Jump to content

6,5x55 eller 270 Win ?


flanged

Resultat  

146 members have voted

  1. 1. Resultat

    • 270 win =
      58
    • 6.5x55 =
      88


Recommended Posts

Jeg har hatt begge, men jeg kan ikke skryte av å ha felt mer enn et rådyr med .270' en. Jeg har fryktelig lyst på en ny .270 Win siden jeg har en uforklarlig forkjærlighet for patronen. I virkelighetens verden vil begge patronene være i stand til å lage tilstrekkelig hull i det du kan jakte på her i landet, men 270' en gjør det litt raskere :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg av den oppfatning at det fokuseres for mye på marginer. Jeg kan ikke skryte på meg en haug med felt hjortevilt, men jeg ville bli forundret dersom noen kan tilbakevise min påstand om at et dyr med hull i begge lungene er et dødt dyr. 6,5X55 har prestert dette i over hundre år -til og med i "Kraghastighet".

 

.270 win er en lett patron å lade til, og ferdigammo finnes hos de fleste forhandlere over en viss størrelse. 6,5x55 er selvfølgelig enda mer tilgjengelig og rimeligere å lade. Hvorfor skal man velge noe annet 6,5? Jo, fordi at man har lyst til det, og fordi at man kan!

 

Det beste argumentet for 6,5 må vel være at børsa er adskillig lettere å omsette på bruktmarkedet. Og her snakker jeg av erfaring!

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi snakker om ferdigladd amo i 6,5X55 og 270win er det feil å snakke om små marginer.

156gr kule i 6,5X55 går ut med 780ms og har annslagsenergi på 100m 2473 Joul.

156gr kule i 270win går ut med 870ms og har annslagsenergi på 100m 3080 Joul.

Dette kaller ikke jeg små marginer. (ferdigladd amo fra Norma)

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi snakker om ferdigladd amo i 6,5X55 og 270win er det feil å snakke om små marginer.

156gr kule i 6,5X55 går ut med 780ms og har annslagsenergi på 100m 2473 Joul.

156gr kule i 270win går ut med 870ms og har annslagsenergi på 100m 3080 Joul.

Dette kaller ikke jeg små marginer. (ferdigladd amo fra Norma)

 

 

Det er det jeg personlig liker med 270'n. Den kan bruke tyngre kuler enn 6,5x55. Helt opp til 170grs. Mest brukt her i huset blir 130grs Norma FMJ og 130grs Nosler BTCT. Begge hjemmeladd. Begge ladninger har samme treffpkt på 100m.(Det gjør 140grs Oryx hjemmeladd også).

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt, så er jeg veldig begeistret for .270 Win. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg må innrømme at jeg har tenkt tanken "hva er det en .270 Win kan som en .30-06 ikke kan gjøre bedre?". Videre fører dette til tanker som "en .308 Win vil gi meg nesten de samme balistiske egenskapene som en .30-06, men i en kortere kasse.".

 

Som sagt, så handler det hele om marginer. Hver eneste av de patronene som omtales i denne tråden er i stand til å "få jobben gjort" på en god måte, så kjøp det som frister mest!

 

Personlig vil jeg som sagt ha en ny .270 Win. Ikke at jeg har bruk for en, men for at jeg har så fryktelig lyst på en!

Link to comment
Share on other sites

Legger merke til at Nosler leverer 15 forskjellige kuler til .270, Fra 100-160grs. Både match, varmint og jaktkuler. Partition leveres i FIRE kulevekter fra 130-160grs.

I kaliber 6,5 leveres 11 forskjellige kuler, fra 100-140grs. Partition leveres i tre kulevekter fra 100-140grs.

 

Når det gjelder ladekomponenter ligger .270 ikke tilbake for 6,5x55. Fabrikkammo her på berget er det selvsagt rakt motsatt, der er 6,5x55 konge.

Link to comment
Share on other sites

Nå finnes det jo litt andre ladekomponenter en nosler og da.

Ta feks a max, super kule til rådyr, bane og langholdskyting, til 6.5 koster den 1.75, både på skytterkontoret og hos fler våpensjapper. I 270 lages den ikke engang.

Lapua scenar går jo meget godt, finnes i diverse kulevekter i 6.5, ingen i 270.

 

Jaktkuler er det ikke videre forskjell i utvalget, med unntak av at det til 6.5 ikke finnes kobberkuler med god b.c som er tunge nok til og være lovlig til storvilt.

 

En 6.5 med feks 140gr acubond skulle vel duge til det meste av hjort og reinsjakt ( event A-max) Når dette ikke lenger er godt nok, pga feks lengere hold en det er spesielt lurt å legge ut om her, ville jeg heller vurdert en av de romslige 7mm, eller kansje også enda litt grøvere.

 

Eneste gode grunnen jeg ser til og kjøpe .270 i norge er at en syns patronen er kul, eller vil ha noe litt uten om de tre store.

Link to comment
Share on other sites

Joda .270 er et godt valg, poenget mit er at i Norge er 6.5 et enda bedre valg.

Vil man ha mer fart er 6,5-06 bedre en 270.

 

Til jakt på vanlige avstander er jeg skeptisk til hvor mye en profiterer på den ekstra hastiheten 270 har. Ei 6.5 kule har ingen problemer med og komme seg i gjenom hjort og reinsdyr.

Det som kansje er enda mer snertent til reinsjakt og hjortejakt i bratte lier er kansje 260. Kort kasse lite rekyl, masse rimlige 6.5 kuler og få kjøpt.

 

Skulle jeg virklig tenke hardt for og finne fordeler med 270, må det være at det er mulig og få kjøpt de billig av folk som har gått lei dem og i lengere tid har prøvd og bli kvitt de.

Link to comment
Share on other sites

Klarer ikke lengre å holde meg.

 

http://www.hornady.com/store/270-Cal-.277-140-gr-SST/

 

Denne er vel ganske lik A-Max. Så lenge nosler leverer ballistic tip i flere kulevekter med og uten lodding samt en homogen utgave, så trenger man vel neppe å grine for at hornady ikke leverer a-max i .277.

 

Har hatt 270W i snart 20 år og den vil alltid finnes i våpenskapet hos oss. Ferdig ladede jaktkuler får man nå i flere fabrikater og kulevekter. Ser ikke helt den store forskjelden fra 6.5x55 her. For trening og langhold har man også plenty kuler for hjemmelading å velge i. Hjemmeladere har faktisk et mye større kulevalg i .277 til jakt enn man får til 6.5x55, som handikapper seg selv ved at kuler under 150grains ikke klarer 2700J på 100m.

Link to comment
Share on other sites

270 w må ha mye saktebrennende krutt får å bli utnyttet maksimalt (som 6.5x55 men noe mer krutt). Dette sliter løp og min sendero klarte 2000 skudd før løpetble skiftet. Presisjonen var fortsatt helt topp, men varme ladninger hadde brent litt i kammerenden, med økt friflukt som resultat. Den ble 90 % av tiden benyttetmed harde ladninger med Mrp eller 560.

 

Men man trenger ikke lade så hardt, krutt som 150, n-4 m.f kan brukes i moderate mengder og da sliter nok ikke dette mer enn på 3006 eller 6.5x55. Det tok litt tid å lenke på kruttmålet, men har nå innsett :oops: at ei 130 grains kule til trening ikke må ha 1000m/s for bruk på 100-300 meter. Til jakt og langholdskyting er det litt gøy å lade litt hardere.

Link to comment
Share on other sites

De som er fornøyd med 270 Win vil nok stemme for det, de som liker 6,5 x 55 stemmer nok for det.

Jeg har 6,5 x 55 og stemmer for det..... Kula som forlater løpet spiller nok mest inn her. jeg tror du finner gode nok kuler til begge kaliberne. Jeg bruker bare børser og ammunisjon jeg er trygg på og liker å skyte med, og til riktig vilttype selvfølgelig.

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo en artig diskusjon.

 

Skal vi se hvorfor 6,5x55 stadig øker i popularitet i 270ens hjemland er forklaringen til Amerikanerene følgende;

 

6,5x55 har lav rekyl og er lett å skyte bra med

På grunn av riflestigningen får du lange og tunge kuler i forhold til diameter og dermed utrolig god sectional density i dette kaliberet

På grunn av lange kuler får du eksepsjonell BC i dette kaliberet

 

Der slår 6,5x55 den populære 270w ihht disse Amerikanerene

Skulle du noensinne ha lyst å skyte i skytterlag er det enkelt 6,5x55 som svar

Ferdigrulla ammo i Norge samme svar da det er billigere og wed mere utvalg i butikkene her til lands

 

Men om du vil ha ett kaliber som ikke alle har er det sikkert at 270w er mye sjeldnere i Norge

 

Jeg har skutt med begge, og eier blandt annet en 6,5x55 som har blitt brukt til mye rart men i hovedsak blitt brukt til hjort og rein ser null behov for noe annet til det bruket. Jeg fant også ut at 270w er en helt grei patron og skulle jeg eie en slik hadde jeg ikke hatt behov for noe annet til det bruket heller. Den sparker endel mere uten at det plaget meg, men en skyter alltid bedre med mindre rekyl enn mere rekyl da en alltid har best avtrekk med lavest mulig rekyl. Dette er noe å tenke på om en er fersk, eller skyter lite noe vanlige jegere faktisk gjør.

 

Valget spiller ingen rolle hjort og rein er typiske dyr begge kaliberene er ypperlige til, så lykke til med valget.

 

Sent from my Transformer TF101 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

@bard, Dette er nok en ønsketenking fra din side.

6,5x55 er ikke den patron den jevne Amerikanske jeger velger fremfor 270win.

Det er kulene i 6,5 som øker i interesse over there, i andre patronkreasjoner til langhold og andre konkuranser,

men ikke patronen 6,5x55 til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Selv er jeg en stor fan av 270 patronen. Er en lykkelig eier av en Lakelander i dette kaliberet og er strålende fornøyd med utvalget av ladekomponenter, men ser dog at utvalget i ferdig rullede patroner er svært begrenset i endel butikker. Var en periode bekymret for at det ikke skulle gå ant å få en skikkelig helmantel da sako sin 130 grns kule gikk ut av produksjon. Men dette problemet ordnet norma da de startet å produsere jaktmatch i kaliberet.

 

I andre enden av skalaen har jeg flere kompiser som jakter og skyter gode gamle 6,5x55 og er særdeles fornøyd med denne patronen til både jakt og bane. Helt ærlig så har jeg aldri sett noen særlig forskjell i effekt på vilt.

 

Som flere andre her nevner, vil du ha rikelig tilgang til rimelig ammunisjon og ikke lader selv, ville jeg gått for 6,5. Lader du selv eller er villig til å betale litt mer for ammoen og ønsker noe som ikke alle andre har, velger du 270. Begge er utmerkede patroner for det bruket du skisserer og jer er sikker på at du blir fornøyd uansett hvilken av disse patronene du velger. Lykke til med valget og skitt jakt :D

Link to comment
Share on other sites

Kjella, jeg sier ikke den jevne Amerikaner går for 6,5x55 jeg sier kaliberet øker i interesse derover. Og JO det er nettopp 6,5x55 som øker i interesse ikke bare 6,5 i kule som øker i interesse generellt.

 

6,5x55 er betegnet av svært populære skribenter som favorite caliber for cxp2 game. Nettopp av grunner jeg nevnte over.

 

Moro at 6,5x55 øker der borte, uten det betyr noe som helst. Konklusjonen fra pressen deres var interesant og riktig, og var hva jeg ville legge frem. Hvilken rifle du velger eller eier betyr lite om det funker for deg. Jeg er fornøyd med 6,5x55 til mitt hjort og rådyr bruk, men om jeg eide en 270w hadde jeg sikkert vært fornøyd med den med. Det betyr ingenting hvilket kaliber man har om det fungerer for deg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...