Jump to content

T3 varmint eller lite?


Riflemann

Recommended Posts

Jeg skal ha meg en T3 i kaliber 22-250. Søknaden er i boks så kalibervalg er ikke tema her. Det jeg lurer på er om noen har erfaring med varmint vs. lite med tanke på presisjon? Bruken er revejakt samt toppfugl. Varmint er sikkert topp mtp. presisjon men er mye tyngre enn lite, noe som er litt ugreit på toppjakt som innebærer mye bæring. Ei lett rifle frister dermed, men vil det gå utover presisjonen gitt at børsa holdes stødig med tofot evt. med anlegg på sekk? Jeg vil alltid skyte med en Ase Utra SL5 i enden.

 

Bør jeg gå for varmint eller lite? Alle innspill er velkomne.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to comment
Share on other sites

Hva skal du gjøre mest? Skyte bittesmå samlinger på bane, eller traske i skogen?

 

Jeg har gått i skogen med Varmint en gang etter hjorten, aldri mer. Jeg hadde gått for light modellen, da den jeg hadde uansett gikk meget godt. Jeg hadde to-fot på light'en min, og merket aldri noen problemer med dette.

Link to comment
Share on other sites

Remington 700 vtr da får du ei trekantet pipe som er like stiv som ei tykk pipa rifle,jeg har ei vtr i cal 223,finnest i 22-250.Den i 223rem er uhyggelig presis og jeg vil påsta det er ei like bra rifle som tikka t3.VRT`n er det ikke plastikk i mekanisma og min vtr går hull i hull på 200 meter med god ammo.Og så får du utrulig mye stæsj som du komhmplotere rifla med i etterkant,I VTR`n får du også 22-250 i kort kasse som er mere riktig til patrona,fast under beslag .Og lårekassa på remmingtonen er mye stivere en kassa på ei tikka t3,billigere er rifla også.Men hvorfor ikke gå ned til 223 rem istedet for.Det 22-250 gjør,det gjør 223rem like godt,billigere ammo pris er også ett hviktg arument å ta med seg.Jeg har en kompis som har ei vtr til salgs,rifla e ny i esken ,og er ikke skutt med.jeg skal høre hva han forlanger for de.22*250 er unødig hard på rådyr og fugel,og 223 vtr skyter dun tyngre kuler enn ei rifle i 22-250 da det er kjappare stigning i 223rem,rifle stigning er 1-9 og rifler i 22-250 er som regel 1-14

Link to comment
Share on other sites

Jeg har liten og ingen erfaring med Tikka, men i likhet med et par av herrene lengre oppe i tråden har jeg erfaring med å drasse på børser med tykk pipe i skog og fjell. Kjøp deg heller en lett børse som gir mer enn god nok presisjon, og som ikke er for lang eller veier for mye.

Link to comment
Share on other sites

har en T3 lite i kaliber .30-06 til elg og hjort.

har aldri angret på det for å si det sånn. en gang jeg var med på elgjakta sto T3'en i skapet til fordel for .300 win magen (langholdsrigg som veier 7,5 kg) og siden jeg er yngste mann på laget og i desidert best fysisk form, ble jeg sendt høyest opp og lengst vekk. konklusjon: aldri mer langholdsrigg i fjellet :lol: og la meg legge til: jeg var i meget god form :wink:

Link to comment
Share on other sites

termen hull i hull er vel tekninsk sett avhengig av kaliber.

hull i hull på f.eks 7,62 er vel når to skudd senter - senter sitter maks 7,5 mm fra hverandre, da er det en liten overlapp i hullene og hullene er da i hverandre...

Link to comment
Share on other sites

Har selv en T3 supervarmint i 3006. Har brukt denne i lia og på fjellet etter hjorten, men det skal jeg ikkje gjøre igjen! Forblir ei rifle til bøjakt! En særdeles god børifle i kombinasjon lyddemper og god optikk er min konklusjon. Hold deg langt unna denne rifla dersom du skal traske lange turer etter viltet!

Link to comment
Share on other sites

Ville kjøpt T3 light SS

 

Har den selv. Veieg 2820 g uten kikkert i 6,5 x 55 og samler i alle fall 17 mm ( eneste jeg har målt) .

 

Kjøp for all del ikke noe amerikansk renchester. Da er det bingo hvordan kvaliteten på løpet er innvendig og dertil presisjon. Jeg har brent meg på det. Nå blir det nytt løp til 6000 på den.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp for all del ikke noe amerikansk renchester. Da er det bingo hvordan kvaliteten på løpet er innvendig og dertil presisjon. Jeg har brent meg på det. Nå blir det nytt løp til 6000 på den.

 

Unnskyld - men dette blir i overkant for drøyt å hevde. Spesielt om det er den eneste rifla du har hatt.

 

At du kan være uheldig med ei rifla presisjonsmessig - ja det kan du uansett merke. Derfor er det meget gunstig å handle slikt i Norge da du har svært gode rettigheter som forbruker.

 

Om hevde at amerikanske løp er bingo å kjøpe er 100% tullprat! Med erfaring av salg av ca 1200 rifler årlig de siste 8 årene tør jeg hevde å ha ganske godt grunnlag for å uttale meg på. Pr idag er det slik at du kan forvente at ei helt standard rifle til 5-7 000,- skyter serier med god ammo godt under 30mm på 100m. Det vil jeg anta er ganske så mye bedre enn 99% av forumets brukere er i stand til uansett feltutrustning - ergo er ikke løpene i noe våpen lenger den begrensende faktoren for andre enn ett veldig veldig lite mindretall brukere.

 

Et lite søk på forumet over godladninger gir deg bokstavelig talt 100vis av samlinger skutt med helt vanlige "remchestere" som kan dekkes med 1 og 2 lapper.

 

Da blir det relativt tåpelig å hevde at det er bingo kjøpe våpen fra de største produsentene i verden. De har ikke blitt det fordi de selger varer som ikke holder mål. De selger godt nettopp fordi de gir mer for pengene enn en kan forvente seg sammenlignet med de europeiske. Om de ikke hadde det ville de blitt utkonkurrerert av "de overlegne" europeiske fabrikantene.

 

Beklager krass språkbruk - men enkelte utallellser kan ikke få stå uimotsagt når de er så til de grader ute på siden.

 

Personlig er jeg nok kjerringa mot strømmen her og anbefaler heller ei rifle som veier 0,5kg mer om den har vesentlig bedre skyteegenskaper. Til toppjakt er rifla stroppet fast til sekken uansett og 0,5kg fra eller til betyr null niks og ingenting. Om rifle med fører er kapable til 3 eller 5 cm på 100m med feltanlegg derimot er en vesentlig forskjell. Det betyr at maks skudd avstand på f eks orrfugl er 40-60% lenger med den tyngste kontra den letteste.

 

På revepost antar jeg du sitter stille uansett så om rifla veier 4-6kg er ganske likegyldig.

 

Alle mine 22-250 rifler har vært varmint rifler og det kommer nok ikke til å endre seg med det første. Smått vilt krever presis skyting og feltpresisjon er veldig mye enklere å optimalisere med ei rifle som ligger stødig mot tofoten eller sekken, enn ei lett bærevennlig og dessverre vinglete ei.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har begge to , så kan vel uttale meg litt om mine erfaringer :)

 

min T3 Supervarmint s/s er i 6,5 x55 . løpet er tungt , men ikke for gærent. har i tilleg en hausken standard frempå, og løpet er i

orginal lengde (ikke kappet) . for de som mener det blir for tungt å dra på i fjellet er jeg littt uenig, tror det mest er den psykologiske effekten av at en vet man har et tyngre løp, som "tynger" mest,for kjenner du på varminten din i ene hånda, og jaktkameraten din sin gamle børse med trestokk i andre, er ikke forskjellen i vekt stor. jeg jakter i bratte vestlandslier og har ikke harr problem med for tungt våpen

 

men derimot gir et tungt våpen utrolig bra presisjon på langt hold, og etter jeg kjøpte varminten har jeg felt hjort på betydelig lengre hold, og med mer selvsikkerhet enn før.

 

så til T3 lite

Denne kjøpte jeg i tidlig vår. en T3 lite ss i 22-250 , med burris balistic laserscope , og er er meget bra våpen. har foreløpig bare fått testa den på bane og ikke i "felten" men er bra fornøyd med prestasjonene.

 

eneste minuset med lite`en jeg har er det direkte avtrekket, som var uvant for meg.

 

lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

for de som mener det blir for tungt å dra på i fjellet er jeg littt uenig, tror det mest er den psykologiske effekten av at en vet man har et tyngre løp, som "tynger" mest(...)

 

Som sagt så har jeg ikke nevneverdig erfaring med Tikka, men jeg kan forsåvidt være enig i at vektforskjellen på en varmintrifle og en vanlig rifle ikke er fryktelig stor. Det som er forskjellen er hvordan vekten er fordelt. Det jeg synes er slitsomt med en tungpipet børse er at pipen drar seg bakover når man bærer børsa over skulderen. Den må hele tiden "hipses på" og justeres. I tillegg er ofte slike børser utrustet med en relativt stor og tung kikkert - hvilket forsterker nevnte effekt. Jeg er i relativt god fysisk form, men du verden så sliten man blir dersom man ikke har marginene på sin side og skal gå langt og bratt! Da kan en liten vektforskjell og et mindre irritasjonsmoment fort bli en unødvendig belastning.

Link to comment
Share on other sites

termen hull i hull er vel tekninsk sett avhengig av kaliber.

hull i hull på f.eks 7,62 er vel når to skudd senter - senter sitter maks 7,5 mm fra hverandre, da er det en liten overlapp i hullene og hullene er da i hverandre...

 

Med en 223 vil en slik gruppe måle ca 5,5mm.

Ikke verst på 200 meter, og Poacher ville vært grønn av misunnelse :wink:

http://www.benchrest.se/wp-content/uploads/2012/06/em2012_lv100.pdf

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
Da endte jeg opp med en varmint gitt Satser på at det blir bra.

 

 

fått testa den?

 

snakka nettop med en kompis som har kjøpt en varmint i 6,5

han hadde skytt på en sort lapp ( som man lapper skyteskiver med) og alle 3 skudda stod innafor lappen, så der snakker vi presisjon!

 

jeg brukte min 22-250 på Grågåsjakt i helga , men er ikke like "stabil" som Varminten. så gleder meg til Hjortejakta :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...