Jump to content

SBSK arrangerer gruppe + poengskyting 500 m UNL 8-9/9-12.


TRG-22

Recommended Posts

En takk til alle som kom på stevnet. Arragementsmessig gikk det relativt knirkefritt - selvsagt takket være en dreven stevnesjef (TRG-22) og ivrige og fleksible deltakere. Takk til alle deltakerne, og til premiesponsor nr. 1 : Jaktcompagniet Evje - det er forresten en ordentlig godteributikk...

 

Lørdagen var det oppholdsvær, vrien vind, og gruppeskyting. Vinden hadde omlag 3 "tilstander" den varierte mellom. Og det var rikelig forskjell til å falle utafor skiva om en skjøt i to av dem uten korreksjon. 3-4m/s en vei eller helt motsatt, i første halvdel av banen. Ved skivene kom vinden stort sett fra venstre - men i varierende styrke.

Dette var dagen for ringreven(e), Pål Erik er god nok til å vinne EM, så her fikk vi bank.

 

Søndag startet med vindstille, og "trigger pulling conditions". Her gikk fordelen til de med fersk mengdetrening, i å dra i avtrekkeren. Feil i avtrekksteknikk, "flinch", eller dårlig rekylopptak dukket straks opp som høl der det ikke skulle være høl..

 

Et dårlig avtrekk, og et "smellskrekk", jeg reagerer på skuddet før det faktisk smeller

f4600f33.jpg

Men, dette var serien som skilte, og med såpass med folk som jeg har stor respekt for, og for skyteferdighetene til, så var jeg svært fornøyd med å bli lest opp sist...

 

 

Å prøve å skyte 30 perfekte skudd er en øvelse i konsentrasjon og det ble verre, utpå dagen fikk vi både vind og mirage, og selvsagt regn.

 

En veldig gledelig ting var alle de med nokså lite langholdserfaring som kom, og som skjøt bedre og bedre for hver serie. 6 tiskuddsserier på ei helg er ren mengdetrening, og mer ubarmhjertig tilbakemelding. Gonger lar deg glemme bommene, det gjør ikke papiret.

 

Standplass

80293d13.jpg

 

Mitt eget "dashbord", jeg og Stein delte plass, kun rifla ble bytta mellom seriene.

8a15ef5b.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja, da har jeg fått tid til å legge inn resultatlisten. Jeg vil også takke for alle som møte til stevnet. Det er gøy å se alle som velger å legge ei helg til det blide sørland for å skyte.

 

Årets satsing med å arrangere 2 stevner på ei helg, gikk over all forventning bra. Håper at HOBK kan få til dette i Numedal 2013 :wink:

 

Når det gjelder været har M67 beskrevet dette, men vi konkluderte med det at alle de år vi har hatt stevne, så må presseningen opp for å beskytte mot værgudene.

 

2nbvs04.jpg

 

Resultat av resten av Kammerklunken til Hollako :mrgreen:

23moin6.jpg

 

Gratulerer til vinnere og alle deltakere.

Og spesielt til M67 som har klart å få første Norges rekord i poengskyting. Mange gratulasjoner til ham. :clap::clap:

 

Her kommer resultatlisten for lørdagens skyting ( GRUPPE ):

2rr55kh.jpg

 

Resultatliste poengskyting:

14bs5sx.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hah!

 

Den kammerklunken gjorde susen på forkjølelsen hvertfall :smile: Så velger og skylde på den løse rekylbremsen for resultatene :? Jeg var så heldig og kom hjem til sykt barn og trøtt frue så den etterlengtede sofastrekken for jeg ta i kveld!

 

Men ellers var det et artig stevne med trivlige folk!

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Takk for ei artig helg!

Som helt fersk i faget ble jeg litt inspirert til å trene litt mere på lange hold

Og i den forbindelse tenkte jeg å lage min egen bane på 500m her i søgne.

Men trenger tips på materiale å lage gonger av

Hvor tykt stål

Blir mest kal 6,5 i starten ivertfall.....

 

Henrik

Link to comment
Share on other sites

Ser jeg står oppført med 6.5x55. Det er da merkelig at det står 100 tomme 338LM-hylser her da :? Hadde vel og trodd at TRG-22, som lå ved siden av, hadde merket blåsten og trekt sine konklusjoner...

Skjøt 338 mest for å se hva en kan få til med den store kanonen, rifla er jo dønn presis - men den sliter på konsentrasjonen. Faen som det smeller.

Jeg stolte heller ikke helt på Sauerløp med 4 k skudd igjennom til å levere <100mm presisjon @500m, så det ble 338.

Og nå er jeg enda mer fornøyd med den. Artig å banke franske og amerikanske tactical-rigger med helt andre prislapper er det og. Men neste gang det skal skytes 50 skudd på kort tid skal jeg bruke 6.5, det kjente jeg i hodet i går kveld.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Henrik,

 

Du skal ha 10mm Hardox 450 eller 400. Vårt er kjøpt hos Agdermaskin. Men det funker jo greit med papp som du så, og det bråker mindre.

Er du forresten medlem i SBSK? Vi har treninger nokså ofte, men tid og sted går vanligvis bare ut til medlemmer av klubben og de som har meldt sin interesse.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hei folkens!

 

Da har det skjedd en feil som ikke skulle ha skjedd, men grunnet en regnefeil på lørdagens skyting Gruppe ), så ble det utropt feil 3. plass vinner.

 

Geir-Ove skulle vært på 3. plass mens Stein skulle på 4. plass. Jeg beklager dette, men en liten trøstepremie og diplom skal han få.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

He he takk for artig stevne, det var jo en helsikes vind på lørdagen, men det som ødela mest for min del var manglende forståelse av venstre vs. høyre på kikkerten he he vel bedre lykke neste gang tenker jeg!!!

 

Satser på bedre innskyting neste gang :mrgreen: Og jeg lover at den franske stoltheten igjen vil reise seg til tross for nederlaget (slik de alltid gjør...) :wink:

Link to comment
Share on other sites

I Søgne!!! Ikke dumt :mrgreen: du får si fra hvis du vil ha litt selskap, stiller gjerne på litt dugnadsarbeide :wink:

 

Hei!

Takk for ei artig helg!

Som helt fersk i faget ble jeg litt inspirert til å trene litt mere på lange hold

Og i den forbindelse tenkte jeg å lage min egen bane på 500m her i søgne.

Men trenger tips på materiale å lage gonger av

Hvor tykt stål

Blir mest kal 6,5 i starten ivertfall.....

 

Henrik

Link to comment
Share on other sites

Henrik,

 

Du skal ha 10mm Hardox 450 eller 400. Vårt er kjøpt hos Agdermaskin. Men det funker jo greit med papp som du så, og det bråker mindre.

Er du forresten medlem i SBSK? Vi har treninger nokså ofte, men tid og sted går vanligvis bare ut til medlemmer av klubben og de som har meldt sin interesse.

 

K

 

 

Jeg er medlem ja! Har ivertfall betalt tidligere i sommer.....

Og har ei børse som er veldig klar for å trene litt!

Men har 100m rett bak huset så blir ikke så ofte på grokjønn tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

I Søgne!!! Ikke dumt :mrgreen: du får si fra hvis du vil ha litt selskap, stiller gjerne på litt dugnadsarbeide :wink:

 

Hei!

Takk for ei artig helg!

Som helt fersk i faget ble jeg litt inspirert til å trene litt mere på lange hold

Og i den forbindelse tenkte jeg å lage min egen bane på 500m her i søgne.

Men trenger tips på materiale å lage gonger av

Hvor tykt stål

Blir mest kal 6,5 i starten ivertfall.....

 

Henrik

 

 

Det blir hos en kammerat litt oppe på heia... Men kan stikke opp å kikke en dag denne uka.

Har ikke målt avstanden enda men måler 500+ på kartet.

Hvem er du forresten?

Link to comment
Share on other sites

 

Årets satsing med å arrangere 2 stevner på ei helg, gikk over all forventning bra. Håper at HOBK kan få til dette i Numedal 2013 :wink:

 

 

Dagene er betraktlig kortere i Mars, dessverre, ellers hadde det helt klart vært ønskelig med dobbeltstevne slik Nidaros og dere nå hadde.

Men det kan hende vi kommer på banen med flere stevner på sommerstid også, nå som det ser ut til å løsne med banetilgang for oss.

Vil benytte anledningen til å gratulere SBSK med vel avholdt stevne. Må bare på på plass noen benker nå, så... :wink:

Vil også gratulere topp tre på listene. Godt skøti!! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Buster,

 

Dagene er betraktlig kortere i Mars, dessverre

Dagen er omlag 1 time kortere 20. mars enn 10. september.

 

Stevnet vårt var avsluttet 1330 søndag, etter å ha startet 1000. Dette var med to lag til å skyte. Med tre lag tar det omtrent 50% lenger tid, så 1500? God tid til solnedgang iallefall. Jeg var hjemme før 1600, etter å ha ryddet opp skytebanen, med halvannen time å kjøre hjem - og hadde pannekaker klare til ungene da resten av familien kom hjem. Så kanskje jeg får lov å dra en gang til.

Vi var tidlig ferdig lørdag også, vi hadde "fri skyting" etter stevnet, og jeg rakk å bruke opp 100 skudd på diverse gonger før klokka var 1700.

 

Iallefall, det jeg hørte på Abusdal var nettopp, "nå må HOBK kjenne sin besøkelsestid og arrangere stevner "hjemme", ikke bare i Numedal :wink:

 

En ting som ofte tar lang tid under slike stevner er "innskytingen" - for å kunne ha en viss rekruttering må en tillate noe innskyting. Og når folk ikke treffer, så går klokka... Vårt "hemmelige våpen" her er en drøss med gonger, så det er mulig for mange/alle å skyte seg inn samtidig, og en gigantisk gong, tror den er 50-60cm i diameter, som en stort sett treffer, og kan "gafle seg inn" på.

 

Det andre hemmelige våpnet er Tommy, som har alt av skiver klart i ferdige bunker, og som gjør at skivebytte kun tar sekunder.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk for et flott stevne,og spesielt takk til styret i klubben.

Godt jobba. :D

 

Noe som ikke er fullt så bra er og se på alt det snasne utstyret som folk kommer med og da spesielt

når jeg kjenner at kjøpelysten våkner.

"Må ha" er et fint ord gitt :shock:

 

Det er stor fare for at dette stevnet kommer til og koste meg flere tusen kroner :roll:

Jeg vil også legge all skylda på Krister og Tommy for at jeg er blitt den stash hora jeg er i dag :lol:

Det er overhodet ikke min feil at jeg har en svak sjel.

Link to comment
Share on other sites

Buster!

 

Selv om det er 1 time mindre lys, så kan det, rettere sagt vil la seg gjøre å gjennomføre et slikt stevne hos dere også. Du må ikke tenke muligheter og ikke begrensninger :wink:

 

Nå har jeg deltatt på 2 av stevnene i Numedal, og jeg ser helt klart områder hvor dere kan forbedre stevnet. Ikke tolk dette som kritikk, men som en hjelpende hånd.

 

- Det brukes ca. 1/2 - 1 time pr. lag pr. serie å klargjøre skyte inn etc. Dette kan kortes inn betraktelig!

- Standplassen har muligheter til å ha flere personer på lagene.

- Skytingen kan starte tidligere, ved at skiver og alt er klart før deltakerne ankommer.

- Bytte av lagene kan gjennomføres når anviser gjengen kjører ut og henter skiver/bytter skiver.

 

Dette er noen av de viktigste punktene jeg ser forbedringspotensiale i.

 

Nårfolk skal kjøre så langt, så bu det være lagt opp til å kunne skyte 2 stevner, for å få mest mulig ut av helgen. Når SBSK kan klare å gjennomføre det på 4 timer, så skulle det bety at dere har mye lys i begge ender av dagen.

 

Men det er noe dere må vurdere selvsagt, men prøv å tenke utenfor boksen.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hmm, det var da voldsomt da!? :|8)

Jada, jeg er stolt av dere, og synes dere er kjempeflinke! :mrgreen:

 

Jeg vet at vi antakelig kan korte inn noe her og der. Bla på innskytinga. Jeg sier ikke at det er umulig å få til dobbeltstevne, men det er flere ting som kan gå galt. Slik vi har gjort det nå, så er ikke skjema strammere enn at vi har litt å gå på hvis vi får snøstorm og null sikt bla. Vi har opplevd dette før, og har reddet oss inn på å utsette en serie til dagen etter. Vi har som regel 4 lag, nærmere 40 påmeldte skyttere, og mange benker. Før påmeldte begynner å melde forfall. Det settes opp en kabal der det skal stokkes hvem som skyter med brems. Alle disse ønsker vi å ha på samme lag. Så skal det passe med om man skal sitte ved benk, eller ligge. I fjor så hadde vi åpning for å delta i begge klasser, og da må det også passe sammen. Noen bruker samme rifle og/eller utstyr og vil på hvert sitt lag. Så begynner folk å melde avbud, og noen kommer bare ikke.....og da er det vanskelig å komprimere til et lag mindre, sånn i en fei. Vi pleier å være ca 30 skyttere. Varmmaten til lunch er jo også en faktor, som vi, i vår boks, tror er litt hyggelig. Og det kan jo hende at det er litt surt ute, og kan være godt å komme ut av varmedressen litt og få seg litt varmt i livet. Ingen av oss bor der, så en gjeng må hvert år opp for å jobbe med å finne frem benker, kjøre ut elektronikken, og rigge banen. I fjor så spøkte det alvorlig for standplassen, da det ble utrolig mildt og bløtt. Heldigvis fikk vi litt frost rett før, men det var på kanten.

Vi forsøker å gjøre det slik at vi avslutte midt på dagen på søndag, slik at folket kan legge ivei hjem igjen, og har høstet skryt for dette. De alle fleste har lang vei hjem, og noen langre enn andre. Mens noen må rydde banen. Det skal være litt kos også, og jeg har fått støttemeldinger på at det ikke er ønskelig med stress og mas heller.

Men, men.....jeg ser og hører, og tar det inn over meg. Så får vi i styret ta diskusjonen på dette før neste års stevne.

 

Men igjen..: Dere er kjempeflinke! Tvil aldri på det, gutter! :lol::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det var det med å gjøre alle til lags ja :mrgreen:

 

Jeg tror nok at dere har et litt annet konsept enn det vi har, og det kan være grunn nok til å beholde det som det er. Det er nok en del av trivselen for de som kommer opp der, som du sier. Men det kan være nyttig med en sammenligning uansett.

 

- Vi skiller ikke på brems eller ikke (alle har jo brems, var vel 2 med demper som ble lagt ut på sia)

- Eventuell varm lunsj er egen Drytech (merk Drytech, ikke Real, det sier jo også noe om "kundene" våre :roll: )

- Kun en klasse, alle på magen i grusen

- ingen benker

 

Vi har ingen elektronikk til innskyting, kun stål og spotteskop, Vi prøver å ha minst en gong per mann, og vi rigger banen om morran før vi skyter. Innkvartering er telt på banen, og vi bor ikke der vi heller nei :wink:

 

Tidligere så har vi hatt bål og grilling og slikt, men det var ingen som pekte seg ut som bålmester denne gangen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

- Vi skiller ikke på brems eller ikke (alle har jo brems, var vel 2 med demper som ble lagt ut på sia)

 

Hvilket i utgangspunktet er en uting. All honnør til HOBK som forsøker å unngå at de som skyter uten ligger i blåsten fra nabo'n.

 

Jeg kan se argumenter for at det ikke skilles, bare for å legge den ballen død, men syntes samtidig at argumentet om at enkelte vil unngå blåsten skal veie svært tungt om noen fremmer ønsket (hvilket strengt tatt også foreligger i regelverket til NBSF). Å komme med 30 grams avtrekk samtidig som man skal ligge mellom to munningsbremser vil naturlig nok resultere i et kraftig handicap.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan se argumenter for at det ikke skilles, bare for å legge den ballen død, men syntes samtidig at argumentet om at enkelte vil unngå blåsten skal veie svært tungt om noen fremmer ønsket (hvilket strengt tatt også foreligger i regelverket til NBSF). Å komme med 30 grams avtrekk samtidig som man skal ligge mellom to munningsbremser vil naturlig nok resultere i et kraftig handicap.

Ja nå er det jo frivillig å ha 30 grams avtrekk :wink: Jeg kan ikke se at det er et større handicap for en uten brems å ligge mellom to med brems, enn det er for en med brems å ligge mellom to med brems? Likt for alle sant?

Etter mitt syn, så inngår det i øvelsen å være så lite skuddredd at en klarer å skyte selv om det skytes på siden. Jeg hadde en 300WM med brems på sia, og skjøt jeg et par lite optimale avtrekk pga. at han skjøt i det jeg hadde 70% trykk på avtrekket - ja! Men jeg kom iallefall delvis over det ila 60 skudd, og var nå langt mer plaget av mine egne skudd enn naboens.

Han på sin side hadde jo en 338LM med brems som nabo :mrgreen: så han hadde det neppe bedre.

 

Uansett, grunnen til at vi ikke skilte, var at det ikke var noen å skille - nesten iallefall. På lørdag lå de 2-3 med demper laangt ut på sia, og også på søndag lå de delvis adskilt, det er problemfritt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja nå er det jo frivillig å ha 30 grams avtrekk :wink: Jeg kan ikke se at det er et større handicap for en uten brems å ligge mellom to med brems, enn det er for en med brems å ligge mellom to med brems? Likt for alle sant?

 

Frivillig med 30 grams avtrekk, men om jeg må justere avtrekksvekta mi på bakgrunn av kaliberet til nabo'n blir skytelysten heller begrenset. Utover det er jeg enig i at med eller uten brems mellom to med brems er ett fett, poenget mitt er hva skjer dersom det kun stiller én med brems (utopi), eller en uten brems som mener seg berettighet til å være skjærmet fra de med? Da har man grobunn til en litt uggen stemning da alle naturlig nok kjemper for sin sak.

 

Jeg har ingen problemer med å se hvorfor dere ikke skiller i dette tilfellet. Påstanden virket bare litt vel bastant i forhold til at det gjør dere ikke, og da burde det vel strengt tatt opplyses grundig i innbydelsen at det er tilfelle (uten at jeg har finlest den innbydelsen). Personlig hadde jeg vært svært gretten dersom jeg hadde kjørt 50 mil en vei for så å oppleve 2-3 avtrekk i hver serie som er unødig uoptimale på bakgrunn av munningsblåst. Selv om jeg velger å skyte med 30 grams avtrekk.... :wink:

 

Var ikke min mening å lage dette til en brems/ikke-brems diskusjon. Det viktigste for sporten i første omgang er tross alt at det finnes stevner. :D

Link to comment
Share on other sites

Nissen, jeg erter deg :wink: Litt iallefall.

 

Klubbens holdning er helt klart at vi skal skjerme de som skyter uten brems fra bremsene, helst ved å ha egne lag, eller å legge de et stykke fra.

 

Personlig så begriper jeg ikke problemstillingen, vi spiller et konsentrasjonsspill, og rifleskyting smeller. Hvis jeg ikke klarer å ta kontrollerte avtrekk mens andre skyter så er jeg ikke flink nok til å konsentrere meg, og må trene mer. Ja jeg har også superlett avtrekk - å klare å skyte mens andre skyter en en del av konkurransen - vi skyter alle bedre når vi trener alene, i vindstille, osv... Jeg tar noen dårlige avtrekk fordi andre rifler smeller, men jeg tar mange flere dårlige avtrekk fordi min egen rifle smeller :roll:

Bremsede rifler smeller ikke SÅ mye mer (300WM, og 338LMer smeller, både med og uten..), jeg lå da ved siden av en 6.5x47 i helga, han hadde brems, og jeg kan ikke si at jeg merka at han skjøt engang. 300en på andre sida merka jeg derimot.

Her i klubben har noen brems og noen ikke, og det er aldri et tema. Det er som fargen på rifla, ingen bryr seg stort om hva de andre har.

 

Da har man grobunn til en litt uggen stemning da alle naturlig nok kjemper for sin sak.

Har en det? Det kan jeg faktisk ikke forstå i det hele tatt. Jeg har da ligget midt imellom to TRG42er med den lille 223en min, og jeg kan ikke si at jeg følte noen grobunn for uggen stemning. Det var "luft i luka" når de skjøt samtidig :shock: , og jeg måtte vel sette på plass både ammoboksen og notatboka minst en gang, men det var like gøy for det :mrgreen: Jammen slo jeg dem også - grundig :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ingen uggen stemning å spore på min standplass. Jeg lå ved siden av en kar med grovt kaliber og brems - bare å få opp en koffert og støtte opp med bag. Jeg tåler forøvrig også tomhylser fra halvautomater flyvende lavt inn fra venstre - selv om de havner i nakken. Sist kom de til og med fra en DFS-skytter :sarcasm: Mulig jeg er spesiell.

 

Står forresten selv på trappene for å kjøpe meg en brems :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

har et spørsmål til dere,i helgen så virket det som de fleste av dere ladet selv,og jeg vurder og beggyne med dette jeg også og har søkt og lest litt og folk oppfordrer til og kjøpe ladeboken 4. men så ser jeg at det har kommet en ny utgave nr 6 bør jeg kjøpe den og lese den før jeg setter i gang med hjemmelading? :)

 

er dette et bra sett? http://www.xxl.no/jakt-vaapen/lade-puss ... it-9001829

Link to comment
Share on other sites

Har en det? Det kan jeg faktisk ikke forstå i det hele tatt. Jeg har da ligget midt imellom to TRG42er med den lille 223en min, og jeg kan ikke si at jeg følte noen grobunn for uggen stemning. Det var "luft i luka" når de skjøt samtidig :shock: , og jeg måtte vel sette på plass både ammoboksen og notatboka minst en gang, men det var like gøy for det :mrgreen: Jammen slo jeg dem også - grundig :wink:

 

Smell er nå en ting, blåst er noe annet. Smell driter jeg også i, men blåst er noe helt annet og er en helt annen påvirkning. Jeg har sett miragebånd løsne, og som du sier, blåsten påvirker ting rundt deg. Dersom blåst påvirker at jeg må justere min taktikk i skytingen er det etter min mening et negativt bidrag til min prestasjon potensiellt.

 

Et annet element, som dere antagelig ikke opplever når alle skyter fra bakken i like stor grad, er når tilsvarende skyting skjer fra benk. Den blåsten vil påvirke både deg, potensiellt skape vibrasjon ned som igjen slår opp i benken til nabo'n - det betyr noe definitivt. Baner med betonggulv og stålbein på benkene er jo gode eksempler på dette.

 

Etter mitt syn, så inngår det i øvelsen å være så lite skuddredd at en klarer å skyte selv om det skytes på siden.

 

Da burde det kanskje være en del av øvelsen å være så lite skuddredd at man ikke trenger brems heller? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen tvil om at øvelsen ikke er "moden" nasjonalt. Det er jo uenighet om brems/ikke brems, og det har vært uenighet om rest/tofot på bakkken - folk med BR-rigg har tatt med seg resten på bakken og knust langholdsrife/tofot gjengen, osv..

Med nasjonalt mener jeg at de lokale stevnene her nede har funnet sin form. Det er en klasse, og alle har tilsvarende rifler, jeg har ikke sett en eneste "BR-rigg", ( iallfall ikke en med tilhørende sluttstykke :wink: ). Og med de treningsforholdene vi har så er det ikke praktisk å ha en slik heller - ikke til langholdsbruk iallefall.

 

Det er vel liten tvil om at en godt laget BR-rigg skutt fra en god benk/rest vil knuse "Sauer nede i søla" folket. I Numedal/Trondheim der folk kommer fra hele landet, er det trolig behov for et skille, og to klasser. Kontroverset har vært hvor skille? Hva er en BR rigg? Hva er en tofot?

 

Kanskje gav Rufus svaret her:

- en klasse skyter fra bakken, brems er lov, det skilles IKKE mellom brems eller ikke, evt man trenger ikke skille, men man kan.

- en klasse skyter fra benk, brems er ikke lov

- stevnearrangør kan velge å arrangere i en eller begge klasser.

 

Det vil tvinge de som MÅ ha brems, ned på bakken og vekk fra benkene der de plager 6mm-gutta, og de som ikke gidder å bale med benker, frontrester og ikke makter å lage ei ren BR rifle, kan skru på en brems om de vil, og skyte ivei.

Og det vil gi en arrangør (oss) mulighet til å arrangere stevner uten å få surmuling om at vi ikke har benker, at det er for mange med brems, osv..

 

De som ikke vil ha noe med bremsene å gjøre er som regel de samme som ikke vil ligge på magen, og de har som regel småkalibrede rifler som ikke trenger brems. Bremsen er jo en ekstra variabel, og en ulempe om man ikke trenger den for å arrestere rekyl.

 

Alle stevnene som har vært arrangert vil i praksis da fortsette som før, men med EN klar regel om hvem som er i hvilken klasse. Numedal vil fortsette med to klasser, Trondheim vil kjøre to, og vi vil mest sannsynlig kjøre en klasse en stund til, da det ikke er praktisk mulig å rigge benker på være feltmessige baner og med våre ressurser.

 

K

Link to comment
Share on other sites

:wink: Merkelig at det alltid etter et av våre stevner skal være en diskusjon rundt brems/ ikke brems og benk/ikke benk.

 

SBSK har funnet sin nisje som M67 beskriver og vi er veldig happy med denne. De som må skyte fra benk må for all del komme, MEN da må de ta med egen benk eller skyte fra bakken. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...