Jump to content

Taktikk i feltløpa


Einarson

Recommended Posts

De fleste har vel stått på standplass i felten og lurt på hvordan man bør fordele skuddene. En blink er helt greit. To blinker -tre skudd i hver, to-fire, et-fem? Sikte godt og bruke god tid på den vanskelige med et skudd,så raskt fem på den andre. Søren der glapp første skuddet og to vekk, skulle skutt to i den vanskelige. Men da kunne jeg mistet tre eller vunnet to og mistet et. Tre blinker - to, to, to - et, to, tre -et, et, fire. Etter hvert blir fordeling og muligheten mange. Hvilken blinker skal få et, to, tre skudd? Skal noen stå uskutt igjen og sikre et poeng i streden for å miste to?

 

Begynne med den miste/vanskeligste først eller komme seg igang på noe lettere først?

Alltid fra nærmest til lengst vekk eller omvendt?

Alltid fra høyre til venstre eller omvend?

To skudd i de du er redd for å miste? Kan vinne et poeng et ekstra på å få med skiva eller tape på å miste treff.

Hva med tippere? Har sett flere som i ren forbannelse har satt alle seks skuddene etter en "jævel" av en tipper når det både fire og fem blinker rett bak :).

Jevnt tempo eller ta seg god tid på noen skudd, raskt på andre?

 

Har lært at for meg er det viktig å legge strategi på forhånd. Vet at begynner jeg å tulle med strategien, kan det det bli et skudd for lite til den siste blinken eller resultatet blir så som så. Viktigheten av å være helt sikker på hvilke skiver som er min. Takker for alle som legger et skudd ekstra i mine, men tenker med gru på de gangene jeg har gitt andre et poeng eller to. :evil:

 

Selv har jeg mine vaner og tanker rundt fordeling og taktikk, men tror det er flere enn meg som tenkt på dette. Ser at det er mye ulik fordeling ute å går, men hva er lurest? Kjør debatt!

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Der finnes vel mange forskjellige måter her, prøv det meste og bruk hva du synes funker best til deg.

 

Jeg liker å skyte på den største først, på den måte kommer jeg bedre i gang. Som regel bommer jeg mer på tidligere skudd en på senere (hvis det er nok tid).

 

Også liker jeg med å begynne med mål som er nederst og jobber meg oppover. På den måte er ingen blink gjemt bak siktene.

 

Hvis det er for eksempel 3 mål (1 stor, 2 mindre), så skyter jeg 1 i den største, og etterpå 2-3 eller 3-2.

 

En veldig godt råd jeg fikk en gang er å vente med siste skuddet til stans kommer. På den måte lærer du deg å nytte tiden bedre etterhvert og poengsummen går rette veien.

 

Bare mine tanker ... Som sagt, prøv hva som funker best for deg.

 

MvH Wolfgang

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke lett og det finnes jo ikke noe fasitsvar dessverre.

 

Jeg undgår helst og begynne på de små blinkene, har lagt merke til at det som regel er første skuddet som er en bomm. MEN er det veldig dårlig med tid på standplassen og det feks er få mål begynner jeg med den lille for og så kunne ta raskere skudd på den større blinken og hente meg inn hvis jeg sommler på den først.

 

Hvis det står skiver nerme og det er mulig og se hullene skyter jeg gjerne på dem først, da jeg får mulighet og sjekke og eventuellt skyte på dem igjen hvis jeg bommer.

Link to comment
Share on other sites

Det som er viktig er å lage en plan A og en plan B, første planen er hvis alt går bra mens plan B inneholder forskjellige ting som oppstår.

 

Selv skyter jeg stort sett i den største figuren som er nærmest, fra høyre mot venstre og nedenfra og opp. Regner 2 sek på første skuddet og 1 sek pr skudd/forflytning for å ha god kontroll. Dobbeltskudd i stor figur for å hente inn tid, skyter de små midt inni hvis mulig eller den minste til slutt hvis veldig krevende.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Strategien er gjerne litt forskjellig etter hvilken øvelse som skytes.

Revolver er det vanskeligste jeg skyter, så der safer jeg gjerne på de største skivene. Militær i litt mindre grad.

 

Fin og grovpistol må jeg gå for alle, liten som stor.

Begynner da nederst til høyre og beveger meg venstre og oppover.

 

Legger en plan for hver eneste standplass.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter lengste hold først.

Jeg skyter ikke mer enn et skudd i hvert av de første målene, og setter det jeg har igjen av skudd det siste målet.

Skyter fra høyre mot venstre, nedenfra og opp.

 

Har kun en strategi. Vet at hvis jeg har flere, så kommer jeg til å slite med å velge den ene eller den andre, og i verste fall skifter jeg strategi midt i en serie. Hodet mitt trenger å gå på autopilot i konkurranse. Ikke optimalt på alle poster, men for meg blir snittet bedre når jeg gjør det på bare en måte.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Stort sett så starter jeg med det enkleste målet,la oss si det er tre skiver, altså fire skudd i det enkleste målet, så ett i hver av de resterende. Fordel: Kommer raskt i gang, førsteskuddet er gjerne det som sitter litt "ut", med ett skudd til rådighet til resterende skiver gjør det enkelt for hodet, og det er ikke vits i å bruke tid på å se etter hull i skivene. Sparer man "lappeskudd" til slutt har man nesten programmert hodet til å bomme.

Link to comment
Share on other sites

Her skal jeg si at jeg ble utfordret på et av mine viktigste prinsipp i livet: Spør og hør på de beste. Bromark, Øyvind J og Olav M er helt klart topp 10 i landet.

Fra høyre mot venstre og nedenfra og opp er ok. Men jeg har nesten alltid begynt med korteste hold, og jeg starter alltid med den vanskeligste først for så å kunne sette de siste skuddene raskt i den største skiva. Eksempel: Standplass 7 på NM. Først en i den lille opp til høyre, deretter 5 raske i den store.

Nå skjønner jeg at dette må tas opp til revisjon. Men skal jeg virkelig ta den vanskeligste til slutt mens jeg hører skyteleders staaaaaaaaaaaaaaaaaans?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har som grunnprinsipp å starte nærmest til høyre og skyte meg mot venstre og opp.

De fleste ganger må imidlertid grunnprinsippet avvikes pga. figurene.

 

Er det kun et hold med en bitteliten figur, skyter jeg på den bittelille først for å kunne bruke god tid på å presse av skuddet for deretter å fylle på i de andre figurene.

Er det en mellomstor figur der, skyter jeg på den først, så den bittelille og den store til slutt.

Er det en markant større figur, spares denne til slutt dersom det er færre figurer enn skudd for å kunne skyte 2-3 sikre skudd de siste sekundene.

 

Er det flere hold, begynner jeg helst på det nærmeste, og da på en større figur for å komme i gang.

Så skyter jeg på de andre på det korteste holdet før jeg flytter til det lengste holdet der jeg helst skyter på de minste først for å kunne fyre av de siste i en stor figur dersom det er færre figurer enn skudd.

 

Noen ganger hender det at jeg begynner på det lengste holdet dersom det står markant større figurer nærmest.

 

Dersom det er færre figurer enn skudd hender det at jeg bruker plan B, dvs. å sette et ekstra skudd i ei skive om jeg er usikker på om jeg traff.

 

M.a.o. er det sjelden man får brukt grunnprinsippet.

Jeg føler at det ikke er så greit å låse seg fast i noe bare fordi man selv eller andre synes det skal være sånn.

Det som teller er hvordan strategien funker for en selv og hvordan en liker å skyte.

Her må man nesten bare prøve seg frem og la erfaringene avgjøre hva som stemmer.

Link to comment
Share on other sites

Ingen poeng å bruke 2 skudd på ei skive man er usikker på, enten så sitter det eller så er det bom. Merker man derimot at man gjør en stor tabbe kan man alltid lappe på, men det er lett å gjøre samme feilen igjen. Det er viktig å bruke tiden der det trengs, tar vi standplassen til OlavM på NM satte jeg alltid flest skudd først i den store for så "skli" opp i den lille og sette skuddet. En "staaans" kommando bør ikke stresse noen uansett, skyt til du er ferdig...

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes også at første skuddet kan være litt vrient og søker ofte å finne en mellomstor skive til det. Det kan skape litt kluss i rekkefølgen og blir en vurderingssak fra gang til gang om det vil lønne seg. Det jeg har erfart er at det kan være en fordel og spare eventuelle tippere til slutt da de er veldig lett å bruke tid på å verifisere om du traff (spesielt hvis den er litt treg). Lappe på skiver kan sette hele planen i fare og jeg bruker det minst mulig og kun hvis jeg har god tid og det er færre skiver enn skudd. Ellers er vel hoved regel starte foran / nederst og jobbe seg opp igjennom skivene, og hvis mulig unngå for mange sideveis forflytninger. Jeg gjør meg alltid ferdig på hver avstand og starter som oftest foran, men kan gjøre unntak hvis det i tillegg er sideveis forflytning. Hvis flere skiver ved siden av hverandre går jeg opp igjennom den ene raden og ned gjennom den andre. Hvis de står hulter til bulter kan det være jeg jobber meg sikksakk opp i gjennom siden jeg allikevel må flytte meg sideveis. Hvis det er korte skytetider begynner jeg alltid med de minste skivene og kliner til med 2 skudd i største skive under stans - med revolver går det ofte bra. Kan bli litt napping med militær pistol, så da er jeg litt mer tilbakeholden med den og prøver å holde jevn skuddtakt. Droppe å sette skudd i små skiver av taktiske årsaker har jeg bare gjort en gang, og da skammet jeg meg i flere minutter etterpå...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Grunnregel nr 1; lag en plan og hold deg til den!

 

Jeg gjorde minst tre taber under helgas stevner.

 

Tabbe 1 : Jeg skjøt på feil skive (er noen år siden sist)

Tabbe 2 : Tabbe 1 satt seg på hjernebarken, og på en annen standplass dagen etter fikk jeg det for meg at jeg hadde skutt første del av skytingen på feil skiver, og stanset inntil jeg i et brøkdal av av et sekund før stans innså at jeg hadde skutt riktig og prøvde å treffe med de tre siste skuddene i tre forskjellig blinker.

Tabbe 3 : Fulgte mitt eget råd om å ta tipper til slutt og skjøt på feil tipper ...(hadde ikke merket meg godt nok hvem som var min...)

 

..så hvis jeg skal legge til noe på grunnregelen, så er det finn holdepunkter og en "sti" gjennom skyterekkefølgen, og når du har laget den så hold deg til den. Ikke bruk tid på verifisere treff, men gå til neste mål uansett. Hvis du er komfortabel med små mål på første skudd, så gjør det men pass på du avsetter god nok tid til de "lette" målen - det er der gode skyttere ofte bommer.

Link to comment
Share on other sites

Det bærende prinsipp for all skyting er repetisjon. Det aller viktigste blir derfor å forsøke å gjøre det samme hver eneste gang. Sikt på samme måte, avtrekk på samme måte, stå på samme måte osv.

 

Det gjelder for meg også taktikk i løypa. Forsøk å lage din egen rutine og følg denne slavisk (så sant det er mulig).

 

Dersom noe er galt med det du gjør, så er det lettest å rette på dette dersom du gjør det samme hver gang. Dersom du føler at noe ikke fungerer kan du forsøke å endre på noe, men for å vite om det har noen effekt må du endre på en ting av gangen, og det er nesten umulig dersom du ikke har en "grunnrutine" å gå ut i fra. Noen ganger trenger man hjelp til å observere hva man gjør galt - det er også enklest for andre dersom de kan se hva du gjør galt dersom du gjør likt hver gang.

 

Personlig skyter jeg alltid på det vanskeligste/minste målet først, det er det man trenger mest tid på. Jeg vet det er mange som velger det enkleste/største målet først for å "komme i gang" men det mener jeg er feil. Problemet med å "komme i gang" kan løses ved å trene duell. Man skal forsøke å bruke all tiden man har til disposisjon og det betyr at det siste skuddet ikke skal gå før du hører staaaans... Dersom du da kanskje har 2-3 skudd igjen så er de enklere å skyte de hurtig mot et stort mål. Ett unntak fra denne regelen er ved bevegelig mål eller "vugga". Da er det en fordel å ta denne sist, slik at bevegelsen er minst mulig. Dessuten er det som andre har påpekt ekstremt viktig å planlegge og "visualisere" på forhånd. Det skal IKKE være rom for tankevirksomhet når du skyter, da skal alt gå på automatikk og all konsentrasjon skal dreie seg om riktig siktebilde og avtrekk. Etter lading så må man bruke tiden godt. "Prøveskyt" serien din - tell skudd! Gå gjennom alle beveglser og tell slik at planen er krystallklar ved ild. Dersom du ikke har blitt ferdig med den øvelsen når "er skytterne klare" kommer - så bruk retten til å si NEI! Det er viktig å ha alt klart på forhånd. Dette med høyre/venstre og opp/ned er det vanskelig å ha bestemte meninger om, ettersom jeg følger regelen om vanskeligste mål først så vet jeg jo aldri hvor det er plassert, men så lite vandring som mulig er jo alltid en fordel.

 

Men her er det selvsagt rom for ulike personlige preferanser. Det eneste jeg er ganske bombastisk på er dette med repitisjon. Uansett hvilken strategi man velger så det aller viktigste å gjøre det samme hver gang.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...