Jump to content

Løpsbytte eller lyddemper?


hjortefot.com

Recommended Posts

Det er ingenting som lønner seg ved denne hobbyen her 8).

 

Men dersom det er rekylen du vil til livs, så er lyddemper en fin løsning. Da beholder du allsidigheten til .30-06'en, samtidig som rekylen blir bortimot halvert, og du kan jakte uten å skade ørene. Du må gjerne kappe løpet en tanke, det takler nok -06'en godt. Også blir balansen i våpenet bedre.

 

Personlig tror jeg jeg ville satt på demper, såfremt du ikke har behov for et "spinklere" kaliber, da. Men da har du jo behov for et våpen til :D.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde også uten tvil satt på lyddemper. Kappa løpet til ca. 50-52 cm, så blir ikke balansen så halvgæli, og som nevnt over her, så blir rekylen bortimot halvert. Kan anbefales, for 30-06 er jo et allsidig kaliber, og ville ikke valgt enten eller.Jeg har nettopp satt lyddemper og ny kikkert på min 6.5x55, og sjansen for at jeg gjør det samme med 30-06'n er stor. Ny kikkert blir det uansett, for jeg liker ikke den som står der nå, og den har i tillegg begynt å bli utydelig i korset for øya mine ihvertfall.

 

Jeg hadde ihvertfall ikke ofra 30-06'n for å få 6.5x55. Jeg pussa opp 6.5'n fordi det er den jeg bruker mest, men kvitter meg aldri med 30-06'n nei. Det er helt klart.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg og mine kamerater går iallefall for Hausken Standard.

 

Noen få her inne velger Hausken Medium, og en del går for andre merker. Men testene viser altså at Hausken er best, og spesielt etter modifikasjonene som kom nå.

 

Ble jo ca. 100g lettere og samtidig bedre (lik i volum / lengde).

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg har kappa løpet i min sako til 52 cm og satt på en hausken standard og det er helt fantastisk og skyte med. Jeg har blitt fortalt av en børsemaker at du brenner opp innmaten i demperen viss du kapper pipa for mye p.g.a at alt kruttet ikke brenner opp og du vil få stikkflamme.Jeg valgte å kappe pipa fordi om jeg ble frarådet det,Jeg bruker den bare til jakt så jeg tror jeg har demper i mange år fordi om jeg har stikkflamme.

Link to comment
Share on other sites

Har en sauer 202 i 30-06.

 

Monterte en BR-reflex. Ikke den letteste demperen, men tåler mange flere skudd en aluminiumsdempere, og tåler også et slag om man skulle være uheldig. Bygger lite frem over løpet, ca 9,8 cm på min. Jeg har ikke kappa løper noe.

 

Om du ikke har bestemt deg alt, så ta en titt på denne. Jeg ville kjøpt den om igjen om jeg skulle hatt flere dempa børser. Jeg opplever at rekylen blir mindre enn på en 6,5x55 i samme våpen, selv om dette selvfølgelig oppleves forskjellig fra skytter til skytter. Ihverfall helt unødvendig å gå ned i kaliber pga smell og rekyl om du ønsker å montere demper.

 

På oppskytinga på storvilprøven i sommer ville dommeren sjekke ammoen min. Han trodde jeg skøyt med redusert og ulovlig ladning :-) Det smalt jo nesten ikke, og så lå jo børsa så rolig i smellen...

 

Eneste som jeg kan si negativt er at det kan bli litt resonans, i form av et lite pling, i demperen om du slår den bort i kvist og kvast. Men det forsøker du vel å unngå uansett når du er på jakt. Plager ikke meg noe i praktisk bruk.

 

Løp og kjøp! ca 3000 kr pluss monteringsjobb.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 3 weeks later...

Hjortefot: Var innom XXL i uka og kikka på kikkerter (!) Ble da fortalt at de var tom på lager for classic 2,5-10 m/lys. Det hadde visst også vært plaget med fabrikasjonsfeil el.l. på noen eksemplarer av den.

 

2,5-10 u/lys hadde de satt ned i anledning åpning av ny xxl i haugesund, men bare fra 5990,- til 5890,- :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...