Jump to content

Ulovlig oppbevaring av jaktvåpen


KristianT

Recommended Posts

Hei! Lurte på om noen vet hva straffen er for oppbevaring av 2-3 uregistrerte våpen(hagle og rifle),i hus uten våpenskap og i bil? Og at man ikke har jegerprøve eller noe annet som tilsier at man har lov til å ha våpen?

 

Trolig 60- 90 dager fengsel halvparten+- betinget ,bot, saksomkostninger og inndraging av våpnene.

Link to comment
Share on other sites

Nja, vet bare om en som driver med slikt.....

sånt burde du ikke skrive om,hadde det hvert meg hadde jeg snakket med han fort som fan og advart han.om ikke våpene er registrert på han og ikke stjålet hvordan kan han da ha disse? lånt kansje? våpen kan lånes på utlånserklering i forbindelse med salg,prøving.Men utlåner skal da hvite hva de skal brukes til.her må jo utlåner være idiot.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nja, vet bare om en som driver med slikt.....

sånt burde du ikke skrive om,hadde det hvert meg hadde jeg snakket med han fort som fan og advart han.om ikke våpene er registrert på han og ikke stjålet hvordan kan han da ha disse? lånt kansje? våpen kan lånes på utlånserklering i forbindelse med salg,prøving.Men utlåner skal da hvite hva de skal brukes til.her må jo utlåner være idiot.

Advare?? En som driver med tjuvjakt med ulovlige våpen? Og det er vel neppe noen utlånserklæring med i bildet når TS skriver at våpnene er uregistrerte?

 

Den her personen bør vel ikke advares, men anmeldes! I min verden er iallfall tjuvjakt med ulovlige våpen mye verre enn heimebrenning til eget bruk, som noen nevnte som eksempel.

Link to comment
Share on other sites

Nja, vet bare om en som driver med slikt.....

sånt burde du ikke skrive om,hadde det hvert meg hadde jeg snakket med han fort som fan og advart han.om ikke våpene er registrert på han og ikke stjålet hvordan kan han da ha disse? lånt kansje? våpen kan lånes på utlånserklering i forbindelse med salg,prøving.Men utlåner skal da hvite hva de skal brukes til.her må jo utlåner være idiot.

Advare?? En som driver med tjuvjakt med ulovlige våpen? Og det er vel neppe noen utlånserklæring med i bildet når TS skriver at våpnene er uregistrerte?

 

Den her personen bør vel ikke advares, men anmeldes! I min verden er iallfall tjuvjakt med ulovlige våpen mye verre enn heimebrenning til eget bruk, som noen nevnte som eksempel.

Var slik jeg mente domino.advare.eller si fra.eller hva fan du kaller det. greit nok å andmelde en men du skal jo ha bevis også.nytter ikke å bare ringe politiet å si slikt.hva om det er en kompis av han??? ikke så lett da,skal jeg ringe å anmelde en kompis av meg fordi han gjør noe ulovelig? jeg blander meg ikke i hva kompisene mine gjør.Prøver å holde meg på rett side av loven så får andre gjøre hva de vil.Har ikke sett hørt eller vet noe :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er snakk om en jaktrifle blandt disse 2-3, er sjansen stor for at denne er registrert på en eller annen person. Hvis den personen ikke er vedkommende som oppbevarer riflen, kan det jo være snakk om tyveri her også!?!

Vill bare nevne at det fra tid til annen har blitt med våpen over dammen, som gjerne ble brukt til å skyte måser og annet fra dekk på frivakter o.l. Slike henger gjerne på veggene i kjellerstuer o.l. landet rundt, og forbløffende ofte har eier ikke engang anelse om at dette ikke er lov.

 

I tillegg har vi problemstillingen med "såkalte" uregistrerte våpen, som i prinsippet er lovlig arvede registrerte våpen som ikke er lenger er korrekt registrert. Hvor mange av disse som henger på vegger / står iinnerst i ett skap / ligger på loftet rundt om, ja det er det ikke godt å si. Men at de i seg selv sansynligvis utgjør flertallet av de "ulovlige" våpna her i landet, må nok regnes som sansynlig.

 

Mitt råd til trådstarter er å holde seg langt unna slike saker, spesielt om våpna blir brukt til ulovlig jakt. Om saken tynger, og man har førstehånds kunnskaper om saken. Får en heller nevne i all stillhet (bekymringsmelding, eller kansje helt sånn privat til lennsmannen). At man har hørt ting som kan indikere at ett ulovlig ikke registret våpen blir brukt til ulovlig jakt, så de vet om det i tilfelle de får anledning til å ta en nærmere titt engang. (OBS! Husk at uregistrerte hagler ikke nødvendigvis er ulovlige, og om jakta kun består i kråkeskyting o.l. på egen eiendom, så bør man kansje heller bare være blind, døv, og stum).

 

Det er mangt man hører, og det er mangt man ser, men det betyr ikke at man alltid bør nevne hva man har sett og hørt til noen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...