skyte med det engang. Det skjøt "greit" sålenge jeg holdt det rent, og "greit nok" ellers, men kappa til 40cm skyter det som en stråle.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Pipa og kroninga på denne er i god stand, vurderte jo å skifte pipe og kaliber på denne børsa, men børsemaker mente jeg burde bruke den som den var i første rekke, så da stoler jeg jo på det. Stokken er bedda av fagmann ifm montering, og løpet er frittliggende. Skytinga foregikk fra benk, med sandsekker under stokken foran og bak, blinken var et punkt på 3cm diameter på hvit bakgrunn og jeg er temmelig sikker på skytinga, jeg gjorde en ganske grov innskyting med nato på 50m før jeg gikk over til hjemmelada ammo, børsa gikk nok da noe varm, men den fikk kjøle seg helt ned igjen før jeg skulle teste presisjon på den hjemmelada ammoen, skjøt 3 skudds serier med hjemmelada og lot børsa kjøle seg ned mellom hver serie.

Blir et nytt forsøk imorra etter puss, skal kun prøve Barnes kulene denne gangen, dersom dette ikke gir tilfredstillende resultat får ikke børsa bli med på jakt.

Var kun jeg som skjøt med børsa, men jeg skjøt også 5 skudd med 223n, fra samme stilling, dette samlet akkurat som det pleier, ca 1kronestykke, så som sagt, ganske sikker på egen prestasjon (i dette tilfelle :D )

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan sekundere høggern på det. 150 gn Match King går utrolig godt i min, i alle fall.

 

Jeg hadde presisjonsproblemer tidligere. Stokkbytte gjorde ingenting for meg. Nytt løp gjorde ALT.

 

Uten at jeg skal skryte på meg å være guru så vil jeg driste meg til å komme med en påstand: En god pipe er 90% av presisjonen i et våpen, så kan man fylle på bedding, avtrekksjobb, retting av kasse og låsklakker osv osv i de siste 10 %. Forutsatt at kikkerten henger fast, selvfølgelig. Hva sier dere til det?

Link to comment
Share on other sites

Lada mye til denne børsa før da fattern brukte den på reinsdyrjakt, jeg husker presisjonen som upåklagelig, fattern har skutt ganske lite utenom jakt med børsa og den er gått maks 1000 skudd etter hva vi har regnet oss frem til, jeg finner det vanskelig å tro at stokkbytte skal ha forverret presisjon, regner med at han som har gjort det vet hva han driver med da han er importør av stokken og har montert en haug av de. Rekker uansett ikke å skaffe/lade andre kuler før prøveskyting og jakt, så da blir det Barnes 150 TSX dersom dette er tilfredstillende, ellers må Ruger no1 bli med på jakt igjen. Satser alt på morgendagen :D

Link to comment
Share on other sites

Vel, noe har jo skjedd her og det begrenser seg litt selv hva som kan være gærnt hvis du mener at du skyter upåklagelig, stokken er strøkent satt opp, pipa er topp og optikken er på plass. Jeg ville ha begynt med å sjekke selv hvordan stokken er beddet, selv om den store riflebeddeguden selv har gjort jobben. Alle kan feile. Ellers kan optikken spille deg et puss. Har opplevd det selv på en kikkertsikte som er i "aldri-skal-feile" kategorien.

Link to comment
Share on other sites

Har du den orginale stokken? Prøvd den? Da vill du jo få en pekepinne. Prøv å få tak i noen trenings skudd av bedre kvalitet. Drastisk rens av pipa. Borescope er siste utvei.. Piper koster penger. Fikk selv en stokk beddet av en guru. Som slettes ikke var så bra..

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter ikke alltid upåklagelig men med godt anlegg i samme benk har jeg da fått de fleste børser jeg har skutt med der til å samle upåklagelig, så i dette tilfellet velger jeg å skylde på redskapen, når det gjelder bedding har jeg Ingunn lite peil, err jo en grunn til at jeg fikk en fagmann til å gjøre den jobben, nå er pipa pussa og pussa igjen, alle skruer gått over, og kikkerten sitter godt, så da er det bare å krysse fingre og tær og satse på at høla sitter litt tettere imorra

Link to comment
Share on other sites

Angående bedding er det stor forskjell å ha peil på å utføre jobben og å vite hvordan det skal se ut og skjønne prinsippet bak det. Ta et par bilder av beddejobben så kan nok flere her bedømme jobben om den skulle være helt bak mål. Når det er sagt er det vel sjelden at en beddejobb er så dårlig at børsa går helt ræva. Jeg ville ha tatt en sjekk av den kikkerten, prøvd den på en annen børse osv. Zeiss'en min lurte meg grundig før den tok helt kveld og sammen med en skjefte og løpsbytte fikk selvsagt skjeftet skylden når det visste seg at selveste superoptikken sviktet meg totalt(og ja jeg blir enda mobbet for det..."skulle nok ha kjøpt en Meopta ja" - ikke faen jeg skal ha Zeiss). Poenget er at når spredningen er veldig stor, er det ikke så mange ting som kan påvirke dette så bort i natta som optikken.

Link to comment
Share on other sites

Elimineringsmetoden!

Hvis du har eliminert skytter, pipe, pussing og ammunisjon står du igjen med stokk/mekanikk og optikk.

 

Eg ville prøvd å undersøke ein og ein faktor i følgande rekkefølge:

1. Forhold knytta til ombygginga, innfesting av stokk etc. Våpenet har vore demontert, gå over alle deler som var demonterte på nytt. 2. Sjekk også montasje på nytt, den kan vera skada sjølv om skruer sit fast.

3. Kikkerten kan ha fått seg ein smell uten at du er klar over det, prøv ein annan kikkert.

4. Beddinga kan vera feil utført, sjølv av fagfolk har gjort jobben. Om du er usikker sjølv, få andre til å sjå på det.

 

Kanskje eg ville ha prøvd ein annan kikkert først, den har størst potensial for å kuka til resultatet.

 

Går du systematisk til verks og sjekkar/prøveskyt ein og ein ting vil du før eller seinare finna syndaren, forutsatt at pipa er så bra som du seier.

Link to comment
Share on other sites

Hva er nytt med børsa siden den samla før, og ikke nå?

Du har bytta flere variabler på en gang her, Stokk, Kikkert, Ammo.

Gå noen skritt tilbake.

Monter den gamle stokken så fremt du har den, Skyt inn kikkerten med kjent ammo, Så kan en se om en finner svarene.

Sprer den fremdeles er det kikkert. Eller test kikkert på annen børse.

Monter evt en annen kikkert på børsa.

Jeg tviler på det ligger på stokken. Har mer tvil på kikkert og gjerne ammo som ikke passer stigning, eller rifle.

Link to comment
Share on other sites

Nå er børsa tatt ut av stokk og satt på plass igjen, oppdaga da en ting, en av skruer var ikke så stram som den burde, da jeg strammet den ble "boltstoppen" liggende nedpå stokken med den følge at utkast ikke funket, litt sandpapir løste dette problemet, usikker på om dette har vært utslagsgivende men gjør et forsøk imorgen, har dessverre ikke mulighet til å teste flere kuler nå rett før jakt da jeg ikke har de for hånden, enten så går det, ellers blir det annen børse på jakt, og mer prøving siden, blir nå uansett jakt da :D

Link to comment
Share on other sites

Da var en ny økt unnagjort, var innom den lokale våpenhandlern tidligere idag og raska da med meg ei pakke med 12g lapuaa mega, disse ble ladd med 43gn n150,som er midt på tabellen til vihtavuori, første skudd ble gjort med Nato ammo, børsa hadde nå treffpunkt ca 25cm til høyre for der jeg sluttet sist, etter noe Knepp var sideveis justering unnagjort, videre skyting ble gjort på 100m, første serie med lapua mega samlet 3skudd på 15mm, neste på ca 12, skjøt så noen skudd med Nato, disse samlet på ca 3-4cm. Gjorde noen Knepp for å korrigere og venta til børsa ble helt kald, skjøt så de siste skuddene med hjemmelada mega, de samla nå omtrent som naton, men det var nå blitt ganske mørkt og skytinga noe mer utfordrende, børsa virker Ingunn å gå noenlunde, med megaen i det minste, barnes tsx ble utelatt idag, og mer prøver får vente til over helga. Hva som var galt i utgangspunkt aner jeg ikke, men holder en knapp på at det hadde med boltstoppen å gjøre da denne hindret ordentlig feste av stokken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...