Jump to content

Weihrauch HW97K


Kjell Olav

Recommended Posts

Det hender det låter litt ja...

Du må nok skyte inn den nye fjære, så etter et par hundre skudd vil du nok merke betydelig forskjell samt at den samler

bedre. Å skyte med ei skranglekasse er aldri ok, dessuten slites børsa raskere også.

Håper du blir fornøyd etter fjærbytte.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Fikk Adapteren til HW97KT i dag.

Veldig bra laget.

Kjapp sending. Meget fornøyd :)

 

$T2eC16NHJGoFFveIgfsVBSBSruCTHg~~60_12.JPG

 

http://www.ebay.com/itm/271288264974?va ... 1439.l2649" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Glemte å spørre selger å sette Verdi grensen under 200kr. Tenkte ikke i farten..

Så det vart Tull, Toll, Gebyr og moms piss.... Grrrrrrrrrrrrr.

 

Hadde det nå bare vært momsen.

Gebyret på 130 er irriterende! Men men, får lære til neste gang.

Link to comment
Share on other sites

Har du gode skruer med bra gjenger som ikke slarker kan du bruke de originale med en ørliten dupp Locktite, bruk tannpirker og ha på rundt et par gjenger. Husker ikke i farta om det er rød eller blå Locktite som låser hardest. Unbrako er ofte verre å få ut dersom du bruker billige varianter, dårlige skruer har ofte dårlig tilpasset spor og huene ryker fort.

De er lettere å bore ut dersom nøkkelen går rundt i hullet. Drar du av huet blir det litt verre.

Vanlig sporskrue eller stjerne kan du også bruke, men ødelegges fort dersom du virkelig må ta i for å løsne de.

Mange velger å varme opp skruer/området der det er brukt Locktite.

Det sier seg selv at det kan være litt spooky og ødeleggende på ei luftbørse.

Er det plass til en liten sprengskive kan du bruke det også, evnt ei stjerneskive.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Jeg har selv et MTC og er egentlig ikke spesiellt imponert til tross for store tall.

 

Se litt på disse, norsk forhandler og norsk garanti:

 

http://www.becotrading.no/sun-optics-ai ... c-209.aspx

 

http://www.becotrading.no/leapers-utg-a ... c-209.aspx

 

Men aner som sagt ikke hvilken prisklasse du er i og til en fjærbørse ville jeg ikke beveget meg stort over 9Xzoom.

Et godt retikkel og stor lysåpning er mer verdt enn forstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 months later...

Jeg har lest endel om dette geværet, og derfor fått lyst på noe sånt.. Har nå ett El Gamo Cadet, og regner med Weihrauch er noe annet :)

 

Mulig feil sted å spørre, men er det noen konkurrenter egentlig?

 

Kanskje er der drøyt å se på så "dyrt", når jeg ikke har skutt mye?

 

Takk for evt svar!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en HW97KT for tre mnd siden, 5.5mm. Godt fornøyd så langt men skal tune den sånn som Kjell Olav har gjort for å se om det blir bedre presisjon, nå om dagene når jeg tar meg kraftig på tak og er nøye med anlegg, avtrekk og rekylopptak så går det på samlinger ned mot 1-2 cm på 25 meter. Slurver jeg med skytinga så øker spredningen til 2-3 tommer.

 

Av og til så får jeg "flygere" nesten 4-6 tommer fra siktepunkt uten noen rimelig forklaring men det er sjelden.

 

Eneste luftbørsa jeg kan si er like god er Diana 52, jeg har ikke prøvd noe annet, den jeg har er og 5.5 mm og gir jevnt med resultat så lenge jeg gjør mitt bak kolben.

 

Jeg har og en El Gamo Cadet... Uten å si noe mere om den :lol:

 

Jeg har lagt noen kroner i luftvåpen nå OMSF og det er verdt det, skulle jeg gå lei en gang så tåler de noen år i skapet før "luftbehovet" melder seg igjenn.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter sin i 4.5mm banker i hvert fall min i "ut-av-eska" tilstand. Men de er vel fra våpen til våpen, sjans å ta da men å modifisere for presisjon er lærerikt uansett.

 

Og jeg synes det er lettere å fikle med 5.5mm blypotter enn 4.5mm...

 

Skap tror jeg du får fra 2500,- og opp, vent til det kommer noe tilbud fra xxl, jula eller FK, har sett til 1990,- en gang i fjor

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lagt noen kroner i luftvåpen nå OMSF og det er verdt det, skulle jeg gå lei en gang så tåler de noen år i skapet før "luftbehovet" melder seg igjenn.

 

 

De er også verdt mer ved eventuelt videresalg enn skrammelet fra Jula og tilsvarende "high-end" produkter som nærmest selvdestruerer ved bruk og lagring....

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Nok en opplivning.

Har anskaffet en brukt 97k for treningsformål. Blir nok mest brukt til stående skyting mhp trening for jaktfelt, elgbane og jakt. Denne vil ikke bli brukt på hold ut over 15 m, så original utgangshastighet synes unødvendig høy. Ser for meg å montere et kit, evt. fjær som får ned hastigheten, reduserer "twaaang" og generelt støynivå.

Ser det finnes mye info rundt slikt, men for å slippe unna timer på Google så spør jeg (i rein latskap) om noen kan peke meg i retning av egnede produkter og evt. greie leverandører av de samme.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hva du ga for din HW97, men undres hver gang noen kjøper et dyrt luftvåpen, for å trene til diverse skytegrener. Ofte blir "høyhastighet" luftrifler nevnt som "the shit", og så ender man opp med å bruke masse grunker på å redusere hastigheten. 

Lå en Feinwerkbau 300 ute på Finn for noen uker siden, til en ok penge. Den som kjøpte denne, lever nok lykkelig i 100 år. Til noen andre arver, og får nye 100 lykkelige år med denne børsa. :winke1:

Disse børsene lobber kvalitetskuler i samme hull hver gang, bokstavelig talt. Begrensningen er deg. 

 

Edited by Ruger #1
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Var fullstendig klar over at 97en var unødvendig kraftig til bruken, men nice price for ei sgs ubrukt rifle. Finnes mange fine gamle luffer der ute, men tror nok mange av de har vært i aktiv bruk i mange  år og er å regne som restaureringsprosjekt. En annen sak er ønsket om et avtrekk som er rimelig likt et påkrevet kilosavtrekk. Kanskje ikke så lett å fikse på typiske klubb/ matchvåpen som 300en uten at det ryker på tusenlapper? Tror nok anskaffelse av 97 og lignende av mange motiveres av at vekt, balanse og avtrekk er overførbar til ei typisk jaktrifle.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Ruger #1 said:

men undres hver gang noen kjøper et dyrt luftvåpen

Kanskje han hadde lyst? Finnes jo de som bruker 70k på å kjøpe seg ei rifle med gardena-kobling også, uten at de blir bedre skyttere eller jegere. Har man lyst har man lov.

 

15 hours ago, Ruger #1 said:

for å trene til diverse skytegrener.

HW97 er YPPERLIG til å få mengdetrening med, og det beste av alt: Man kan trene hjemme. Selv har jeg en skytebane i kjelleren hvor holdet blir akkurat 10mtr. Det er gull for skyteformen å skyte noen skudd hver eneste dag. Du kommer til å merke forbedringa.

 

5 hours ago, vavlo said:

En annen sak er ønsket om et avtrekk som er rimelig likt et påkrevet kilosavtrekk

Just presis. Skal man virkelig få schwung og resultat av treninga, så bør det meste være likt. 97`en er i tillegg ganske tung, så det kjennes nesten ut som jaktfeltrifla/jaktrifla.

Et perfekt treningsvåpen.

 

23 hours ago, vavlo said:

Ser for meg å montere et kit, evt. fjær som får ned hastigheten, reduserer "twaaang" og generelt støynivå.

Jeg bestilte fra England. Tinbum Tuning. Nærmere bestemt dette settet:

 

https://www.airrifletuning.com/store/weihrauch-hw97-77-maxi-tuning-kit/

 

Enkelt å installere selv. Instruksjonsvideoer både på tinbum sine sider, samt en drøss på YouT

Ble helt supert. Null "twang" og ingen vridning i rekylen. Rekylen går rett bak og børsa er mye enklere å håndtere.

 

Et annet alternativ kan være å varme den originale fjæra med ei blåselampe og "kollapse" (klemme sammen) en runde eller to på fjøra i begge ender, samt polere/pusse bort grader osv på inventaret i børsa. Dette ligger det også videoer av på "tuben"

 

Grattis med ei knallgod børse!

Link to comment
Share on other sites

Joda, skjønner den med avtrekket. Det er lett på en FWB 300, men samtidig skal man holde børsa i ro. Har hatt HW, med twang, og sweetspot. Husker jeg hadde teip biter på forskjefte for å få fingrene på samme sted hver gang. Flyttet jeg hånden, flyttet treffpunktet seg. Den var uhyre presis dersom alt ble gjort likt for hver gang, men så var det det med å skifte skytestilling. 

Trener i perioder noen skudd daglig med min FWB. Den er daff i hastighet, men kan skytes i omtrent alle skytestilling med samme treffpunkt. 

Sitter i glasshus dersom  man har lyst, og lov :winke1:  Kjør på, 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Ruger #1 said:

Husker jeg hadde teip biter på forskjefte for å få fingrene på samme sted hver gang. Flyttet jeg hånden, flyttet treffpunktet seg. Den var uhyre presis dersom alt ble gjort likt for hver gang, men så var det det med å skifte skytestilling. 

Hørtes ekstremt ut. Min var sær før jeg satte i et TBT-kit, men ikke så ille som din. Børser er individer, så finnes sikkert litt forskjellig der ute ja.

 

Greia med kraftige luffer, er å ikke holde for hardt i børsa, men la den få "hoppe og vri" seg som den vil. Da skyter de overraskende konsistent, men ikke tvil om at den ble mye mer håndterlig og tilgivende når den ble tunet ned med et TBT-kit. Ikke mye som skulle til.

 

Den er fortsatt i kategorien "kraftig" men ble helt superb å skyte med. Bruker den også ofte på hytta og skyter på selvanvisere på 40mtr, uten problemer. Minste selvanviser er 2x2 cm og den er det forbausende enkelt å treffe med anlegg på en sandsekk, når det ikke er for mye og ekkel vind.

 

Har man ei litt kraftigere luffe, så kan man strekke holdene litt og fremdeles ha det utrolig morro og skyte konsistent. 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jepp, det ble det. Veldig enkelt og greit å handle fra de, var det også. Pakken ble raskt postlagt, og sendt over til Norge, men den Norske Tolletaten får ikke mye skryt hos meg. Pakken ble liggende i 14 dager, før de fikk dratt ut fingeren fra en viss plass, og sendt den videre til postkassa mi. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Takk for diverse info i denne tråden. Har nylig skaffet meg en synth HW97 med en Hawke kikkert, for trening hjemme. Skutt mer med denne riggen allerede, enn det jeg har gjort med jaktvåpen de siste årene. Noen øre per skudd vs. kroner, samt 30 sekunders reise til skytebanen (innomhus), vil hjelpe på iveren etter å trene. Vekt og avtrekk er ganske likt mine jaktvåpen. Satt på en spacer for å forlenge kolben, så ergonomien er bra den og. Jeg trenger ikke å montere noen kinnstøtte. Har skaffet et assortert utvalg av kuler som skal testes, før jeg kjøper større kvanta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...