Jump to content

Timney avtrekk, ikke mulig å bestille fra USA?


Torquemada

Recommended Posts

Jeg har planer om å bytte avtrekk på min nylig kjøpte Ruger m77 Hawkeye, og da var planen å bestille fra USA. Halve prisen der sammenlignet med det jeg har funnet i her i landet. Men så dumper jeg innom en tråd her på kammeret hvor det skrives følgende:

 

Det ser ikke ut til at Timney sender ut av USA lengre...

"Due to export regulations we cannot ship individual international orders. Please email to find the authorized dealer in your country "

 

Er det noen som vet om dette er riktig?

 

 

Er det noen her som kan anbefale plass å bestille fra?

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Er vel en grense på 100$ der borte for export nå (stokker og slikt også). Er vel ikke lenge før dem stenger hele exporten, og vi blir henvist til midway.no og lignende til 3x prisen.

Link to comment
Share on other sites

om det koster mer en 100 dollar så er det restriksjoner på eksport ja. Henvned deg til din lokale forhandler og spør om å få en god pris. (Husk at det kommer frakt + 25% moms + tollgebyr på en pakke fra over there, så det blir ikke så mye billigere)

Link to comment
Share on other sites

Restriksjoner på eksport av varer over $100? Jeg trodde de sleit litt med økonomien over der, da er det jo et genialt trekk å lage slike restriksjoner.

Får leite meg fram til ei side som selger for $99 da...

 

Koster 1.400 - 1.500,- fra midway.no inkl frakt ++

Link to comment
Share on other sites

Restriksjonene er gamle.

 

Hovedproblemet er at det er få som faktisk kan alle sider av regelverket, også de som håndhever det. Fortoner seg som regel slik at det er få som vil sende det uansett, sannsynligheten for at det blir stoppet er begrenset, men det er en sjans.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner du noen over ¨dammen¨? Jeg var en snartur over i slutten av april. 2 uker før sendte jeg en e-post til Timney, hvor jeg bestilte et avtrekk til Remington 700, og et til min 10/22. Oppga Visa-kort nr., og adresse til min slektning. No problem, we can do that, var svaret.

Så det er nok den billigste løsningen.

Hans

Link to comment
Share on other sites

Smuglet? I koffert som sjekkes inn, kan du ha så mange triggere du vil. Smugling blir det vel i det du passerer inn i landet, med verdier anskaffet på reisen, på over 6K kroner. Mulig det beløpet er justert opp.

I alle fall skal du ha en del triggere før det blir smugling.

Hans

Link to comment
Share on other sites

Nå blander du momsunndragelse ved innreise i Norge, med ulovlig utførsel av våpendeler fra USA.

 

Flyselskapet tillater deg riktignok å ha avtrekkere i innsjekket bagasje, men US State Department tillater deg ikke å ta med våpendeler verdt over 100 USD ut av landet uten innvilget eksportlisens. Strafferammen på dette er 10 års fengsel og en hel latterlig haug med penger. Du får selvfølgelig ikke 10 års fengsel, men personlig er jeg villig til å betale mye penger for å slippe så mye som en time i varetekt hos amerikanske myndigheter.

 

Det gjelder samme eksportbegrensninger for nordmenn på fisketur som det gjør for amerikanske bedrifter.

Link to comment
Share on other sites

Du har sikkert rett. I praksis er det bare å ta med. På vei ut av landet kommer du kun borti security.

Jeg har ikke smuglet, ikke brutt flyselskapenes regler. Ikke gjort noe ulovlig, før du gjorde meg oppmerksom på denne $ 100/eksportlisens saken.

Men nå har jeg glemt det igjen, så klar for ny tur over dammen.

Hans

Link to comment
Share on other sites

Du har smuglet og du har gjort noe ulovlig, hvis du ikke hadde eksportlisens. At du ikke viste om det, er ikke noen unnskyldning... :roll:

Og du er ikke bare borti Security/TSA selv om det ofte er dem man ser. US Customs sjekker også utgående bagasje. Flere har blitt tatt...

Det er dog nok ikke avtrekkere de er mest på utkikk etter.

Link to comment
Share on other sites

Du tar sjanser bare så du er klar over dette. Jeg ville ikke gjort det!

 

Personlig så har 3 av mine 5 siste innkjøp i USA blitt sjekket i kofferten av TSA.

Kofferten er åpnet og det ligger lapp fra TSA om innhold er sjekket. SIste gang skjedde nå på tirsdag!

 

Skal dog legge til at ingen av mine innkjøp er export/import belagt. Slik at jeg har gått klar alle ganger.

Link to comment
Share on other sites

Hva om triggeren/kikkerten/hvatever er noe jeg fikk av en slektning mens jeg var der? Jeg har bodd flere år i USA, reist en del ganger t/r. Security/TSA sjekker jo selvfølgelig bagasjen. Lovlige gjenstander slippes selvfølgelig igjennom, noe dette er. Fortell meg om en person som er tatt for ¨smugling¨ av våpendeler fra USA på vei til Norge. Det er i såfall ikke snakk om en trigger til ei jaktbørse, det er nå min påstand. De 2 våpnene jeg skaffet triggere til, er alle kjøpt i USA, lovlig eksportert/importert av meg.

Tenkt eksempel; du er på jakt i USA, børsa har du med over. Du er så uheldig at du ødelegger kikkerten i et fall. Ny kikkert anskaffes. Ferdig med jakta skal du hjem. Da skal du altså legge igjen kikkerten, ikke sant?

 

Ha ei god helg.

Link to comment
Share on other sites

Kikkertsikter blir ikke regnet som våpendeler. Det er kun kikkerter med mil-dot retikler som har eksportbegrensninger.

 

For all del fortsett denne praksisen, men blir du tatt av TSA-gorillaene eller tollerene når de rønker bagasjen din er strafferammen 10 års føderalt fengsel og $250 000 i bøter, hvis jeg husker rett.

Link to comment
Share on other sites

OK. Prøv å bestill hvilken som helst kikkert for å feste på et våpen, fra Cabelas.com. Med et visakort fra Norge. Det fikk ikke jeg til.

Jeg har en Remington O/U. Fant ut at jeg manglet en skrue til den, dette er kanskje 10 år siden. I hvertfall ingen som førte den her i landet når dette problemet oppstod. Så jeg henvendte meg til Remington, USA. Det var klin umulig å få de til å sende meg denne skruen.

Løsningen ble en e-post til noen ¨over there¨. 2 uker senere lå skruen i postkassa mi.

Egentlig skal jeg vel være glad for at de som sendte meg den ikke ble bura inn.

Forresten var det ei foring/skive mellom skrue og forskjeftet. Når jeg skulle montere dette, så viste det seg at foringen/skiva satt fast i forskjeftet. Så ingenting manglet. Så stor risiko for ingenting.

Nå forlater jeg diskusjonen. Jeg oppfordrer ingen til ulovligheter, det må hver enkelt svare for. Ha ei strålende helg.

Hans

Link to comment
Share on other sites

At nettbutikker i USA nekter utenlandske kredittkort skyldes som regel at de har blitt svindlet tidligere og har satt foten ned for flere muligheter. Noen butikker nekter alle kort utenfor USA, noen har svartelistet enkelte land.

 

Smådeler under $100 skal det ikke være noe problem med å få sendt ut av USA.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg bestilt fra USA. I nettsjappa var det t.o.m en egen knapp for å sjekke om det var noen restriksjoner. Ingen restriksjoner ved salg stod det, så da satsa jeg på at det ordner seg. $109 pluss frakt kosta den, og så moms. Midway.no skal ha 1400,- for den samme avtrekkeren.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, det stemte godt det Hassel. Her er eposten jeg fikk fra Sandy i dag:

 

 

Thank you for your recent order. This order is on hold and will require

an export license before it can be shipped. The export license approval

process will take 30-45 days once the paperwork is received from you and

the application is submitted.

 

Please review the attached documents.

 

Required Documents:

 

-- The original or a certified copy of your import certificate/permit

 

-- A written purchase order on your letterhead stationary; According

to the State Department the purchase order needs to include: the

foreign party end-user name and complete address. Documented on

the purchase order you will need to specify the t ype of firearm,

caliber, quantity, dollar value and make/model. The purchase

order must be directed to Brownells as the suppler/distributor.

If this information is not included the export license application

will be denied. YOUR SIGNATURE IS REQUIRED.

 

-- End User Statement: Under the rules and regulations by our state

department as outlined by the International Traffic Arms

Regulations, ITAR, we need an end-user statement. The end-user

statement can be placed on your purchase order or sent on a

separate letterhead. YOUR SIGNATURE IS REQUIRED.

 

Please forward the end-user statement along with your written purchase

order, import certificate/permit and if required, the DSP83 end-user

certificate. The DSP83 form and end-user statement are two different

documents required by our state department, thus ITAR.

 

All documents must be mailed to Brownells. Original signatures are a

requirement of our Department of State; they will not accept fax or

e-mailed copies.

 

The DSP83 Form is needed if your order contains an SME or regulated

items:

Our state department is now requiring a completed DSP83 form for any SME

or regulated items. Please complete the attached DSP83 form; this

document will also need to be mailed to us and signed.

 

Da må jeg finne en annen vei rundt dette. Eller finne et avtrekk som koster $99

Link to comment
Share on other sites

:shock: Akkurat det tror jeg du kan ta renna fart å hoppe og drite i å gjøre...

Å i det hele tatt insinuere at Brownells skal bryte våpenloven på den måten risikrerer å svarteliste deg for godt, samt gjøre at navnet ditt dukker opp på lister hos steder med artige trebokstavs forkortninger...

Link to comment
Share on other sites

Hah! Jeg fant Timney avtrekk til $94.95.

I følge prisgaranti til butikken, så vil de slå av 110% av prisdifferanse dersom jeg greier å finne butikk som er billigere. Så finner jeg noen som er $10 billigere, så slår de av 11. Ikke det helt store, men allikevel engaranti.

 

Swfa.com

Link to comment
Share on other sites

Du har dessverre rett. Dette er å finne på sidene til swfa.com når jeg leiter litt.

 

SWFA, Inc. only does business within the United States of America and will not directly or indirectly export or assist in exporting any product(s) purchased through SWFA, Inc. SWFA, Inc. has decided to cease all international sales due to credit card fraud and the majority of the products SWFA, Inc. offers, being restricted and prohibited for export by the United States government.

 

...those bastards...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...