Jump to content

Bane disiplin


Robinson

Recommended Posts

Det er mye ymse på skytebaner når det gjelder dette. Mange kommende jegere med blodfersk jegeprøve eksamen og enda ferskere rifle på banen for aller første gang, alene, og uten noen som helst anelse om skrevne og uskrevne regler og det vi kaller bane disiplin. Jeg opplevde det sist onsdag da jeg tok turen opp i forbindelse med at en god kamerat skulle opp der for aller første gang og tilhører kategorien blodfersk. Han fikk henvist en standplass mellom 30 andre jegere. De lå trangt slik det alltid er i august. Bortsett fra at han ikke gjorde det. Han la seg ikke ned , men ble stående 2-3 meter bak standplass med rifla i neven. Og når beskjeden kom om ladning begynte han å stappe i patroner.Jeg så dette der jeg lå tre plasser fra han, og bestemte meg for å la skyting være skyting og reiste meg opp og gikk bort til han før noen av standplass lederne fikk øye på han og fikk geleidet han fram til standplass. Jeg fikk forklart dette at man bare lader på standplass, og da menes det helt framme. Etter ett par runder seg jeg at han tar riflen sin opp og tar den med bak til benken. Han skulle justere kikkert sa han. Og ingen av standplass lederne så dette heller. Jeg fikk forklart han dette om inspekson av våpen før man har lov å ta med seg riflen, og han listet seg beskjemmet fram og fikk lagt den ned igjen. Uten å bli oppdaget. Jeg ønsker vel ikke mer byråkrati enn det vi har allerede, men det er opplagt at det er en del nye jegere som ikke har peiling og som kommer opp på banen helt alene og på en måte må føle seg fram. Og lærer av at de får skamkjeft og blir ydmyket foran 30 andre jegere. Hva med en liten folder med standplass regler? Kanskje noen baner har det. Min har det ikke. Noen trenger i allefall noe veiledning for at det ikke skal oppstå farlige situasjoner. Og jeg vet jo heller ikke om jegerprøven lærer vekk slikt. Rom for forbedring er det i allefall.

Link to comment
Share on other sites

Første gang jeg kom meg på jegertrap ble jeg spurt om jeg hadde skutt før.

Alle nye ble plassert sammen med en erfaren skytter som skulle passe på.

Syns fadderordningen fungerte flott og skulle ønske det var obligatorisk på alle baner.

 

Sent from my GT-I9100

Link to comment
Share on other sites

Dette skal standplasslederne fange opp, og gi beskjed på en ok måte. At dette ikke blir oppdaget tyder på at det laget det dreier seg om har for få standplassledere/instruktører inne på banen ved denne type treningsskyting. I laget vårt er vi alltid tre stk, og vi har bare 9 plasser...

 

Samtidig er sikkerheten på banen alles ansvar, så jeg synes det er supert at du griper inn og rettleder denne skytteren. Ser man brudd på sikkerhetsreglene har man ikke bare rett, man har også en plikt til å gripe inn.

 

En folder med "oppførsel på standplass" er en god idé. Jeg har selv tenkt å lage plakater som er oppslått på venterommet. I dag har vi sikkerhetsreglene, men noe utfyllende informasjon med bilder er nok en fordel.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Med blodfersk jegerprøve så må det mangle mykje på opplæringa om dei ikkje har gått gjennom slike ting på kurset. Det er også ein praktisk del på kurset der slike ting bør vere obligatorisk å ha med.

 

Men på den andre sida så var eg på skytekurs hor NJFF på Flå og der var det ingen kontroll av våpen etter skyting. Standplassledelse var fraværande, du skaut eit par seriar reiste deg opp og gjekk bak på standplass med sluttstykket i bakre posisjon og nokon andre tok plassen din og skaut.

 

 

Som gamal DFS skytter reagerte eg på det som skjedde.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel kjent at jegerprøven er mangelfull på skytedelen. Kun 15 skudd med hagle er selvfølgelig for lite til å lære seg våpenbehandling, standplass oppførsel og skyting i sin helhet.

Enkelt lag vårt iberegnet ahr tilbud om utvidelse av kurset med 2 dager som er forbeholdt skyting og banebesøk. Med dagens obligatoriske 7 samlinger er det rett og slett ikke rom for mer.

 

Synes situasjonen ble smidig håndtert. Ingen vits å svinge pisken for hardt mot en nybegynner. Vi trenger all rekruttering vi kan få og for krass mottakelse av nye kommende jegere gjør fort at disse ikke kommer igjen. Det er ingen tjent med.

 

Farlige situasjoner må selvfølgelig tas tak i umiddelbart - dette virket ikke ved første gjennomlesning som annet enn litt for dårlige rutiner fra en nye skytter.

Link to comment
Share on other sites

Synes at du kontrollerte dette bra og fornuftig :thumbup: .

 

Kjeft - er ihvertfall ikke pedagogisk riktig.

 

Mht. til foldere - tror jeg ikke at det er løsningen.

 

Flere ansvarlige - er en bedre løsning.

 

Ved mine instruksjoner - har jeg satt "et tak" på 5 skyttere pr. instruktør.

 

Da synes jeg at vi har muligheten til å følge med.

Men knapt nok!!!

 

Det som ihvertfall er viktig - er å få med seg at løpene peker i ufarlig retning.

Link to comment
Share on other sites

På skytebaner som er i regi av DFS skal det stå oppslag om prosedyrer å hvordan man skal forholde seg på standplass o.s.v.

Samtidig hadde det vel ikke skadet å spurt noen på forhånd hvordan man skulle forholde seg.

 

Flott at du var der å hjalp ham.

 

 

Pål

Link to comment
Share on other sites

Man kan ikke lære våpendisiplin på jegerprøven. Man kan lære om det, men det eneste stedet man virkelig lærer det er på banen. Disiplin er ikke det samme som kunnskap, disiplin er noe man må drilles i til det sitter som reflekser. Og de fleste lærer best med en tålmodig lærer som ikke hisser seg opp eller kjefter. Det er lov til å være alvorlig, det er lov til å være streng, men ikke kjeft eller drit ut folk.

 

Et tiltak er å spørre (eller oppfordre folk til å informere) om de er ferske så man kan ta en grei innføring og passe litt bedre på, det er som sagt ingen som er født med denne kunnskapen og det er heller ikke slik at alle får inn dette under førstegangstjeneste lenger. Å poste grunnreglene med stor skrift hvor alle kan se de er heller ikke så dumt.

Link to comment
Share on other sites

De fleste nybegynnere er nok oppegående nok til å forstå sine egne begrensinger (ikke alle gamlinger er det), men noen kvier seg mer for å virke dum enn andre, og møter de på feil rævhøl (ikke at det finnes noe som et riktig rævhøl i slike situasjoner) kan de fort bli skremt fra å be om hjelp. Det viktigste er å skape en stemning som inviterer til å lære, å be om hjelp er noe som må belønnes.

Link to comment
Share on other sites

 

Det som ihvertfall er viktig - er å få med seg at løpene peker i ufarlig retning.

 

Dette er faktisk ett av de store problemene. Ikke alle som skjønner det.

Opplevd selv att folk kommer på standplass fra bilen med bolten fremme og fingrene inne i avtrekkerbøylen. Og veiver rundt. Skulle tro enkelte ser på rifla som en pekestokk!

Link to comment
Share on other sites

nye skyttere som ikke har vært på en bane før og er usikker på hva man skal gjøre, bør jo si fra til noen så de får litt ekstra ettersyn og god mulighet til å spørre.

 

en klar og god standplass leder hjelper mye også. men det mangler veldig mange steder på jeger skyting da det gjerne er en av de på listen som fikk ansvaret den dagen.

Link to comment
Share on other sites

Synes selv at jeg har hatt ganske så fornuftige adferder vedr. våpenføring.

 

Men så var jeg med på et western-stevne, og ble omtrent "tobakkslaus".

 

Ikke det at jeg fikk kjeft (pedagogisk korrekt :thumbup: ) - men det som var vanlige sikkerhetsprosedyrer andre steder - holdt ikke mål der.

Dette gjelder også andre steder/skytegrener.

 

Poenget mitt er:

 

Det finnes div. føringer vedr. våpensikkerhet.

 

Er man "bare på" oppskytingsbanen - trenger man ingen bachelorgrad for å få med seg sikkerhetsreglene etter å ha sett på de foregående skytterene.

 

Uansett - bør man ha flere skyteansvarlige på stedet - hvis antall skyttere krever det.

 

Dette har også noe med strafferetten å gjøre - hvis Murphy`ies lov inntrer :?

Link to comment
Share on other sites

Da vil jeg gjerne benytte sjansen til å stille et spørsmål jeg har lurt litt på... Det har seg sånn at jeg er i kategorien blodfersk når det kommer til dette med rifleskyting, og har kun vært på bane for å skyte en gang. Den gangen fikk jeg litt instrukser om diverse, men da det ble på tide å skyte kom det en del ymse kommandoer, som i tillegg varierte ettersom vi hadde skutt en del serier. Med hørselvern på, og helt ny i gamet (les spent) fikk jeg ikke med meg ordrett hva standplassleder sa, men budskapet var klart nok, og ingen feil ble gjort fra min side. Men jeg har allikevel gått og tenkt litt i etterkant, hva er egentlig de "riktige" kommandoene som skal brukes når en gjeng jegere ligger på banen og skal skyte?

Forresten synes jeg en folder med informasjon om korrekt framtreden og regler var en god ide :)

Link to comment
Share on other sites

Er det noen riktige kommandoer?

 

Selv så gjennomfører jeg:

 

Lading!

 

Ser at det er klart, og sier:

 

Ild!

 

Når jeg ser at alle har skutt ut:

 

Tøm våpen!

 

Og foretar inspeksjon.

 

 

 

 

 

Men dette er ikke nok i andre skytesporter.

Der er det andre prosedyrer som gjelder - og de må man sette seg inn i.

På sikkerhetskursene i.h.t. klubbene/forbundene - lærer man dette.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er i tvil og ikke får med kommandoer, se rundt deg. Ikke lad før alle andre gjør det, ikke skyt før de gjør det. Når du er ferdig, se om noen sjekker tomt våpen. La sluttstykket være tilbaketrukket, selv om det ikke er påkrevd skader det ikke. Om normale baneregler ikke er nok vil du nok bli informert om det.

Link to comment
Share on other sites

La sluttstykket være tilbaketrukket, selv om det ikke er påkrevd skader det ikke.

 

Litt delte meninger om hvor sluttstykket skal befinne seg. I "min" verden skal sluttstykket være i bakre stilling, evt. tatt ut av våpenet. Det er det vi predikerer i jaktfelt. Jeg liker ikke våpen med bolten lukket, da ser jeg ikke om det er trygt. Med sluttstykket tilbake kan det ikke smelle, og alle (våpekyndige) ser dette. Det blir synonymt med ei knekt hagle. Det har skjedd en del ganger at jeg har fått kommandoen "klikk i bakken" på jaktfelt. Dette harmonerer dårlig med å ha sluttstykket i bakre stilling, men jeg har klikket og deretter trekt tilbake sluttstykket. Hva er egentlig bakgrunnen for å gå med sluttstykket lukket? Er det frykten for å miste det?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...