Jump to content

Ny håndkikkert - Swarovski EL Range eller Zeiss RF


rlundmo

Recommended Posts

Skal gå til innkjøp av ny håndkikkert m/ avstandsmåler som skal benyttes mye til skumringsjakt men også være med til fjells.

 

I den forbindelse så er nye Swarovski EL Range et alternativ, men er 8x42/10x42 for lite med tanke på skumring/månelysjakt på hjort?

Link to comment
Share on other sites

Skal du velge mellom Zeiss RF og Swaro EL Range så er det ikke mye å tenke på. Swarowski EL Range hele tiden hver gang. Eller gå et sted hvor du kan se i begge og sammenlign...

Da jeg kjøpte kikkert sist hadde jeg muligheten til å se i alle modellene til alle de store merkene, på samme sted til samme tid (var noen kikkerter der ja).

 

Jeg skulle ikke ha avstandsmåler, og kom ut med en Leica Ultravid 8x42. Den var endel billigere enn Swaroen, og jeg klarte helt ærlig ikke å bestemme meg for hvilken jeg likte best, blir litt smak og behag, hvordan den passer foran øynene mine og hvordan den er å holde. I ettertid har jeg sett i flere Swaroer, og det er mulig de har en liten optisk egg over Leicaen, de har iallefall bedre fokusratt - det er litt for lett å vri på Leicaen. Men optisk er forskjellen så liten at den ikke er mye å bry seg om, begge er imponerende.

 

Zeissene faller totalt igjennom i forhold til disse to når det kommer til fargegjengivelse, kontrast, oppløsning, kantskarphet (her er jo Swaroen utrolig), men Zeissen er jo en god del rimeligere.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

jeg har el range 10x42 å en 8x56 geovid hd å har hatt en rf. vil si jeg liker best el . best optik best handling . leicaen er vel kansje like god optisk, kansje litt mørkere i 10x42 men knall god.8x56 lysest i mørket. zeissen synes jeg henger litt etter men har en veldig god laser. prøv alle mye smak behag, mitt tips er 1,el 2 leica .3 rf lykke til

Link to comment
Share on other sites

8x56 geovid hd å har hatt en rf. vil si jeg liker best el . best optik best handling . leicaen er vel kansje like god optisk

Problemet med Leica er jo at man (enda) ikke får Ultravid med RF, Geovid og Trinovid er "same shit" og det er god forskjell på optikken i de og Ultravid, og EL er klart bedre enn Geovid/Trinovid.

Så om man skal ha BEST kikkert og avstandsmåler er det kun Swaro EL som gjelder. Stryker du avstandsmåleren så er det nærmest dødt løp, Swaro EL Swarovision vs Leica Ultravid HD. Resten kommer bak

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet med Leica 8x42 Ultravid HD, og Zeiss DV 6-24x56. Så flere dyr i kikkerten som jeg ønsket å skyte, men som jeg enten ikke klarte å finne i kikkertsiktet, eller eller ikke klarte å se lenge nok til å skyte. Gikk glipp av en utrolig flott rådyrbukk to ganger i våres pga. dette. Den nektet å vise seg mens det var lyst nok til å skyte på et fornuftig vis, eller bare på for langt hold til å skyte på et fornuftig vis.

Blant annet så jeg denne bukken, og kunne tydelig se at den hadde et uanstendig høyt gevir, på en 250m hold (hadde notert avstander foran posten) - men den hadde med seg to geiter, og i siktet kunne jeg ikke se hvilken som var bukk og hvilke som var geiter, knapt nok om det var 2 eller 3...

Har også sett dyr i dagslys, i hogstfelt og slikt, på langt hold, som jeg oppdaget lett og så tydelig i Leicaen, men ikke kunne finne (før det var for sent) i både Zeiss DV 6-24x56 og Zeiss DV 2.5-10x42.

Håndkikkerten har veldig mye bedre kontrast enn siktet, og er toøyd, og det er mindre tøys imellom (zoomokular, trådkors) til å stoppe lyset.

 

Hver sitt syn, men jeg kan ikke se nytten i en kikkert som en kan se dyr i når en ikke kan se til å skyte dem - har du en ren 8x56 siktekikkert, eller en 6-24x72 er det muligens anderledes. x56 håndkikkerten er også diger, egentlig er x42 en for stor allerede, men det er min mening.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Så det du sier er at x42 er stort nok?

Jeg har ikke M67 sin erfaring med dyre håndkikkerter; min egen er en Opticron Imagic BGE 8x42. Under bukkejakt ser jeg dog fortsatt dyr med denne etter at jeg må oppgi å skyte med bl.a. Zeiss Victory 3-12x56 med lys. Mao skjønner jeg godt hva M67 mener med kikkertstørrelse i denne sammenhengen.

 

Hva min egen kikkert angår merker jeg derimot at kontrast etc. kunne vært bedre (rent optisk synes jeg at kikkertsiktene mine er bedre så lenge det er lys nok; men det er liksom ikke aktuelt å bruke disse som kikkert).

Link to comment
Share on other sites

Da hiver jeg meg inn... synes dette begynner å bli noe vel unyansert. Har eid og jaktet med både Swarovski EL håndkikkert og Zeiss Victory håndkikkerter og kikkertsikter, og den praktiske forskjellen er ikke såååå stor. Grensenytten av optikk er sterkt avtagende når man når et visst punkt, og da Swarovski hadde kampanjepriser for 8000-9000 på SLC serien for en tid tilbake var dette et j.. godt kjøp.

 

I en Zeiss RF 10x45 hadde jeg små problemer med å se villsvin om natten på opptil 100 meters hold, og selv om det er dårligere i kikkertsiktet har det blitt endel fellinger. Øynene mine er snart 45...

Link to comment
Share on other sites

Unyansert og unyansert, les trådtittelen... det spørres knapt etter nyanser - dessuten hater jeg nyanser. Enten eller skal det være :wink:

 

Det er ørten 8x40/42 håndkikkerter som en ser bedre i enn et hvilket som helst kikkertsikte, En helt grei en er f.eks. Nikon Monarch, som er mer enn bra nok. Mange har vel jaktet uten kikkert? Og en SLC er steinbra, og koster halvparten av en EL - men den har ikke avstandsmåler

 

Slik jeg forstår trådstarter så spør han om Zeiss eller Swaro EL, og om 42 eller 56, og han skal ha avstandsmåler i den. Ikke om Opticron gir mer for pengene, om Nikon er bra nok, om Bushnell kan virke (de hadde en kikkert/avstandmåler som var verdens største søppel) Og da ser jeg ikke behovet for å gå inn i de nyansene.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jepp, og heller ikke etter Leica ditt eller datt.

 

Poenget mitt er at optisk kvalitet i både Swaro og Zeiss (gjerne med avstandsmåler) er så forbannet bra at det kun er snakk om ørsmå praktiske forskjeller. Og litt smak og behag 8)

 

Så det er nok ikke enten eller gitt....

 

 

For tiden har jeg en Zeiss 7x42 FL, og den er med sin relativt lave forstørrelse helt utrolig bra i dårlig lys. ( For å bruke samme analogi som tidligere i denne tråden er Swaro EL 10x42 og Zeiss RF 10x45 helt ubrukelige i forhold 8)8) )

 

Den er for tiden til salgs, ikke fordi jeg er misfornøyd med den, men fordi jeg har lyst til å prøve noe annet. Omtrent som da jeg kjøpte og avhendet Swaro EL 10x42 og Zeiss RF 10x45.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt over flere år følgende: Leica Geovid 10x42 & Zeiss RF 8x45. 3 siste år har vært med RF.

Disse er brukt på bukkejakt og hjortejakt til alle døgnets tider.

 

Jeg og en kompis som har Swaro EL 8.5x42, har sammenlignet over flere år hvilken kikkert som er "best" av EL & RF (denne EL er dog uten avstandsmåler)

Må innrømme at noen dager syntes jeg den ene er bedre, enn den andre, og motsatt. Men det skifter etter vær & vind...

For meg så er Swaro bedre å holde enn RF, vil også si at totalt sett så ville jeg valgt EL fremfor RF! Dette er dog meg personlig, og kan selvfølgelig være induviduellt.

 

Når det gjelder 8x eller 10x er mitt valg hver gang 8x. Helt uten tvil, da jeg syntes 10x blir for mye på frihånd.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg er en heldig eier av en Swaro EL, og jeg kan ikke si annet enn LØP OG KJØP Swaro EL!!!!!

 

Jeg har sett gjennom zeiss og Leica, og min mening er det at Swaro er best, deretter Leica og Zeiss på sistplass.

 

Optisk er swaro best, og når det gjelder avstandsmåler, så har jeg uten noen problemer målt avstander ut til

nesten 2 K. Målingene gjort mot forskjellige bakgrunner, alt fra skog til hus, fjell osv.

 

Vistnok er Swaro'en dyr, men verdt hver ei krone.

 

Når det gjelder forstørrelse, så gå for en 8x! En 10x er vanskelig å holde stødig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når M67 begynte å fortelle at han så dyret i kikkerten, men ikke i kikkertsiktet så hadde jeg lyst til å antyde at holdet kanskje begynte å bli lovlig langt? :lol:

 

Jeg er nok like kompromissløs på jaktutstyret mitt som M67, og det gir en egen kanskje litt barnslig glede å ha noe som rett og slett er det beste.

 

Svar på spørsmålet ditt: Swaro EL Range 10x42.

 

Jeg har hatt RFén i 10x45. Den var jeg misfornøyd med. Det høres kanskje arrogant ut å kalle optikk for over 16000 for en klump, men det er den... Jeg solgte en Zeiss Diatal/Classic 10x40T*P* for å kjøpe meg RF´en og ble veldig skuffet over optikken, spesielt i mørke. Jeg synes den gamle kikkerten var bedre faktisk. Det smaker særdeles dårlig å handle noe dyrere som er dårligere, og slik føle seg litt lurt. Den hadde innebygd avstandsmåler i det minste, men det var ikke nok..

 

Har selv en Swaro El Range 10x42 i bestilling. Gleder meg stort til å få den!

 

Når det gjelder 8x el 10x så er jeg uenig med de som anbefaler 8x:

 

Om du trenger avstandsmåler så antar jeg at du jakter i åpent terreng? Der handler det også veldig ofte om å oppdage dyr på lange avstander, og det gjør du best med en 10x med albuene på knærne når du sitter, eller aller helst: Liggende med hode og overkroppen litt opp og aluene på siden av magen. Siste stilling er spesielt fint når man kikker oppover i terrenget.

I 90% av tida har du god støtte, og da vil du ha klare fordeler av 10x.

Om du skal dasse rundt i elgskogen så er lavere forstørrelse fint å ha, men i fjellet og i åpent landskap går man ikke feil med å velge en 10x. Det er flere som angrer på at de kjøpte 8x enn 10x.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Har zeissen i 8x42, er godt fornøyd, eneste jeg kommer på som minus er at den er litt diger og at "øyeringene" er litt harde ved lang tids bruk. Ser godt med denne kikkerten når det er kveld også. Jeg fikk den i bursdagpresang :D så jeg hadde ikke så mange valgmuligheter, men jeg tror ikke du blir så fryktelig misfornøyd samme hvilken av disse kikkertene du velger, eller leica for den saks skyld.

Link to comment
Share on other sites

HAr i dag en Swaro EL 10x32, før denne hadde jeg en Zeiss 10x56 Victory, sistnevnte er en rå kikkert mht skumring, men stor og forholdsvis tung, denne passer meget godt til en hjprtejeger som sitter mye på post og jakter i skumring/natt.

til mitt bruk bevegelig jakt i dagslys og også dårlig lys på rein og hjortevilt samt Afrika er etter mitt syn EL 10x32 den perfekte kikkert med briljant oppløsning og en meget bra størrelse, har ikke hatt avstandsmåler i noen kikkert, men jeg ville nok gått for denne EL range kikkerten.

det er vel ikke bare å ha en avstandsmåler, den må også være lettbetjent også med votter på hendene. Hva laseren presterer er vel ganske likt kikkert til kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Den så i silhuett ut som Swarovski sin...?

 

Ser at Leicas spottere ligner veldig på Zeiss sine, såpass at jeg tror de bruker samme delene...

 

Innen landbruk så ser man at skurtreskere fra Tyske Fendt og franske MF er samme maskinene på enkelte størrelser, kun med ulik lakk. Dette skyldes nok at de har samme eier, men at de ønsker å holde på forhandlernettverkene til de respektive merker.

Det koker for brukeren ned til hvor man vil ha service....!

 

Blir spennende å se hva som skjer innen optikk fremover. Det er billigere å samarbeide eller kjøpe hverandre opp, enn å konkurrere..

Link to comment
Share on other sites

Mer lik swaro enn øvrige leica håndkikkerter i silhuett ja... De har vel måtte legge på lengden for å få plass til et halvgjennomsiktig speil for å hente ut laserlyset gjennom.

 

Uten at jeg har noe som helst info om det så tipper jeg at det eneste som er "revolusjonerende" med denne at den har en form for kalkulator som bruker BC og hastighet på kulene man bruker. Sannsynligvis også vinkelmåling, temperatur og barometer. G7 BR2 har jo allerede dette da, så om de ikke har noen flere ess opp i ermet så vet jeg ikke helt hva det skulle være...

 

...om den har en sånn kalkulator, like bra optikk som Ultravid HD, og ikke koster altfor mye mer enn zeiss og swaro så kommer den nok til å selge svært godt tror jeg...

 

Det som også blir spennende er når kinamerkene av kikkerter med god kvalitet (hawke, zen-ray, vortex, fomei etc) begynner å putte inn avstandsmålere i sine kikkerter. Optisk sett er dette gode kikkerter for jaktbruk til brøkdel av prisen.

Link to comment
Share on other sites

Når M67 begynte å fortelle at han så dyret i kikkerten, men ikke i kikkertsiktet så hadde jeg lyst til å antyde at holdet kanskje begynte å bli lovlig langt?

Helt klart lovlig :wink: Denne historien har forresten gjentatt seg en rekke ganger i høst - jeg har flere ganger vært ute, sittet igjen på post eller kommet tidlig - og observert dyr med håndkikkerten, tydelig - men som jeg ikke kunne skyte fordi jeg jeg ikke fikk klart nok bilde, eller fort nok bilde i ZDV 6-24x56en. Da med Leica Ultravid HD 8x42 (eller er det 8 1/2x42?) som håndkikkert.

Jeg brukte også en 1. gen lysforsterkingskikkert, og sålenge en holder IR belysningen av, så er det SVÆRT lite en ser i denne som en ikke ser i Leicaen.

 

Jeg har solgt Zeissen...

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei,

 

Nå skal du få et uprofesjonelt svar som kommer fra hjertet og ikke går på opptiske egenskaper da begge disse kikkertene sammen men Leica er så gode at det er din følelse, dine øyne, dine hender og magefølelse som bestemmer hvem du skal ha og ikke kvaliteten på optikken for det er svært få om noen som har øyne som skiller disse fra hverandre og kan bedømme hvem som " faller igjennom" :?

 

Når du kjøper en av disse vil du høyst sannsynlig ikke noen gang tenke pokkern der røyk denne sjansen skulle ønsket jeg kjøpte ....... isteden.

 

Før El Rangen kom husker jeg at jeg leste en test i et av jaktbladene, tror det var villmarksliv hvor Zeiss RF ble kåret til den beste i markedet, med teksten " enkelt og greit : Best i verden"

Leica Geovid ble kåret til nest best med teksten" nest best"

Av disse to mener jeg Zeiss RF er penest med et fortrinn i at man må trykke kun en gang for å foreta en måling mot Leica sine to trykk, men til gjengjeld synes jeg Leica er mye bedre å holde i hånda ved aktiv kikking utover fjellheimen.

Nå er jeg jo veldig nyskjerrig på disse Swaro kikkertene for har lest mye bra om de og dems opptikk jeg synes bare det er så trist at de er så forbanna "stygge"

Den klumpete Z6i, og de to grønne bananene som utgjør håndkikkertene.

Zeissen er stor, relativt grøv der man holder og noe over en kilo. Leicaen er tynnere der man holder og for meg bedre å holde i også tung, mens på swaroen mener jeg det er to stygge utvekster på hver side, men noe lettere.

Alle håndkikkertene med avstandsmåler er nødvendigvis større og tyngre en en vanlig kikkert grunnet laseren, og jeg gleder meg til den dagen de har fått redusert den fysiske størrelsen og vekten på disse, da driter jeg i om det koster 10,20 eller 30.000,- for da skal ny kikkert handles inn.

 

Hadde jeg vært deg tror jeg at jeg ville prøvd å få tatt litt på disse kikkertene og funnet ut hvem jeg selv ville hatt, for her snakker folk etter sitt eget havende :wink:

Du kan kjøpe det du blir fortalt er det beste og tro på det så kan du komme på jakt møte andre som forteller deg at du tok feil valg :crazy:

 

Lykke til, dette kan ikke bli annet en bra :wink:

 

Sauerhansen

 

Ps: gjett hvem jeg har :lol:

 

En ting til, jeg er enig med Kiwi, kjøpte 8X men angrer litt på at jeg ikke tok 10X da jeg jakter mye rein.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Tror det kan lønne seg å sjekke denne siden før du kjøper kikkert:

http://www.allbinos.com/allbinos_rankin ... 10x42.html

 

Her blir kikkerter testet med både måleinstrument manuelt gjennomsyn.

 

Min anbefaling er alltid å kjøpe den kikkerten som gir mest for pengene. Men dette er jo meg, og jeg må tenke på lommeboka, og det er det jo ikke alle som trenger å tenke på!

Jeg endte opp med en vortex viper hd 10x42. Denne er meget god for pengene, men jeg drømmer fortsatt om en Fujinon 7x50. Dette er etter min mening den beste kikkerten jeg har sett gjennom.

 

mvh

olafen

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Forsøker å blåse liv i en gammel tråd. Skal anskaffe ny håndkikkert og valget står mellom Swarowski EL Range og Zeiss RF.

 

Er det noen som kjenner til gode tester der disse kikkertene er vurdert opp mot hverandre?

 

Brukererfaringer fra andre her på forumet er også meget interessant.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har hatt RF 10x45 og har nå RF 8x45 og er kjempe fornøyd. Har sett igjennom den nye Leica'en og Swaro og jeg tror ikke jeg hadde blitt misfornøyd med en av dem heller uten at jeg kunne se noen store optiske forskjeller for å være ærlig. Men for meg er Zeiss'en rein kvalitet i både optikk og avstandsmåler, et verktøy som jeg er komfortabel med og som jeg stoler 100% på.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...