Jump to content

Weihrauch HW97K


Kjell Olav

Recommended Posts

Takk for det, liker børsa godt og føler at den gir fin skytetrening med topp presisjon og et skikkelig avtrekk.

 

Da jeg monterte settet fra JM unnlot jeg som nevnt å bruke den sorte guffa (heavy tar) og brukte i stede ProLong på fjæra og fjærstyring. Og som vanlig kunne jeg ikke slå meg til ro med at jeg kanskje hadde tabbet meg ut ved å ikke bruke medsendt vare, derfor ble børsa sprettet på nytt. Begynner å få teken på dette nå, en demontering tar ikke mange minuttene.

 

Sjekket stempelet eller rettere sagt den nye tilpassede Hornet pakningen og den virket bra, den var helt uten moly i front og ga meget jevn friksjon hele veien i sylinderen. Tørket rent sylinderen innvendig og kanten på pakningen og la på et nytt tynt lag moly på pakningskanten. Rengjorde fjær og styringer for fett og satte det inn med litt sort guffe.Monterte alt og tok noen raske skudd i kjelleren, som sist fikk jeg litt røyk på de første 5-6 skuddene, så ga det seg.

 

Det er ingen tvil om at den sorte guffa hadde en effekt, børsa ble ennå roligere i skuddet og gir mindre lyd. Kronografen sa 270 m/s, et gjennomsnitt av 10 skudd, og en variasjon på 4m/s. Dette etter 50 skudd på skive. Mistet altså ca 7 meter i utgangshastighet, det skal jeg fint leve med så lenge børsa ble snillere, det er vel også sannsynlig at den vil øke litt etter noen flere skudd slik at den havner omtrent der den var. Mere testing kommer i morgen eller i løpet av helgen om været holder.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det gjerne slik ved fjærvåpen at alt som blir kraftigere blir ofte verre mht til alt.

Rekyl, presisjon og potter.

Man er prisgitt kvaliteten på pottene, hjelper ikke med ei supergod børse dersom de gjerne deformeres i skjørtet bak ved avfyring. Skjørtet vil blåses opp og stabiliserer såklart kula. Dårlige potter utvides skjevt og da kan du tenke deg hvordan potta flyr i lufta. Mer kraft jo verre blir det.

Kikkerter får mer bank, toveisrekylen er ofte et stort problem for fester og innmat.

Stokker sprekker og sveiseskjøter ryker.

Derfor gjør det ingenting om farten blir litt lavere ved tuning, det er bare et pluss.

 

 

Skal du ha et eksempel på et skikkelige griseri av et fjærvåpen?

Hatsan 125 i kaliber 6.35mm med "turbofjær og syntetstokk"

Den er lang som en muskett, har et usedvanlig grusomt avtrekk, sparker som et esel og det meste

av titterør rister i filler. Null presisjon over ti meter og ikke spesiellt kraftig med sine 180m/sek.

En riktig så ille sak, dessuten er den stygg også. Så sammenligner du den mot din har du fått skrudd sammen en kremluffe med varig verdi.

Du kan f.eks kalle fysa di for en Bugatti Veyron og Hatsanen for en rusten Lada med flate dekk og skjært motor.

 

Jeg vet om flere jegere som absolutt burde fulgt ditt eksempel.

Med et luftvåpen har man muligheten for rimelig og stille mengdetrening.

Alt man gjør mye av blir man fortrolig med, ti skudd før oppskytinga og så på jakt gir ingenting av verdi.

Mange bruker mye tid på bane, andre gidder ikke. Så lenge man ikke legger til seg noen merkelige og skumle uvaner når man omgås våpen daglig (nesten) vil denne omgangen være mye verdt når jakta er i gang. Man opptrer sikrere og raskere, rutiner er bra å ha.

 

Mange "proffe" jegere fnyser av luftvåpen, men skyter du mye med luft, 5000-10000 skudd har du en klar fordel fremfor han gjerrigknarken som kun fyrer av ti skudd.

Man blir ikke god av å bare HA børsa i skapet.

Luftvåpen er ikke en erstatning for kruttsmella, jeg tenker på det som et tillegg mht trening.

 

Jeg vil sikkert irritere noen her med slike utspill, men det får så være.

Gleder meg til å lese mer om fysa di Kjell Olav.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet om flere jegere som absolutt burde fulgt ditt eksempel.

Med et luftvåpen har man muligheten for rimelig og stille mengdetrening.

Alt man gjør mye av blir man fortrolig med, ti skudd før oppskytinga og så på jakt gir ingenting av verdi.

Mange bruker mye tid på bane, andre gidder ikke. Så lenge man ikke legger til seg noen merkelige og skumle uvaner når man omgås våpen daglig (nesten) vil denne omgangen være mye verdt når jakta er i gang. Man opptrer sikrere og raskere, rutiner er bra å ha.

 

Mange "proffe" jegere fnyser av luftvåpen, men skyter du mye med luft, 5000-10000 skudd har du en klar fordel fremfor han gjerrigknarken som kun fyrer av ti skudd.

Man blir ikke god av å bare HA børsa i skapet.

Luftvåpen er ikke en erstatning for kruttsmella, jeg tenker på det som et tillegg mht trening.

 

Jeg vil sikkert irritere noen her med slike utspill, men det får så være.

Gleder meg til å lese mer om fysa di Kjell Olav.

 

+1!

(For en gangs skyld er vi grundig enige om noe :lol:)

Link to comment
Share on other sites

Ja det er ikke tvil om at valg av riktig kule har mye å si for å få topp presisjon, akkurat som i kruttvåpen.

 

Veyron vs Lada, hehe. Likte den :wink:

 

 

Hadde en oppløftende tur på banen. Det var lite vind så det var nesten perfekte forhold for litt uttesting av Jsb Exact i div diametere, og børsa generelt etter det den har vært igjennom av mekking siste tiden.

 

Kommer bare med et par smakebiter her, resten kommer senere i dag eller i morgen.

 

Jsb Exact 4.51 var meget samarbeidsvillig og ga denne gruppa på 40 meter, 15 skudd.

normal_2012-09-07_10_14_51.jpg

 

Så at det ene skuddet etter det andre traff samme sted så jeg bare fortsatte å skyte, etter 15 skudd fikk det være bra, det får være måte på å friste skjebnen.

 

Og litt heldig under kronografering. Her var det nummeret før kronografen ble historie.

normal_2012-09-06_13_41_21.jpg

Børsa har forresten økt i hastighet med 6-7 m/s. Og oppfører seg pent.

Link to comment
Share on other sites

normal_2012-09-06_13_41_21.jpg

 

Det har blitt slikt på kronografen min også, samme dagen jeg kjøpte den smalt jeg ei kule rett inn i ene sensoren. gikk bra heldigvis pga den traff høy.

Forøvrig bra serier, skal erte deg litt nå og fortelle kort om skyting med en god pcpbørse....Der setter du alle skudda i samma hølet på 80m++ om du har en god dag...hehe

Men til fjærvåpen å være er dette bra! Skal man først skyte er det jo gøy å treffe også, litt kjipt om skiva ser ut som den er truffet av et hagleskudd...Men med en Hasam klarer man det også. Tipper synet ditt på "lekebørser" er litt anderledes nå som du har fiklet litt vellykket på en du eier selv? Frister det til mere fikkel?

Link to comment
Share on other sites

Tipper synet ditt på "lekebørser" er litt anderledes nå som du har fiklet litt vellykket på en du eier selv? Frister det til mere fikkel?

 

Det blir nok mere skruing ja, når det trengs. Moro å kunne fikse og forbedre på ting selv, og med hjelp av lett tilgjengelige deler (tuning).

Men, jeg har aldri sett på kvalitetsvåpen som lekebørser, selv om de drives av luft :wink:

Husker fortsatt godt gledene et bra luftgevær (Slavia 631 Lux) ga meg som guttunge, ville absolutt ikke vært den tiden foruten. Nå er det bedre presisjon og kvalitet som teller, og at børsa leverer litt fart gjør heller ingen ting :)

 

Litt mer om skyting og test av ammo.

Etter at jeg satte inn fjær og styringer med Heavy Tar ble børsa snillere å skyte med og jeg har inntrykk av at presisjonen ble mer stabil, forskjellen fra slik den var er lett å kjenne og jeg liker oppførselen til denne børsa meget godt nå, så den skal få være i fred i sin nåværende utførelse.

 

Gjorde en test av Jsb Exact på 25 meter, og her hadde jeg flere diametre å teste ut, 4.50, 4.51, 4.52 og 4.53. Hadde bestemt meg for å teste den kula som viste best potensiale på 40 meter til slutt. Skjøt tre til fem 5 skudds serier med alle. Forholdene var var gode med lite vind, nærmest bare en svak trekk som kom og gikk. Men, det skal heller ikke rare vindpustet til for å blåse kula godt ut av gruppa så en må hele tiden passe på. God læring av vindens påvirkning :wink:

 

Alle serier er 5 skudd, selv om et par av dem ser ut som 4.

Siktepunkt er nedre høyre hjørne på lappen, men jeg har skrudd siktet litt opp for ikke å skyte i stykker lappen der jeg sikter. Gikk også direkte fra en kule til neste uten å skyte "pusseskudd", noe jeg kanskje burde ha gjort. Så en antydning til at gruppene strammet seg opp etter en del skudd med samme kule

 

Startet med Exact 4.53 som gikk best sist jeg testet, men det var før tuning med Maccari Hi Power. Grei presisjon egentlig og den ene gruppa var meget god. Men som vi skal se blir det ennå bedre.

normal_2012-09-07_12_37_38.jpg

 

Neste ut er Exact 4.50 + en serie til med 4.53.

Grei presisjon på denne også, men jeg fikk en slenger på den nederste gruppa som åpnet opp. Tror ikke den var min skyld. Ellers bra.

normal_2012-09-07_12_38_09.jpg

 

Exact 4.51

Har nummerert gruppene, det så ut til at de ble bedre og bedre for hvert skudd jeg tok. 8 og 5 mm c/c er vel godkjent, og bedre skulle det bli som vi skal se på neste bilde.

normal_2012-09-07_12_38_39.jpg

 

Exact 4.52

Vet at mange er fornøyd med denne kula, men jeg fikk den ikke helt til.

Legg merke til den ene serien med 4.51 Litt vanskelig å måle fordi pappen rev seg litt ut, men jeg kom til ganske nøyaktig 3,5mm c/c.

normal_2012-09-07_12_39_05.jpg

 

Så 4x5 skudd med Exact 4.51 på 40 meter. Jeg synes 12 mm er mer enn bra på så langt hold.

normal_2012-09-07_12_39_28.jpg

 

Tar med dette bildet på nytt. 15 skudd på 40 meter med Exact 4.51, imponert over denne gruppa. Ganske jevn med tanke på at det er så mange skudd.

normal_2012-09-07_10_14_51.jpg

 

Det er krevende å skyte 4 x 5 skudds grupper og servere det slik på en tallerken :mrgreen: , driter man seg ut så kan det ikke skjules slik man kan om man bare tar med enkeltserier. Det er tross alt 25 skudd som skal skytes, og jeg synes det viser et mer sannferdig bilde av børsa og ammo enn en enkelt flaksegruppe.

Link to comment
Share on other sites

Å teste slik du gjør nå er helt riktig og et must.

Har gjort det selv mange ganger og funnet hvilken kule som går best i de forskjellige

fysene. Man merker forskjellen særlig godt med kraftige luftvåpen.

Ikke alle løp er like på samme våpen, viktig å finne riktig kule.

Eneste jeg synes er litt minus er at ved bruk av tyngre kuler på f.eks Falcon jeg bruker (.22 PCP) da gjerne 22-30grains er at de kan være harde å mate, dessuten har magasinet en begrensning på lengden til prosjektilet. Med roterende magasin kan det ikke stikke utenfor..så da blir det "handstapp" av en og en kule.

 

Jeg følger tråden din fordi jeg "har vært der selv" og det er fint å se at du får det til!

Link to comment
Share on other sites

Ja, man må teste kuler ellers vet man ingen ting, og dette er jo som vi er vant til fra kruttvåpen. De forskjellige typene varierer i presisjon, selv om de ser så godt som like ut.

 

Siden Jsb Exakt 4.51 gikk godt ble det litt hamstring av ammo.

normal_Exact_of_Express.jpeg

En boks med Express ble også med, man må jo teste :wink:

 

Driver å leser meg opp på HW100, må si en slik frister. Helst i 22, men vet at enkelte ikke får topp presisjon med den originale løpet og derfor har satt inn pipe fra BSA med meget godt resultat. Vi får se.

 

Bra at noen finner tråden interessant og kommer med innspill og tips.

Link to comment
Share on other sites

Har testet Jsb Express mot Exact og skutt litt over krono.

 

Kronotest, 10 skudd:

Jsb Express 4.52 ga 285 m/s med en variasjon på 4m/s.

 

Jsb Exact 4.51 ga 274 m/s med en variasjon på 4 m/s.

 

Samme oppsett som jeg har brukt hele tiden, god støtte i front og sandsekk med ører bak.

Hold 40 meter og litt vind fra venstre. Skjøt nå 50 skudd med hver kuletype før jeg testet presisjon, bare slik for å være sikker på at løpet er "tilvendt". Vet ikke om det er nødvendig med såpass mange skudd, men det ble nå gjort slik.

 

Express 4.52 fikk jeg ikke helt taket på dessverre, det virket også som den er mer følsom for vind enn Exact. Den gikk også en god del høyere. (Seriene sitter ett stykke over lappene)

normal_2012-09-12_15_08_42.jpg

 

Som vanlig samler Exact 4.51 bra.

Har ikke tatt noen mål på disse skivene, men dere ser forskjellen mellom de to kuletypene. Auu, godt mulig nederste gruppe bare har fått 4 skudd. Gruppen til venstre har 5 skudd, der sitter 3 i omtrent et hull.

normal_2012-09-12_15_09_08.jpg

 

Måtte teste en serie på 100 meter, og som sist gikk det bra, eller rettere sagt litt bedre denne gangen. Exact 4.51

46 mm c/c, er mer enn fornøyd med det. :D

normal_2012-09-12_12_49_27.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Heisann, jeg har googlet litt og er det kun landrø som selger denne i norges land? har selv lyst på en Weihrauch HW97K og en 3-9x40 mildot så dette oppsettet ser flott ut for mitt behov men finner ingen nettbutikker som selger dette. Hvor kjøpte du ditt? Tips? Totalpris?

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jeg velger å vekke denne tråden fra de døde, i stedet for å åpne en ny. Det er på vei en Weihrauch HW97K med Hawke Panorama EV 3-9x40. Etter å ha lest på nett i tråder som denne, og sett på videoer på Youtube ble fristelsen til slutt for stor, og det ble bestilt ei rifle tidligere i uka. :smile:

 

Håper virkelig at jeg blir godt fornøyd. Jeg er vel en slags perfeksjonist, så det bekymrer meg faktisk litt det som folk skriver om twang lyder og dårlig smøring i systemet. Jeg har ingen erfaring med å demontere våpen, bortsett fra AG3 i militæret... Når det er sagt, har jeg nok pågangsmotet til å kjøpe et V-Glide Target Kit: http://www.airgunsofarizona.com/VMach.html dersom det "trengs". Så... Takk for overbevisningen karer :-) Tipper dette blir en del bedre enn Gamo Whisper X som jeg har nå og slett ikke er fornøyd med.

Link to comment
Share on other sites

Melder meg på i denne tråden som ihuga Weirauchfan!

Har en HW 77 som har gått mange tusen skudd, men som har blitt mest blitt brukt til trening på øyebliksskudd mot blikkbokser. Og jeg er av de som mener at det er god jaktrening....

Ettersom jeg har blitt mer interessert i presisjonsskyting og å utnytte potensialet i Weirauchen har jeg nettopp kjøpt ny fjær, da jeg synes at presisjonen har blitt dårligere, og jeg merker at det skraper når jeg spenner mekanismen. Kom over siden "www. kanonen.de" som har en god instruksjonsfilm i bytte av fjærsett til V-Mach Tuning Kit. En lettelse fordi jeg må innrømme at jeg kviet meg til å begynnne å skifte fjær uten noen form for bruksanvisning. Ser forøvrig at dette tuningsettet har flere deler og er mer omfattende enn det jeg har kjøpt hos Landrø, og da blir nok Landrøsettet returnert. Noen som har prøvd V-Mach Tuning Kit? Uansett anbefales filmen for de som skal fikle med skifte av fjærsett.

 

 

Jeg har også noen spm: Jeg har til nå hatt liten fokus på vedlikehold. Hvor ofte pusser dere som har fokus på tette samlinger? Og ettersom jeg ser at den 4X-kikkerten jeg har brukt til nå ikke matcher behovet for presisjonsskyting på litt lengre hold trenger jeg f.eks 3-9X. Noen som har erfaring med en god og holdbar kikkert til luftgevær?

Link to comment
Share on other sites

Og ettersom jeg ser at den 4X-kikkerten jeg har brukt til nå ikke matcher behovet for presisjonsskyting på litt lengre hold trenger jeg f.eks 3-9X. Noen som har erfaring med en god og holdbar kikkert til luftgevær?

Hawke Panorama EV 3-9x40 skal være gode sikter til HW97 har jeg lest. Jeg kan langt ifra kalle meg en ekspert på hverken luftvåpen eller optikk, men når jeg får skutt inn og gjort meg kjent med våpenet og optikken, kan jeg svare her med erfaringer. Her er link til Hawke sine Panorama sikter: http://www.deben.com/hawke-panorama-ev-riflescopes.html

 

Angående tuningsettet, har jo "Kjell Olav" delt sine erfaringer med "Maccari Hi Power". Det er en god del videoer på Youtube av V-Mach sine kit, blant annet det jeg linket til i innlegget mitt over. Her er en Youtube snutt av en HW97K som har dette montert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk pakken i dag. Noe overrasket over at jeg gikk igjennom hele prosessen fra bestilling til henting uten å måtte vise legitimasjon.. Vel vel.. Våpenet kom levert med feil sikte, et 4x32 Hawke Sport. En kjapp telefon til Magne Landrø AS ordnet dette, og det kommer et 3-9x40 i posten i neste uke. God service! Selv om det var feil sikte på, måtte jeg prøve å skyte, naturligvis. Dette er de 10 første skuddene med et helt nytt våpen for meg, og de tre første skuddene ligger utenfor samlingen. De syv resterende ligger i en pen samling! Dette er stående skyting uten anlegg på 10 meter avstand. Kulene er H&N Sport. Jeg ser virkelig frem til å få den riktige kikkerten, og få skutt inn. Dette har jeg tro på :-)

 

Mln4oPj.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at fra nedre fremkant av siktet og ned til selve våpenet er det kun et par millimeter med 4x32 siktet montert. Kan det være at de har hatt problemer med montering av 3-9x40 på grunn av plassmangel, og det er derfor jeg har fått 4x32? For 3-9x40 har vel større diameter på fremre del av siktet..? Finnes det (helt sikkert) en skinne eller et mellomstykke som bygger høyde slik at man får montert større sikter på denne typen luftgevær?

Link to comment
Share on other sites

Bestilte Vortek PG2 fra progunner.eu

 

Men lurer litt på den fjæra som følger med der, det er vel en 12fpe / 16J fjær. Vi har vel ikke noe lovverk i Norge som begrenser hvor kraftig luftgeværet kan være? Så når man først mikkmakker med det kan man vel bestille og stappe inn en FAC fjær? HW77 og HW97 bruker samme fjær? Så da kan jeg bestille denne også?

 

http://www.progunner.eu/titanxstuningspringno03-p-116.html?cPath=83_94

 

Eller denne?

 

http://www.progunner.eu/f008bweihrauchfacmainspringhw77hw97300mm-p-798.html

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg nå går og kjøper meg en HW 97, så må jeg jo ha en kikkert. Jeg har en Nikon Prostaff 3-9x42 på en .223 nå, men som jeg kunne tenke meg å bytte med noe i litt høyere prisklasser. Vil Prostaffen gjøre seg godt på HW 97?

 

Jeg ser mange her snakker om rekylen på luftvåpen. Det er noe jeg ikke helt forstår... Såvidt jeg kan huske fra de gangene jeg har plinka med andres luftvåpen, så er rekyl ikke et tema på luftvåpen. Hvorfor er det så mye snakk om hva kikkerten "tåler"? Prostaffen skal funke på så godt som alt av kruttvåpen, så den må vel gå på ei luftrifle og da? I min verden er det litt omvendt å sette en dyrere kikkert på et luftgevær enn hva jeg har på kruttvåpnene mine ;)

 

Men jo mer jeg leser denne tråden, jo mer gira blir jeg! Er jeg en sadist fordi jeg gleder meg til å "jakte" på insekter...?

Link to comment
Share on other sites

Rekyl er et ord luffefolket ikke bruker...

Et kraftig fjærdrevet luftvåpen kan faktisk slå ganske brutalt, kort men hardt.

I motsetning til kruttvåpen får man også en motsatt rekyl pga stempelet som bråstopper i enden

av sylinderen og det er det ikke alle kikkerter som liker da de ikke er laget for brå bevegelse den veien.

Man snakker da altså om en slags dobbeltbevegelse, att og fram....

Link to comment
Share on other sites

For dere som eier en slik luftrifle og vurderer å kjøpe tuning kit, her fikk jeg svar fra Progunner.eu der jeg spørte hva som gav best ytelse i en HW97. Jeg spørte om Titan XS fjærene ville gi bedre ytelse enn PG2, og svaret ser dere under.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Hej Steinar

 

Vortek PG2 till HW97 är ett FAC kitt.

Det levererar över 12fp/16J.

 

Jag tror att du blandar ihop siffrorna lite.

Weihrauch anger att HW97 i kaliber .177/4,5mm lämnar 280ms*

( *Med okänd kula/kulvikt )

 

Med Vortek PG2 monterat:

I kaliber .177/ 4,,5mm ca 19-20J / ca 280ms ( med JSB Exact 4,51mm )

I kaliber .22/ 5,5mm ca 21-22J / ca 230ms ( med JSB Exact 5,51mm )

Dessa siffror är ungefärliga, då gevärets övriga kondition även påverkar resultatet.

 

Hastigheten är helt beroende på kulans vikt.

Det går att skjuta en superlätt kula i 350ms i kaliber 4,5mm, men Joule antalet kommer inte bli större.

Eftersom :

Vikt - X - Hastighet = Joule

 

Det går inte att jämföra ett tuningkitt med en tuningfjäder.

Titan fjädrar är anpassade att fungera i många olika luftgevär.

Det gör att i vissa fungerar dom bra och i andra fungerar dom mindre bra.

 

Vortek PG2 tuningkitt är anpassade till en specifik modell, och är konstruerade för bästa skjutbarhet i förhållande till effekt.

Kittet minskar vibrationer och gör geväret mera lättskjutet.

( mindre vibrationer, mindre framåt rekyl, något hårdare bakåt rekyl. )

 

Med en Titanfjäder monterad i HW97 kommer vibrationerna ÖKA, få mera framåt rekyl och avsevärt mera bakåt rekyl.

Vilket inte kommer förbättra fjädergevärets skjutbarhet.

 

Mvh

Cathrine – Progunner

Link to comment
Share on other sites

Helt normalt, er bare litt ojle som antennes pga høyt trykk. Man bør skyte en boks med skudd slik at det får brennt opp all oljen før man virkelig kan begynne med å teste pressisjonen i våpenet. Når det antenner ojen vil du ofte ha varierende utgangs hastighet og spredning, spesiellt i høyden. Ikke smør et luftgevær med hva som helst slags olje.

Link to comment
Share on other sites

Ok. I dag fikk jeg hentet Vortek PG2 kittet, et såkalt "DIY" kit man bare dropper nedi rifla.

 

Det er nå slik jeg oppfatter dette at det definitivt ikke er DIY eller drop-in. Hvordan i alle dager får man skrudd på plass låsingen for fjøra igjen? Jeg klarer ikke å bruke nok presisjon til at plastguiden entrer samtidig som jeg bruker nok kraft til at fjæra komprimeres til den grad at gjengene tar. Finnes det et verktøy man kan kjøpe eller enda bedre lage seg enkelt for å utføre fjærbytte? Kjell Olav, hvordan fikk du montert JM fjæra i HW97'en din, du skriver at monteringen gikk greit?

Link to comment
Share on other sites

Hehe...ante meg at du ville slite litt der.

Finn en venn som kan hjelpe til med å presse, eller lag en pressbenk av enkle materialer som f.eks 2x4toms.

Er du i nøden kan jekkestropper funke, men da må du ta av løpet, dvs løsne breech'n og løp så kun sylinderen er igjen.

Have been there......

Link to comment
Share on other sites

Skal se nærmere på det i morgen. Har jo jekkestropper og planker liggende, men klarer ikke helt se for meg hvordan jeg skal spenne det opp for å få vinklen riktig slik at guiden ikke blir ødelagt. Gjengene i bakstykket som skal skrues fast var rustet og jeg måtte bruke en fastnøkkel og en hammer for å få løsnet gjengene. Og i boka står det man ikke skal bruke makt ved demontering eller montering. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Greit med et par ekstra hender, men pass på fortenna...

Du finner tegning på en slik presse her eller andre steder på nettet, husker ikke helt i farta hvor.

Tar ikke lang tid å skru sammen noen biter med tofire.

Evnt en høvelbenk kan også brukes.

Kjenner til frustrasjonen....

Link to comment
Share on other sites

Det ordna seg.. Festa rifla vertikalt imellom noen 2x4" i skrustikka, og kjørte fjæra opp i med hjelp av garasjejekken min. Fikk montert sammen alt og testet med et par kuler. Det smeller! Hva kommer dette av?? Lydmyren? Med JSB Exact? :o

Link to comment
Share on other sites

Ja, ble borte nå etter 10-15 skudd. Såpass skarp smell at det piper i øra. Faen så jeg skvatt første gangen, smånervøs og greier og der jeg står og tenker "hmmm lurer på om dette ble montert riktig da??" så kommer den smellen fra en luftrifle.. :shock:

 

Merker stor forskjell på mindre vibrasjoner og mer kontakt bakover rekyl og merker ingen fremover rekyl. Det regner kraftig nå, så blir ikke testa noe i dag. Får se om jeg får skutt noe senere i uka. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...