Jump to content

Hylser som ikke kamrer


storbukken

Recommended Posts

Jeg har akkurat begynt med hjemmelading, og er kommet til pressing av hylsene.

 

Jeg har vasket noen av hylsene før pressing, og noen har jeg ikke vasket før

pressing. Alt i alt er det ca 100 hylser jeg arbeider med for øyeblikket. De er

blitt smørt før de har gått i pressa.

 

Hylsene er av merket Raufoss Skan Rekrutt og er 6.5x55. De er ca 20 år gamle

og har blitt skutt med 1 gang i en Krag banerifle jeg var aktiv med for like lenge

siden. Jeg har rundt 1000 hylser av dette fabrikatet som jeg nå skal lade til min

Sako 85 Bavarian i samme kaliber.

 

Jeg har justert inn dien i ladesettet som foreskrevet i ladeboken 6 utg, og også

sammenlignet med data levert av produsent av ladesettet mitt. Her var metoden

i ladeboken den beste. Jeg testet meg fram til en innstilling som kamret hylsene

mine uten nevneverdig motstand og låste dien.

 

Så kommer det jeg synes er merkelig..noen av hylsene jeg presser er helt umulige

å kamre. (trodde jeg) bruker en god del mer press på hevarmen, men får ikke

lukket sluttstykket i det hele tatt. Så jeg bestemmer meg for å bruke mer makt

(betydelig mye mer) det er omtrent så ille at jeg ikke tror jeg er sterk nok, men

så får jeg lukket sluttstykket helt. Drar opp igjen, og prøver igjen med samme

resultat.

 

Så etter jeg har fått låst sluttstykket igjen trekker jeg av..det går som normalt,

og av en eller annen grunn prøvde jeg å kamre hylsa igjen. Da gikk det plutselig

mye lettere å få ned hevarmen. Jeg trakk av igjen, åpnet sluttstykket og prøvde

å kamre en gang til..denne gangen føltes det til og med enda lettere.

 

Jeg fortsatte med å kamre, trekke av, åpne og gjøre alt om igjen til det ikke var

nevneverdig motstand igjen for å kamre hylsen. Dette ble prøvd ut på flere hylser

som jeg hadde presset men ikke trodde jeg fikk kamret.

 

Alle hylsene fikk samme resultat: Bruk makt på kamring, trekk av, åpne, kamre igjen

kamring lettere enn forrige hylse, trekk av og gjenta. Før jeg fant ut dette hadde

44 av 100 hylser problemer med kamring etter 1-pressing. Nå kamrer alle 100

perfekt uten motstand, men det skal nevnes at jeg må bruke betydelig med kraft

for å få kamret de førsteproblem-hylsene.

 

Men gjør jeg feil og bør kaste hylsene som var problematiske i utgangspunktet?

Jeg mener det blir rett siden hylsene faktisk går seg til i rifla.

 

Hadde vært veldig kjekt å få tilbakemeldinger på dette! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke gi meg ut på noen komplisert feilsøking, men bare komme med en enkel opplysning:

 

Det du gjør, når du presser ei motvillig hylse inn i kammeret, er egentlig det samme som skjer i helpresse-dia - du tvinger messingen litt sammen. Forskjellen er at du bruker hevarmen og skråflatene i låsklakkene (ikke prøv det i en Blaser), i stedet for utvekslinga i pressa. Jeg ville nok foretrekke å stille dia litt ned.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde det og først, men fikk samme resultat med noen av hylsene. Følte faktisk det ble verre med dien lenger ned. Derfor

valgte jeg å stille dien litt lenger opp, mest i forhold til ladeboken og lenger bort fra data fra die-fabrikant. Etter dette gikk

pressingen bedre, men fikk fremdeles hylser som ikke ville kamre.

Link to comment
Share on other sites

Der jeg skriver at:

 

Nå kamrer alle 100

perfekt uten motstand, men det skal nevnes at jeg må bruke betydelig med kraft

for å få kamret de førsteproblem-hylsene

 

Her mener jeg at alle hylsene kamrer uten motstand nå, og førsteproblem-hylsene kamrer

bra etter å ha gjentatt kamring, avtrekk osv.

Link to comment
Share on other sites

Delvis ompressing funker bare for hylser skutt i det våpenet du ladder for; skru sizedien din inn/ned i pressa til du har kontakt med hylseholderen og en 1/4 omdreining til. Når de har vært en runde i "nybørsa" kan du se på delvis ompressing som beskrevet i Ladeboken.

 

Å bruke kammeret på børsa som sizedie er tidkrevende og bare tull når du har investert i rett verktøy :)

 

Sjekk hylselengden også, for lange hylser kan også gi kamringsproblemer.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :o

 

Det er det som er så merkelig..Jeg prøvde å justere ned dien så langt jeg kunne først, men fikk samme resultat i tillegg til for mye pressing. Har kommet til et punkt hvor

jeg ser pressingen stoppe ca 1 mm over hylsehalsen, og ikke ned over skuldra .Alle hylsene er under 55

mm og over 54,5mm i lengde. Ca 54.7 mm gjennomsnitt.

Link to comment
Share on other sites

Et lite triks du kan prøve: Ta et søkeblad,av den typen en bruker til å justere stifter og tennplugger med, og sett inn det tjukkeste som går mellom hylsebunnen og hylseholderen i pressa.. Ideen er å ta opp evt slakk som det finnes der i større eller mindre grad.

Dette forutsetter også at du har justert dien så den har kontakt med hylseholderen ved innjusteringa..

Link to comment
Share on other sites

Så det kan bety at hylsene blir for lite presset uansett da? Jeg begynner å tro problemet ligger i rifla, for jeg kjøpte noe billig skytterlagsammo av

litt eldre årgang ( laaange kuler uten hullspiss) og det er samme problemet med disse. Får kun kamret disse også med makt. Var nede hos

forhandleren jeg kjøpte dem av etterpå med rifla og kulene, og han sa han opplevde lignende problemer med sin sako 75. Men han mente det

ikke var noe problem å smelle av skudda uansett etter å ha kamret hvert eneste skudd..med makt. Er dette og merkelig, at fabrikkammo ikke

skal kunne kamres på vanlig måte?

 

Med Norma Jaktmatch derimot går sluttstykket omtrent igjen av seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt nyskjerrig på hva slags die du bruker. Hvilket merke, og hva står det på den?

 

Jeg bruker Deluxe die settet fra Lee: Full Length Sizer die 6,5x55 B2. Vet der er blandede meninger om Lee, men valgte

å gå for dette etter å ha lest om flere garvede ladere som bruker Lee.

Link to comment
Share on other sites

En kamerat har en Tikka. Tror de har samme leverandør av piper som Sako. Den er også veldig trang i kammeret. Han kan sjelden bruke hylser som er skutt i andre våpen sjøl om de er helpressa etterpå. Løsningen var å kjøpe en body-die.

 

Er dette det samme som full length sizer die? Bruker full lenght sizer die fra Lee nå.

Link to comment
Share on other sites

- jeg kjøpte noe billig skytterlagsammo av litt eldre årgang ( laaange kuler uten hullspiss) og det er samme problemet med disse.

Med Norma Jaktmatch derimot går sluttstykket omtrent igjen av seg selv.

Gammel skytterlagsammo med D-spiss er nok beregnet på norske krag-kammer, som var rommere enn svenskenes tilsvarende "mauser"-kammer. Nå skal alle våpen ha "Scan"-kammer, som skal ligge et sted mellom disse, men noen produsenter bruker likevel gamle "svensk mauser"-tilpasninger.

 

Jeg har aldri hatt problemer med å kalibrere 6,5 til hvilkesomhelst kammer med Bonanza-settet, men det er mulig andre produsenter av die-sett produserer til andre toleranser.

Link to comment
Share on other sites

Hiv/legg bort hylsene og begynn med hylser skutt i ditt våpen. Til å begynne med trenger du ikke denne typen ting å lure på. 50-100 Norma Jaktmatch eller banepatroner så har du hylser nok å lade på til du får feelingen for ting.

 

Like gjerne som trangt kammer på nybørsa kan det være den gamle Kragen som er litt rommslig.

Link to comment
Share on other sites

- jeg kjøpte noe billig skytterlagsammo av litt eldre årgang ( laaange kuler uten hullspiss) og det er samme problemet med disse.

Med Norma Jaktmatch derimot går sluttstykket omtrent igjen av seg selv.

Gammel skytterlagsammo med D-spiss er nok beregnet på norske krag-kammer, som var rommere enn svenskenes tilsvarende "mauser"-kammer. Nå skal alle våpen ha "Scan"-kammer, som skal ligge et sted mellom disse, men noen produsenter bruker likevel gamle "svensk mauser"-tilpasninger.

 

Jeg har aldri hatt problemer med å kalibrere 6,5 til hvilkesomhelst kammer med Bonanza-settet, men det er mulig andre produsenter av die-sett produserer til andre toleranser.

 

 

De skuddene jeg kjøpte er nok ikke så gamle, at de er beregnet til Krag. De er ikke like den Krag patronen som er avbildet i ladeboken f.eks. Disse er spisse, og jeg mener å huske disse fra da

jeg selv var aktiv baneskytter, rett før hullspissene kom. De er 1 mm lengre fra bunn til topp enn Norma Nosler jaktsudd, som jeg får kamret uten motstand i det hele tatt. Har en pakke med Winchester Super X som også kamrer med en god del motstand.

 

Får bare holde meg til Norma tror jeg :lol:

Link to comment
Share on other sites

 

De skuddene jeg kjøpte er nok ikke så gamle, at de er beregnet til Krag. De er ikke like den Krag patronen som er avbildet i ladeboken f.eks. Disse er spisse, og jeg mener å huske disse fra da

jeg selv var aktiv baneskytter, rett før hullspissene kom. De er 1 mm lengre fra bunn til topp enn Norma Nosler jaktsudd, som jeg får kamret uten motstand i det hele tatt.

RANO SUPER?

den er beregnet for krag og mauser om den er fra før 1990.

Bunnstempel RANO og to tall og en bokstav?

Link to comment
Share on other sites

Hiv/legg bort hylsene og begynn med hylser skutt i ditt våpen. Til å begynne med trenger du ikke denne typen ting å lure på. 50-100 Norma Jaktmatch eller banepatroner så har du hylser nok å lade på til du får feelingen for ting.

 

Like gjerne som trangt kammer på nybørsa kan det være den gamle Kragen som er litt rommslig.

 

 

Det er nok mest fornuftig ja. Har forøvrig vasket hylsene nå, og noen har plutselig blitt vanskelige å kamre igjen..fatter ikke en drit av

dette her.

 

Skal prøve å presse hylsene from hell en gang til, og hvis de er like jævlige er det bare å kassere dem ;)

Link to comment
Share on other sites

 

De skuddene jeg kjøpte er nok ikke så gamle, at de er beregnet til Krag. De er ikke like den Krag patronen som er avbildet i ladeboken f.eks. Disse er spisse, og jeg mener å huske disse fra da

jeg selv var aktiv baneskytter, rett før hullspissene kom. De er 1 mm lengre fra bunn til topp enn Norma Nosler jaktsudd, som jeg får kamret uten motstand i det hele tatt.

RANO SUPER?

den er beregnet for krag og mauser om den er fra før 1990.

Bunnstempel RANO og to tall og en bokstav?

 

 

Jepp, det stemmer :) Patronene jeg kjøpte er av merket RANO, men det står ikke super, og med tallet 2 på hver side og en D i bunn. Så disse er for Krag da??

Link to comment
Share on other sites

Hvis du følger tipsene du har fått her, og i ladeboken trenger du ikke small base die eller body die. Tar du ut boltmuffe, tennstempel og fjær som er ultrakjapt på Sako får du mer føling med justering av kal. dien. Spesielt siden Sako har mekanisk utkaster :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jepp, det stemmer :) Patronene jeg kjøpte er av merket RANO, men det står ikke super, og med tallet 2 på hver side og en D i bunn. Så disse er for Krag da??

Om det er RANO, og det er spisse kuler så er det sånn at det enten er SUPER eller så er det HISPEED. (Om tennhetta er svart er det HISPEED.)

Står det ikke SUPER på pakka? (da står det vel HISPEED på pakka?)

Skudda er for krag og mauser om det er super. For mauser om det er Hispeed.

Begge deler var vel nærmest "krag" kammerdimensjoner og kan kamre tregt i swedish mauser kammer (og i enkelte Skan kammer).

Link to comment
Share on other sites

Hvis du følger tipsene du har fått her, og i ladeboken trenger du ikke small base die eller body die. Tar du ut boltmuffe, tennstempel og fjær som er ultrakjapt på Sako får du mer føling med justering av kal. dien. Spesielt siden Sako har mekanisk utkaster :winke1:

 

 

det er noe jeg ikke har prøvd enda, men husker at dette ble nevnt i ladeboka. Skal prøves :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jepp, det stemmer :) Patronene jeg kjøpte er av merket RANO, men det står ikke super, og med tallet 2 på hver side og en D i bunn. Så disse er for Krag da??

Om det er RANO, og det er spisse kuler så er det sånn at det enten er SUPER eller så er det HISPEED. (Om tennhetta er svart er det HISPEED.)

Står det ikke SUPER på pakka? (da står det vel HISPEED på pakka?)

Skudda er for krag og mauser om det er super. For mauser om det er Hispeed.

Begge deler var vel nærmest "krag" kammerdimensjoner og kan kamre tregt i swedish mauser kammer (og i enkelte Skan kammer).

 

 

 

Jeg kjøpte dem løst (150 stk i en is-boks) så jeg så ikke pakken. Men tennhetta er messingfarget, som hylsa. Da er det vel Super? Dette var egentlig

litt kjekt, for jeg har en Krag banerifle som jeg ikke har brukt på 20 år :D Min er en ombygd Krag, dvs match-stokk og løp..tror jeg. Mens mekanismen er fra et sted

tidlig 1900-tall mener jeg. Uansett, en kjempegod rifle. Beste jeg hadde med den var 247, med 19 innertiere på landsskytterstevnet i Bodø på 90-tallet en gang. :P

 

Må ta den fram nå som jeg har skudd til den :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Deluxe die settet fra Lee: Full Length Sizer die 6,5x55 B2. Vet der er blandede meninger om Lee, men valgteå gå for dette etter å ha lest om flere garvede ladere som bruker Lee.

 

Jeg har også ett Lee Deluxe set ( cal.223 ), og er meget fornøyd med det. Det følger jo med både en helpressedie og en halspressedie i dette settet. Min første tanke var at du kanskje hadde forvekslet disse. Men hvis det står "Full Length Sizer die" på dien, skjønner jeg at dette ikke er tilfelle.

Link to comment
Share on other sites

Men tennhetta er messingfarget, som hylsa. Da er det vel Super?

Ja. Mest sannsynlig.

(og mest sannsynlig av den super ammoen som forsvaret kjøpte, de hadde gul hette. Sivil rano super hadde sølvblanke hetter)

 

 

Brukte forsvaret Krag helt opp til 70-80 tallet altså? Interessant tema syns jeg :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Deluxe die settet fra Lee: Full Length Sizer die 6,5x55 B2. Vet der er blandede meninger om Lee, men valgteå gå for dette etter å ha lest om flere garvede ladere som bruker Lee.

 

Jeg har også ett Lee Deluxe set ( cal.223 ), og er meget fornøyd med det. Det følger jo med både en helpressedie og en halspressedie i dette settet. Min første tanke var at du kanskje hadde forvekslet disse. Men hvis det står "Full Length Sizer die" på dien, skjønner jeg at dette ikke er tilfelle.

 

Prøvde meg først på halspressing av 5-10 hylser, men de ble kassert ganske kjapt.. :lol: Skal derimot halspresse hylsene jeg har hel-presset nå, hvis de går bra.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at du ikke klarer å presse ned hylsa nok etter at den er avfyrt i et større kammer.

Disse hylsene har vel berdan tennhette.Har kasta allt av hylser med berdan da dette har en tendens til å knekke utstøterpinnen når de blir blanda med hylser med boxer hetter.

Hviss du vil bruke disse hylsene kan du slipe av toppen på hylseholderen din 1/10 mm eller slipe av sisedia tilsvarende på undersida.Når du da skruer dia helt ned mot hylseholderen vil du seise hylsa litt til for du presser hylsa lengre inn i seisedia.Sako og Tikka har ofte svært trange kammer.

Selv ville jeg ha skaffet nye hylser.

Link to comment
Share on other sites

Støtter å slipe ned hylseholderen en tanke. Hylsene er nødt til å kamre bare de presses nok. Pass på å smøre tilstrekkelig med smøremiddel beregnet for hylsepressing. Hvis det er mistanke om at halsen strekkes, så ta ut hele senterpinnen og testpress noen hylser uten at halsen utvides igjen.

En annen ting å prøve er å dreie hylsa i ulike posisjoner og kamre. Hvis støtbunnen er skeiv så kan kamringsmotstanden variere med hvordan hylsa ligger dreid i kammeret. Du kan være helt sikker på at alt på rifla er skeivt, og alt ladeutstyret ditt også. Spørsmålet er bare HVOR skeivt. Når du har fått tilstrekkelig erfaring med justering av dier og gamle hylser, så kjøper du deg noen Lapua-patroner som du skyter og i eget våpen og lader opp igjen. Hvis hylsene går lett ut av kammeret, så er de nødt til å gå lett inn igjen også. Hvis ikke så har pressinga kødda det til. Ei god hylse med fornuftig ladning holder minst 10 omladinger.

Link to comment
Share on other sites

Hylsene er altså under 55 mm og går ut fra at det ikke er kula som ligger an mot presskonen inn mot bommene . Da ligger hindringen på skulderen for du sa jo at den siste millimeteren ned mot skulderen ikke ble kalibrert .

Å ta av på hylseholderen blir ikke nok og du vil svekke denne. Sett dien i en dreiebenk og prøv å dreie. Dersom dette ikke går så slip bort gods , mens dien dreies rundt, slik korter du inn dien 1,5 mm . Dette blir glatt og pent. Gjør rent for spon/støv inni

Link to comment
Share on other sites

1,5 mm er da veldig mye! Det kammeret må være håpløst overdimensjonert hvis det er nødvendig å fjerne 1,5 mm av dia. Jeg ville begynt litt forsiktig med hylseholderen. Går det skeis så kan du kjøpe en ny for en billig penge. IMO er det litt mer dramatisk å korte ned dia.

Link to comment
Share on other sites

Alle hylsene er under 55 mm ja. Det var og noen som var over 55 mm, den lengste var rundt 55,34mm og den fikk jeg kamret uten problem. For å si det sånn, ca 1 av 9 hylser var fremdeles umulige å få inn i kammeret etter et par pressinger. Disse har jeg bare kastet. Dia stilte jeg inn som ladeboken beskriver, at jeg presser nok til at hylsa glir inn uten nevneverdig motstand..noe som funket bra men det var fremdeles noen svarte får. :roll: Av totalt 90 pressede hylser har jeg nå 75 som går inn uten problem. ca 10 av disse var helt umulige selv etter 2-3 press og ble kastet, resterende 5 ble kastet av andre hårsmaker.

 

Jeg har skutt en eske med norma jaktmatch som jeg skal presse neste gang, med dia på samme innstilling som jeg har nå. Hvis det da blir samme problemet har nok Flatin rett i at det noe er skeivt :? Eller noen andre som har skrevet i tråden :) Mange gode tips og råd har jeg ihvertfall fått :mrgreen:

 

Men nå er iallefall 20 patroner ferdig ladde, med 140 grs nosler competition hullspiss og Norma MRP. Alle glir rett inn som norma jaktmatch. Alle patronene er 76,5 mm gj.snitt lange. Prøvde å kopiere norma nosler jaktskudda mine som ga veldig bra presisjon. Så får jeg håpe på det beste :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nei, ikke på de spesifikt. Av den grunn at pressingen gikk dårligere med dien lengre nede. Det var først når jeg satte den en mm opp at både kamring og pressing gikk mye bedre. Hylsene jeg skal bruke er ikke presset så de akkurat kamrer. De går inn uten motstand i det hele tatt, som med norma jaktmatch.

Link to comment
Share on other sites

Det er kanskje 0.2 mm maks fra hylseholder til dien. Så den er ikke langt fra å være kant i kant. Presset en hylse for å se nå, og det ser ut til å være en større glipe ved halsen og skulder, i forhold til mellomrommet mellom dien og hylseholderen. Denne gikk inn i kammeret uten problem. Justerte dien litt ned, presset ny, fikk ikke kamret. Justerte opp igjen og presset en jaktmatch hylse. Den gled inn som smør. Presset en av de gamle hylsene igjen, den ville ikke inn..

 

Jeg tror bare jeg gir f i de av de eldre hylsene jeg ikke får kamret etter pressing.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Svjv finnes det hylseholdere med forskjellig høyde. Det kunne jo kanskje være noe å prøve. Men jeg vet ikke om de er høyere eller lavere enn standardhøyde. Poenget med dem er vel først og fremst å kunne variere pressinga uten å endre innstillinga på dia.

Når jeg tenker etter så tror jeg aldri at jeg har vært borti ei die som gjør mer enn såvidt å kysse skuldra på hylsa. Et lite tips er å se etter om det er lysåpning mellom hylseholder og die når stempelet er helt oppe. Det er alltid litt svikt i ei presse, så det er ikke sikkert det er nok å skru dia ned til såvidt kontakt med hylseholderen. Det kan være lurt å prøve et kvart turn ekstra. Så får en heller bruke litt sunn fornuft under pressinga, og ikke hoppe på ladearmen. Jeg har ei Lee aluminiumspresse som svikter temmelig mye. Der står det vel t.o.m. beskrevet i bruksanvisningen at dia skal skrues lenger ned enn til såvidt kontakt.

 

Lykke til med feilsøkinga ihvertfall. Det er i tilfeller som dette at en lærer seg å sette pris på kvalitetspiper kamret av en kompetent børsemaker. Alt blir så mye enklere når det er rett og rundt osv

Link to comment
Share on other sites

Svjv finnes det hylseholdere med forskjellig høyde

Så kallt Competition Shellholder Set finns å kjøpe fra Redding. De er lavere med trinn på -0,002". Fem stykk i et sett.

 

Ellers er de en fordel å bruke hylseholder fra Lee te Lee dier. :wink:

 

Hvis det er behov for å ta noe på die går det utmerket mha smergelpapir. P120 korning har jag brukt.

Link to comment
Share on other sites

Fikk en gang et lite parti Rano Super, D-spiss og berdanhetter. Kamret uten problem i Kragen, i en STR kamret de såvidt, stor motstand, tydelig skinnende merke i hylsebunn. I Blaseren kamret de ikke. Tydelig et head-space problem, for etter å ha gitt dem en liten "Touch" i Forster sin Bump-die (uten bushing) så kamret de som smør overtalt.

Kan være et lignende problem i ditt tilfelle. Under sizing blir hylseskulder-diameter/kropp såpass "bearbeidet" at headspace "vokser" mer enn die'en greier å fikse i forhold til det nye kammeret?

Et dyrt, men kanskje godt råd i tilfelle 6,5x55: Bry deg ikke om gamle, eller "fremmede" hylser. Kjøp et parti patroner av god kvalitet, F.eks Lapua med Scenar eller Norma DL. Kjøp skikkelig bokser til disse: (MTM eller lignende) Lev lykkelig og uten overraskelser... :)

Link to comment
Share on other sites

Har presset flere jaktmatch hylser + noen norma nosler hylser med dia på forskjellige høyder og med dia helt skrudd ned til hylseholderen, og de går smokk i kammeret alle som en. Så det er nok de andre hylsene som er problemet..eller noen av dem iallefall. :winke1:

 

Glad jeg slipper å slipe, pusse og dreie dia iallfall :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...