Jump to content

Trenger jeg jaktkort om jeg jakter på privat grunn?


virrvarr

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er litt forvirra når det gjelder reglene for småviltjakt. Har forsøkt å lest en del om emnet men synes det er en hel masse

kriterier som skal være oppfylt før en kan starte jakta. Trenger jeg å kjøpe/fremvise jaktkort om jeg jakter på min svigerfars grunn?

Eller om jeg jakter på annen privat grunn hvor grunneier har gitt meg tillatelse? Det dreier seg i all hovedsak om revejakt!

 

Her er generelt få og små områder hvor statsskog eier områder i mitt omegn, det meste er regulert av grunneiere, så sånn sett

lurer jeg på om jeg ikke trenger å kjøpe jaktkort da jeg neppe kommer til å jakte på eiendom eid av staten.

Link to comment
Share on other sites

Ok, jegeravgiftskortet har jeg. Det betyr med andre ord at jeg ikke trenger jaktkort om jeg jakter på privat grunn, bare tillatelse hos grunneier,

og selvsagt jaktkort utstedt av grunneier dersom han selger jaktkort og vil ha betalt for det :D Takker for tilbakemeldinger :D

Link to comment
Share on other sites

Hvilken bok?

Grunneiers tillatelse trengs, men ikke skriftlig mener jeg.

Det er jo kun grunneier og jaktbrettiget som har anledning til å spørre om jakttillatelse og såfremt ikke mange som ikke kjenner hverandre jakter på samme terreng gir ikke skriftlig tillatelse noen mening.

Link to comment
Share on other sites

Om man må ha med seg skriftlig tillatelse, ble jeg usikker på, men avtale om utleie av jaktretten skal være skriftlig

 

§28 står det

 

Avtale om særskilt bortleie av jaktrett skal være skriftlig. Gjelder avtalen for mer enn 5 år, skal leier og utleier sørge for at melding om leieforholdet med opplysning om vilkårene straks blir sendt kommunen.

 

 

 

http://lovdata.no/all/hl-19810529-038.html#28

Link to comment
Share on other sites

Dette kalles å blande kortene.

Tråstarter snakker ikke om fremlei.

Han snakker om å jakte på Svigerfars eiendom. Der er det svigarfars tilatelse som gjelder.

Om dette er muntligt eller skriftlig betyr ikke noe.

Som jeg skrev over. Er der flere jaktrets havere eller oppsyn , bør en ha en skriftlig dokumentasjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...