Jump to content

Normahylser.308 og federal hetter -dårlig kombo?


telang

Recommended Posts

Har nettopp ladet opp noen skudd med ovennevnte for å sjekke hastighet.

Hylsene er engangsskutt i mitt våpen, og gikk fint i kammeret etter skyting. Da de var ladet om ble det problem med kamring. Sluttstykket går fint frem, men låsingen går veldig tungt. Samme resultat med neck-sizing og helpressing. Nesten 3mm friflukt.

 

Hettene går ikke hundre prosent i flukt med bunn av hylsen, de stikker ørlite utenfor til tross for at hylsene var gullende rene i hettelommen. -Kan disse hettene være litt lange, eller lommen på norma hylser litt grunn?

Link to comment
Share on other sites

Når man bruker hylseholder for 6,5 til 308 kan slakken gjøre at stanga i setteren ikke rekker langt nok frem til at hetta settes langt nok inn. Jeg snakker nå om håndholdte settere (jeg bruker rcbs) . Dette satte grå hår i hodet på meg før jeg oppdaget sammenhengen. med rett holder forsvant problemet helt. (Selvfølgelig kan hettelommene være for grunne også, men det er definitivt mindre arbeid hvis det er holderen som er feil... :-P)

Link to comment
Share on other sites

Den håndholdte hettesetteren til RCBS setter ikke hettene altfor dypt. Jeg har modifisert min bittelitt, slik at jeg får klemt håndtaket lenger inn. Jeg antar den er slik pga. sikkerheten, at en ikke skal få klemt hettene for hardt og sette de av ved et uhell. Og det er en bra tanke, men en må bruke sunn fornuft også. Med erfaring så kjenner en hvis det er noe unormalt på ferde. Men folk får til det mest utrolige noen ganger. Jeg bruker forøvrig vernebriller når jeg setter i hettene.

Link to comment
Share on other sites

Hvor trang ei hette er å sette i hylsa er nok mer avhengig av diameteren på hetta som varierer noe mellom merkene og lotene.

Å det gjelder både hylser og hetter.

For "hvor treg ei hette er å sette i en hylse" er et samspill mellom 3 faktorer:

-Hvor tykk/stiv hetta er

-Hvor trang/dyp hettelomma på hylsa er

-Hvor mye kraft det er i tennhetteisetteren man bruker har for å sette hetter. Håndholdte hetteisettere har (slik jeg ser det) ofte mindre kraft enn benkemonterte eller pressemonterte hetteisettere

Link to comment
Share on other sites

Prøvde nettopp samme hette i en winchesterhylse og der gikk den fint. Prøvde så å klippe til en pappbit fra hetteesken som jeg la i bunnen av isetteren, da gikk det også ganske greit med normahylsen, den kamret greit etterpå selv om låsingen gikk litt seigere enn med fabrikkammoen.

-Kunne selvsagt brukt win-hylsene, men har så få av dem og volumet er en del større enn i normahylsene (diff på 2 grains).

Link to comment
Share on other sites

har ikke funnet remigtonhetter, men fikk tak i winchester. Disse gikk bedre i normahylsene, men synes fortsatt at jeg må ta i uforholdsmessig hardt for å sette dem dypt nok. -Men nå lar det seg ihvertfall gjøre å kamre uten å ta i altfor hardt...

Det rare er at federalhettene går lettere inn, men lar seg liksom allikevel ikke sette dypt nok.

Link to comment
Share on other sites

For å gjøre det enda mer komplisert er det et parti winchester hetter på merkedet som er feilprodusert.Flere jeg vet om som har brukt disse i 6,5 denne sommeren.Det går hull i hettene mellom hetta og hylsa.Dette har ført til stygge hakk i sluttstykket (støtbunnen) på flere banesauere.

Tok opp dette med skytterkontoret (DFS) under LS voss.Alle winchester hetter solgt av dem erstattes med rws hetter.

Resten av partiet skulle returneres fabrikken.

Link to comment
Share on other sites

For å gjøre det enda mer komplisert er det et parti winchester hetter på merkedet som er feilprodusert.Flere jeg vet om som har brukt disse i 6,5 denne sommeren.Det går hull i hettene mellom hetta og hylsa.Dette har ført til stygge hakk i sluttstykket (støtbunnen) på flere banesauere.

Tok opp dette med skytterkontoret (DFS) under LS voss.Alle winchester hetter solgt av dem erstattes med rws hetter.

Resten av partiet skulle returneres fabrikken.

Uffda. Er det noen måte å identifisere disse pakkene på?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...