Jump to content

Ølboksrøykovn


mS

Recommended Posts

Fikk plutselig lyst på varmrøkt fisk en søndag ettermiddag og tenkte da jeg skulle prøve noe "lurt". Etter en liten runde på kjøkkenet var det nødvendige samlet:

2d9phqs.jpg

Desværre fant jeg ingen tomme ølbokser, så noen pils i solen var påkrevet før jeg kom videre... :mrgreen:

Neste steg er å klippe bunnen av en boks og toppen av en annen, bruk en boksåpner til den boksen som skal øverst og kniv på den som skal nederst, da blir det både lettere å tre boksene i hverandre og innsnevringen i den øverste boksens bunn hindrer fisken i å brenne seg fast i ølboksens vegger:

15x658y.jpg

Den nederste boksen fylles med det som skal bli røyk. Vil du ha sterk røyksmak/lang holdbarhet bør du bruke noe som ligger tett i mot bunnen. F.eks sagflis, bare nålene fra einer eller oppklipte timianstilker. Vil du ha mild røyksmak er einerkvister, høvelspon/"spikkespon" og større trebiter og kvister bra:

az6wbd.jpg

Legg en bit aluminiumsfolie over flis/kvist slik at fiskekraft og fett ikke renner ned i bunnen:

2zz8ftk.jpg

Gni fisken inn med salt og pepper og knyt fast en bommulshyssing i halen:

5zprua.jpg

Heng fisken inne i den ene ølboksen:

2uk4g.jpg

Den åpnedingsen på toppen er perfekt til å feste tråden i:

fjn3p2.jpg

Tre ølboksene i hverandre (selvsagt med fisken øverst og flis nederst):

1z3zb42.jpg

Sett kreasjonen på grillen eller plasser den på glørne i bålet (eller i peisen):

dzzcwx.jpg

Gjør tilsvarende med resten av fisken, du bør ha minst 3 "ølboksovner" for stabilitetens skyld. Hvis ikke må du støtte de på annet vis:

6ed8ih.jpg

Etter en 20-30 minutter er maten klar:

s49quc.jpg

Serveres med potetsalt, øl og aquavit

 

I dette tilfellet er det brukt makrell (pir), metoden fungerer også utmerket på små ørret, røye, sik, sild, kjøttbiter og annet som ikke er tykkere eller lengre enn 1,5 ølboks. Røyketiden må selvsagt økes for tykke og massive matvarer (kråkebryst f.eks)

Link to comment
Share on other sites

[...]og om jeg ikke visste hva som ble servert (slik som da jeg fikk servert katt på Taiwan, snål smak...) hadde jeg nok spist :oops:

Tror nok ikke dette er metoden om amn vil lure noen til å spise makrell... da er nok fiskekaker mer egnet. (om det ikke er en blind person som skal lures da...)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...