Jump to content

Avliving av skutt fugl...


AcciDabbi

Recommended Posts

20120914_181537.jpg

 

 

Hei folkens!

Jeg har et lite spørsmål. Jeg driver alltid med duejakt på høsten og skyter en god del duer hver sesong. Men en ting jeg har tenk på lenge er hva som er den beste måten å avlive skadeskutt fugl på? Hva gjør dere med skadeskutt fugl? Klemmer i enda en haglepatron slik at man er sikker på at man har flerret opp alt som er av kjøtt på fugln? :roll:

Det er vel det som er mest humant, men jeg liker det ikke helt med tanke på at deg skal spises også.

Er det noen som har noen gode avlivingsmetoder?

Jeg har prøvd forskjellige ting som å kakke hodet rett i en stein, vri nakken rundt 3 ganger og så dra eller å rett å slett kvele den.

En due er ikke vanskelig å få i bakken men av alle duer jeg skyter så er det vel kanskje 20-30% som fremdeles lever etter at de er skutt. Og når du da skal prøve å ta livet av dem er det ikke så lett!

Prøver jeg å knekke nakken på dem hender det maaange ganger at du rett å slett aldri får den til å dø!

Og når du har prøvd lenge nok ender det med at du drar av den hode eller alt av fjær! :lol:

Kakker du den mot en stein dauer de sjelden på første kakk og av å til må du slå til det fyker blod over alt! :shock:

Det som er den roligste formen for avliving synes jeg er å bare gå ut å hente fugl, så mens du går inn igjen holder du bare rundt halsen mens du går inn, så er den død nokså fort når den ikke får luft..

Men nå kan det vel kanskje trekkes tanker til pining med denne metoden..

Hva synes dere? Håper noen har noen andre gode forslag. :D

Link to comment
Share on other sites

Hold halsen inni hånden slik at nebbet peker frem over midterste knoken på pekefingeren, bøy tommelen og legg tommelknoka oppå hodet og press oppå hodet med trykk nedover mot nedover mot pekefingernoken. Hjernekassen er skjør og du klemmer i stykker hjernen lett. Hurtig og effektiv avliving.

 

 

Hmm, høres enkelt ut.. Får prøve ut denne metoden! :D

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt litt tidligere så har jeg opplevd flere duer som fremdeles er godt i live selv etter å ha slått hodet mot en stein flere ganger..

Selfølgelig virker jo slag mot hodet i mange tilfeller, men når det av og til ikke virker blir det fort stress og ser ikke så pent ut hvis det skulle være noen tilskuere som kjører eller går tur forbi.. Står du der og denger løs på denne stakkars duen.. :forvirra:

Er greit med en god og diskré avliving mener jeg.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er helt unødvendig å kakke løs på hodet, unødvendig med en priest. du trenger bare din egen hånd. Bare å presse tommelknoken mot hodet så er det bye bye. Ikke noe søl, og ikke noe lidelse for fuglen.

Her har jeg tatt et bilde der en en hundrings gjør nytten som fugl:

 

fuglekverk.jpg

 

Forsøk dette på due og rype, det fungerer.

Link to comment
Share on other sites

Hogstad, når du legger inn en link må du legge den inn i en URL ramme. Trykk på URL ikonet på linja over teksten, da kommer det og lim inn linken mellom der. Da blir linken din slik: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=20&t=77954

 

Skarv er for øvrig noe helt annet å avlive enn en due... Dersom man ikke kan knuse hjerneskallen så fungerer det å holde i hodet og rykke oppover.

Link to comment
Share on other sites

Det er helt unødvendig å kakke løs på hodet, unødvendig med en priest. du trenger bare din egen hånd. Bare å presse tommelknoken mot hodet så er det bye bye. Ikke noe søl, og ikke noe lidelse for fuglen.

Her har jeg tatt et bilde der en en hundrings gjør nytten som fugl:

 

Forsøk dette på due og rype, det fungerer.

 

Jeg kjøper denne metoden.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

i stedenfor å knuse skallen kan du bare strupe fuglen ved å bruke omtrent samme grep. Kanskje lit mer kaldblodig da det tar noen sekunder ekstra.

Uansett for begge metodene så kan det lønne seg å holde vingene inntil kroppen slik at ikke det ser ut som du har rista en pute :)

 

Du finner sikkert en teknikk som passer for deg.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mitt tips til avlivning på rype ute i fjellet er å ha et par Sink-skudd i patronbeltet.

Sink er et lett materiale som ikke trenger like godt inn i fuglen som bly/bismuth. I tillegg er sinkskuddene ikke veldig hardt ladet..

 

Så hvis man er redd for at rypa skal springe fra deg, eller den skal lette når du kommer nærmere, putt i et sinkskudd og sikt på hodet. Har funket for meg, både på fjellrypa og skogrypa.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...

Som beskrevet i første post:

Hold halsen inni hånden slik at nebbet peker frem over midterste knoken på pekefingeren, bøy tommelen og legg tommelknoka oppå hodet og press oppå hodet med trykk nedover mot nedover mot pekefingernoken Hjernekassen er skjør og du klemmer i stykker hjernen lett. Hurtig og effektiv avliving.

 

DERSOM FUGLEN SKULLE OVERLEVE DETTE -  tipper jeg årsaken er at du ikke har vært bestemt nok. Så ikke slipp grepet, men følg opp med en (bestemt) sleng på ca 180o (og brå stopp). Dette alene dreper fuglen, men man risikerer at dersom tatt for hardt i havner man opp med en hodeløs rype (hvilket er bedre enn rådløs).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...