Jump to content

Nok en gammel Anschutz blir hobby BR-børse.


Recommended Posts

Siden jeg er så glad i å lese prosjekttråder her inne så føler jeg nesten at jeg må bidra litt selv.

 

Innledningsvis vil jeg bare høre etter om Glenn_G husker hva jeg skrev i hans tråd om den gamle Anschutzen han skulle bygge benkebørse av?

Ojoj, dette kommer garantert til å koste meg penger. Takk skal du f... meg ha. :)

Uansett, den tråden var til inspirasjon så hvis jeg ikke har råd til å fullføre utdanningen min nå så får denne herremannen ta noe av skylda. :)

 

Okey....

Jeg har i lengre tid båret rundt på en fasinasjon av benkeskyting og da spesielt BR50.

Grunnen til at BR50 fasinerer meg er at det ikke virker fullstendig uoppnåelig å få smidd seg et verktøy man kan delta med.

Jeg sier ingen ting om å hevde seg, men som mange vet så er det jo mange gamle matchgeværer der ute som selges ganske billig og nettopp billig er meget nødvendig for en fattig student.

 

Jeg fikk jo omsider rota meg til å omsatt noen av kronene jeg fikk fra kemneren til en gammel Anschutz.

Nærmere bestemt en "Anschütz-Modell Match 64" enkeltskudd fra det herrens år 1971.

 

annonsebilde.jpg

Bildet er fra annonsen på finn, så slik var den altså når jeg tok over den.

 

Denne skal forhåpentligvis bli min inngangsbillett til lærdom og moro når jeg tar fatt på litt hobbyskyting fra benk.

Hvem vet, kanskje jeg til og med melder meg på min første skytekonkurranse?

 

 

Så starter prosjektet.....

 

Børsa ble ikke testskutt før demontering så jeg vet jo ikke noe som helst om det jeg gjør har noen effekt.

Det eneste som er sikkert er at jeg forsøker å lære litt underveis.

 

Det første som slo meg etter første runde med tafsing var at avtrekket var meget hardt. Det brøyt som glass, men det kjentes ut som noe i nærheten av 1,5kg.

Dette ville jeg forske litt på.

Jeg hadde jo lest noe om de fantastiske avtrekkerne som Anschutz lager og håpet dette var et av de.

 

Her er bilder av avtrekket.

 

img0203vr.jpg

 

img0204zl.jpg

 

Ut fra det jeg klarer å finne ut på nettet så gir ikke dette avtrekket de samme mulighetene som de som enten er litt nyere eller de som står på modell 54.

 

Men...

Etter litt skruing og testing så fant jeg ei fjær som kunne byttes ut. Tilfeldigvis hadde jeg liggende ei fjær som kanskje kunne passe.

 

img0207gy.jpg

 

Denne ble montert inn og avtrekket ble på nytt justert slik at jeg ligger i komfortsonen når det kommer til inngrep på sear og slike viktige ting.

Avtrekksvekt vet jeg ikke, men det er sikkert ikke mye over 100gram.

 

 

Så var det denne da.

 

img0208xw.jpg

 

 

Stokken i seg selv er egentlig grei nok, men prosjekt er prosjekt.

 

Jeg begynte med å demontere hele greia slik at jeg satt igjen med bare treverket. Så var det bare å la fantasien virke ei stund.

 

Det første jeg ville prøve var bedding.

Dette var noe jeg aldri hadde gjort før så jeg hadde virkelig ikke peiling på hva jeg holdt på med.

 

Jeg boret noen grunne hull der mekanismen skal ligge og rubbet begge anleggsflatene med 80-papir. (ingen bilder dessverre)

Så mikset jeg sammen noe gørr fra noen bokser som står her og klina utover.

På boksene står det Super Epoxy, det er tokomponent og produsent er ingen ringere enn Biltema.

 

Siden jeg ikke hadde noe modelleire for hånden så brukte jeg maskeringstape for å tette hullene.

Som slippmiddel brukte jeg molycoat eller molybdensulfidfett som det heter fra andre produsenter.

 

img0219mn.jpg

 

 

Stålet ble sluppet forsiktig ned og skrudd fast.

 

img0211xs.jpg

 

Tapen på løpet brukte jeg for å avlaste litt samt å sentrere det i løpskanalen pga noe skjevhet.

Dette fikk stå til herding i ca ett døgn.

Noen som tror jeg var spent på om dritten ville løsne igjen da?

 

Det gjorde det. Nok en gang var jeg for sløv til å få tatt bilde, men.......

 

Nå ville jeg se litt på finishen på stokken.

 

Jeg slipet ned mye av den gamle malinga, vasket og sprayet med fillergrunning.

Nå så jeg tydeligere hvor det var sår så jeg satte i gang med reparasjon av disse.

 

img0216wg.jpg

img0217bk.jpg

 

Siden jeg ikke ble helt fornøyd med beddinga så fant jeg det for godt å ta en runde til der jeg tok med meg erfaringene fra første runde.

Jeg brukte mye mer beddemasse på runde to og mye mindre teip i bunn slik at denne nå forhåpentligvis skal bli skikkelig kompakt og fin.

I tillegg har jeg ikke skrudd fast mekanismen like hardt som første gang. Det skal sies at det er tydelig at stokken er godt tilpasset kassen da det er omtrent null slark. Det er sikkert ikke nødvendig å bedde når det er såpass tight, men jeg ville prøve likevel.

 

Så da er det bare å vente til i morgen kveld og se om det også løsner denne gangen.

 

img0215xz.jpg

 

 

I morgen skal jeg ta meg en tur på Byggmakker for å lete etter litt snacks slik at jeg får konstruert et forskjefte som egner seg til benkeskyting og i tillegg skal jeg starte konstruering av ei skytestøtte.

 

Hvis noen har noen innspill så er det bare å komme med de. Jeg er åpen for tips, forslag og drittkasting. :)

Link to comment
Share on other sites

Javel, så har det ikke skjedd så mye, men litt har det da blitt.

 

Fikk en liten sak i posten i går..

 

img0222dp.jpg

 

Siden jeg ikke har hull i låsekassa og heller ikke vil ha det så må jeg finne på noe annet.

Løsninga for å feste skinna blir å banke inn noen ørsmå hakk i sporet på skinna slik at den må bankes forsiktig inn på låsekassa og i tillegg blir den limt med Loctite lagerlåsing på anbefaling fra en meget kompetent børsemakermester i bygda her.

Det er også noen hull med gjenger i skinna som jeg kan bruke for å tighte den til, men skruer med gjenger som heter 6-32 er ikke veldig enkelt å oppdrive så derfor blir det lim.

 

Så var det beddejobben da.

Stålet kom greit ut av stokken denne gangen også og her er resultatet.

 

img0225ceg.jpg

img0226vls.jpg

img0227eq.jpg

img0228bu.jpg

 

Det ser så langt fra vakkert ut som man kommer, men kassen ligger dønn tight i stokken nå. Hadde 0,5mm vandring i lengderetning før, men dette er helt borte nå.

Som dere ser er det også 10-15mm av løpet som er beddet. Bør jeg fjerne dette eller skal jeg bare la det være?

 

I dag har også vært den store shoppingdagen.

 

Jeg svingte innom Rogne Våpen og plukka opp 100stk Eley Club og 100stk SK standard pluss.

Det er jo lenge til jeg får testa riggen, men siden jeg var i området så var det greit å plukke med seg litt testammo.

 

Så gikk turen til Tempelet, også kjent som Biltema.

Der ble det handla inn sparkel, bremserens, sandpapir og lakk.

Jessda, fant en farge som jeg tenkte å prøve sånn i første omgang. Jeg vil ikke avsløre denne fargen helt enda, men det er IKKE rosa.

 

Så var det Byggmakker som sto for tur. Der fikk jeg hjelp av en hyggelig kar som var meget inne på bueskyting. Han ble ekstra behjelpelig når han fikk høre hva jeg skulle bruke trevirket til.

Så jeg plukka med meg noe listverk i eik. Har ikke snøring på om dette er hardt nok, men han sa det var det hardeste de hadde.

Dette kappet jeg i overmåls lengder og siden de var ganske tynne så limte jeg sammen to deler.

 

img0230vo.jpg

 

Disse er 120mm brede, men det er bare fint slik at jeg har noe å kappe av når alt er limt sammen.

 

I tillegg plukket jeg med meg noe listverk for å få laget en overgang mellom sidene på forskjeftet og bunnplatene.

 

img0231uq.jpg

 

Jeg har fortsatt MANGE timer igjen med jobb og alt tar litt lengre tid når man hverken har kunnskap eller utstyr, men det skal bli moro å se om jeg noen gang klarer å komme i mål.

 

Noen som tar på seg en bitteliten jobb med pussepapiret for meg?

 

img0229fv.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er meningen å bruke de gjengede hullene for å feste skinna ja, men det var ikke gjort i en hånvending å skaffe skruer.

Hvis noen vet hvor man får tak i slike så er jo det helt klart best. Hadde vært topp med 6-32 settskruer med unbraco hode.

 

Skinna kjøpte jeg fra Kinney's Shooting Supply og den kom seg på $63 inkl. frakt. Tok vel ei uke før den dukka opp.

Link to comment
Share on other sites

Det flotte med internet er at man alltid finner hjelp og på den måten den optimale løsningen. Ulempen er dessverre at man får super-rådene først etter at man har gått for en alternativ løsning:)

 

Denne tråden skal det jeg følge!

Link to comment
Share on other sites

@Raudnakke: Ja, det er absolutt en mulighet å gjenge opp til M4, men det spørs hvor mye hold det blir i de gjengene da. Skinna er tross alt aluminium.

 

@Jegerbombom: De fire skruene som fulgte med skinna mi har stort hode med forsenkning som helt tydelig er beregnet brukt i de fire langsgående hullene uten gjenger. De passer ikke i de åtte hullene med gjenger som må ha skruer uten hode.

Fikk du med settskruer, altså skruer uten hode?

 

Var en tur i garasjen i dag og fikk begynt såvidt med det som jeg håper skal bli ei skytestøtte etterhvert.

 

img0232rp.jpg

img0233yo.jpg

 

Jeg går ut ifra at de fleste skjønner litt av hvordan jeg har tenkt her. (inspirasjon er hentet fra Caldwell)

...til dere andre:

På undersiden av plata skal det sveises fast et gjengestag med dimensjon M36'ish.

På staget skrus en mutter og mutteren får "håndtak" sveiset fast for enkel justering av høyde. Gjengestaget får en noenlunde tight fit inni røret dere ser under plata og mutteren blir liggende an mot toppen av røret med en polert skive mellom.

Vinkeljernene får 8mm hull og en M8 bolt gjennom hullet som punktes fast ovenfra. Disse boltene skal gå gjennom slissespor i plata og får vingemutter på undersiden.

Med slissespor så får man altså justert til riktig bredde i forhold til forskjeftet på børsa.

På undersiden av røret skal foten monteres. Denne vil bestå av tre armer laget av 1" firkantrør.

Firkantrørene får gjennomgående vertikale hull i enden og en mutter sveiset fast på undersiden. Gjennom hullet og mutteren blir det montert en bolt som er slipt spiss. Dette for å få justert støtta i vater.

På de flatene der stokken blir liggende mot vet jeg ikke hva jeg skal ha enda. Har tenkt litt på noe tykt stoff som glir godt. Vi får se.

 

Herligheten skal pusses ned og lakkeres i moteriktig farge, selvsagt....

 

Har også fundert på å utvide konstruksjonen til å inneholde bakstøtte i samme slengen, men jeg kan ikke gape over for mye.

Har man ikke 2000,- å bruke på skytestøtte så må man bare arrangere en restefest i garasjen så kanskje det kan bli noe likevel.

Link to comment
Share on other sites

Den jeg bestilte er en pikatinny skinne til CZ455 som skyves innpå orginalsporet på låskassen, skinna har 6 gjengede hull som sett skruene settes i og skrues rett ned mot låskassen og løfter skinna til den går i lås/sitter fast, de skruene som fulgte med er skruer uten hode med umbrako hull i den ene enden

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakka med DIP og de sa at de leverer med to forskjellige sett med skruer. Siden jeg ikke fikk noen valgmulighet da jeg bestilte skinna hos Kinney's så fikk jeg selvsagt feil sett. Med 50% sjanse for at ting går galt så går det alltid galt virker det som.

Dette skal selvsagt ikke stoppe meg på noen måte og en oppdatering på dette kommer veldig snart.

 

Det har skjedd ganske lite i det siste ettersom jeg også har motorsport som hobby.

Ved å veksle litt mellom hvem som får oppmerksomhet så går jeg ikke så fort lei og klarer kanskje å fullføre noe. (kan dette assosieres med kvinnfolk?)

 

Skytestøtta mangler ikke så mye på å bli ferdig da.

Den ble ikke helt som jeg tenkte først ettersom det var litt vanskelig å skaffe grov nok bolt til en fornuftig pris.

 

img0234y.jpg

img0235kd.jpg

 

Jeg tråla Biltemas hyller etter noe jeg kunne bruke og fant til slutt noen justerbare stolpesko.

Denne ble modifisert og sveiset fast i toppplata og så kappet til riktig lengde.

Føttene er vanlig firkantrør som er slipet for å passe rundt hylsa til stolpeskoen. Disse er sveiset fast og boret hull i endene.

Under har jeg sveiset fast en mutter slik at jeg nå har individuell justering av føttene.

 

Videre skal jeg lage spor for justering av kjeftene, håndtak for enkel justering av høyde og så må jeg finne på noe lurt å kle de flatene som kommer i kontakt med stokken med.

Her vurderes diverse typer tykt og glatt stoff samt en løsning med en tynn "beanbag", men er redd den kan gjøre det hele litt mer ustabilt.

 

Her er også et bilde som viser at jeg fortsatt holder på med stokken.

 

img0240ke.jpg

 

Vet ikke helt om jeg blir fornøyd med formen på denne så jeg må tenke litt og forsøke å se for meg hvor jeg evt. må gjøre om linjene.

Den er uansett litt for bred slik den står nå så den må kappes inn ca 15-20mm hvis jeg husker riktig.

 

Satser på ny oppdatering i kveld.

Den som lever får se...

Link to comment
Share on other sites

En liten update...

 

Ang. løsning på montering av skinna så ble det slik som Raudnakke foreslo.

Jeg boret opp hullene og gjenget med M4. Skulle jeg miste en skrue en gang så er dette hyllevare i nærområdet så det er veldig greit.

 

Når jeg likevel var på verkstedet så spente jeg opp låsekasse og løp i dreiebenken og pusset ned løpet. Først med brun pad (tilsvarer vel ca 400 korning) så med 1000 papir og til slutt min favoritt, AUTOSOL!

Låsekassen er lakkert svart og egentlig så er vel stålet så godt som klart til dyst.

 

cimg0218j.jpg

cimg0215q.jpg

cimg0216wh.jpg

cimg0217j.jpg

cimg0222s.jpg

 

Personlig synes jeg pipa ble grisetøff. BR børser skal jo være litt jålete spør du meg.

 

Har testa fargen til stokken og den er helt i gata mi så jeg gleder meg til å sprøyte.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er bare å gi gass. Det blir spennende å se sluttresultatet til dere begge.

Og Glenn, prosjektet ditt er jo min inspirasjon til dette så jeg forventer jo en stor oppdatering i løpet av kun kort tid. ;)

Forøvrig så jukser jo jeg ganske mye med sparkel så mitt resultat er jo noe hvem som helst med litt tålmodighet kunne klart.

Link to comment
Share on other sites

Kjedlig oppdatering, men bedre enn at det er helt dødt kanskje.

 

Har lagt fyllergrunning på hele stokken nå. Mest for å se små sår og få et helhetsinntrykk av hvordan den blir.

Jeg begynner å bli fornøyd med formen nå så kanskje jeg får sprøytet basefarge allerede i morgen eller søndag. Det blir morsomt å se hvordan det blir utseende når den blir komplett.

 

img0256zg.jpg

img0255ngy.jpg

 

Beklager de dårlige bildene, men stokken henger i bua til tørk så de ble med bare for å unngå en ren tekstoppdatering.

 

Bedre bilder kommer i morgen tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Er redd for at klarlakken ødelegger glansen litt, men det vet jeg egentlig ikke så mye om.

 

Glad for at du nevnte det med porene, 1983. Kanskje det klarer seg med litt voks etter polering med Autosol?

 

Har jo forresten polert bort rust med Autsol før så den er ganske effektiv. Med jevnt vedlikehold så skal vel dette gå bra. Den blir uansett ikke utsatt for store mengder vann tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

I dag så gikk det en f... i meg.

 

Det går tregt her, men for en gangs skyld er ikke det skylda mi.

Grunning og lakk tørker ikke så veldig fort når det henger i bua hvor det er +10C og det i tillegg regner ute. Jeg skulle vel hatt en vifteovn i passe avstand fra stokken, men det har jeg da altså ikke.

 

I går fikk stokken et saftig lag med fyllergrunning og fikk henge i fred til i kveld. Den var fortsatt ikke så tørr som jeg hadde ønsket, men tørr nok til at den kunne slipes forsiktig.

Jeg tok en kjapp runde med brun pad og mattet ned grunninga. Da la jeg også meget godt merke til at stokken har LANGT fra den finishen jeg skulle ønske, men nå er det jaggu på tide å skyte snart.

 

I full fart ble den sprøytet med base i tre omganger og skal nå få henge til i morgen formiddag tenker jeg.

 

 

Var det noen som hadde gjort seg noen tanker om hvilken farge jeg kom til å bruke forresten?

 

img02621.jpg

img02611c.jpg

 

 

Jeg beklager nok en gang de dårlige bildene, men dette gjør forhåpentligvis at noen av dere kanskje blir litt nysgjerrige på fortsettelsen? Til dere som enten er fargeblinde eller på andre måter sliter med å se fargen så er det altså lilla med ganske mye metallic.

Jeg lover uansett bedre bilder når den er ferdig og det skjer forhåpentligvis i løpet av kommende uke.

 

Plan for morgendagen er X antall strøk med klarlakk. (har også vurdert noe dekorativt på bakstokken som evt må gjøres før klarlakk, men vi får se)

Tirsdag skal jeg se om det er noe å hente på å mellomslipe. Hvis det kan være det så blir det sliping og nye lag med klarlakk.

Onsdag blir det prøvemontering og forhåpentligvis ferdigstillelse av skytestøtta.

 

Torsdag kan altså være dagen for prøveskyting.

Link to comment
Share on other sites

Ja du får gi gass nå, Glenn så kanskje jeg får noen ideer om ting som må utbedres.

Ser jo at du har vært opptatt av regelverk, noe som jeg tenkte å sette meg inn i, men ga balla i etterhvert.

Jeg får ta den med på banen en dag noen fra NBSK er der så får de se de som har peiling.

 

Miniupdate i dag....

 

Fikk tak i noe glatt stoff for å kle skytestøtta med så den ikke riper opp skjefte. Festet med kontaktlim.

 

img0263yj.jpg

 

Dette er stoff som brukes i produksjon av telt og tilbehør så det tåler mye juling. Har også kledd sidestøttene, men disse ligger ute sammen med foten for å tørke. De har fått seg et lite lag med svartlakk. Lakkert i blinde så resultatet vet jeg ikke før i morgen. Forøvrig uviktig ettersom jeg kommer til å forbedre den etterhvert.

 

Har også fått tak i noe mer stoff som jeg tenker å lage en liten pose av. Den tiltenkte posen fylles med ris, syes igjen og festes på topplata. Er kanskje ikke helt nødvendig ettersom skjefte er helt plant under, men kjekt å kunne bruke støtta til flere børser.

 

Ble ikke noe klarlakk på stokken i dag da jeg måtte ha flere strøk med base for å få den til å dekke skikkelig.

I morgen blir det en lite runde til byen for å se om jeg finner noe småtteri av dekor som jeg kan legge på og så får jeg satse på at jeg rekker noen lag klarlakk før jobb.

 

Legger ikke ut bilde av stokken i dag siden den ser akkurat lik ut som i går.

Link to comment
Share on other sites

Kjapp liten update mellom 1000 andre oppdrag...

 

Klabba på noen klistremerker i dag.

Ble kanskje litt voldsomt, men det funka jævlig bra til å bryte linjene slik at stokken ser bedre ut enn den egentlig er.

 

img0276jl.jpg

img0277ke.jpg

 

Vurderte lenge hvordan jeg skulle sette de, men ble drittlei av å tenke til slutt så jeg bare klina de på slik at det var klart for et lag med klarlakk.

Mulig jeg kommer til å angre, men det får så være. Unikt ble det i alle fall.

 

Tilbake på plassen sin og på med ett tykt lag med klarlakk.

 

img0282ez.jpg

 

Ettersom jeg fikk sprøyta veldig tykt uten sig så tror jeg faktisk ikke det er nødvendig med flere lag.

Det er ikke så mye mer glans å hente uansett. Det blir tatt en vurdering når det har tørka og jeg får sett den i skikkelig lys. Siden vi ikke akkurat er bortskjemt med sollys her så kan det jo ta en stund.

 

Håper på å sette sammen hele greia i morgen hvis klarlakken dekker godt nok.

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg endelig montert sammen stasen. Og som jeg lovte så kommer bilder med litt bedre kvalitet enn de foregående.

 

cimg0229e.jpg

cimg0230b.jpg

cimg0231cl.jpg

cimg0232e.jpg

cimg0234l.jpg

cimg0236y.jpg

cimg0235c.jpg

cimg0237t.jpg

 

 

Til dere som lurer, JA, jeg har tenkt å flytte kikkerten ett hakk frem. Faen så sløvt. :P

 

Er egentlig godt fornøyd med tanke på hvor fort det gikk i svingene på slutten her. Noe, om ikke mye, kunne sikkert vært gjort annerledes. Både enklere, penere og bedre.

Slik ble da min hobbyplinker, for denne gang.

 

Nå gjenstår det å komme seg på banen slik at jeg finner ut hvilken mat den liker best og kanskje slå av en prat med noen som har litt kunnskap og erfaring rundt aktiviteten benchrest.

Jeg har alt å lære og ser frem til å få testet hva både jeg og børsa er god for.

 

Litt begredelig at den kjennes såpass "ferdig" ut nå så heldigvis er det flere prosjekter på tur inn.

Link to comment
Share on other sites

Har også fått tak i noe mer stoff som jeg tenker å lage en liten pose av. Den tiltenkte posen fylles med ris, syes igjen og festes på topplata. Er kanskje ikke helt nødvendig ettersom skjefte er helt plant under, men kjekt å kunne bruke støtta til flere børser.

 

:winke1:

 

 

Edit: Og selvfølgelig, takk for det. :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger! :) Det gjør det hele enda mer moro.

 

I dag fikk jeg klemt inn en liten testskyting mellom alle andre plikter og gjøremål.

Jeg var mildt sagt spent på hva denne saken kunne prestere og om jeg så noen forskjell på Anschutz og de andre salongbørsene jeg har hatt.

 

Nøye justering av siktepunkt, noe som gjorde meg oppmerksom på at hverken front- eller backrest er i nærheten av optimal.

Det tok lang tid å justere inn siktepunktet for hvert skudd.

 

img0286jg.jpg

 

Jeg grovjusterte kikkerten med å se gjennom løpet for så å finne samme punkt i kikkerten. Så skøyt jeg fem stk Eley Club.

 

img0288ae.jpg

 

Jaha, hvor ble de fire andre skudda av tenkte jeg først. Men når jeg gikk frem til blinken fikk jeg se at alle fem skudda hadde gått i omtrent samme hullet.

Dette var jo en god start.

 

Så flytta jeg blinken til 50m...

 

Nye 5 stk Club og blinken ble sånn:

 

img0290zv.jpg

 

Synd med den flua på 4. skuddet, men sånn kan det gå når man aldri har prøvd dette før.

 

Så kom det vind på banen. Vindflaggene sto rett ut til tider og skiftet retning hele tiden.

Siden jeg ikke kan noe som helst om vind så satt jeg egentlig bare å hørte etter på løvet i trærne når det stilnet for så å prøve å ta skuddet.

Dette gikk jo ikke helt bra da, men her kommer noen serier.

 

img0289qa.jpg

img0291ua.jpg

img0292uj.jpg

 

 

Så bytta jeg til SK std+ og var nysgjerrig på om den måtte gå seg til eller noe pga alt snakket om forskjellig fett osv.

 

img0293hq.jpg

img0294xz.jpg

img0295jfv.jpg

 

Tre serier og ingen klar tendens til forbedring. Mulig det trengs flere skudd eller at det ikke er noe å hente ettersom skytteren er såpass ustabil samt at vinden nok gjorde sitt for å åpne gruppene.

 

Avsluttet med en kjapp serie med Eley Club:

img0296mt.jpg

 

Jeg er ikke helt sikker på hvordan man måler samlinger mest mulig korrekt, men alle mine tall er ytterpunkt-ytterpunkt.

Husker ikke helt, men mener å ha lest at man skal trekke fra 5,7mm på 22LR.

Hvis det er korrekt så går dagens serier fra 11.3mm - 16,85mm på 50m og den første serien på 25m ble vel da 3,8mm.

 

Jeg føler meg ganske trygg på at jeg skal klare å komme meg under 10mm cc på 50m med litt trening. Også må jeg komme meg oppover til NBSK slik at jeg får teste hvordan det er å skyte fra et bord som ikke vingler bare man ser hardt på det.

 

Alt i alt så er jeg meget godt fornøyd med riggen min. Jeg gleder meg til å prøve når det er helt vindstille slik at min manglende kompetanse ikke kommer like godt til syne.

Avtrekket ble helt fantastisk og denne opplevelsen ga meg virkelig lyst til å skyte mer. Til neste gang så skal jeg pusse løpet også blir det brukt bare en type ammo.

Skal lese gjennom noen tester slik at jeg har det klart hvilken ammunisjon som har minst avvik i V0.

 

 

Hvis noen har noen tips eller råd så tar jeg gjerne imot det. Jeg har fortsatt alt å lære.

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst.. Kult prosjekt. Rifla ble brenntøff! Har selv ei enkeltskudds Anschutz med gørgo`presisjon som skal få en LV Bobergstokk. (Bare arb giver sender mere penger;))

 

Når det gjelder frontrest. Den bør være så lav som mulig. Og gjerne tung i bunn, og lett i toppen = stødig.

frontsekk har jeg sydd av mykt skinn og fyllt med dritdyr sort sand fra usa :roll: Men vanlig sand funker like fint. Jeg tørker sanden i stekeovnen så den er knusk tørr. Tar du sand fra en strand slipper du mye støv også :wink: Sekken syes av to like deler med 2 lag plast mellom. (Da trekker ikke sekken/ sanden fuktighet)

Benken er vel det som man kanskje legger minst arbeid/ penger i, men den er überviktig. Å skyte fra en vaglete benk bidrar til frustrasjon, og intet mindre. Jeg har støpt noen benker etter den samme malen som Norges Benkeskytterforbund bruker. Tung som f.. eller, betong og nærmest umulig å flytte, men hvis du har plass til en 50m bane hjemme, hadde jeg uten tvil laget en slik benk.

Der som stokken hviler i resten har jeg lagt på en plastfolie for å få minst mulig friksjon mellom stokk/ frontrest. Denne folien kan man kjøpe dyrt fra f eks Sinclair/ Brownells eller billig på papirhandelen. Dvs laminatark av typen selvklebende. Skal man fjerne mere friksjon kan man puddre baksekk/ frontsekk med talkum :wink:

Jeg har seff bilder og mål som jeg kan slenge inn hvis det er stemning for dèt.

 

Har ikke sett/ lest hva slags optikk du bruker, men også 50BR krever god optik. Jeg minsket gruppene betydlig med en Weaver T-36. (Har prøvd BSA 8-36x, Tasco, Bushnell osv) Indeksering av pipa kan også gi bedre presisjon. (Står en del om det på www.6mmbr.com)

 

Hvis du titter på sidene til Norges Benkskytterforbund, finner du gamle utgaver av "Benkeskytteren" I ett av disse kopiene finnes en artikkel om hvordan bedømme vind. Skrekkelig mye å lære av den.

 

God natt!

Link to comment
Share on other sites

frontsekk har jeg sydd av mykt skinn og fyllt med dritdyr sort sand fra usa :roll: Men vanlig sand funker like fint. Jeg tørker sanden i stekeovnen så den er knusk tørr. Tar du sand fra en strand slipper du mye støv også :wink:

 

Gjør det enklere, bruk sandblåsersand fra f.eks Biltema. Har selv brukt det i mange år, og det funker.

 

Forøvrig knallfin tråd, spennende å følge prosjektet ditt etterhvert som det tar form.

Link to comment
Share on other sites

@30Ihmsa:

 

Takk for det! :)

 

Skal ta med meg dette videre. Har ei børse for salg nå som skal frigjøre litt kapital for å finansiere ny kikkert tenkte jeg.

Ang. rest så får vi se hva tiden bringer.

 

@Poacher: Takk for tilbakemelding. :)

 

 

Kan vel oppdatere litt etter en flott runde på banen i dag da...

 

Knallbra vær og flexitid gjør at det stort sett jobbes på kveldstid nå så da blir det tid til andre ting på dagtid. Bl. a. en tur på skytebanen.

I dag stilte jeg opp med nypussa pipe og veldig klar for å teste ny ammunisjon. Det var mindre vind enn sist gang så dette lovet godt.

 

Jeg rigga opp utstyret og hadde med meg chrono i tillegg for å se litt på V0 på de forskjellige typene jeg skulle skyte.

 

img0301lr.jpg

img0302mr.jpg

 

Pri 1 i dag var å minke gruppene fra forrige skyting. Jeg skulle klare å komme meg under 10mm i dag.

 

Alle serier er 5sk @ 50m.

Først ut av ammunisjon var Fiocchi SM280 (den har vel egentlig like langt navn som en vond sykdom på gresk)

 

Serie 1: 14.3mm c-c

Serie 2: 10.8mm c-c

Serie 3: 7.3mm c-c

Serie 4: 8.8mm c-c

 

De to beste:

img0304hb.jpg

img0305dm.jpg

Målene er kant-kant.

 

Var meget fornøyd etter denne runden egentlig. Jeg hadde klart dagens mål allerede så det fikk meg til å senke skuldrene og prøve litt forskjellige skyteteknikker.

De første rundene er skutt med min høyre pekefinger som eneste kroppsdel som berører børsa. Jeg mistenker at noen av fluene kommer av at børsa ikke ligger helt likt i bakstøtta hver gang. I tillegg synes jeg det er for mye friksjon i skinnet. Siden jeg ikke hadde med meg noen remedier av ymse slag så ble det så jeg spytta på sekken. Det er forresten stygt å le av en tapper sjel som er helt blottet for kunnskap rundt temaet.

De to neste seriene målte 14.8mm og 14.3mm, altså ingen tegn til forbedring.

Så pussa jeg børsa og forsøkte med SK std+ igjen. Jeg vil jo gjerne at denne skal gå bra siden den er så billig, men det ser det virkelig ut som jeg bare kan glemme.

6 serier måler fra 15.3mm til 32.3mm c-c.

 

img0306tc.jpg

 

Det er ganske deprimerende så denne blir nok degradert til treningsammo for å presisjonsskyte 40' containere på 18m hold.

Skytestillinga her ble endret etter serie 3 som var den dårligste. På serie 4-6 satt jeg børsa godt inn i skuldra og tok et fast grep rundt pistolgrep og bakstokk. En meget behagelig måte å skyte på så denne ville jeg prøve mer.

 

Da var det bare å pusse børsa igjen da....

Opp med nye blinker og nå var det på tide med Eley Club igjen. Denne har jo heller ikke ille pris og denne vet jeg går godt så det spørs om den blir treningsammunisjonen en liten stund fremover.

 

Fortsatt samme grep rundt børsa og fullt fokus på kontrollert avtrekk og likt rekylopptak for hvert skudd.

Fikk noen slengere på de første seriene, men på serie 5 så det ut som ammoen begynte å like seg i børsa.

 

Dagens beste serie ble denne på 4.8mm:

 

img0307p.jpg

 

Jeg er nok ikke bedre enn dette enda så jeg er egentlig ganske godt fornøyd.

 

Jeg noterte jo også hastighet på alle skudd.

Resultatene fra det ble som følger:

 

Fiocchi SM280: Høy 1088fps - Lav 1025fps - Snitt 1048fps - Avvik 63fps

SK std+: Høy 1028fps - Lav 962fps - Snitt 1002fps - Avvik 46fps

Eley Club: Høy 1055fps - Lav 1003fps - Snitt 1024fps - Avvik 52fps

 

Det skal sies at SM280 hadde 2 av 15 kronograferte skudd med mer enn 15fps avvik mens SK+ svingte mye mer. Eley hadde 6 av 19 kronograferte med større avvik enn 15fps.

 

Neste mål er å forstå hva som forårsaker høyde- og sidespredning for så å jobbe med dette. Jeg tror nok fortsatt det står på operatøren og ikke utstyret.

Neste gang skal jeg også teste Fiocchi Biathlon, CCI sub, CCI stinger og TopShot Comp. Jeg har ingen forventninger til noen andre enn Fiocchi, men det er moro å teste uansett.

 

Den som lever får se!

Link to comment
Share on other sites

Du må nok regne med at det går en 4-5 skudd før løpet har fått gått seg til med det nye fettet.

Samme gjelder på ny pussa pipe, jeg rører ikke dioptert på børsa før jeg har skutt 5-6 skudd

med annen ammo, eller etter puss. Så den testet hadde jeg vilt tatt på nytt, uten puss

mellom seriene, skyt heller ett par tre skudd i volden før du starter testen for å (sette kula/fettet)

Link to comment
Share on other sites

Det ble vel 30 skudd av hver type da så hadde kanskje trodd det var nok, men for all del, jeg kan gjerne teste en gang til.

Når det gjelder målingene over chronoen så er tendensen fortsatt den samme om jeg trekker fra de fem første skudda av hver type.

Link to comment
Share on other sites

Det sto vel kanskje ikke i klartekst noen steds så fort gjort å overse.

 

Skal kjøre ny test en dag jeg rekker det. Da blir det null puss mellom bytte av ammo og 25-50 skudd av hver type.

Utfordringen da blir å holde konsentrasjonen oppe slik at det blir et reelt resultat. Vanskelig nok å skyte tre serier på rappen uten å begynne å haste. Treningssak det og regner jeg med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...