Jump to content

Kjøpt rifle i cal 270win, må begynne å lade selv.


Torquemada

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg rifle i cal 270win, og har lyst til å begynne å lade selv. Men jeg er 100% uerfaren. Ha lest litt rundt på forumet her, og sett en og annen video på Youtube, men bortsett fra det, så er jeg helt blank på området. Fram til nå så har jeg ikke skutt særlig mer enn de treningskudd jeg er pålagt, men har ambisjoner om at det skal bli litt mer enn dette framover. Men noe voldsomt antall skudd blir det helt sikkert ikke.

 

Jeg har holdt på med litt forskjellig "håndarbeide", og det som slår meg er at det lett (alltid) blir kjøpt inn mye unødvendig utstyr. Jeg har en garasje full av dykkeutstyr, fiskesaker, fluebindeutstyr i syke mengder, data og fotoutsyr. MEN.....når jeg har fått en del erfaring, så ender jeg opp med å kun benytte relativt minimalistisk utsyr. Det kan egentlig se ut til at det nynorske ordtaket "Less is more" passer godt. Fluebindinga mi er et godt eksempel. Jeg har sikkert samlet utstyr og fjær for 200.000,- i løpet av 20 år. Men i dag vet jeg hva jeg har behov for, og ville ha greid meg med utsyr for noen få tusenlapper. Det samme gjelder vel også dykking :oops:

 

Jeg har ikke tenkt å gå i samme fella når det gjelder riflelading. Derfor har jeg planer om å kjøpe inn så minimalistisk utstyr som mulig til å begynne med, og ble veldig glad da jeg oppdaget Classic Lee Loader kit. Siden jeg ikke kommer til å lade på 100-vis, så satser jeg rett og slett på dette i første omgang.

 

Men så stopper det opp med tanke på kunnskap om hv jeg bør kjøpe...

 

Jeg skjønner jo at jeg må kjøpe kuler, krutt, hylser osv. Men hvor og hvordan erhverver jeg meg kunnskap om dette. Ladeboken har jeg hørt om, er dette den eneste bibelen eller finnes det andre veier til frelse? Jeg har ikke noe i mot å bruke youtube, blogger, forum, wikis, engelsek bøker, osv.

 

Finnes det en guru eller to her inne som kan lede meg inn på en smal og asketisk vei inn i rifleladingens mysterier? Jeg ønsker ikke råd fra falske profeter som anbefaler og mener at eneste vei til frelse er slikt som dette.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp dette http://www.hjemmelading.no/produkter/1213184251/1213188015/1215079990/1215360380

Hylsebrett

Diesett til det aktuelle kaliberet (anbefaler RCBS fremfor lee )

Styrepilot til hylsetrimmin til det aktuelle kaliberet.

 

Legger til at lee collet necksizer er bra

 

 

 

 

 

Ladeboken er meget grei! Jaktdepoet selger også en bok om hjemmelading, tror det er Alf Martin Bråten som har laget den, og den er veldig bra, men den inneholder ikke ladedata da.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Relativt uenig med Lee anbefalingen. Forøvrig er dette debattert opp og i mente gjentatte ganger.

 

Om du er litt optatt av kvalitet er ikke Lee settet en mulighet. Ladeutstyr av god kvalitet varer i 50 år, men det betinger at det er laget av annet enn alu, plast og tuggegumi stål i første omgang.

 

Kjøp MYE heller ett brukt sett fra Rcbs, Hornady, Lyman eller Redding enn å bruke 1400-1500,- på et billigsett. I min verden penger ut av vinduet da ingen av delene i det settet vil være igjen om du skal oppgradere deg litt.

 

Er du smart bruker du 4000,- på ett Redding sett. Da er det ingenting du ikke vil ha igjen om 50 år som ikke funker supert da også. God redskap er halve jobben er det noe som heter. Stemmer med hjemmelading også...

 

Strengt tatt kan du kjøpe sett fra en av de 4 gode nevnt her og bli storfornøyd med alle. Personlig har jeg aldri funnet noe Lee utstyr foruten 3 ting som fungerer i det lange løp eller er verdt pengene sine.

 

Du finner en haug med tråder om valg av ladeutstyr her og på andre fora. Den generelle konsensus er at joda har du lave krav og skal bruke det lite er Lee ok. Har du litt over minimumskrav kjøp noe annet. Sparer deg for mye bry og øker forventet levetid med 3x

 

Terger sikkert på meg mange Lee elskere her nå - men som jeg svarte til John Lee engang da han lurte på hvorfor vi ikke kjøpte masse utstyr av dem siden de kanskje solgte mest i verden? Svaret var ; Because I consider it it to be junk...... Noe jeg fortsatt står 100% inne for.

 

Skal en gjøre noe koster det så lite ekstra å gjøre det riktig første gangen.

Link to comment
Share on other sites

Prøv classic loader om du vil. Jeg ble sånn smått imponert av en video på youtube der det ble ladet en patron på 40 sekunder. Jeg ville riktig nokk brukt mer tid på oppmålinga av kruttet, men likevel... :)

Problemet er jo at det tar tid og det er bare snakk om halspressing. Når hylsene har utvidet seg så mye at dem kamrer tregt eller ikke kamrer i det hele tatt er du avhengig av å kunne helpresse dem med egnet die og presse. Alternativet er vel å kassere hylsene eller å ha tilgang på presse hos noen andre.

Ladeboken finnes på nett så du er ikke avhengig av å kjøpe den.

 

Jeg har tre RCBS die-sett og fire-fem lee(og redding, Lyman, CH4d og Hornady). Jeg har ingen problem med å anbefale et lee RGB-sett med ekstra collet til halspressing. RCBS synes jeg er overpriset..

Link to comment
Share on other sites

Dette varer livet ut, og du får med et valgfritt dieset. Alt du trenger her altså, bare ladeboken i tillegg. Ja også kuler og krutt da. http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=34521044 Det koster dobbelt så mye men det er bunnsolid. Jeg har hatt et slikt sett i 20 år. Klarer aldri å slite det ut, solid og tungt.

 

Edit: Hmmm, ser at det ikke er med hylsetrimmer... det må du ha.

Link to comment
Share on other sites

Ser det er delte meiningar om Lee sitt utstyr. Til enkel heimelading har eg brukt mitt sett i ca ti år utan særlege vanskar. No er krutmålet byrja å harka litt, så eg kontrollveg ladningane på ei elektronisk vekt. Men sjølv om det sikkert finns betre utstyr går det ikkje an å seia at Lee ikkje heldt mål. Men det er sjølvsagt opp til behov og lommebok kva du kjøper. Uansett, lykke til og hald deg godt innanfor maksladningar når du set i gang (ref Ladeboka).

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Likte innledningen din og refleksjonene. Kjenner meg j..lig godt igjen.

 

Min mening er at du ikke løper noen risiko med å kjøpe Lee sett. Blir du ikke hekta har du ikke tapt stort. Blir du derimot hekta kjøper du deg karusell el, men det er uansett kjempegreit å ha ei presse og et kruttmål til et av de andre kalibrene du har pådratt deg innen den tid. :-) Jeg lada fint de skudda jeg trengte til konkurranseskyting, ca 3500 pr sesong med den gamle leepressa ( som var litt skrøpelig, jeg gir dere den) den nye er helt ok. Nå lader jeg volumammo på Dillon 550 og så står leepressa, vekta og målet klar til å måle ut små doser reveladning til 222`n innimellom.

 

Mye annet du kommer til å innom på veien: Til å begynne med var det kjempestas å prøve allverdens kuler og ladninger. Nå kjører jeg i henhold til din teori om minimalisme: samme kule / hylse / ladning i to år. Har ikke justert målet på dillonpressa på to år :-) Det koker ned til at merke og pris har mindre betydning, kjøp det du syns du har råd til / vil bruke!

 

Men blir du skikkelig hekta blir det nok annerledes :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ikke kjøp en progressiv presse først, kjøp en vanlig enstasjonspresse.

Ladeboken 6 er ett bra utgangspunkt, men supplimenter gjerne med en til, min absolutte favoritt er Nosler sin ladebok og jeg har også Norma sin. Men den jeg synes har mest informasjon og best informasjon er Nosler sin, Ladeboken er veldig bra da den er på Norsk og ett flott utgangspunkt.

 

Du kan selvsagt bruke informasjonen der uhemmet, eller filtrere den. Jeg synes den gir litt for mye informasjon som kan rotes sammen. Om du skal lade for å jakte samt noe på blink er informasjonen du får i settet til Lee mere enn nok og det er ikke mye informasjon som står der. Du trenger ikke å tenke på helpressing delpressing og kulltiftfarge hylser for å sette pressedybde osv til jaktbruk.

 

Jeg kjøpte i min tid det billige settet til Lee, supplementerte med Dier, hylseholdere, digital skyvelære og 2 stykk multikaliber hylsebrett og har ladet flere tusen skudd med dette.

 

Det har aldri vært ett problem

Presisjonen har vært bedre enn ferdigladd

Jeg har aldri følt at dette settet ikke er kraftig nok, tåler nok aller hatt noen kvalitetsmangler. Jeg lader 338 winmag og mange mindre kalibere med dette settet.

Det er en super rimelig inngangsbillett og du lærer mye med og som fungerer, du tjener den inn meget raskt og du kan etterhvert som ting blir utslitt bytte i dyrere nytt utstyr. Men etter ca. 7800 skudd ladd tilsammen har jeg ikke slitt ut en eneste del i dette settet enda.

 

Jeg leste med interesse Sauer sitt innlegg om Lee, jeg har ingen erfaring med mitt som gjør noe som helst annet enn motbeviser det han kommer med. Men hva vet jeg jeg bare eier ett og bruker det ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...